¤¤¤¤ TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ¤¤¤¤
Kommentit (189)
Hei!
Onnittelut kaikille toukista!
Täällä ilmottautuu mukaan kanssa yks toukokuun odottaja. LA 6.5. viikkoja siis 6+4.
Kaks keskenmenoa takana 03/04 ja 09/04, nyt tietysti kova toive että pieni kestäis mukana toukokuulle asti. Nyt kolmena päivänä ollu tosi niukkaa ruskehtavaa vuotoa, toivon kovasti ettei ole merkki kohdun ulkoisesta tai keskenmenosta, mutta sillehän ei mahda mitään jos on.
Ensimmäinen neuvola ylihuomenna, täytyy siellä kysellä josko tätä vois ihan hieman ultrata tai jotain, just ton ruskehtavan vuodon takia. Np ultra on kai sitten joskus lokakuun lopulla, tällänen käsitys mulle ainaki neuvola tätin puheista jäi, kun sitä keskiviikon aikaa varailin.
Minäkin soitin neuvolaan tänään ja sain ajan jo ensi tiistaille. Jotenkin ei tällä hetkellä hirveästi innosta tuo neuvolassa käynti, mutta eiköhän se siitä.
Oma olo ei ole ihmeempi. Viikonloppuna nukuin hyvin niin ei ole oikeastaan ollut mitään vaivoja. Väsyneenä olo tuntuu kurjalta, vaikkei varsinaista pahoinvointia ole onneksi vielä ainakaan näkynyt. Mulla on oikeaa raskauspahoinvointia ollut vain yhdessä raskaudessa, satunnaista kuvotusta kahdessa ja yhdessä ei sitäkään. Saa nähdä mitä sorttia tämä on...
Tähän päivään asti raskaus on ollut vain minun ja miehen tiedossa ja nyt sitten neuvolan terkan. Mulla ei ole hirveää intoa vielä kertoa kellään. Tiedän, että taivastelijoita tulee riittämään ja mitä pidemmälle se lykkääntyy, sen parempi. Pari läheistä ystävää tietää, että vauva olisi meille tervetullut, mutta en ole heillekään kertonut, vaikka tiedän heidän iloitsevan raskaudestani. Lapsille olisi toisaalta ihana kertoa, kun tiedän isompien odottavan kovasti tätä uutista. Taidetaan kuitenkin lykätä kertomista vielä, jos ei tule pahoinvointia, joka paljastaa asian. Oletteko te muut jo julkistaneet uutisenne tai kertoneet edes jollekin ulkopuoliselle? Onko suunnitelmia milloin ja miten kerrotte?
Tervetuloa uudet, listaa jälleen päivitetty.
Voi Korka, kertomasi tuntemukset ovat kuin SUORAAN mun ajatuksistani. Mäkin tarkkailen (ja kirjaan ylös.. todella vakavaa juu..) oireitteni muutoksia ja puutoksia hullun lailla. En mä aiemmin näin seko ole ollut :o)
Toistaiseksi yritän pysyä nahoissani ja mennä vasta nt-ultraan yksityiselle rv kympin tietämillä. Jos siellä asiat hyvin, tilaan vasta sitten neuvolan. Tää on ollut mulle aiemminkin hyvä systeemi, mutta nyt kyllä tuntuu NIIN vaikealta odotella tuonne asti. Eli katsotaan selviänkö ilman varh.ultraan menoa ja tähän liittyen; kiitos Iisa huolenpidostasi.
"Onneksi" muitakin hermoilijoita riittää, ei tunne itseään ihan niin kummalliseksi. Pansukin siellä huolestunut mm. kirkkaasta vuodosta. Mulla ainakin ollut aina raskaana ollessa tuota kirkasta, toisinaan vetistäkin vuotoa. Ja jos se yhtäkkiä loppuisi, olisin kyllä huolestuneempi kun sen kanssa:)
Juliaanalle älyttömän isot tsempit huomiseen ultraan! Toivon sydämestäni, että tulet tänne ti/ke hyvien uutisten kera.
