***KELA RAIVOSTUTTAA!!!!***
Ihan uskomatonta!
Kun kävin heinäkuussa kelassa, sanottiin, että saan äitiysrahani 6kk tulojen perusteella. Eli kun summa on X, ylittää se 2007 vuoden tulot 20%:lla.
Tänään tuli päätös, lasketaan niiden 2007 työtulojen perusteella.
Olen silloin opiskellut, eli palkka ollut todella huono.
6kk työtuloista oli vähennetty erinäisiä kuluja.
OK.
Mutta miksi tätä ei kelassa asioidessani kerrottu?
Varmasti he tiesivät, että työtulo ei ole pelkkä
summa X 2+kesälomarahat/vuositasolla.
Edellisessä raskaudessa sama juttu!
Jouduin 2 kertaa valittamaan päätöksestä.
Eli jos henkilökunta ei osaa neuvoa oikein, niin miksi neuvovat ollenkaan?Olin saanut virheellistä tietoa, joka nyt kuitattiin
"eihän se mikään päätös ollut..."
Juu, ei ollut ei, mutta luulisi heidän sen verran työtään osaavan, että edes kertoisivat, että 6kk tuloista tehdään vielä vähennykset!!! PRKL!!!
Enää en ihmettele, että joku menee kelaan Moran kanssa riehumaan!
Sapettaa todella!
Kommentit (47)
virheitä myönnä, itse kävin läpi valitusrumban edellisen äitiysloman jälkeen.silloin ongelmana oli säännöllisesti maksettavat bonukset. Ei auttanut vaikka toimitin saman työnantajan, toisella paikkakunnalla asuvien päätökset liitteinä. Minulla bonukset jätettiin huomioimatta....kun taas kollegoillani ne kerrottiin kahdella.
Nyt jännitetään miten miehen isyyspäiväraha lasketaan. Viimeksi vahvistetun verotuksen ansiotulo oli 80 tuhatta (ja siihen pitäisi vielä tulla se indeksikorotus). Kuinka ollakaan se kelan sivuilla oleva hakemus antaa ansiotuloksi 64 tuhatta ja siinä on jo indeksikorotuskin.....
ja alle 16-v vammaistuki! On se prkl kumma kun lapsi täyttää 7 niin kaikki tuet katoaa. Sairaudet ei, lapsihan pystyy nyt 7-vuotiaana hoitamaan itse omat sairautensa!! KELELELELLEL RAIVOOOO!
Eli jos ei saa vähintää korotettua vammaistukea niin Kela ei maksa myöskään terapioita. Me saatiin korotettu tuki myös seitsemän ja kahdeksan vuotiaalle eli ei automaattisesti lopu siihen seitsemään vuoteen. Nyt lapsi yhdeksän ja odotellaan päätöstä ja uskon sen olevan joko se alin tai ei ollenkaan. Kahdeksan vuoden jälkeen terapiat on onneksi tältä erää loppu, joten ei ole enää sama "paine" saada sitä tukea.
mulla jäi aikoinaan kiinni 20 eurosta (!!) tuo 20%:n rajan täyttyminen ja sitä myöten sit monen sadan euron isommat äippärahat.
No, pyysin vanhempiani kirjoittamaan kuitin (että palkka on maksettu ja verotkin hoidettu) jostain tehdystä työstä.
Näin sain tulot rajan yli.
Vein sit tuon kuitin Kelaan. Kyllä siellä "täti" oli vähän ihmeissään, mutta minkäs teet :)
Ja niin vaan tuli uusi päätös ja sain paremmat rahat.
ku esim. opintotukea hakiessa pitää todistaa, että alku vuoden palkka on saatu ennen elokuussa ennen kuin koulut alkaa syyskuussa. Muuten tulee takaisin maksettavaa.
Eli tässä voidaan käyttää samaa periaatetta...eli vaikka se on ansaittu vaikka vuodelta nakki ja banaani niin jos se on maksettu tilille viimeisen 6 kk aikana, niin silloin sen pitäisi vaikuttaa korottavasti tukeen. Tosin tässäkin asiassa KELA varmaan vetää taloon päin eli se jollain asetuksella tai säännöllä kumotaan.
itse olen saanut sieltä virheellisiä päätöksiä aivan älyttömästi ja valittanut...ja valittanut ja käynyt ja käynyt ja valittanut.
