Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalien leikkien rajat?

Vierailija
02.09.2009 |

Missä teidän mielestänne menee normaalin "pojat on poikia" -leikin raja?

Meillä alkoi eka luokka kaksi viikkoa sitten ja viimeisen viikon aikana tyttömme on käynyt kerran lääkärillä (löi päänsä asfalttiin, koska samanluokkalainen poika tönäisi kiipeilytelineeltä) ja kerran terkalla (sai jalkapallon kovaa nenäänsä poikien pelatessa pihan toiselta laidalta). Kuulin myös samaisen viikon aikana, että luokan yksi pienikokoinen poika oli tahallaan tönitty alas kiipeilytelineeltä ja hän oli satuttanut itsensä.

Ärsyttää ja pelottaa!

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä ne on nyt näyttäneet tunteitaan porukassa jo kaksi vuotta.

Minusta oikea tapa työstää asiaa olisi hakea tällaiselle lapselle apua esimerkiksi perheneuvolasta tai psykologilta - ja käyttää itse lapseensa aikaa.

Eikä sälyttää sitä nyrkkeilysäkin roolia ihan ventovieraalle lapselle ja tämän vanhemmille.

Ap

Vierailija
82/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt vaan kieltäkö pojilta sitä pallon peluuta välitunnilla! Sekös saisi ne sitten muka vähemmän riehumaan kiipeilytelineillä ja muualla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen varovaisempia koulussa, vaikka eivät ikinä iltaisin kotoa mihinkään pääsisi, eivät saisi harrastaa mitään ja heidät välitunneiksi pistettäisiin riviin seisomaan kirja pään päällä. Pahempia vain.

Ja he ovat _pieniä_ poikia, ajattelit sinä mitä tahansa. 7-8-vuotias poika on aina pieni. Niin on vielä 10-vuotiaskin. Ja usein myös äärettömän energinen. Ja jokainen pieni poika ja tyttö on enemmän tai vähemmän ajattelematon ja ymmärtää huonosti syy-seuraus-suhteita.

Koulun olisi teidän tapauksessanne tarpeen teroittaa kiipeilytelinesääntöjä lapsille, kiipeilyteline saattaisi tarvita oman välituntivalvojan ja pallopeleille pitäisi rajata oma alue. Lisäksi sinun kannattaa teroittaa tyttärellesi, että kohti tulevaa palloa kannattaa väistää ja pallon liikkeitä seurata, jos sattuu seisomaan pallopelialueen laidalla.

Vierailija
84/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen seurannut tätä keskustelua ja ihmettelen "vallattomien" lasten äitien empatiakyvyttömyyttä tässä keskustelussa. Kenenkään EI pidä joutua pelkäämään koulussa. Olen varma, että ap on joutunut käymään aikamoiset keskustelut tyttärensä kanssa näiden tapahtumien jälkeen. Parempi olisi, että keskustelut käytäisiin aivan toisissa perheissä. Oma tyttäreni ainakin pelkäsi kouluun menoa pitkään.

Välituntivalvontaa tarvitaan ja koulu on vastuussa oppilaiden turvallisuudesta. Minäkin kehotan ottamaan lääkäriltä todistuksen ja vaatimaan rehtorilta toimenpiteitä. Pojathan voivat vuorostaan seistä rännin luona, kun tytöt ja muut rauhallisemmat leikkivät?

Kympille: Jos lapsella on todellisia vaikeuksia hallita impulssejaan ja heikommat lapset satuttavat sen vuoksi itsensä, en ymmärrä, miksi ette ole anoneet avustajaa kouluun? Siirtäneet poikaa pienluokalle, jossa ylivilkas lapsi pystyisi rauhoittumaan?

maija

P.S. Minulla on myös ns. haastavasti käyttäytyvä erityislapsi, joten aihe ei ole itsellenikään täysin vieras.

