Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***KELA RAIVOSTUTTAA!!!!***

Vierailija
08.09.2009 |

Ihan uskomatonta!

Kun kävin heinäkuussa kelassa, sanottiin, että saan äitiysrahani 6kk tulojen perusteella. Eli kun summa on X, ylittää se 2007 vuoden tulot 20%:lla.

Tänään tuli päätös, lasketaan niiden 2007 työtulojen perusteella.

Olen silloin opiskellut, eli palkka ollut todella huono.

6kk työtuloista oli vähennetty erinäisiä kuluja.

OK.

Mutta miksi tätä ei kelassa asioidessani kerrottu?

Varmasti he tiesivät, että työtulo ei ole pelkkä

summa X 2+kesälomarahat/vuositasolla.

Edellisessä raskaudessa sama juttu!

Jouduin 2 kertaa valittamaan päätöksestä.

Eli jos henkilökunta ei osaa neuvoa oikein, niin miksi neuvovat ollenkaan?Olin saanut virheellistä tietoa, joka nyt kuitattiin

"eihän se mikään päätös ollut..."

Juu, ei ollut ei, mutta luulisi heidän sen verran työtään osaavan, että edes kertoisivat, että 6kk tuloista tehdään vielä vähennykset!!! PRKL!!!

Enää en ihmettele, että joku menee kelaan Moran kanssa riehumaan!

Sapettaa todella!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..opiskelee ja kysyi tarkkaan tulorajat yms. tarpeelliset Kelalta, ettei siis menetä asumistukea jne. tulojensa vuoksi. Näki kovasti vaivaa että sai otettua vain tietyt vuorot, joilla sai tietyn palkan kasaan. Noh: Kelalta tulee lappu että "sori, olet tienannut 3 euroa liikaa tänä vuonna joten palautapas tonni tukia takaisin kuukauden sisällä"!! :D

Tulorajoissa on aina useampi satanen ns. joustovaraa eli kaverisi on ylittänyt vielä senkin, joten ylitys on ollut sen muutaman satasen ja kolme euroa päälle. Maksuaikaa on enemmän kuin kuukausi. Voi vaikka maksaa muutaman kympin kuukaudessa takaisin.

Vierailija
22/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrityksen perustamiseen liittyviä asioita verotoimistossa... Kysyin sieltä asioita, jotka ovat itselleni tällä hetkellä selviä kuin pläkki, mutta työntekijät siellä eivät ymmärtäneet kysymystäni ja siirsivät minua henkilöltä toiselle.

En luota verotoimiston neuvoihin, ja tärkeissä asioissa kirjoitan todella vastauksen muistiin ja pyydän henkilön nimmarin alle. Kelan kanssa minun ei luojan kiitos tarvitse näillä näkymin enää asioida.

Pahinta kaikessa on tietysti se vaihe, jolloin ei itse vielä tiedä eikä tunne asioita. Voi siis itse tehdä virheitä, ymmärtää väärin ja toimittaa vääriä tietoja. Sitä kun sitten selvitellään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TÄRKEIN kysymys: Jos lapsi syntyy vuonna 2010 niin minkä vuoden mukaan tulot lasketaan?!

Itselläni la alkuvuodesta 2010, ja maksetaan vuoden 2007 tulojen mukaan. Aina siis edellisen vahvistetun verotuksen mukaan. En sitten tiedä, missä vaiheessa vuoden 2008 verotus vahvistetaan.

Vierailija
24/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä jostain maksun lopusta oli unohtunut näpyttelemättä 5cnt. Lähettivät virheestä kirjeen. Kävin maksamassa laskun lähettäjälle henk.koht käteisellä. En voinut olla kysymättä paljonko postimaksun hinta on.

Vierailija
25/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittely on kestänyt jo kolme viikkoa.

Itse odottanut 3kk työttömyyspäivärahoja..

Käsittelyaika valtakunnallisesti kolmisen VIIKKOA! Yleensä se vika löyty hakijasta itsestään. Ihminen muistaa 10% kuulemastaan.

Et älä siellä marise! Ei Kelasta voi mitään rahoja hakea jos kuuluu kassaan. itse odotin myös viime talvena rahojani 3kk.

Vierailija
26/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiaikoina pitäisi tulla vuoden 2008 vahvistettu verotus.

Ja TÄRKEIN kysymys: Jos lapsi syntyy vuonna 2010 niin minkä vuoden mukaan tulot lasketaan?!

