***KELA RAIVOSTUTTAA!!!!***
Ihan uskomatonta!
Kun kävin heinäkuussa kelassa, sanottiin, että saan äitiysrahani 6kk tulojen perusteella. Eli kun summa on X, ylittää se 2007 vuoden tulot 20%:lla.
Tänään tuli päätös, lasketaan niiden 2007 työtulojen perusteella.
Olen silloin opiskellut, eli palkka ollut todella huono.
6kk työtuloista oli vähennetty erinäisiä kuluja.
OK.
Mutta miksi tätä ei kelassa asioidessani kerrottu?
Varmasti he tiesivät, että työtulo ei ole pelkkä
summa X 2+kesälomarahat/vuositasolla.
Edellisessä raskaudessa sama juttu!
Jouduin 2 kertaa valittamaan päätöksestä.
Eli jos henkilökunta ei osaa neuvoa oikein, niin miksi neuvovat ollenkaan?Olin saanut virheellistä tietoa, joka nyt kuitattiin
"eihän se mikään päätös ollut..."
Juu, ei ollut ei, mutta luulisi heidän sen verran työtään osaavan, että edes kertoisivat, että 6kk tuloista tehdään vielä vähennykset!!! PRKL!!!
Enää en ihmettele, että joku menee kelaan Moran kanssa riehumaan!
Sapettaa todella!
Kommentit (47)
ja tukien palauksista oppineena en edes viitsi hakea mitään tukia enää. Lapsilisä tulee, kun se sattuu olemaan ainoa tuki jonka kanssa ei ole tarvinnut tapella. Olisin oikeutettu asumistukeen, mutta en sitä hae koska se vaatii liikaa tappelua. Nyt elätän itteni ja lapseni osa-aikatyöstä saamallani palkalla, joka ei todellakaan päätä huimaa.
käsittely on kestänyt jo kolme viikkoa.
Itse odottanut 3kk työttömyyspäivärahoja..
Käsittelyaika valtakunnallisesti kolmisen VIIKKOA! Yleensä se vika löyty hakijasta itsestään. Ihminen muistaa 10% kuulemastaan.
lomapalkan että saivat jäämään sen 20% alle. Mitään ei tästä kerrottu. No, nyt on valitus sisällä. Minulla on sellainen käsitys että nyt on Kelassa tehtailtu oikein urakalla noita vikapäätöksiä jotta rahaa riittäisi paremmin noihin työllisyystilanteen heikkenemisen aiheuttamiin maksuihin. Tuo minun kohdallani väkisin väärin tehty päätös viittaa siihen. Aina kun täydensin sitä jollain, sieltä oli muutettu joku eri juttu jolla saatiin tilanne pidettyä Kelalle parempana ja lopulta ainoa tie oli tehdä valitus lautakunnalle. Ja sehän kestää...
on tosi kivoja! Kukaan ei ole niin kaukana elämän reaaliteeteista kuin sellainen 60v kelan virkailija, joka on ollut samassa puljussa töissä 40 vuotta.
Kun hain jotain osa-aikaista hoitorahaa, niin täti vilkaisi paperia ja sanoi, että onhan sun miehes nytkin ollut vaan osa-aikatöissä. No ei ole, on vaan huonopalkkaisessa työssä, mut ei mennyt perille.
Kun itse tein töitä hoitoalalla sopimuksella "töihin tarvittaessa kutsuttava", täti käänsi ja väänsi, että saathan sinä sitten jotain muuta rahaa kuitenkin niiltä päiviltä, kun et ole töissä. Juu, en saanut, ihan oli sillä palkalla tultava toimeen. Ja taas piti todistella, että se on mun ainoa tulo.
mulla ei ole kelasta kuin hyvää sanottavaa. Päätökset ovat tulleet nopeasti eikä ole ollut virheitä. Ja ap:lle vinkiksi: kelan nettisivuilla on kyllä ihan mainiot laskurit noihin äippärahatilanteisiin, joissa voi verrata sitä että mitä saa 6 kk:n tulojen perusteella/tai edellisen verotuksen perusteella. Itse käytin sitä, ja kyllä sielläkin laskelmissa tehtiin ne vähennykset.
Ihan vinkiksi, ei kannata aina uskoa sitä mitä joku sanoo (kelassakaan) vaan asioista voi ottaa myös itse selvää.
ja alle 16-v vammaistuki! On se prkl kumma kun lapsi täyttää 7 niin kaikki tuet katoaa. Sairaudet ei, lapsihan pystyy nyt 7-vuotiaana hoitamaan itse omat sairautensa!! KELELELELLEL RAIVOOOO!
ainakin meidän perhetuttu,pitkään työttömänä ollut nainen meni kelaan töihin kun hänellä oli jotku paperit amispohjalta jossa atk taitoja karttunut.