Vierailija
85/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat ei tee parastaan? Jos koulu ei saa pidettyä lasten leikkejä turvallisina, niin turha siinä on vanhempia syyllistää. Ja ihan oikeesti, 7-8-vuotiaat pojat voi olla vielä todella kypsymättömiä ja tarvita paljon ohjausta tunne- ja sosiaalisella puolella. Tämä pätee myös ihan normaaliälyisiin lapsiin, jotka 10-vuotiaina voivat pärjätä porukassa oikein hyvin. Miten sitä voi olla aikuisen ihmisen noin vaikea ymmärtää? Eikö teidän lapset ole koskaan missään olleet muita ikäisiään jäljessä?

Vierailija
86/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi muuttaa näitä poikia? Tehdä heistä pienikokoisia, rauhallisia ja paikoillaan viihtyviä ja ikäistään paljon vanhempia seurauksienennakointikyvyltään? Rauhoittavat lääkkeet tai lobotomia vain peliin, että eivät enää pelaisi jalkapalloa? Just, just.

Jos lapset käyttävät muita lapsia nyrkkeilysäkkeinään (siis lyövät, potkivat, kiusaavat), niin silloin toki psykologin apua saatetaan tarvita ja nämä lapset tarvitsevat tarkempaa valvontaa ja ohjausta myös siellä koulussa opettajilta ja avustajilta, mutta aloituksessasi et kertonut mitään tällaista, vaan puhuit remutessa sattuvista vahingoista. Se on täysin eri asia. Joka tapauksessa kumpikaan asia ei ole sellainen, että vanhemmat iltaisin kotona voisivat noin pienten kohdalla vielä ihan hirveästi vaikuttaa, vaan valvontaa ja ohjausta tarvitaan juuri sinne ja silloin kuin tapahtuu. Eli sinne kouluun.

siellä ne on nyt näyttäneet tunteitaan porukassa jo kaksi vuotta.

Minusta oikea tapa työstää asiaa olisi hakea tällaiselle lapselle apua esimerkiksi perheneuvolasta tai psykologilta - ja käyttää itse lapseensa aikaa.

Eikä sälyttää sitä nyrkkeilysäkin roolia ihan ventovieraalle lapselle ja tämän vanhemmille.

Ap

Vierailija
87/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulos oli että normaali lapsi, jolla kypsymättömyyttä näillä alueilla. Ei tarvitse tukitoimia vaan aika korjaa asian. Mä laittaisin oikein mielelläni hänelle avustajan kouluun, mutta sitä en taida voida ihan oma-aloitteisesti tehdä, edes omalla rahalla.

Ja näitä satuttamisia oli keväällä 5-6 tapausta, kaikki riitojen tai yleisen jonossa tönimisen yhteydessä. "Uhrit" olivat kavereita eli samoja poikia joiden kanssa muutoin leikki välkät, ei mitään viattomia sivustakatsojia. Mutta kuten sanoin, olisi mahtavaa jos pojan luokalle saisi avustajan lisäkäsiksi ja -silmiksi välitunnille. Ei vaan taida miltään kunnalta löytyä sellaisia resursseja.

En ole empatiakyvytön vaan sydäntäni kouraisee ajatella että jonku lapsi on itkenyt koulussa minun poikani takia. Mutta onko teidän niin mahdoton ymmärtää että minun sydämeeni sattuu myös se, kun oma lapsi itkee tehtyään taas väärin?

10

Hei!

Olen seurannut tätä keskustelua ja ihmettelen "vallattomien" lasten äitien empatiakyvyttömyyttä tässä keskustelussa. Kenenkään EI pidä joutua pelkäämään koulussa. Olen varma, että ap on joutunut käymään aikamoiset keskustelut tyttärensä kanssa näiden tapahtumien jälkeen. Parempi olisi, että keskustelut käytäisiin aivan toisissa perheissä. Oma tyttäreni ainakin pelkäsi kouluun menoa pitkään.

Välituntivalvontaa tarvitaan ja koulu on vastuussa oppilaiden turvallisuudesta. Minäkin kehotan ottamaan lääkäriltä todistuksen ja vaatimaan rehtorilta toimenpiteitä. Pojathan voivat vuorostaan seistä rännin luona, kun tytöt ja muut rauhallisemmat leikkivät?

