Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 v lapseni sanoo että äännän englantia paremmin kuin opettaja

Vierailija
07.09.2009 |

Se on mielestäni aika huolestuttavaa sillä vaikka minulla on laudatur yo-arvosanana ja olen käyttänyt englantia työssäni, niin en ole sitä yliopistossa opiskellut. Kuinkahan huonosti se ope mahtaa oikein puhua...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen siis enkunopeksi opiskellut ja kirjoitan, luen, sekä ymmärrän puhuttua englantia paremmin kuin monet natiivit, mutta ääntäminen on harjoittelusta huolimatta kehnoa.

parempi kuin natiivit??!! Ja kehut viela etta ymmartamisessakin, salli mun nauraa. Et sitten kuitenkaan osaa edes aantaa englantia???

mutta on se hitusen helpompaa opetella oikeaoppinen kirjoittaminen, lukeminen ja ymmärtämys kuin oppia puhumaan englantia oikein, jos sitä ei niiden parin fonetiikan kurssin lisäksi missään "pysty" puhumaan. Kaikki ei voi tai halua muuttaa ulkomaille vuosikausiksi.

Vierailija
22/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olekaan kaikessa parempi, kuten kirjoitin ääntämisessä olen huonompi. Ja jos lukisit tekstini tarkemmin, huomaisit että kirjoitin, monet. En parempi kuin kaikki, parempi kuin useimmat vaan monet.

Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni, voit käydä kysymässä natiivi-opettajiltani yliopistosta.

Monikaan englantia äidinkielenä puhuva ei nimittäin opiskele englannin kielioppia, kirjoittamista jne. yhtä paljon kuin mitä suomalaiset enkun opiskelijat, joten se ei ole kovin vaativa tehtävä olla niissä parempi.

Ja Englannissa oleskellessani huomasin, samoin kuin monet muutkin, että natiiveilla oli vaikeuksia saada eri aksenteista ja murteista selvää koska olivat niin tottuneita oman alueensa murteeseen, mutta vierasmaalaisilta tämä onnistui koska he ovat tottuneet kuulemaan monenlaista englantia, niin natiivien puhumana kuin muidenkin.

Ääntäminen on ihan erilainen taito muutenkin kuin vaikkapa kieliopin tajuaminen tai kirjoittaminen. Joku toinen saattaa ääntää kuin äidinkieli olisi englanti, mutta ei sitten osakaan paljoa kirjoittaa, ei nämä taidot ole mitenkään riippuvaisia toisistaan.

parempi kuin natiivit??!! Ja kehut viela etta ymmartamisessakin, salli mun nauraa. Et sitten kuitenkaan osaa edes aantaa englantia???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä kaikki muut ku kuusamolaiset eivät osaa ääntää Suomea oikein. Vetävät vaan jotain ihan ihme mongerrusta.

Vierailija
24/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sainpas päivän naurut. Otatko lapsen mielipiteet ihan täytenä totena?

Englannin ääntämisestä ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa, niillä koulun opetus-CD:iltä löytyy mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti äännettyä ääniraitaa, ehkä opettaja puhuu ihan tavallista puhetta.

Minä taas olen lasteni mielestä maailman kaunein äiti. En pidä sitä maailman valtaväestön mielipiteenä vaikka olenkin ihan otettu. :)

Vierailija
25/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos enkkua opettaa luokanope niinkuin hyvin usein tekee, eihän luokanopet ole välttämättä kovin kummosia enkun puhujia. Eivät ole todellakaan opiskelleet englantia yliopistossa kummemmin.

Vierailija
26/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutusjärjestelmän idiotismia. Joku jossain kouluhallituksessa kuvittelee että kieltä oppii yliopistossa. Valitettavasti kielen ääntämistä ei opi kirjoista eikä kuuntelemalla, vaan ainoastaan vuorovaikutuksessa natiivipuhujien kanssa, mielellään nuorella iällä (paras ikä on alle kouluiässä). Itse olen asunut Englannissa joitakin vuosia, ja ollut naimisissa britin kanssa 15 vuotta ja kielikorvani on melko tarkka. Lasteni koulussa englantia opettavat suomalaiset opettajat, jotka puhuvat ihan kelpo finis inglisiä, mutta aksentti on tonkko ja kielen konventiot täysin hukassa. Englantiin (ainakin brittisellaiseen) kuuluu runsas kohteliaisuusfraasien käyttö ja vuorovaikutus viestintätilanteessa on potenssiin sata suomen kieleen verrattuna. Nämä ovat suuria puutteita sitten kun kouluenglantia puhuva ihminen yrittää pärjätä natiiviympäristössä. Epäilen että hyvää englantia ei voi yleisesti ottaen oppia koulun penkillä Suomen maassa, vaan sujuva kielitaito vaatii vuosien käytännön harjoittelun.

Vierailija
27/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mutta ei intonaatiosta tietoakaan! Ja siitä sitten kärähtää, että ei osaa englantia niin hyvin kuin kuvittelee.