Lumine 5+1 (tai ihan kohta jo 5+2, kun vuorokausi vaihtumassa näillä lyömillä ;-9)
Jaahas jaahas, tuossa omaa viestiäni väsätessäni tänne olikin jo ehtinyt tulla jälleen uusia toukkaklubiin pyrkijöitä. Ja kaikkihan ilolla vastaan otetaan!
Kuuka, kiva saada jälleen yksi suurperheellinen mukaan. Kyselit vitamiineista: itse syön myös hyvin terveellisesti, enkä ole raskausaikana syönyt vitamiinilisiä (ja kun monissa niissä vielä ainesosia joille olen allerginen, niin on mennyt niin hankalaksi löytääkään mitään..).
Minttiina kyseli kertomisesta. Mä en todellakaan, näissä sekavissa tunnelmissani kun pyörin, ole vielä ajatellutkaan kertovani kellekään ulkopuoliselle. Mies ja minä tiedämme, siinäpä se. Ja nt-ultran jälkeen ehkä lähimmät saavat tietää, osa myöhemmin. Meillä ei ole ennenkään pidetty kiirettä tämän asian kanssa. Meitin kakkonen on keskonen ja raskausaikana oli ongelmia. Jotenkin vaan noiden tiukkojen kokemusten jälkeen ei kertomisilla olla hosuttu.
Lumine (joka ei osaa näköjään nukkumaan mennäkään..)
voi kun tuntuu niin pitkältä aika toukokuuhun, tai vaikka lokakuuhunkin tai että viikkoja olis edes "vähän" enemmän, ehkä 20... (hih) kun ei ny malttaasi ja kuten edellisiä niin ihan simona pelottaa ja pitää ittiä tutkia suurennuslasilla, jotta miltä tuntuu vai tuntuuko, ONNEKSI on tämmönen paikka jossa on vertaista tukea, eikä tarvi yksin hermoilla, kiitos siitä!
oireita kyllä on tutkimattakin, onneks, ja esim tuota kikkikipua jota mulla on ollu jo useita viikkoja (ennen +saa ainkin 2 vkoa..?) on kyllä huomattavasti, enkä muista aiemmilta ollenkaan.. kummaa, ellotusta ja ällötystä ja väsyä ja wc:paperin fanaattista tarkkailua ettei nyt vaan vuoda mitään.. Edellisistä en myöskään muista tätä paineen tunnetta masukassa (siis tän voi kuvitella) semmosta kinnausta, ei kuitenkaan suoranaista kipua, semmosta outoa ja ohimenevää, mutta varsinkin makuulla masuuni kattelee oikeaa asentoa (no olipas nyt outoa..) ja sitä on ollu jo ennen tuota plussaa ja ajettlin että monsuunitätiläinen olis tulos, eikä tullukkaa..
Kertomisesta, ei aiota kertoa suvulle ennen kun on "pakko", ei jaksa stä kuika te ny jaksatta ja plää, meillä on pihassa hevoseläimiä useita joten luotoystävälle oon kertonu, tai pikemmin varottanu että apua tarvitaan varsinkin liikutukseen.. töissä kertominen lähinnä arveluttaa, edessä on aika isoja muutoksia tuola työsaralla ja mun on tarkotus olla siellä "myrskyn silmässä", et on kai pakko kertoa jossain vaiheessa enne kun olis oikeesti pakko, mut kun haluis pitää salassa jos jotain käykin..
Noh, ehkäpä asiat selkenee, niillon sellanen taipumus :))
G 5+1
Plussa saatu ja la nyt olisi 16.5.. Neuvolaan juuri soittelin..
Toivottu raskaus ja fiilikset silti hyvin sekavat. En uskalla iloita täysin ennenkuin ultrassa käyty.
