Tiesittekö että viidestä lapsesta saa lapsilisää 695e/kk?!
Kommentit (99)
ja heillä on 17 vuotta varautua siihen että lapsilisä lakkaa
mitä ihmeen valittamista?
ja jos muuttaakin, niin jollain rahalla sitä on elettävä siellä. Tulee aika kalliiksi tuon ikäisen syöminen eikä todellakaan toisen asteen opintoraha riitä edes siihen.
Ainakin siinä toisen asteen ammattikoulussa minkä tiedän niin saa kaksi lämmintä ruokaa ja aamupalan, paljonko sen lisäksi vielä tarviikaan syödä? Onhan niitä erilaisia, mutta miksei valita sellainen jossa "palvelu pelaa" vaikka vähän kauempaakin?
asuu koulun asuntolassa, syö koulun ruokaa. Vain viikonloppuisin tarvitsee ruokaa enemmän ostaa itse ja siihen riittää se 170e/kk minkä saa suunnilleen opintorahaa. Säästää jos haluaa suurempaa. Näin meillä.
..tarvitsee maanantaiksi kampaamorahaa 105 €, kirjoihin meni muutama sata, kuukausiraha 80 € ymm... Joka viikko on kuluja. Ei ole ongelmia maksaa, kun ei ole niitä viittä elätettävää. Tehdään lapsia sen mukaan kuin pystytään ITSE elättämään.
vaan siitä, että jotkut luulevat, että kun on useampi lapsi, niin vanhemmat kylpevät lapsilisärahoissa. Ja monet myös luulevat, että yhden lapsen elättäminen maksaa saman verran kuin viiden, kun "kaiken voi kierrättää", ruoat, harrastukset ja muunkin.
..tarvitsee maanantaiksi kampaamorahaa 105 €, kirjoihin meni muutama sata, kuukausiraha 80 € ymm... Joka viikko on kuluja. Ei ole ongelmia maksaa, kun ei ole niitä viittä elätettävää. Tehdään lapsia sen mukaan kuin pystytään ITSE elättämään.
ja lapsilisää saamme reilut 800e. Melkein 900e.
Onhan se kiva lisä palkan lisäksi:)
Mekin käytämme paljon kirpputoreja, koska niistä löytää niin paljon vähän käytettyjä tai muuten hyväkuntoisia vaatteita ja leluja! Varmasti säästetään siinäkin jo monia satoja tai tuhansia euroja. Ostelenpaljon merkkivaatteita ja yleens ottaen ne kestävätkin pidempään ja itsekkin tykkään niistä enemmän eikä niitä sen vuoksi laita kiertoon heti yhden jälkeen.;)
Ja harrastuksista, kaikki lapset eivät kaipaa ohjattuja harrastuksia vaan heillä voi olla kavereiden kanssa jalkapallon/jääkiekon ym. pelaamista, joihin ei mene edes rahaa!
Jos lapset eivät itse kaipaa harrastuksiin, niin ei meillä vanhemmilla tarvitse heitä syytää niihin. Kyllä meidän lapset ainakin liikkuu päivisin paljonkin ihan omasta halusta.
Kannattaisi vähän miettiä. Kuukausiraha on hyvä asia. Ja jos kotona asuu ja ruuan saa ilmaiseksi niin sillä pitäisi kyllä sitten omat kampaajansa maksaa. Näin niitä uusavuttomia kasvaa...
ihan normaalia toimintaa, että tuonikäinen käy joskus kampaajalla. Kyllä huomaa, että on pienten lasten vanhempia palstalla. Katsokaapa joskus te muutkin, jos teillä on sukulaisia tai muita tuonikäisiä tuttavapiirissä, kyllä se kampaamokäynti kuuluu normaaliin elämään, ei sillä ole mitään tekemistä uusavuttomuuden kanssa.
jos asuu itsenäisesti. Jos vanhemmat ovat todella pienituloisia, voi saada vähän enemmän.
Ei sillä satasella ainakaan kukaan tuntemani 17-vuotias vielä kustanna edes sapuskoitaan. Sehän tekee vain n. 3 euroa päivässä.
Ei vielä ainakaan vaikuta uusavuttomalta. Hoitaa lukionsa kunnialla (stipendioppilas), hyvä harrastuksia, kohtelee vanhempia ihmisiä hyvin, empaattinen tyttö.
olen tästä aloittanut kerran oman ketjunkin. Pienelle lapselle ostetaan kaikkein parasta, on ihan huono vanhempi, jos ei laita paria kertaa vuodessa monta sataa euroa lapsen vaatteisiin sun muihin juttuihin. Mutta jos kotona asuva nuori haluaisi kampaajalle tai pakolliset lukiokirjat, niin on uusavuton nuori tai vanhempi, jos ei laita lasta ostamaan ne itse.
jos asuu itsenäisesti. Jos vanhemmat ovat todella pienituloisia, voi saada vähän enemmän. Ei sillä satasella ainakaan kukaan tuntemani 17-vuotias vielä kustanna edes sapuskoitaan. Sehän tekee vain n. 3 euroa päivässä.
Yh:n lapsi joka saa 170e/kk. Vai olikohan 168e/kk. Kuitenkin.
odottamaan niitä vuosia, kun kulut on suuret!
Mutta voin hyvin kuvitella, että jos näillä palkoilla (ja tottumuksilla) olisi kolme lasta lisää, tuo viiden lapsen lapsilisä menisi ihan kyllä elämiseen. Joten en kadehdi!
olen tästä aloittanut kerran oman ketjunkin. Pienelle lapselle ostetaan kaikkein parasta, on ihan huono vanhempi, jos ei laita paria kertaa vuodessa monta sataa euroa lapsen vaatteisiin sun muihin juttuihin. Mutta jos kotona asuva nuori haluaisi kampaajalle tai pakolliset lukiokirjat, niin on uusavuton nuori tai vanhempi, jos ei laita lasta ostamaan ne itse.
Kukaan ei oleta että pieni ihminen edes harjoittelee tulemaan toimeen omillaan, mutta kyllä 17v jo pitäisi harjoitella! Jos kotona asuu niin sitten vaikka sillä kk-rahalla, josta maksaa omat ns.turhat kulunsa. Vanhemmat syöttävät.
i] Kukaan ei oleta että pieni ihminen edes harjoittelee tulemaan toimeen omillaan, mutta kyllä 17v jo pitäisi harjoitella! Jos kotona asuu niin sitten vaikka sillä kk-rahalla, josta maksaa omat ns.turhat kulunsa. Vanhemmat syöttävät.
[/quote]
Vaatteet, hygienia, koulukirjat, bussiliput?
Täytyykin hankkia heti 4 lasta lisää!
Täytyykin hankkia heti 4 lasta lisää!
Eikö täällä kukaan muu oikeasti ole sitä mieltä että perusajatus josta lähdetään on se että lapset elätetään OMILLA PALKKATULOILLA ja että on hienoa että valtio tukee NOIN PALJON lastentekoa?
ap
muutakin kautta, niin käytännössä sinne on aika vaikea päästä muuten kuin lukion käymällä.