Itselläni la alkuvuodesta 2010, ja maksetaan vuoden 2007 tulojen mukaan. Aina siis edellisen vahvistetun verotuksen mukaan. En sitten tiedä, missä vaiheessa vuoden 2008 verotus vahvistetaan.

Vierailija
27/47 |
10.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asumistuen välitarkastus kesti 6kk!! Revippä siitä.. 2 viikon päästä kysyivät luvan oikaisuun, olivat laskeneet väärin. Seuraavaksi huomasin minä heidän laskeneen väärin... Tässä välissä perivät "liikaa" maksettua siltä 6kk.

Vierailija
28/47 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis riitaa Kelan virkailijan kanssa siitä, mitkä tulot lasketaan mun viimeisen 6 kk:n tuloiksi ja mitkä ei.

Meikäläinen pääsi taas eilen kiistelemään asiasta, kun se Kelan virkailija taas kerran soitti ja pyysi uutta selvitystä. Kysyin siltä virkailijalta, että jos tää lapsi syntyisi 2011, niin sähän ottaisit suoraan mun 2009 vahvistetun verotetun ansiotulon laskennan pohjaksi, etkä kyselisi yhtään miltä ajalta ne oikeasti on ansaittu. Virkailija meni ihan hiljaiseksi eikä sanonut mitään, sitten sanoi että hän kuitenkin nyt tarvitsee työantajalta/palkanmaksajalta tarkempia tietoja ja ennen sitä hän ei voi päätöstä tehdä ja ja ja... Minulla on vahva tunne, että mun tapaus ei edes ole kovin kummoinen, tää kyseinen virkailija vaan on niin kädetön ettei osaa hommaansa. Olen melko varma, että jos olisi ollut parempi tuuri ja olisin saanut kenet tahansa muun virkailijan, olisi päätös jo tehty... =(

Vierailija
29/47 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulle olisi riittänyt myös 2008 vahvistettu verotus.

Se siis suurinpiirtein yhtä hyvä kun nämä 6kk mukaan lasketut.

Soittelin siitä myös verotoimistoon ja vaikka veroehdotus on tullut jo keväällä, jota ei siis ole tarvinnut korjata...vahvistetaan verotus lokakuun viimeinen pvä!

Mutta, koska elämme tietoyhteiskunnassa, kestää verotoimiston ja kelan välillä siirtyvät tiedot kulkea 2kk, eli vasta 1.1. 2010 on 2008 verotustiedot kelan käytettävissä.

Eli jos mahdollista, hakee vasta tukia seuraavan vuoden puolella.

Itse olen aina tottunut tekemään kovasti töitä ja TYÖSKENTELEMÄÄN oman toimeentuloni eteen. Eli inhottaa ja ahdistaa olla tällaisessa tilanteessa, jossa joutuu "ruinaamaan" muilta rahaa.

Eli ihmettelen ihmisiä, jotka vuodesta toiseen selviävät tässä tukiviidakossa. Toki kai tästä kikkailustakin voi kehittää taiteenlajin???;)

Mutta ei ole ihmisen hommaa, ei....

Vierailija
30/47 |
11.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan nyt tämän vuoden puolella alkavasta äippärahakaudesta, niin vuoden 2007 ansiot korotetaan indeksisidonnaisesti vuoden 2009 tasolle. Käytännössä vaikutus on jotain +1000€ lisää vuoden 2007 ansioihin.

Sitten tutkitaan 6kk "säännöllisiä" työtuloja. Niistä tehdään ainakin seuraavat vähennykset:

- TEL & Tyva (huom ei veroja)

- 620€ omavastuu

- työmatkakulut (työpaikan ja kodin välillä)

- työnhankkimiskulut (ne samat jotka ilmoitettaisiin verottajalle eli vaikkapa työhuonevähennys)

- lomarahasta huomioidaan puolet

- lopuksi 6kk työtulot kerrotaan kahdella.

Näiden vaiheiden jälkeen verrataan 2007 ja 6kk työtuloja toisiinsa. Jos 6kk työtulot ovat yli 20% isommat kuin 2007 työtulot, niin silloin äitiyspvraha lasketaan 6kk työtulojen perusteella.

Laskentaan voi sen verran vaikuttaa itse, että miettii milloin hakemuksen pistää eteenpäin. Siihen otetaan huomioon tietenkin hakemuspäivää edeltävät 6kk.

Vierailija
31/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jään äitiyslomalle, mutta erotus sille, kumman perusteella lasketaan on 300€/kk....eli kummasti helpottaa elämää, jos saan tuon suuremman.

Varsinkaan kun 2007 palkkatuloihin ei ole sitä opintorahaa laskettu...vaikka se on silloin ollut myös tulonlähteenä.

Mikä tässä eniten ottaa päähän, on se, että antavat virheellistä tietoa kelasta! En olisi suunnitellut menoja/tuloja tällaisiksi

(mm. lainanlyhennykset, autolaina mm...) äitiysloman ajaksi, jos he olisivat kertoneet asianmukaista infoa!!!

Vierailija
33/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa yksi sanoo yhtä, toinen toista, koskaan ei tiedä minkälainen päätös lopulta on =(

Puhuvat puuta heinää, ja pistävät asiakkaan maksamaan OMAT virheensä.

Oon aivan kypsä koko buulaagiin.

Mulle eivät maksa kotihoidontukeen sisarkorotusta vanhemmasta lapsestamme (taapero ja 5 v), kun väittävät, että tuo isompi on päiväkodissa!!

Hulluinta tässä on se, että isompi on ollut päiväkodista poissa taaperon syntymästä asti!!

Tein kirjallisen oikaisuvaatimuksen, mutta sitä odoteltu nyt hyvä tovi.

t. ei Kelan ystävä

Vierailija
34/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se sun äippäraha siitä olisi noussut vaikka se virkailija olisi sen sulle sanonutkin hakemusta tehdessä vai enkö mä vaan ymmärrä?

ja lukeehan ne niissä oppaissakin

Vierailija
35/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odottanut 3kk työttömyyspäivärahoja..

Vierailija
36/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännot on sääntojä

tee enemmän tyotä ja tienaa parempaa palkkaa

Vierailija
37/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alle 16-v vammaistuki! On se prkl kumma kun lapsi täyttää 7 niin kaikki tuet katoaa. Sairaudet ei, lapsihan pystyy nyt 7-vuotiaana hoitamaan itse omat sairautensa!! KELELELELLEL RAIVOOOO!

Vierailija
38/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiskineuvojien kommentointi. Ties mitä lupailtu tässä vuosien varrella ja sitten päätökset olleet jotain muuta. Itse olen oppinut myös kantapään kautta, että tiskiltä ei saa minkäänlaista vähänkään varmaa vastausta. Se on uskomatonta kun ajattelee miten suppeat vastuualueet heillä on loppujen lopuksi. Väitän että itse tunnen Kelan päätösperiaatteet paremmin kuin tiskillä istuvat neuvojat, vaikken päivääkään heillä ole ollut töissä.

Luulisi että esim jonkun asumistukipisteen takana istuvan olisi ihan mahdollista vaikka ihan viikonkin koulutuksella perehtyä koko asumistukijärjestelmään siten, että osaisi vastata sen pohjalta miten asiat on ratkaistu.

Jos minun mieltäni vaivaa joku asia Kelaan liittyen, niin pyydän nykyään jonkun ao. päätöksen tekijän yhteystiedot ja lähetän hänelle sähköpostia. Nimenomaan meiliä, jolloin minulle jää kirjallinen todiste siitä mitä hän on sanonut. Näin homma toimii.

Itse aiheesta vielä, mitä 6kk tuloistasi oli vähennetty? Minun pitäisi myös saada 6kk tulojen perusteella äippäraha, koska tulot ovat yli 20% paremmat nyt kuin 2007.

Käsittääkseni siitä ei pitäisi vähentää muuta kuin nuo mitä nettisivuillakin mainitaan:

* asunnon ja työpaikan väliset matkakustannukset

* ay- ja työttömyyskassan jäsenmaksut

* työntekijän työeläkemaksua ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua vastaava vähennys

* tulonhankkimisvähennys ja muut mahdolliset tulonhankkimiskulut.

Toisaalta nämä vähennetään myös niistä 2007 tuloista? Eikö vain?

säännot on sääntojä

tee enemmän tyotä ja tienaa parempaa palkkaa

Vierailija
39/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa ei tosiaan vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Ap:n tapaus on niin tuttua - ei riitä että tapaa kelan virkailijan silmätysten, lukee ne esitteet, surffaa netissä ym. siltikin tietoa voi jäädä puuttumaan.