Vaikka keskenmenoja ei olekaan, on aina pieni epävarmuus olemassa. Viidettä lasta odottelen..
Varovaisesti eteenpäin.. =))
Mikäs mikäs Juttu??? =)) Soittelin todella tuonne neuvolaan ja täti siellä sanoi että meillä joku uusi seulonta riskiraskauksia varten heti aikaisilla raskausviikoilla verikokeesta ja np ultra aiemmin?? Lupasi kertoa ekalla käynnillä lisää kun itsekkin siihen infotilaisuuteen vasta ensi viikolla menossa. No, ekaa käyntiä odotellessa..
Täällä meillä siis myös näillä näkymin odotetaan :) Eilen tein testin, joka näytti puhdasta plussaa. Vielä ei itse oikein usko.. Pitänee ostaa toinen testi =)
Laskureiden mukaan LA 23.5. Nyt siis olisi 4+2. Ja ensimmäinen kyseessä.
Justiina
Eli tervetuloa mukaan kaikki uudet: Tuulianna, kuuka, katri, bonbon ja justiina!
Bonbon: tuo ultrakäytäntö taitaa tosiaan vaihdella vielä, mutta käsittääkseni sitä uutta ollaan nyt tekemässä valtakunnalliseksi. Muutkin jo kommentoivat, että esim. pohjanmaalla np-ultra on vasta 12. viikon tienoilla. Itse olen siis pk-seudulta ja täällä oli tuo riskiraskausseulonta käynnissä jo 1,5v. sitten kun esikkoa odotin. Np-ultran yhteydessä otetaan siis verikokeet (jotka ovat vapaaehtoisia ja joista johtuu ultran varhainen ajankohta) ja niistä lasketaan yhdessä niskaturvotuksen kanssa riski downin syndroomalle. Meillä tuli riskiksi viimeksi 1:30 (verikokeet ok, niskaturvotusta sen sijaan oli) ja olis siis päästy lapsivesipunktioon - ilman verikokeitakin suoraan ultrasta. Ei kuitenkaan menty, koska siinä on pieni keskenmenonvaara, ja down-lapsi olis ollut meille yhtä tervetullut.
Gibbotar: samaa mieltä, onneksi on tällainen paikka! Ja odottelen myös, että aika kuluis... Edes ultraan asti!
Iisalle kiitos huolenpidosta myös :) Ja kiva, että b-vitamiini on auttanut!
Lumine: heh, en oo vielä tajunnut ite kirjata oireita ylös, näinköhän mäkin siihen ryhdyn... Noh, yritän malttaa ;)
Minttiina: Meillä tietää pari kaveria. Yksi, joka on juuri samassa tilanteessa ja jonka esikko on samanikäinen myös ja kertoi mulle raskaudestaan 2 viikkoa sitten... Jännätään yhdessä :) Sitten enska-aikaan meille muodostui tiivis porukka täällä foorumilla ja edelleen pidetään yhteyttä ja heille myös sanoin. Muut saavat odottaa pitempään.
Katri: pidetään peukkuja ja tule kertomaan neuvolakuulumiset!
Juliaanan ultrakuulumisia olisi kiva lukea myös :)
Kuuka: mä en oo vielä mitään monivitamiineja aloittanut, mutta tarkoitus ois.
Noh, ehkäpä tässä oli tältä erää... Varhaisultra vielä harkinnassa, yritän jaksaa sinne np-ultraan asti. Ja olo on samanlainen kuin ennenkin - ei muutoksia.
Korka 5+3
Moi kaikki. Minäkin ilmoittaudun mukaan, pikku kakkosen laskettu aika on laskureiden mukaan 18.5. Esikoinen täytti juuri 1,5 vuotta kuukausi sitten. En ole aiemmin kirjoitellut keskustelupalstoille, mutta nyt tuntuu, että olis mukava jutella teidän kanssa.