Kympille: Jos lapsella on todellisia vaikeuksia hallita impulssejaan ja heikommat lapset satuttavat sen vuoksi itsensä, en ymmärrä, miksi ette ole anoneet avustajaa kouluun? Siirtäneet poikaa pienluokalle, jossa ylivilkas lapsi pystyisi rauhoittumaan?

maija

P.S. Minulla on myös ns. haastavasti käyttäytyvä erityislapsi, joten aihe ei ole itsellenikään täysin vieras.

Vierailija
88/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti?

Jo se koulutunnin ajan paikallaan oleminen on suurelle osalle pienistä koululaisista todella haasteellista. Jos heidät vielä pakotettaisiin olemaan paikallaan ne tauot (miten muuten ajattelit tämän tehdä?), niin mitä luulisit seuraavalla tunnilla tapahtuvan?

AP:n tapauksessa on ilmeisesti niin, että joko koulun piha on surkea tai sen käyttö on suunniteltu huonosti ja valvonta on surkeaa. Tämä on asia, josta vanhempainyhdistyksen tms. olisi syytä nostaa kunnon äläkkä ja vaatia muutoksia. Sen sijaan Ap demonisoi paria pikkulasta ja kuvittelee, että ongelmaa ei olisi, jos heidät vain saisi eliminoitua. Ei se niin ole. Koulun pitää pystyä tarjoamaan hyvä ja turvallinen oppimis- ja välituntiympäristö kaikenlaisille lapsille, myös niille vilkkaille pojille.

Vierailija
89/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin lapseni kasvattaa.

Olen sitä mieltä kolmen pojan isänä, miehenä, jolla on kolme veljeä ja Sinkkoseni lukeneena, että 10 ja 15 todellakin lässyttävät. Huonoon käytökseen PITÄÄ puuttua, eikä se, että on huonosti käyttäytyvä on poika ole mikään veruke.

Varsin rajallisesti kasvatuksen ammattilaisena myöskään ymmärrän ja hyväksyn teoriaa "energian vapauttamisesta" viisi kertaa viikossa liikunnallisissa harrastuksissa.

Liikuntaa toki tarvitaan, ja sitä omatkin lapseni harrastavat - mutta se kasvattajan varsinainen työsarka näissä tapauksissa on yrittää auttaa (tässä tapauksessa) poikaa siinä, missä hän ei ole niin hyvä - eli keskittymisessä, rauhoittumisessa ja muiden huomioon ottamisessa. SIIHEN sinun tulisi ohjata lastasi, SELLAISIIN harrastuksiin sinun tulisi poikasi viedä.

Näin kävi meille. Poikaa kiusattiin monta vuotta ja opettajat ei korvaansa lotkauttaneet. Pieksi koko sakin sitten kuudennella. Sen jälkeen rohkeni muutkin kiusatut tehdä samoin. Oli entisillä kiusaajilla pakopaikan etsimistä sen jälkeen.

Vierailija
90/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä kolmen pojan isä, että minä en puutu tai halua muiden puuttuvan poikani käytökseen? Jos tosiaan olet Sinkkosesi ja kasvatusoppaasi lukenut, jäikö huomaamatta että käytöksen ymmärtäminen ei todellakaan tarkoita että se pitäisi hyväksyä? Ap ajaa nyt lähinnä sellaista mallia, että viedään tuhmat pojat nurkan taa ja ammutaan tai vähintään piestään ja köytetään aitaan, etteivät häiritse rauhallisia tyttöjä. Minä itse tuhman pojan äitinä yritän selittää, että ajan kanssa kasvattamalla, tarvittaessa rankaisemalla mutta ennen kaikkea ohjaamalla toimimaan toisin, saadaan sille pojallekin onnellisempi lapsuus. Se vie tietenkin enemmän aikaa – tytön kannalta ongelma ratkeaisi nopeammin ja kivuttomammin, jos pojat tosiaan köytettäisiin jonnekin – mutta ehkä kokonaisuuden kannalta se on kuitenkin parempi tapa. Jos me hylätään jo 7-vuotiaana kaikki jotka ei silloin osaa käyttäytyä täydellisesti, se tulee yhteiskunnalle kalliiksi myöhemmin.

