Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalien leikkien rajat?

Vierailija
02.09.2009 |

Missä teidän mielestänne menee normaalin "pojat on poikia" -leikin raja?

Meillä alkoi eka luokka kaksi viikkoa sitten ja viimeisen viikon aikana tyttömme on käynyt kerran lääkärillä (löi päänsä asfalttiin, koska samanluokkalainen poika tönäisi kiipeilytelineeltä) ja kerran terkalla (sai jalkapallon kovaa nenäänsä poikien pelatessa pihan toiselta laidalta). Kuulin myös samaisen viikon aikana, että luokan yksi pienikokoinen poika oli tahallaan tönitty alas kiipeilytelineeltä ja hän oli satuttanut itsensä.

Ärsyttää ja pelottaa!

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen kaksi vuotta kuskannut samaan eskariin ja samaan kouluun. Tiedän missä asuvat, milloin lapsi tulee ja milloin lähtee, koska eskarissa ja koulussa on tarkat ajat ja kaikki kuskaa ja hakee yhtä aikaa.

Lätkäseura sattuu olemaan kummipoikamme seura, joten tiedän koko lailla tismalleen sen rytmin sitä kautta.

Enkä ole provo. Sinä taidat olla?

Ap

Vierailija
62/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoikani pelaa samassa seurassa. Ja veljeni poika (joka on isokokoisen miehen isokokoinen poika) pelasi vuosikaudet.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu osittain liian suurista ryhmistä. Päiväkodin aikuisilla ja luokassa opettajalla ei vain yksinkertaisesti ole aikaa huomioida jokaista lasta, jos ryhmässä on 25-30 lasta. Silloin huomion saavat valitettavasti nämä riehujat ja häiriköijät ja muut ovat oman onnensa nojassa. Joten yksi erittäin tehokas keino on ryhmäkokojen pienentäminen. Mitäs ne poliitikot lupasivatkaan viime vaaleissa koulusurmien pelottelemina?

Vierailija
64/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siellä itsekin ennen kuin hain omilleni pk-paikkaa, enkä yhtään tykännyt näkemästäni.

Liian vähän hoitajia, liian vaihtuvat ryhmät, yksityinen päiväkoti, jossa johtajan oma lapsi kuulemma kiusasi muita jne.

Eskariin lapset tuotiin ko. tarhasta niin, että hoitaja jätti 5-vuotiaat kadulle meidän muiden vanhempien vahdittaviksi sen kummemmin lupaa kysymättä jne. Keskellä Helsinkiä!

Ap

Vierailija
65/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusatuista saattaa saada kasvupyrähdyksen aiemmin ja pieksää hänet jossain vaiheessa kunnolla. Että kannattaa vähän ajatella tulevaisuuttaan ellei halua takaisin kaikkea höykkyytystään.

Näin kävi meille. Poikaa kiusattiin monta vuotta ja opettajat ei korvaansa lotkauttaneet. Pieksi koko sakin sitten kuudennella. Sen jälkeen rohkeni muutkin kiusatut tehdä samoin. Oli entisillä kiusaajilla pakopaikan etsimistä sen jälkeen.

Toka luokka on alkanut rauhallisemmin, toivottavasti jatkuukin. Muuten en tiedä mitä tehdä, kun en voi töistäkään kiirehtiä paikalla aina välituntien ajaksi varjostamaan lastani ja muistuttamaan säännöistä.

Vierailija
66/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletko että pojat jotka eivät tajua että lyöminen ja töniminen on väärin, kunnioittaisivat jotain vuorotellen telineelle -sääntöä?? Salli mun nauraa.

Vierailija
67/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisesta koulusta on kysymys; iso vai pieni? Vähättelemättä lainkaan kodin kasvatusvastuuta, ovat lapset koulussa koulun, opettajien ja muunkin henkilökunnan, vastuulla. Ensisijaisesti sinun tulee olla yhteydessä kouluun ja jos koulussa ei asialle tehdä mitään, niin sitten pyydä heitä järjestämään yhteispalaveri koulun väen ja näiden riehujalasten vanhempien ja teidän kanssa. Täytyyhän pienempienkin koululaisten olla turvassa koulun pihalla. Koulussa on pystyttävä järjestämään kunnon valvontaa välitunneille. Tai sitten ohjattava riehuvammat lapset vaikka potkimaan palloa urheilukentälle.

On kuitenkin minusta asiatonta arvostella näiden riehuvien poikien vanhempien kasvatustaitoja ja elämäntapaa.