Ensimmäinen neuvola saatiin jo ensi viikolle, kun mulla on veritulppariski ja pitäisi siksi saada pian lähete Kättärille.
Mä soitin heti innoissani eilen äidille ja tänään siskolle, eilen siis tehtiin illalla testi. Yhdelle ystävälle olen myös kertonut.
Mukava tutustua ja lukea itse kunkin kuulumisia
Lottis: Minäkään en ole ollut mikään suuri palstoille kirjoittelija, mutta tämä tuntui omalta :)
Varmaan osaltaan myös siksi, että me ollaan päätetty myös venyttää kertomista kodin ulkopuolelle jonkin aikaa, että ollaan varmemmilla vesillä. Täällä voi sitten jakaa sen suuren "salaisuuden" =) Just soitin neuvolaan aikaa.. Jännää! Ja heti piti miettiä millaisia tutkimuksia haluaa (saa siis kuulemma valita perus varhaisen ultran ja lääkärin tekemän np-ultran + verikokeen välillä). Ei ole ensikertalaisella helppoa ;)
Mutta kiitos teille jo nyt. Olette tärkeä tieto- ja tukikanava =)
Hei!
Minä liittyisin mukaan myös. La 7.5 ja viides lapsi tulossa :-)
En ole minäkään aiemmin täällä kirjoitellut, joskus käynyt lukemassa, mutta eiköhän tässä juttuun päästä :-D.
Mama
Toukkaklubi vaan paisuu mukavasti! On kohta jo yhtä ”turvonneen oloinen” kuin monet osallistujansa.. ;o) Teretulemast siis uutukaiset.
Bonbon: Milloinkas sun eka neuvola sitten on? Olis meinaan kiva kuulla, mitä uutta seulontaa siellä on tuloillaan. Onkohan paikkakuntakohtainen juttu vai ehkä maanlaajuinen, saitkos tästä mitään vinkkiä puhelimessa? Ja säkin viidettä odottelet ja la vielä samana päivänä kuin mullakin.
Täytyy palata työkuvioiden ääreen..
Lumine 5+2
Kerroinkin tuosta riskiraskausultrasta edellisesttä viestissäni (ainakin nimen ja verikokeen perusteella ois vastaava kuin täällä). Muistan lukeneeni jostain, että oisko ollut 2010 (lähitulevaisuudessa kuitenkin) muuttuu valtakunnallisesti niin, että kunnan pitää tarjota np-ultra seerumiseuloineen (=se verikoe) ja rakenneultra. Tähän asti ollut ja vieläkin on siis paikkakuntakohtainen. Alkuraskauden seerumiseula on käsittääkseni otettava ennen 12+-viikkoa.
Kiitti tiedoista Korkkis (sorry, must vaan on kivaa antaa ”kavereille” lemppareita..). Elikkäs jos käyn turvokkees rv kympillä ja sit varaan ajan neuvolaan, niin mulle ehditään vielä antaa aika tuonne seerumiseulaan, mikäli se nyt täällä kuuluu edes kuvioihin. Ja riippuu tietty siitäkin mitä tuloksia tuolla ultrassa saadaan. Vielä viis viikkoo odoteltavaa. Huih, tuntuu vuosisadalta!
Kiitos korka, ehkäpä juuri tuosta kyse.. Ei ollut silloin vielä tuo käytössä täällä kun kuopusta odotin.. Joka muuten täytti juuri kaksi. =) Silloin käytiin vain np viikolla 12, josta meille sitten ei ollutkaan vastaavaa hyötyä, sillä raskauteni olikin useita viikotta pidemmällä ja sitä niskaturvotusta ei silloin voinut enää havaita, korkeintaan jotain "jäännöksiä".