Mutta ovat kyllä virheensä myöntäneet ja korjanneet.
meni aikoinaan 6kk että sain asumistuen. Tuona aikana tulotkin muuttui, kela hukkasi papereita, halusi lisää papereita ja taas lisää kunnes sain ne tuet. Tuon jälkeen en mielelläni ole mennyt kelaan. Vaikka kuinka soitin että onko mulla nyt kaikki paperit siellä niin 'on on, nyt saat päätöksen' ja ei kun hetken päästä vaadittiinkin lisää papereita. Arghh.
huvittava tarina. Minä erosin miehestäni ja muutin 13 vuotiaan poikani kanssa vuokralle. Hain lapsilisään yksinhuoltajakorotusta. Asunnossa oli ennen meitä asunut vanhempi pariskunta, joilla oli 10-vuotias lapsenlapsi (poika)kirjoilla. Muuttaessa olivat unohtaneet vaihtaa lapsen osoitteen. Sain kelalta hylkäävän päätöksen, koska taloudessa asuu vakituisesti mies. Soitin kelaan ja selvittelin asiaa. Sinällään asia kyllä selvisi, mutta ihmettelin, ettei järjen käyttö ollut tullut mieleen kun tämä taloutemme vieras "mies" oli kokonaiset 10 vuotta, johon virkailija vain totesi, että ei nykyaikana voi tietää, kun kaikkea tulee vastaan... Jos oikeasti epäili, olisi ehkä kannattanut myös ilmoittaa lastensuojeluun. Jälkeenpäin tämä huvittaa.
Tässäkin yksi kommellus; asuin opiskeluaikana sekasolussa, ja kämppikseltäni evättiin tuet sillä perusteella, että hän on avoliitossa miehen kanssa. Kämppis meni sit kelaan ja kysyi, et kenen kanssa hän on avoliitossa? Riston vai Laurin? Ja entä tää mun tyttökämppis, mikä hänen suhde on meihin kaikkiin? (Minä sain siis tuet kaikki normaalisti, kuten pojatkin). Hirvee vänkääminen siitä tuli, vaikka kaikki käytiin vuorollamme kertomassa, ettei kukaan seurustele keskenään. Hän sai sit asiasta myönteisen päätöksen, lopulta. Oli se tosi hauskaa - siis meille muille paitsi hänelle ja hänen poikaystävälleen. :D
Viesti taisi äsken hävitä johonkin bittiavaruuten, joten tässä uusiksi... Eli mun tuttu, joka on palomies, haki Kelasta sairauspäivärahaa välilevynpullistuman takia. Selkä oli niin kipeä, että juuri mitään ei pystynyt tekemään, mutta Kelasta tuli sairauspäivärahasta hylkäävä päätös. Perusteluna oli, että katsoivat kaverin olevan työkykyinen palomiehen työhön! Aika uskomatonta mielestäni. No valitus tietysti meni läpi, mutta aika ärsyttävää, että noinkin itsestään selvästä asiasta joutuu tappelemaan ennenkuin tuen saa.
..opiskelee ja kysyi tarkkaan tulorajat yms. tarpeelliset Kelalta, ettei siis menetä asumistukea jne. tulojensa vuoksi. Näki kovasti vaivaa että sai otettua vain tietyt vuorot, joilla sai tietyn palkan kasaan. Noh: Kelalta tulee lappu että "sori, olet tienannut 3 euroa liikaa tänä vuonna joten palautapas tonni tukia takaisin kuukauden sisällä"!! :D
mulle tuli kanssa päätös ja siinä oli vähennetty vaikka mitä ja olen ihan raivona...
Soitin ja kysyin.
Multa vähennetty:
tulonhankkimisvähennyt 620e (vähennetään kuulemma kaikilta)
Ay-jäsenmaksu,
matkakulut,
työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu 4,5%
Mulla noi vähenykset tekee yli 3000e ja kyllä otta päähän kun päiväraha pienenee samalla. :(
Kyllä ne on vähennettty myös verotuksessa, jonka jälkeen jää ns. verotettava tulo, joka on siis pienempi kuin se mitä olet ansainnut. Ja silloin vähennetään myös siitä rahasta minkä perusteella päiväraha maksetaan. Miten se on teille jotenkin vaikeeta ymmärtää?
käsittely on kestänyt jo kolme viikkoa.
eli jos saisit tukea jo nyt syyskuusta, niin saat sen heti kun päätös on tehty. eli jos päätös tulee vaikka ensi viikolla, niin tukikin tulee maksuun heti.
meillä kela pyysi lisäselvitystä, vaikka päätös saatiin ja tuetkin jo juoksi. me tehtiin lisäselvitys jo kesäkuussa, mutta uuttapäätöstä ei ole tullut. onneksi sentään mennään vielä vanhalla päätöksellä. ei voi sanoa kuin, että kela on kela.