Vierailija
68/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousee aina karvat pystyyn, kun aletaan leimata pikkupoikia häiriköiksi ja haukkua vanhempia vastuuttomiksi. Veikkaan että moni levottoman tai aggressiivisuuten taipuvaisen pojan vanhempi kasvattaa lastaan perusteellisemmin kuin kilttien tyttöjen vanhemmat.

Jos lapsi ei juurikaan riehu ja muistaa säännöt kerrasta, kasvatus hoituu parilla lauseella. Toista on meillä kun samaa asiaa saa jauhaa moneen kertaan, ja silti kiukun leimahtaessa kaikki käytössäänöt unohtuu siksi ratkaisevaksi puoleksi minuutiksi. Sitten asiaa puidaan vielä jälkikäteen tuskaisen pitkään, kun lapsi vastustelee kaikkea keskustelua ja kapinoi rangaistusta vastaan. Eli tilanne, jossa ap "kasvattaa" lastaan viisi minuuttia saattaa meillä poikia kahden tunnin kasvatussession. Eikä tulokset silti ole parempia kuin ap:lla... Vai onko ap edelleen sitä mieltä että minä olen vain niin paljon huonompi kasvattaja?

10

Vierailija
69/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta myös kasvatustapaa saa todellakin arvostella, jos sen tulokset heijastuvat suoraan meidän perheen elämään.

Jos lapselle ei anna tarpeeksi aikaa, ei katso onko hoitopaikka (tai koulu) ollenkaan lapselle sopiva ja vanhempi itse näkee oman roolinsa lähinnä taksikuskina, kyllä siinä on jotain vialla. Ja sen saa sanoa.

Ap

Vierailija
70/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin sinä alat riehua, minä kirjoitin kyllä alunperinkin, että en nyt puhu sinun pojastasi, vaan näistä, jotka varjostavat ja tärvelevät meidän elämäämme.

Ap

Vierailija
71/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun poikaani ei ole koskaan syytetty kiusaamisesta. Hän on riitatilanteessa lyönyt ja kiroillut. Hän on ottanut kaverilta pipon päästä ja haukkunut, kun kaveri kieltäytyi leikkimästä hänen kanssaan. Hän on jonossa töninyt vieruskaveria. Kuulostaa ehkä kamalalta, mutta silti kukaan tilanteita nähneistä aikuisista ei ole puhunut kiusaamisesta vaan nimenomaan tunteiden käsittelyn ongelmista, jotka ovat kuulemma pojille hyvin tyypillisiä. Minä en aio alkaa uskoa lapsestani pahempaa kuin mitä koulusta viestitään. Sen verran olen sentään hänelle velkaa.

Vierailija
72/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun pojat ovat ja varmasti useimpien vanhemmat tekevät parhaansa. "Tärvelevät ja varjostavat"... sinähän puhut heistä kuin joistain pikku-paholaisista.

ennen kuin sinä alat riehua, minä kirjoitin kyllä alunperinkin, että en nyt puhu sinun pojastasi, vaan näistä, jotka varjostavat ja tärvelevät meidän elämäämme.

Ap

Vierailija
73/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se nyt vaan kismittää, kun vuosikausia saa jankata sen takia, että oma lapsi ei pääsisi hengestään pelkästään siksi, että yrittää käydä koulua.

Koulua on käyty kaksi viikkoa ja nyt sitten eilisen jälkeen rupesi puhumaan, ettei haluakaan (uskalla) enää jäädä sinne iltapäiväkerhoonkaan.

Ja minulta menee taas monta työpäivää siihen, että jankkaan koulun kanssa ilmiselviä järjestyssääntöjä ja noiden vanhempien kanssa siitä, mitä lapsi saa tai ei saa tehdä.

Ja kyllä se kuule jo tärveleekin, kun työansiot jää tulematta näiltä päiviltä. Ja varjostaa aika lailla myös, kun lapsi tulee paita veressä kerta viikkoon koulutaipaleelta.

Ap

Vierailija
74/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että ryhdyt toimeen! Tuskin se sinun tyttäresi on siellä ainut jota jyrätään, joten toimit monen aremman lapsen koulurauhan puolesta.

Tässä vaiheessa kun kouluvuosi on vasta alkamassa on juuri oikea aika puuttua tilanteeseen. Tässä vaiheessa muodostuvat käytännöt ja rutiinit sekä määritellään rajat mitä koulussa saa tehdä ja mitä ei.

Kun riehuvat pojat ovat vasta ekaluokkalaisia he KOKEILEVAT ja jos rajoja ei määritellä opettajien ja vanhempien toimesta nyt niin myöhemmin ollaan ongelmissa.

Samaa mieltä olen myös siitä, ettei arkoja lapsia pidä opettaa vielä aremmaksi, koska heidänkin pidemmän aikavälin koulukäyttäytymisensä muotoutuu nyt, ja heillä on aivan sama oikeus kun muillakin kiivetä telineillä, kulkea portaissa ym.

