Täsmägallup: Jättäisitkö 11-v ja 4-v siskokset keskenään tunniksi kerran viikossa
vanhempien ainoan yhteisen harrastuksen vuoksi ?
Vastaus kyllä/ei ja mahdollinen perustelu max. viiden sanan lauseella.
Kommentit (22)
Jos isosisko on osoittanut pärjäävänsä ja saa tarvittaessa aikuisen kiinni
Olen jättänyt tunniksi 11v, 6v ja 4v. Jätä vaikka DVD:tä katsomaan.
Itse en jätä omaa 12-vuotiastani muutamaa hetkeä pidemmäksi oman 4-vuotiaamme kanssa. Voi katsoa tyyliin sen aikaa kun pikakäydään jossain, esim. 15 minsaa, mutta ei pidempää.
11-v tuntee vastuunsa
4-v osaa myös jo hieman ajatella jos on siihen kasvanut
lapset saa sinut ja sinä lapset tarvittaessa kiinni
kotona ollaan varmasti sisätiloissa
lapset tajuavat ja muistavat ettei ketään päästetä sisälle kotiin jos ovikello soi
Tuo 12-vuotias on aika hajamielinen ja vielä poika, joten kauaksi aikaa en jättäisi kaksin. Nyt jätän niin, että vannotan pojan katsomaan jotain piirrettyä kaveriksi ja voin olla pois maksimi puoli tuntia. Tietokone on kiellossa sinä aikana, koska pelatessaan uppoutuu niin, ettei kuule mitään, ellei huuda korvan juuressa.
11-vuotias pärjäisi itsekseen, mutta on liian nuori kantamaan vastuuta pienemmästä. Todennäköisestihän kaikki sujuisi hyvin, mutta jos sattuisi joku katastrofi... En ottaisi riskiä.
Esikoinen pilkuntarkka ja tunnollinen ja osaa käsitellä 4-vuotiasta siskoaan oikealla tavalla.
itse olin lapsenvahtina naapurin lapsille joskus ala-asteella, olin siis varmaan 10-13-vuotias ja vahdittavat minua 4 ja 6 vuotta nuorempia.
Meillä juuri samanikäiset 3x vkossa 30min-45min keskenään.
Mä itse ennen muinoin hoidin 11 vuotiaana mun 2 vuotiasta pikkuveljeä! Silloin äidit eivät vissiin olleet niin hysteerikkoja kuin nykyään?
Meillä lapset nyt 5v. ja 9v. ja ovat olleet kotona kahdestaan puolesta tunnista tuntiin silloin tällöin jo vuoden verran. Vanhempi on poika mutta pystyn luottamaan häneen. Osaa myös käyttää puhelinta jos hätä tulee. Tietokone ja telkkari auttavat ajan kulumisessa.
Meidän pankkineuvoja (olisko 55v.?) kertoi hoitaneensa 8-vuotiaana 2-vuotiasta pikkusisarustaan koko kesän, kun äiti oli töissä. Naapurissa samanikäinen sisaruspari. Kävivät porukalla Marjaniemesä (Helsingissä) uimassa. Itsekin vähän päivitteli tuota ja minä olin ihan kauhuissani. Mutta 11v. ja 4v. voisivat pärjätä oikein mainiosti, riippuen lasten luonteista ja keskinäisistä väleistä.
Lessuthan jättää koko pesueen vauvasta lähtien tuon ikäisen hoitoon.
*Itse haluaisivat, olisivat valmiita
*Aikuinen tavoitettavissa hätätilanteissa (joko puhelimella ja muutaman minuutin automatka tai sitten naapurissa joku)
lapseni ovat 10 ja 4.
välillä syntyy riitaa, ei ole reilua kummallekkaan
mikäli lapset ovat terveitä, normaaleja ja tasapainoisia lapsia ja ovat itse myos halukkaita jäämään keskenään tuoksi ajaksi.
Meillä 9v isoveli on monesti hoitanut 3v pikkusiskoa useammankin tunnin. Luotan häneen ihan yhtä paljon kuin johonkin mll hoitajaan, ja ilmaiseksi tulee ;)
Kyllä: Jos sisarukset tulevat hyvin toimeen, jäävät molemmat mielellään, 11-v on luotettava ja rauhallinen ja pelisäännöt ovat selvillä ja arvelet niitä noudatettavan.
Ei: Jos sisaruksille tulee helposti riitaa tai et voi luottaa siihen, että 11-v osaa huolehtia pienemmästä, tai jos epäilet että pelisääntöjä ei noudateta.