Vierailija
28/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muotoilla se pääkoppasi kanssa muotoon #30

Vierailija
29/41 |
07.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että hyvää englantia ei voi yleisesti ottaen oppia koulun penkillä Suomen maassa, vaan sujuva kielitaito vaatii vuosien käytännön harjoittelun.

tämähän nyt pätee ihan jokaisen maan ja kulttuurin koululaitokseen. Vieraan kielen oikeaoppinen hallitseminen edellyttää aina teorian ohella vuosien käytännön harjoittelua natiivien kanssa. Vaikka vuorovaikutustaitoja hiottaisiin enemmän kuin mitä Suomen tältä osin riittämättömässä kielenopetuksessa tehdään, oikeaoppisiksi ne tulevat vain natiivin tai vastaavan (vuosia asuneen ja kieltä opiskelleen maahanmuuttajan, esimerkiksi - vaikka häneltäkin luultavasti tarttuu aksentti) kanssa pitkäjänteisesti harjoitellessa. Koululuokassa tämä ei onnistu missään, koska oppilaiden käyttäytymismallit ja kielellisten ongelmien ratkaisut/ kielellä leikittely perustuvat omaan kieleen ja kulttuuriin ja poikkeavat siten natiivin versioista.

Lisäksi tuo natiivin käsite on ainakin englannin ja ranskan suhteen aika häilyvä, kun alueelliset erot ovat murrerikkaaseen suomeenkin verrattuna potenssin kymmenen. Standardikieli saattaa olla se ensimmäinen vieras kieli jopa natiiville. ;)

Vierailija
30/41 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla jokaisessa opettamassaan aineessa parempi kuin kaikkien oppilaiden vanhemmat yhteensä.

Eikö se nyt ole itsestäänselvää, että jos joku äiti on asunut vuosia jenkeissä ja käyttää englantia päivittäin, niin hänen enkun taitonsa ovat varmasti paremmat kuin luokanopettajan, joka opettaa sitä enkkua vain yhtenä aineena muiden aineiden joukossa.

Antakaa vanhemmat vähän armoa. Ja ne teidän lapset oppii sen ääntämisen jostain ihan muualta kuin opettajan suusta, joten muutenkin turha huolenaihe.

Vierailija
31/41 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

That´s a fact.

Vierailija
32/41 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen opettaja vaati pilkkua paikkaan, johon se ei mun mielstä kuulunut. Kysyin tuttavaltani, joka on suomen kielen lautakunnan jäsen, ja ope oli väärässä. Opettajan omassa kirjassa oli se väärin, itsekin oli ollut epäilevä. Virheitä sattuu.

Vierailija
33/41 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lausuu paremmin kuin englannin opettajansa. Varmasti pitää paikkansa. Lapsi on alakoulussa ja oma luokanopettaja opettaa, äitinsä taasen toimii pätevänä englannin opettajana lukiossa.

Mutta opettajuuteen kuuluu paljon muuta kuin se ääntäminen. Omaa ääntämistä voi kompensoida äänittein ym. Parasta tässä lapseni opettajassa on ollut se, että on motivoinut lasta oppimaan ja kertonut tarinoita, miten on itse selvinnyt matkoilla ja opiskeluvaihdossa, vaikka se opettajan oma kielitaito ei tuolloinkaan ollut täydellistä.

Vierailija
34/41 |
08.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä asia voi ollakin niin. Ääntämiseen vaikuttaa todella moni asia, erityisesti äidinkieli ja se, miten paljon kieltä on kuullut ja harjoitellut jo nuorena. Monella vanhemman polven kieltenopettajalla ei ole ollut nuorena samoja mahdollisuuksia kuulla englantia kuin nykylapsilla ja -nuorilla. Sitä eivät koululaiset (ja heidän vanhempansa) osaa ottaa huomioon. Itsekin nuorena englanninopiskelijana ihmettelin suuresti, kuinka huono ääntäminen professorillamme oli!

Se, että ääntäminen on hieman suomalaista ei kuitenkaan tee opettajasta huonoa - hänen muu kielitaitonsa on luultavasti vähintään hyvä.

Vierailija
35/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielestäni aika huolestuttavaa sillä vaikka minulla on laudatur yo-arvosanana ja olen käyttänyt englantia työssäni, niin en ole sitä yliopistossa opiskellut. Kuinkahan huonosti se ope mahtaa oikein puhua...

Voi hyvänen aika sentään, että sinulla on lahjakas lapsi. Puhut hänelle varmaan englantia päivät pitkät.

Pohditko tätä asiaa vakavissasi? ja sitten vielä ihmetellään, että joidenkin lasten vanhemmat ovat hankalia koulutyöhön sekaatujia. Mistähän mahtaisi johtua? Pitää olla melkoinen ääliö, että täällä edes pohtii moista asiaa.

Vierailija
36/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinenkin maikka voi ääntää jollain tietyllä aksentilla, ja tätä tietämätön lapsi voi sitten pitää huonona ääntämisenä.