Olisi joskus Kelan kanssa tapellut.
Muutama vuosi sitten taistelin asuntotukiasioissa, ja "hävisin" jutun. Kun soitin Kelan puhelinpalveluun, niin virkailija sanoi suoraan, että jos käyt virastossa paikan päällä, niin pyydä kirjallisena kaikki mitä virkailijat sanovat. Paperiin päiväys ja virkailijan allekirjoitus ja nimen selvennys.
Paljonko opiskelija (elokuu-toukokuu) saa tienata vuodessa BRUTTONA, ettei joudu maksamaan Kelalla takaisin opintotukea?
Entä lasketaanko opintotuki mukaan "tuloihin", vai pelkkä ansiotulo (joka siis osa-aikatyötä mitä tekee opiskelun ohella --> palkkaa ei juuri saa vert. kokopäiväinen)
Ja TÄRKEIN kysymys:
Jos lapsi syntyy vuonna 2010 niin minkä vuoden mukaan tulot lasketaan?!
"Eikö jokaisen pitäisi pystyä hoitamaan oma lapsensa ilman tukiakin?"
Tule takaisn tähän aiheeseen,kun sinulla on oikeasti vammainen lapsi ja kasva aikuiseski, typerä luuseriämmä! Pistää niin vihaks tommonen lausahdus...
Paljonko opiskelija (elokuu-toukokuu) saa tienata vuodessa BRUTTONA, ettei joudu maksamaan Kelalla takaisin opintotukea?
Entä lasketaanko opintotuki mukaan "tuloihin", vai pelkkä ansiotulo (joka siis osa-aikatyötä mitä tekee opiskelun ohella --> palkkaa ei juuri saa vert. kokopäiväinen)
Jos saat opistotukea 9 kuukaudelta niin saat tienata vuodessa 11 850€ ilman, että ne vaikuttavat opintotukeen. Opintotukea ei lasketa mukaan tuloihin vaan ansiotulot, pääomatulot, apurahat ja ulkomailta saadut tulot. Kelan nettisivuilta saat lisätietoa.
Mulle siis palkanlaskija kirjoitti tuohon Y17-lomakkeeseen ansaitun bonuspalkan....tällä pitäisi nyt mennä läpi.
Jossain epähuomiossa se oli jäänyt kirjaamatta.
Jos ei mene, niin porukat saa kirjoittaa samanlaisen palkkakuitin, kuin joku muukin mainitsi...
Tuli vaan mieleen, että miksi eivät hyväksyisi bonuksia?
Siis kun se on erillisenä sarakkeena siinä lomakkeessa.
Vaikka onkin kertaluonteinen suoritus, mutta silti.
Tällä kertaa virkailija paikanpäällä ei edes suostunut sanomaan mitään, että meneekö päätös läpi näillä tiedoilla...ettei tee taas virhettä!!! What, ei tuolla tavalla asiakaspalvelussa olla??? ;)
Kuulemma käsittelijätkään eivät aina tiedä näitä asioita, syöttävät vaan koneelle, ja kone kertoo oikean vastauksen...
noh, eihän sitä siinä asiakasneuvojan kanssa voi sinne "koneeseen" syöttää....heh hee...uskomatonta!!!
Nyt jo suorastaan huvittaa...aion siis hakea muutosta, joka kerta kun tulee kielteinen päätös...ja ainahan jostain lisää palkkakuitteja löytyy...
Niin, ja jos se kommentti "onko pakko niitä lapsia vääntää" oli tarkoitettu mulle, niin ei hätää... tähän kahteen se jääkin!!!:)
Isosisko on jo 6v, ja nuorempi jää varmasti viimeiseksi! :)
Kelan virkailijan kanssa. Mulla on 6 viimeisen kk:n aikana ollut tod paljon paremmat tulot kuin vuonna 2007, josta suurimman osan olin hoitovapaalla. MUTTA kun näitä tulojani pitääkin kuulemma jaksottaa pitemmälle ajalle, koska ne on MAKSETTU viim 6 kk:n aikana, mutta osa niistä on ANSAITTU aiemmin... Ihan skeidaa, en niele ihan mukisematta. Virkailija lupasi nyt selvitellä lisää, mutta tietenkin se, joka jostain palvelukeskuksesta antaa neuvoja on juuri nyt lomalla... Taatusti valitan kaikki mahdolliset instanssit,jos päiväraha nyt maksetaan vuodelta 2007 ansaittujen hikisen parin kk:n palkan mukaan!