Lumine, huomasin myös että "tilanteemme" on melkoisen samanlainen.. =)) Ensimmäinen neuvolakäynti on alta kahden viikon päästä, 28.9. Aika aikaisin halusi minut sinne.. Viimeksi kävin viikolla 8 ensimmäisen kerran ja sitä edellisellä kerralla vielä myöhemmin, jos en väärin muista.. Kai ne näin vanhan haluaa ajoissa tutkimuksiin.. =)) Vai miten muilla on?
Nyt jatkettava töitä.. Voidaanhan kaikki hyvin??
=))
Että ompa monta "suurperheellistä".. Kiva kun on tietysti eri lähtökohdista olevia ihmisiä.. Saadaan tukea ja tietoa toisilta..
Hei,
Kiitoksia Luminelle pinon tekemisestä. Minulla on toinen lapsi kyseessä, mutta tuntuu ensimmäiseltä, koska ekasta on aika monta vuotta. Miten se aika vierähtääkään...
On tämä kyllä käsittämätöntä miten tuo vatsa voi olla näin pullea näkinkin vähillä viikoilla. Olisi vielä voinut pysyä muutaman viikon normaalina. En vielä haluaisi kertoilla asiasta töissä vaan odotella rauhassa ainakin ensimmäiset 3 kuukautta ja kertoa pomolle vasta sen jälkeen. Katsotaan kauanko pysyy salassa.
Varasin ajan yksityiseen ultraan, jotta saa varmuuden että masussa on oikeasti joku kasvamassa. Ensi viikolla on sitten lisää varmuutta asiasta.
Tietääkö joku miten Helsingissä on ultrat?
Aurinkoista viikkoa kaikille.
Eli toiveissa on kolmas lapsi perheeseen, ja laskettuaika ilmeisesti 8.5.
Kummasti raskausoireiden pukatessa täysillä päälle alkaa kaivata sitä jo mainittua vertaistukea. Olo on muuttunut viimeisen viikon aikana aikamoisen ikäväksi, ja tänään on ollut oikein pahoinvointi huipussaan. Olen jo harkinnut lääkkeiden ottamista, että selviäisi normaalista elämästä hieman helpommin. Olen jo aikoinani esikoista odottaessa syönyt Postafenia, mutta viime kerralla selvisin ilman. Nyt luin, että myös Primperania määrätään välillä raskauspahoinvointiin, ja itselläni olisi Primperania kaapissa.. Se on tehonnut ainakin muuhun pahoinvointiin, joten ehkäpä myös tähän.
Olo on ollut muutenkin aika ahdistunut tähän asti, koska tämä alkuraskaus on niiiin epävarmaa, ja ainoa varma asia ainakin itselläni on karmea olo tuonne 11. viikon tietämille asti. Mitenhän sitä jaksaa? Sisulla ja vertaistuella kenties?
Mukavaa nähdä, että täällä on näin laaja joukkio jakamassa iloja ja näitä rasittaviakin puolia ;) Tsemppiä kaikille ja paljon enkeleitä pienten matkaan!
Eli tänään testattu selkeä plussa, tuntuu niin ihmeelliseltä olla taas raskaana! Meille tämä pikkutoukka olis neljäs ja ehkä viimeinen lapsi.. Tosi alussahan tämä raskaus on ja siksi hiukan pelottaakin asiasta iloita, mutta täytyy mennä päivä kerrallaan. Oireita on väsymys, etova olo iltaisin ja alavatsan vihlaisut. Kahdessa ekassa raskaudessa aamupahoinvointi oli ihan kamala, kolmannen aikana suurin oire oli kipeät rinnat. Meillä poika-01, tyttö-03 ja poika-08.
Syöttekö te muut jotain vitamiinia? Itse ostin apteekista raskaus monivitamiineja. Syön suht terveellisesti ja monipuolisesti, joten mitä luulette voiko noista olla jotain haittaa?
ONNITTELUT VIELÄ KAIKILLE PLUSSANNEILLE, TÄSTÄ SE MATKA ALKAA!!
kuuka la 23.5.2010