Liian araksi opettaminen saattaa myös johtaa syrjäytymiseen luokkatovereiden piiristä.

Vierailija
75/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä itse olen ollut seuraamassa ammattini puolesta millaista voikaan olla.

Eräs ensiluokkalainen lapsi roikkui kiipeilytelineessä ja kas - kaveri kutitti kainalosta ikävin seurauksin. Roikkuja putosi, käsi jouduttiin kipsaamaan juuri ennen lomaa ja uimaretkiä.

Kaksi ensimmäistä luokkaa olivat ylemmässä kerroksessa lisäluokkina vanhassa talossa. Oppilaat tapasivat heitellä reppujaan ylhäältää alas kaiteiden ohi, jolloin kuka tahansa sai osumia repusta jos sattui kulkemaan.

Raput olivat myös vaikeahkot. Välitunnille ryntäiltiin miten sattui ja aremmat sysättiin sivummalle. Oppilaat juoksivat rappuja pitkin alas jolloin normaalisti kulkevat saivat osumia.

Kun pari omaa lastani aloitti siinä, neuvoin ulosmennessä odottamaan ensin, vaikka pukemalla rauhalliseen tahtiin "koheltajien" päästessä edeltä pois. Lapseni olivat sitten niitä, jotka esim. ruokailuun mennessä ja ruokajonossa olivat aina viimeisiä eivätkä pitäneet sitä asiaa harmillisena, eivät muutenkaan olleet oppineet kotona kilpalemista itsestään selvistä asioista.

Olin viereisessä rakennuksessa työssä, mutta ruokala ja piha oli molemmille kouluille yhteinen, joten näin lapseni aina viimeisenä jonossa rauhallisina odottamassa vuoroaan. Näin jäämällä häntäpäähän ei rapuissakaan sattunut mitään. Hyvät kaverit olivat loppupäässä myös, joten lapsistani oli asia OK.

Jos näitä tönimisiä alkaa olla ja muuta, kohta voi olla hattujen heittoa päästä ja käsineiden piilottelua jne. käy paikan päällä jos mahdollista. Etsi välitunnilla lapsen satuttaja ja tee selväksi että sellaisen on loputtava.

Minä lähdin äitiyslomallani koulun pihalle ja puhuttelin yhtä oppilasta oikein kunnolla. Lapset olivat juuri jonossa ja opettaja yritti saada jonoa aloilleen etupäässä minun ojentaessa lapseni "pahoinpitelijää" takapäässä. Annoin todella kunnon palautteen. Jouduin puuttumaan myös uudelleen saman oppilaan tekemisiin, sillä lapseni oli jo hengenvaarassa ja ohikulkija oli puuttunut asiaan. Erittäin vaikea oppilas siirrettiin lopulta hänelle kuuluvaan kouluun, johon olisi pitänyt laittaa jo viikkoja aiemmin.

Kannattaa heti alkuun selvittää asioita, vaikka ei hyökkäävällä tyylillä, mutta napakasti ja aina uudelleen jos siltä tuntuu.

Vierailija
76/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muu auta. Lapsesi ei ole pako olla kärsijänä, ei kenenkään. Rajattu palloalue tai sitten ei voi pelata kouluaikan ajalkapalloa, koska pihalla on muitakin.

Vierailija
77/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

häirikkö on "ympärilleen häiriöksi oleva ihminen". Kyllä tuollaiset pojat vain sellaisia ovat.

Vierailija
78/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttäviä kavereita sitten yläasteella haistattelee ja huorittelee opettajille ja hajottaa paikkoja ja tulee pillerihumalassa tunneille.

Niin, vanhemmillahan ei ole kasvatusvastuuta, näinkö se meni.

Vierailija
79/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein varmimmin näistä pikkupojista kasvaa todellisia häiriköitä, jos heidät sellaisiksi jo ala-asteella leimataan. Aletaan porukalla haukkua lapsia ja vanhempia ja vaatia päitä vadille, kun jonossa tulee kärhämää. Joo, ei opeteta niitä käsittelemään tuneteitaan vaan annetaan selkään heti kun ne tekee virheitä, niinkö? Niinkö saadaan tasapainoisia aviomiehiä niille teidän tyttösillenne?

näyttäviä kavereita sitten yläasteella haistattelee ja huorittelee opettajille ja hajottaa paikkoja ja tulee pillerihumalassa tunneille.

Niin, vanhemmillahan ei ole kasvatusvastuuta, näinkö se meni.

Vierailija
80/139 |
02.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien muiden syy paitsi vanhempien.