10

Vierailija
91/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti? Jo se koulutunnin ajan paikallaan oleminen on suurelle osalle pienistä koululaisista todella haasteellista. Jos heidät vielä pakotettaisiin olemaan paikallaan ne tauot (miten muuten ajattelit tämän tehdä?), niin mitä luulisit seuraavalla tunnilla tapahtuvan? AP:n tapauksessa on ilmeisesti niin, että joko koulun piha on surkea tai sen käyttö on suunniteltu huonosti ja valvonta on surkeaa. Tämä on asia, josta vanhempainyhdistyksen tms. olisi syytä nostaa kunnon äläkkä ja vaatia muutoksia. Sen sijaan Ap demonisoi paria pikkulasta ja kuvittelee, että ongelmaa ei olisi, jos heidät vain saisi eliminoitua. Ei se niin ole. Koulun pitää pystyä tarjoamaan hyvä ja turvallinen oppimis- ja välituntiympäristö kaikenlaisille lapsille, myös niille vilkkaille pojille.

Missä muuten ainakaan minä olen sanonut, etteikö huonoon käytökseen pidä puuttua?! Johan nyt on TODELLA aktiivista väärin lukemista, arvoisa "kolmen lapsen isä" (ja katin kontit).

Totta hemmetissä siihen pitää puuttua, mutta onko fyysinen leikki automaattisesti "huonoa käytöstä" ja MITEN siihen on TEHOKKAINTA puuttua? Hä???

Tässä on vain yritetty saada ap:n mustavalkoiseen vihanäkökulmaan hiukan sävyjä mukaan. Ja mietitty, miten tehokkaimmin kouluvälitunnista tulisi kaikille hyvä hetki.

PS: ei tämä ole mustavalkoisesti myöskään tytöt vs. pojat -kysymys, vaikka ap aktiivisesti sellaiseksi sitä yrittää vääntääkin. Kyllä tytöissäkin on remuajia ja pojissa hiljaisia ja syrjään vetäytyviä.

-15-

Vierailija
92/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ei hallitse tunteitaan, eikö perheneuvola ja psykologi nimenomaan ole avainasemassa siinä? Vai mikä minulta menee ohi?

Siinä ei paljon koulu voi auttaa, jos tunnemaailmassa mättää?

Enkä minäkään lastani venytettyä saa, joten kyllä hänelläkin on oikeus olla omansa kokoinen, eikä silti sen takia muuttua potkupalloksi tms.

Ja se piha on liian pieni jalkapallon peluuseen. Ip-kerhossa on sille tilaa.

Vierailija
93/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän ei hallitse tunteitaan, eikö perheneuvola ja psykologi nimenomaan ole avainasemassa siinä? Vai mikä minulta menee ohi? Siinä ei paljon koulu voi auttaa, jos tunnemaailmassa mättää? Enkä minäkään lastani venytettyä saa, joten kyllä hänelläkin on oikeus olla omansa kokoinen, eikä silti sen takia muuttua potkupalloksi tms. Ja se piha on liian pieni jalkapallon peluuseen. Ip-kerhossa on sille tilaa.

Eli että vaikuta sinne kouluun. Ehdota rehtorille jalkapalloilun kieltämistä ahtaalla pihamaalla ja toivo aktiivisempaa välituntivalvontaa varsinkin näin koulun alkuvaiheessa, kun välituntitapoja vasta opetellaan.

Ja totta kai kaikista vammoista ja tönimisistä pitää nostaa äläkkä.

Ps: en tunne tarkemmin kympin lapsen tilannetta, mutta ekaluokkalaisilla on kaikenmoisia "kehitysongelmia", mutta vain pieneen osaan saa lastenpsykiatrista kuntoutusta. Voi hyvin olla, että kymppi olisi sitä jo hakenutkin, koska kertoo, että hänen lapsensa tilannetta on kartoitettu. Likimainkaan kaikki terapiaa tarvitsevat eivät sitä SAA, kunnat pihtaavat siinäkin asiassa. Ja voi olla, että se impulssikontrollin vaje on niin lievä, ettei psykologi ole pitänyt tarpeellisena käyttäytymisterapiaa.

Koulussa nimenomaan ekalla luokalla HARJOITELLAAN ryhmässäolon sääntöjä. Eivät niitä normaalitkaan lapset vielä täysin osaa, vaikka ei olisi mitään diagnosoituja ongelmia.

-15-

Vierailija
94/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä snulta menee ohi siinä, että minun lapsi on arvioitu ja asiasta puhuttu ihan kaikkien mahdollisten tahojen kanssa? Ja oltu yhtä mieltä siitä, että suuria ongelmia ei ole, vain kypsymättömyyttä. Ei se lapsi voi koko kouluaikaa kuitenkaan psykologin huoneessa viettää, kun psykologilla on niitäkin oppilaita tavattavanaan, joilla on isompia ongelmia.

Ja ennen kaikkea: moni lapsi on levoton, moni poika lyö toista jossain vaiheessa tai tönii jonossa eikä se tee heistä poikkeavia tai erityisen ongelmaisia. Se on vain haaste niin lapselle kuin kasvattajillekin. Hysteriaa on sen takia turha lietsoa tai koko koneistoa laittaa "häirikön" kimppuun.

10

Vierailija
95/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluan pitää lapseni hengissä. Jos hän putoaa pää edellä asfalttiin, vierii sata metriä kiviportaita liikenteen sekaan tai saa jalkapallon täysillä päähänsä, minulta ei tasan riitä ymmärrystä moiselle "kehittymättömyydelle".

Mene kypsyttämään häirikkölastasi jonnekin yksityisesti, jos kunta ei sitä kustanna. Minä tai minun perheeni emme siitä ole vastuussa.

Ap

Vierailija
96/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kypsyttämään häirikkölastasi jonnekin yksityisesti, jos kunta ei sitä kustanna. Minä tai minun perheeni emme siitä ole vastuussa. Ap

Myötätuntoni oli alunperin puolellasi, mutta sinähän olet ihan natsi. Tiedoksesi: Suomessa on oppivelvollisuus ja on kunnan tehtävä järjestää kouluolot, jotka ovat turvalliset kaikille.

Miten ajattelit seuloa joukosta "häiriköt", jotka passitat koulujärjestelmän ulkopuolelle???

Entä, jos todellakin tapahtuu vahinko eli sinun lapsesi ja joku muu tunkee yhtä aikaa kiipeilytelineelle ja sinun lapsesi pienempänä putoaa? Onko automaattisesti vika siinä isommassa pojassa (no sinusta tietenkin on, turhahan sitä on edes kysyä)?

Vierailija
97/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että et puhu minun lapsestani? Hoida sinä asiat kuntoon omassa koulussasi äläkä puutu minun kouluni asioihin.

Maailma on kuitenkin vaaroja täynnä ja lapset ovat koko ajan hengenvaarassa, jos asiaa ryhtyy ajattelemaan. Ehkä tuosta vilkkaasta pojasta on sentään ollut se hyvä puoli, että olen oppinut olemaan vauhkoontumatta ihan joka kolhusta tai vaaran paikasta, joka hänen tielleen osuu.

10

Vierailija
98/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnellinen lapsuus?

Tiivistettynä sinä kirjoitat, että rauhallisten tyttöjen pitää vanhempieen sietää mukilointia nyt, koska muuten mukilointia tulee vielä enemmän, kun poika on aikuinen? On sinulla logiikka!

Vierailija
99/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen muu vika se voisi olla? Jos lapsi kiipeilee kaikessa rauhassa ja päälle rynnii tuplasti isompi tai useampi ja tipauttaa sen pienen? Miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin sen rynnijän ja hänen vanhempiensa??

Vierailija
100/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun annat rauhassa jyrätä ja talloa muut. Vauhkoontuminen voisi tehdä hyvää - oppisit kantamaan VASTUUSI.