Meillä meni (viimeksi) niin, että mies jäi kotihoidontuelta pois ja minä jäin kotihoidontuella kotiin. Vaihdettiin siis osia, ja mies haki samalla takautuvasti hoitolisää.

Soitin sit kelaan. Siellä virkailija oli ihan ihmeissään, että voivoi, mitenkähän me tämä tehtäis...kun se meni todella hankalaksi, sanoin että mennään ihan toimistoon tekemään nuo hakemukset. Tehtiin kaikki hakemukset ja tarkistettiin ne, siinä virkailijan silmien alla. Ja hän vielä kertaalleen soitii konsultaatiota joltain muulta virkailijalta.

Sitten tuli tenkkapoo. Ne dokumentit, jotka olin omin pikku kätösin hänelle ojentanut viikko sitten, oli hukassa. Ne löytyi onneksi. Viikon päästä miehelle tuli kirje jossa kehotettiin hakemaan kotihoidontukea, jonka hän oli juuri lopettanut. Taas kelaan, paperit oli menneet siellä sekaisin. Sit meille soitettiin ja ihmeteltiin, et eikös me voitais siirtää hakemuksen päivämääriä jonkun pikkujutun vuoksi. Ei voitu, se ei ois ollut laillista.

Nyt sit saatiin päätökset, onneksi ihan nopeasti kuitenkin. Tulos on se, että maksavat meille nyt kahta tukea päälekkäin, ja parin viikon päästä lähettävät laskun ylimaksetusta osasta mun miehelle, ja mulle tulee saman verran sit tilille. :P Virkailijat on kaikki olleet siis ihan kivoja, mut vähän pihalla, kun tää järjestelmä ei jousta yhtään.

Vierailija
40/47 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan esikoisemme synnyttyä meidän piti hakea yleistä asumistukea, ja kelan virkailija sanoi, että meille siihen asti maksetut opiskelijan asumistuet lakkaavat automaattisesti uuden päätöksen myötä. No, multa lakkasikin, mutta mieheltä ei, vaikka laittoi sitten vielä erikseen jonkun lomakkeen asiasta ja palautti ylimääräisenä maksetun tuen. Sitä maksettiin silti monta kuukautta, ja mies perui ja palautti ja perui ja palautti. Sitten lopulta, kun Kela lakkasi maksamasta, alettiin karhuta turhaan maksettuja (ja jo palautettuja) tukia takaisin, ja siinäkin oli oma rumbansa todistaa, että jokainen sentti on maksettu takaisin.

Kun mies jäi koti-isäksi kotihoidon tuelle, tästäkin tuli kauhea sähläys. Ensin ei myönnetty sillä perusteella että mä olen kotona ja saan kotihoidon tukea (en saanut, en ollut koskaan edes hakenut ko. tukea), sitten myönnettiin ja sitten peruttiin koska tyttö oli kuulemma päiväkodissa. No ei ollut. Sitten kun tämä selvisi, oli miehen opintorahan kanssa samanlainen sähläys kuin yllä kerrotun asumislisän kanssa. Lisäksi miehen piti kotona olloaikanaan joka kuukausi toimittaa Kelaan taulukko työskentelyajoistaan, vaikka mies ei ollut töissä ollenkaan. Mies oli siis reilut 2v. kotona.

Nyt nuoremman lapsemme lapsilisän kanssa oli myös sähläystä. Vanhemman lapsemme lapsilisä maksetaan miehelleni juuri tuon koti-isänä olon vuoksi (ja koska sillä ei oikeasti ole mitään väliä kelle se maksetaan), ja ensin mulle sanottiin että tämän nuoremmankin kohdalta se maksetaan automaattisesti miehelle. No eipä maksettukaan, ja seuraava virkailija väitti kiven kovaan, ettei alle vuoden ikäisen lapsen lapsilisää makseta kellekään muulle kuin äidille. No, onneksi tiedettiin tämä hevonkukuksi jo valmiiksi. Mutta meidän piti toimittaa Kelaan vihkitodistus (että olemme todella naimisissa), talonkirjat (että asumme todella samassa osoitteessa), sekä mun että miehen hakemukset lapsilisästä, mun anomus sen maksamisesta miehelle sekä vielä mun kirjallinen suostumus sille, että lapsilisä maksettaisiin miehelle.

Kotihoidon tuen haku- ja päätösprosessia odotellessa...