Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka väitätte että jokaiselle löytyy töitä

Vierailija
03.09.2009 |

jos ei ole nirso työpaikan suhteen, kertokaa missä ne työpaikat on! Mulla on akateeminen koulutus, jota vastaavaa työtä ei löydy, mutta eipä näköjään mitään muutakaan. Siivoamaankaan en kelpaa, ilmeisesti sitten noiden maisterinpaperien vuoksi.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

akateemisilla papereilla. Yrittäjänä ja kokemuksella voin kertoa, että ylikoulutettua ihmistä ei palkata kovinkaan helposti. Syy on yksinkertaisesi se, että hakevat kuitenkin koko ajan koulutustaan vastaavaa työtä ja lähtevät heti kun sen saavat.

Aina pyritään valitsemaan se, joka jää pitkäksi aikaa taloon. UUden työntekijän hakeminen, palkkaaminen ja perehdytys on sen verran aikaa ja rahaa vievää ettei voi koko ajan olla palkkaamassa samaan työhön uutta ihmistä.

Toisekseen kun sama firma hakee samaan työtehtävää vähän väliä ihmistä, syntyy mielikuva, että kyseisessä firmassa on joku ongelma kun työntekijät lähtevät heti pois. Kyse siis myös imagosta.

Vierailija
62/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita katsot päivittäin kuin mol.fi? Miksi olet vain varamiespalvelussa, mites kaikki muut vastaavat? Soitteletko itse sinne aktiivisesti ja muistutat olemassa olostasi? Monenko lähettämäsi hakemuksen perään olet oikeasti soittanut?

ja haen jokaista paikkaa mihin edes jotenkin voisin kelvata. Varamiespalvelussa olen ollut puoli vuotta listoilla, sitä kautta ei ole tullut yhtään mitään.

Kymmeniä hakemuksia on vähän paha lähetellä, kun joka päivä ei tule sellaista paikkailmoitusta mihin voisin hakea, joskus tulee muutama ja joskus ei siis yhtään. Kaikki mahdolliset yrityksetkin on aika pian käyty läpi, ei täällä niitä loputtomiin riitä kuitenkaan, enkä viitsi viikon välein samaan paikkaan hakemusta laittaa

Itse kun olin samassa tilanteessa, lähettelin hakemuksia joka päivä kymmeniä! Parin kuukauden jälkeen tuotti tulosta. Jos olette vasta hakeneet alle viittäkymmentä paikkaaa, on urakkanne vasta hyvin alussa. Katsokaa mol.fi päivittäin, paikallislehdet, työnvälitystoimistot ja sitten se mikä on tärkein: oma-aloitteisesti lähettelette hakemuksia kaikkiin firmoihin, joita vain paikkakunnalta löytyy! Ja sitten soittoa perään ja kyselette ovatko vastaanottaneet hakemuksenne ja kyselette firman rekrytilannetta.

Nyt käsi sydämellä, yritättekö tarpeeksi ja tosissanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomalehdet, sekä muita työpaikkanettisivuja. Olen aiemmin ollut noin vuoden verran myös parin muun vuokratyövoimafirman listoilla, mutta niiltäkään ei tullut yhtään mitään tarjousta minulle päin. Ja kun itse katselin heidän työpaikkojaan niin yksikään ei ollut sellainen jota minä osaisin tehdä. Siis esim. joku firma on erikoistunut välittämään toimistotyöntekijöitä ja minä en sellaisiin hommiin ole pätevä tai edes osaa mitään kirjanpitoa tms. mitä aina vaadittiin. Useimpiin olen soittanut, mutta en tiedä auttaako nykyään edes tuo soittelu kun sitä aina toitotetaan vinkkinä niin melkein kaikki jo soittavat paikan perään. Erotu siinä sitten joukosta. Joissakin ilmoituksissa on suorastaan kielletty soittamasta, sellaisiinkin olen törmännyt.