Vierailija
37/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olekaan kaikessa parempi, kuten kirjoitin ääntämisessä olen huonompi. Ja jos lukisit tekstini tarkemmin, huomaisit että kirjoitin, monet. En parempi kuin kaikki, parempi kuin useimmat vaan monet.

Eikä tämä ole vain minun mielipiteeni, voit käydä kysymässä natiivi-opettajiltani yliopistosta.

Monikaan englantia äidinkielenä puhuva ei nimittäin opiskele englannin kielioppia, kirjoittamista jne. yhtä paljon kuin mitä suomalaiset enkun opiskelijat, joten se ei ole kovin vaativa tehtävä olla niissä parempi.

Ja Englannissa oleskellessani huomasin, samoin kuin monet muutkin, että natiiveilla oli vaikeuksia saada eri aksenteista ja murteista selvää koska olivat niin tottuneita oman alueensa murteeseen, mutta vierasmaalaisilta tämä onnistui koska he ovat tottuneet kuulemaan monenlaista englantia, niin natiivien puhumana kuin muidenkin.

Ääntäminen on ihan erilainen taito muutenkin kuin vaikkapa kieliopin tajuaminen tai kirjoittaminen. Joku toinen saattaa ääntää kuin äidinkieli olisi englanti, mutta ei sitten osakaan paljoa kirjoittaa, ei nämä taidot ole mitenkään riippuvaisia toisistaan.

Monet suomalaiset jotka englantia oikeasti osaavat, ovat kieliopissa parempia kuin natiivit, juuri siksi kun meille sitä kielioppia on päntätty hiukan liikaakin. mun mies joskus kysyy multa kielioppiin liittyviä sääntöjä tai miten joku sana kirjoitetaan. itsellä ärsyttää useat yleiset kirjoitusvirheet mitä esim keskustelupalstoilla näkee, puheessa ei niinkään huomaisi mutta kirjoittaessa näkee ettei osata oikein kirjoittaa.

ja sitte itse asiaan: kyllä minäkin muistan että kouluaikana monet englanninopettajat eivät kunnolla osanneet lausua. minusta kieltenopettajilla pitäisi olla vaatimuksena ulkomailla opiskelu/asuminen. vaikka ei sekään takaa että lausumaan oppii, joillakin on se oma aksentti niin vahvana.

Vierailija
38/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta sitten vaatimuksena oli vähintään 2kk oleskelu englanninkielisessä maassa, eihän se aika riitä. Toisaalta valtion tai jonkun pitäisi maksaa jos vaadittaisiin vuotta tms. aikaa sillä kallistahan se on ulkomaille lähteä ja hankalaa perheellisille opiskelijoille

Monet suomalaiset jotka englantia oikeasti osaavat, ovat kieliopissa parempia kuin natiivit, juuri siksi kun meille sitä kielioppia on päntätty hiukan liikaakin. mun mies joskus kysyy multa kielioppiin liittyviä sääntöjä tai miten joku sana kirjoitetaan. itsellä ärsyttää useat yleiset kirjoitusvirheet mitä esim keskustelupalstoilla näkee, puheessa ei niinkään huomaisi mutta kirjoittaessa näkee ettei osata oikein kirjoittaa.

ja sitte itse asiaan: kyllä minäkin muistan että kouluaikana monet englanninopettajat eivät kunnolla osanneet lausua. minusta kieltenopettajilla pitäisi olla vaatimuksena ulkomailla opiskelu/asuminen. vaikka ei sekään takaa että lausumaan oppii, joillakin on se oma aksentti niin vahvana.

Vierailija
39/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisen täytyisi kuulostaa britiltä/australialaiselta/jenkiltä? Miksi ei saa kuulostaa suomalaiselta silloinkin, kun puhuu englantia?

Olennaista olisi hallita esimerkiksi seuraavanlaisia seikkoja englannin ääntämisessä: erilaiset s-äänteet, erityisesti se suhu-s; th-äänteet, eli frikatiivit; sanapaino oikealle tavulle, ei siis TECHnology, vaan techNOlogy - tämä vaikuttaa suuresti ymmärretyksi tulemiseen; lauserytmi, mitkä sanat siis lauseessa ovat tärkeitä ja painotettuja ja mitkä eivät niinkään; sanan 'please' käyttö ja muut ilmaisutavat, jotka vähentävät puheen töksähtyvyyttä, jota saatetaan pitää epäkohteliaisuutena.

Muuten saa, ja mielestäni jopa on ihan suotavaa, kuulostaa suomalaiselta. Ei ainakaan herätä ulkomailla ärtymystä, kuten amerikkalaiset esimerkiksi saattavat herättää.

Vierailija
40/41 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äly hoi Voi hyvänen aika sentään, että sinulla on lahjakas lapsi. Puhut hänelle varmaan englantia päivät pitkät. Pohditko tätä asiaa vakavissasi? ja sitten vielä ihmetellään, että joidenkin lasten vanhemmat ovat hankalia koulutyöhön sekaatujia. Mistähän mahtaisi johtua? Pitää olla melkoinen ääliö, että täällä edes pohtii moista asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme