Kiire! Englantia: Kumpi oikein?
Suosikkieläimeni on kissa. Sanotaanko artikkelilla vai ilman?
My favourite animal is cat vai a cat? Kumpi oikein?
Kommentit (49)
"My favourite animal is cat" on oikein.
Itse sanoisin että my favourite animal is the cat, vaikka täytyy ihmetellä ihmisen luokitteluhalua, jos eläimetkin pitää panna suosituimmuusjärjestykseen.
eihän sanota I like the music, tai I like the animals
Animals on monikko. Samat säännöt eivät päde.
Googlaa jos et usko. My favourite animal is the cat.
eihän sanota I like the music, tai I like the animals
Jos se on määräinen,
I like the music in Club 21.
Tässä onkin kyse siitä mikä tulee favouriten jälkeen. Tottakai sanotaan vaan " I like cats". Mutta koska kyseessä on lempi-joku, niin silloin se on määräinen.
Ja koska kissat ovat tiettyjä eläimiä, niin silloin määräinen artikkeli on sopiva.
Mäkin kiertäisin sen kyllä niin, että " Cats are my favourite animals".
a cat - my favourite animal is a cat.
Tuo tarkoittaa, että sinulla on joku suosikkieläinYKSILÖ, joka sattuu olemaan kissa.
Minä jättäisin puhekielessä artikkelin pois. Tieteellisessä tekstissä laittaisin "the", koska "the cat" on tyyliltään "kissojen suku" tai "kissaeläimet". Sa tuntuu jotenkin turhan mahtipontiselta ilmaisulta puhekieleen.
Minä jättäisin puhekielessä artikkelin pois. Tieteellisessä tekstissä laittaisin "the", koska "the cat" on tyyliltään "kissojen suku" tai "kissaeläimet". Sa tuntuu jotenkin turhan mahtipontiselta ilmaisulta puhekieleen.
yksiköllisten substantiivien kanssa! Eli pelkkä "cat" on väärin. Tässä tapauksessa kieliopillisesti voidaan käyttää joko määräistä tai epämääräistä artikkelia, sillä puhutaan koko lajista yleisesti. Erona on se, että "the" viittaa koko lajiin isona ryhmänä, "a" puolestaan mihin tahansa yksilöön tuon lajin sisällä.
Mä sanoisin:
My favorite animal is the cat.
Cats are my favorite animals.
The animal I like the best is the cat.
"The" sen takia, että koska se on sinun ihastuksesi kohda ja näin ollen siis määräinen.