Ja jos yhtä myyjän paikkaa hakee tosiaan se reilu 200 ihmistä, niin paikan täyttämisen jälkeen on edelleen se 200 työttömänä. Ja jos myyjän paikkoja tulee vaikka pari viikossa hakuun niin aika hidasta tahtia tuo joukko vähenee, joku jää aina ilman paikkaa. Samalla koko ajan tulee lisää hakijoita joukkoon kun porukkaa jää työttömäksi, valmistuu koulusta, muuttaa kaupunkiin jne. Täälläkin on pari isompaa firmaa antanut sadoille ihmisille kenkää, joten kilpailu harvoista paikoista on kovaa

muita katsot päivittäin kuin mol.fi? Miksi olet vain varamiespalvelussa, mites kaikki muut vastaavat? Soitteletko itse sinne aktiivisesti ja muistutat olemassa olostasi? Monenko lähettämäsi hakemuksen perään olet oikeasti soittanut?

ja haen jokaista paikkaa mihin edes jotenkin voisin kelvata. Varamiespalvelussa olen ollut puoli vuotta listoilla, sitä kautta ei ole tullut yhtään mitään.

Kymmeniä hakemuksia on vähän paha lähetellä, kun joka päivä ei tule sellaista paikkailmoitusta mihin voisin hakea, joskus tulee muutama ja joskus ei siis yhtään. Kaikki mahdolliset yrityksetkin on aika pian käyty läpi, ei täällä niitä loputtomiin riitä kuitenkaan, enkä viitsi viikon välein samaan paikkaan hakemusta laittaa

Itse kun olin samassa tilanteessa, lähettelin hakemuksia joka päivä kymmeniä! Parin kuukauden jälkeen tuotti tulosta. Jos olette vasta hakeneet alle viittäkymmentä paikkaaa, on urakkanne vasta hyvin alussa. Katsokaa mol.fi päivittäin, paikallislehdet, työnvälitystoimistot ja sitten se mikä on tärkein: oma-aloitteisesti lähettelette hakemuksia kaikkiin firmoihin, joita vain paikkakunnalta löytyy! Ja sitten soittoa perään ja kyselette ovatko vastaanottaneet hakemuksenne ja kyselette firman rekrytilannetta.

Nyt käsi sydämellä, yritättekö tarpeeksi ja tosissanne?

Vierailija
64/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lueppa oma vastauksesi uudestaab ajatuksella. Kerro mitkä kaikki muut paikat katsot PÄIVITTÄIN kuin mol.fi? Luettele jokaikinen nimeltä. Ja nyt alat soittamaan jokaikisen hakemuksen perään jonka lähetät! Kirjanpito on eriasia kuin "toimistotyö", toimistotyö voi olla vaikka puhelimeen vastaamista ja puheluiden yhdistämistä, vieraiden vastaanottoa tai arkistointia. Näihin et osaamista tarvitse, toisin kuin kirjanpitoon. Hakemuksia pitää tottakai lähetellä myös niihin ilmoituksiin, joihin et omasta mielestäsi ole niin pätevä, mitään et saa jos et yritäkään.

Viesteistäsi nyt vain paistaa läpi asennevamma. "Useimpiin olen soittanut, mutta en tiedä auttaako nykyään edes tuo soittelu kun sitä aina toitotetaan vinkkinä niin melkein kaikki jo soittavat paikan perään. " jne. Korjaa asenteesi ja sloita se työnhaku kunnolla. Tämä valitukseen mennyt energiasi olisi tervetullutta työnhakuusi.

Kerro jo missä asut?

Vierailija
65/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai tiedän että kirjanpito on eri asia kuin toimistotyö, se oli vain yksi esimerkki vaadituista taidoista monissa paikoissa, toki haen sellaista toimistotyötä mitä edes jotenkin osaisin tehdä mutta kun siltä alalta ei ole koulutusta eikä kokemusta, niin monissa paikoissa vaaditaan asioita joita en vain osaa/kykene tekemään.

Olen hakenut ihan ties mitä hommia mistä ei ole minkäänlaista kokemusta, mutta jotka edes jotenkin voisi kuvitella opettelevansa, en siis vain oman alan hommia tai tuttuja tehtäviä.

Jos asennevamma paistaa läpi, niin se johtuu siitä että ärsyttää tämä "kaikille löytyy töitä"-asenne mikä teillä joillakin täällä on. Kerropa miten tuo onnistuu jos paikkakunnalla on vaikka 100 avointa työpaikkaa + mahdollisesti muutamia sellaisia joista ei ole ilmoitettu (jos suoraan yrityksiltä kyselee) ja työnhakijoita on 1000-1500?

Asuinpaikkaa en halua sanoa, sillä joku voisi minut tunnistaa. Se on kuitenkin keskikokoinen kaupunki, ei mikään peräkylä.

Enkä edelleenkään soita niiden paikkojen perään joiden ilmoituksissa soittaminen on kielletty. Sanoinhan että useimpiin olen soittanut, ja soitan jatkossakin.

Jopa marjojen poimintaa olen harkinnut, mutta yksikään marjoja ostava/marjatilallinen ei tarjoa täällä kuljetusta joten ilman autoa ei sekään onnistu. Kaikki marjapaikat ovat niin kaukana etten pyörällä niihin pääse. Ja kesäisin sekä talvisin sellaiset kymmenisen kilometriä suuntaansa olen kyllä valmis pyörällä polkemaan, bussireittien varrelle voin mennä kauemmaskin töihin.

Yhtenä keväänä otin ja kävelin kaupungin läpi käyden kaikki matkalla olevat liikkeet läpi. Poikkesin jokaiseen kysymään kesätöitä, yhdessäkään ei ollut niitä tarjota.

Minulle kelpaa pätkätyö, osa-aikatyö, kesätyö, kiireapulaisen työ jne. Mutta kun ei vaan löydy.

Katselen monsterit, oikotiet, baronat, eilakaislat sun muut läpi, mutta niissäkin useimmiten on sellaisia paikkoja joihin minä en ole lähellekään pätevä. Niihin muihin sitten toki haen.

lueppa oma vastauksesi uudestaab ajatuksella. Kerro mitkä kaikki muut paikat katsot PÄIVITTÄIN kuin mol.fi? Luettele jokaikinen nimeltä. Ja nyt alat soittamaan jokaikisen hakemuksen perään jonka lähetät! Kirjanpito on eriasia kuin "toimistotyö", toimistotyö voi olla vaikka puhelimeen vastaamista ja puheluiden yhdistämistä, vieraiden vastaanottoa tai arkistointia. Näihin et osaamista tarvitse, toisin kuin kirjanpitoon. Hakemuksia pitää tottakai lähetellä myös niihin ilmoituksiin, joihin et omasta mielestäsi ole niin pätevä, mitään et saa jos et yritäkään.

Viesteistäsi nyt vain paistaa läpi asennevamma. "Useimpiin olen soittanut, mutta en tiedä auttaako nykyään edes tuo soittelu kun sitä aina toitotetaan vinkkinä niin melkein kaikki jo soittavat paikan perään. " jne. Korjaa asenteesi ja sloita se työnhaku kunnolla. Tämä valitukseen mennyt energiasi olisi tervetullutta työnhakuusi.

Kerro jo missä asut?

Vierailija
66/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi ihmeessä et ole tehnyt samaa uudestaan? voi tätä avuttomuuden määrää. Av:lla kyllä on aikaa roikkua ruinaamassa.

Yhtenä keväänä otin ja kävelin kaupungin läpi käyden kaikki matkalla olevat liikkeet läpi. Poikkesin jokaiseen kysymään kesätöitä, yhdessäkään ei ollut niitä tarjota.

Vierailija
67/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuliko tämä seikka jo esille aikaisemmin: kannattaa hakeutua ihmisten pariin. Jos minkäänlainen ison porukan kesken toteutettava harrastus kiinnostaisi, niin siellä tutustuu todella moniin ihmisiin... esim kuorolaulu (vaikka et tainnut osata laulaa yhtään?), harrastajateatteri tms. Esittäytyessä voit aina kertoa tilanteestasi. Jos/kun ihmiset saavat sinusta kuvan, niin saattavat hyvinkin rekrytoida sinut työpaikalleen. Näin ne monesti menevät, että paikkoja ei laiteta virallisesti hakuun, vaan täytetään tutulla tyypillä.

Itsekin olen saanut pari työpaikkaa harrastuspiiristä tuttujen ihmisten kautta (ovat tienneet koulutukseni ja kysyneet sitten olisinko kiinnostunut hakemaan heille). Nämä työpaikat ovat sitten olleet ratkaisevassa osassa urani kehityksen kannalta.

Vierailija
68/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun ihmiset saavat sinusta kuvan,

t.8

Vierailija
69/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että lapset vaikuttaa tosi paljon työnsaantiin. Itselläni on työ, joten ongelma ei ole se, että olisin työtön, vaan haluisin vaihtelua työhöni. Olen soitellut ja kysellyt avoimista paikoista ja melkein jo puhelimessa on luvattu paikka, mutta sitten, kun on tullut ilmi, että olen kolmen alle 10-v äiti, niin onkin ollut jo toinen ääni kellossa. Viimeinenkin paikka missä olin työhaastattelussa, niin tuli niin hyvin ilmi, että innostus loppui siihen, kun tuli kyse puhe lapsista.

Tiedän, että äitinä työnsaanti ei ole helppoa:(

Vierailija
70/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kaverin kanssa aikoinaan hakemaan töitä messuilta. Minulla oli työkokemusta kaupan alalta ja asiakaspalvelusta parin vuoden ajalta. Kaverillani ei ollut vielä työkokemusta. Molemmilla haastattelut menivät hyvin. Minulle olisi pitänyt maksaa palkkaa enemmän työkokemuksen vuoksi, kaveri sai paikan, minä en.

On tullut myös mieleen kysymys, että onko laillista valita vähemmän asiantunteva? Tietäisikö joku?

Vierailija
71/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi ihmeessä et ole tehnyt samaa uudestaan? voi tätä avuttomuuden määrää. Av:lla kyllä on aikaa roikkua ruinaamassa.

Vierailija
72/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tätä järjen määrää. Ei, tietenkään en ole enää koskaan hakenut töitä tuon yhden kerran jälkeen.

Se oli taas vain esimerkki siitä mitä olen tehnyt, ja miten vaikeaa joillakin paikkakunnilla töiden saanti on. Totta kai olen tuonkin jälkeen käynyt töitä kyselemässä, tosin en samalla lailla että samaan syssyyn kierrän kaikki liikeet läpi yhden päivän aikana.

Ja onhan minulla aikaa täällä roikkua. On sunnuntai, eikä ole töitä, eivätkä liikeet ole auki joten en niihinkään voi soitella. Tässä olen samalla työpaikkahakemuksia täytellyt kun tänne palstalle olen kirjoitellut.

Ilmeisesti työttömällä ei ole enää oikeutta tehdä mitään muuta kuin hakea töitä 24/7. Saanko edes ruokataukoa pitää?

Tuolle harrastusvinkin aloittajalle sen sijaan kiitos, voisinkin koittaa katsella jos täältä löytyisi joku harrastus minkä parissa pääsisi verkostoitumaan, täältä kotoa käsin se kun on hankalaa.

T:Ap

Vierailija
73/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selkeästi valintansa tehnyt. Piste. Nauti nyt vaan!

Vierailija
74/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä järjen köyhyyttä a) jättää ajokortti hankkimatta ja b) auto hankkimatta. Tai on oltava valmis edes se auto nopeasti hankkimaan. Kuinka joku voi kuvitella, että saa työpaikan juuri siitä omalta asuinpaikalta tai alle kymmenen kilsan säteellä siitä?

Itsekin olen joutunut auton hankkimaan heti, kun omaan koulutukseen sopivan sijaisuuden sain 30km päästä, julkisilla kulku olisi ollut työaikojen puitteissa hankalaa. Työmatkat ovat sen jälkeenkin olleet luokkaa 20-90km suuntaansa päivittäin. Eikä omalla alallani ole puhettakaan, että jos työskennellä haluaa, on oltava jotenkin julkisten kulkuneuvojen reittien varrella.

Jos töitä haluaa tehdä, joko hankitaan kulkuneuvo jolla töihin pääsee tai muutetaan työpaikkakunnalle. Ja jos haetaan työpaikkaa, ollaan valmiita kulkemaan mahd. työpaikalle tai muuttamaan alueelle, josta töitä helpommin saa. Simppeliä mutta totta.

Vierailija
75/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole nirso työpaikan suhteen, kertokaa missä ne työpaikat on! Mulla on akateeminen koulutus, jota vastaavaa työtä ei löydy, mutta eipä näköjään mitään muutakaan. Siivoamaankaan en kelpaa, ilmeisesti sitten noiden maisterinpaperien vuoksi.

Voi höpöhöpö sun juttujasi Ap! Teen tohtorin väitöstä ja edelleen kelpaan siivoamaan. Töitä on aina löytynyt nuoresta saakka tähän 35v saakka. Okei, ei aina alan töitä koska omalla alalla ollaan siltikin pienipalkkaisi vaikka akateemisia ollaan (sos.pol). Mutta aina olen siivoamaan ja mainoksia jakamaan päässyt. Mainosten jakaminen on osa-aikaista ja samoin siivoaminen suurimmaksi osaksi. Koskaan en ole edes kokopäiväistä siivoustyöt hakenut koska osa-aikainen on riittänyt työn ja koulun oheen.

Meidän firmassa on ollut monia akateemisia siivoojia, olen ison firman listoilla. On maisteri-opiskelijoita, sekä sitten meitä jatko-opiskelijoita jotka apurahan turvin tekee väikkäriä ja tarvii siihen oheen jotain osa-aikatyötä että leipä ei olisi niin kapea.

Vierailija
76/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

firma ja palkkaa tämän palstan työttömät. Mieti missä olet hyvä ja tee siitä itsellesi ammatti - omaehtoisesti.

Vierailija
77/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen juuri siksi ainakin me asumme kaupungissa ettemme autoa tarvitsisi, ekoteko ja säästää muutenkin rahaa kun ei tarvitse bensaa, vakuutuksia, huoltoja jne.

En näe järkeä hankkia autoa, jos 99% työpaikoista on sen kymmenen kilometrin säteellä tai bussimatkojen varrella, täällä ei sen kaueampana ole kuin ihan satunnaisia työpaikkoja ja kesäisin marjanpoimintaa.

Kaikki tuttuni täältä kaupungista jotka ovat töissä, asuvat alle 5 kilometrin päässä työpaikoiltaan, ja asuivat siis niillä paikoilla jo ennen työn saamista.

on kyllä järjen köyhyyttä a) jättää ajokortti hankkimatta ja b) auto hankkimatta. Tai on oltava valmis edes se auto nopeasti hankkimaan. Kuinka joku voi kuvitella, että saa työpaikan juuri siitä omalta asuinpaikalta tai alle kymmenen kilsan säteellä siitä?

Itsekin olen joutunut auton hankkimaan heti, kun omaan koulutukseen sopivan sijaisuuden sain 30km päästä, julkisilla kulku olisi ollut työaikojen puitteissa hankalaa. Työmatkat ovat sen jälkeenkin olleet luokkaa 20-90km suuntaansa päivittäin. Eikä omalla alallani ole puhettakaan, että jos työskennellä haluaa, on oltava jotenkin julkisten kulkuneuvojen reittien varrella.

Jos töitä haluaa tehdä, joko hankitaan kulkuneuvo jolla töihin pääsee tai muutetaan työpaikkakunnalle. Ja jos haetaan työpaikkaa, ollaan valmiita kulkemaan mahd. työpaikalle tai muuttamaan alueelle, josta töitä helpommin saa. Simppeliä mutta totta.

Vierailija
78/78 |
06.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mollin sivuilla melkein tyhjää, ravintola-alan paikoille otetaan nuoria (vähemmän palkkaa). Samoin myyjäksi. Siivoojaksi ottaavat vain koulutuksen omaavat. Moni siivousfirma on huomannut, että ei kannata pitää kokematonta/kouluttamatonta, koska eivät tiedä aineista ja menetelmistä--> työn jälki huonoa.

Mullakin seinä tullut vastaan, koska pienet lapset. Omalla alallani parikymppiset vastavalmistuneet jyrää, koska ei ole sairastelevia lapsia.

Mulla oli kerran työpaikka, matka yhteen suuntaan 80 km ja lapset olivat hoidossa 10 tuntia! Miehellä oli kanssa pitkä matka, aivan eri suuntaan.

Tuosta hoitoajastakin täällä saa kuraa niskaan, olihan tuossa jokunen päivä sitten tästä esimerkki! Haukuttiin kylmäksi uravanhemmaksi, työkeskeiseksi jne.

Monelle täällä kirjoittavalle elämä on ollut turhan siloista. Kun itse ei ole kokenut elämän raskautta pahimmillaan, ei osaa kuin syyllistää. Kykyä toisen nahkoihin asettumisesta ei ole!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi