*** Huhtikuun helmet 2009 - syyskuu ***
Kommentit (299)
mä nukuin tänään kymmeneen :-)
mies nousi kuuselta jupen kanssa, toi sen tissille kasin jälkeen ja sit me nukuttiin päikkärit. olisin kyllä voinut nukkua vielä hetken, mutta olipahan luksusta, normaalisti en nuku sen kuudrn jälkeen sekuntiakaan
kaisa kissalle iso halaus ja miehelle pikaista paranemista. aina sitä marisee, ettei toinen muka tee mitään. sit mäkin katsoin tiliotetta ja viime kuussa oli mennyt ruokakauppaaan 56 €. Mitenköhän meidän jääkaappi sit on ollut koko ajan ihan täysi? tollaisen kokonaan ulkoistetun homman unohtaa tosi helposti...
sande oli ihan pelannut jalkapalloa. mäkin pelailin b-junnuissa, mutta me kyllä keskityimme lähinnä pallokentällä roikkumiseen ja oman seuran poikien katseluun. mut rakkaus lajiin jäi ja toisin kuin jääkiekosta, osaan jopa säännöt ja ymmärrän vähän taktiikasta :-)
mäkin muuten käyn postilaatikolls miehen crocseissa (aidot, saatu lahjaksi allekirjoittaneelta). mulla on vaan niin pieni jalka, ettei niillä kauppaan voi lähteä. olen katsellut noita kopioita sillä silmällä, pinkit ois päheet! ehkä mäkin pääsen sit klaaniin...
tuuti
Villasukat vaan alle, kun talvi alkaa. On ne vaan kätevät!
Tsemppiä myös täältä Kaisa_kissalle! Meillä on taas puinnit menossa, niin on ihan yksinhuoltaja olo...
Meillä herättiin tänään puoli 7. Vauvajumppaan mentiin 10 ja sitä ennen ei tyttö ollu nukkunut yhtään. Vähän jännäsin alkaako känkkä jumpassa kun nukkumattikin vartois jo. Mutta hyvin meni ja kivaa oli! Jumpan jälkeen on nukkunut 11 lähtien ja edelleen unet jatkuu, jes! Meillä kun tämmöset unet ontodellista luksusta päivällä.
Tänään kokeillaan ekan kerran perunaporkkanakinkku mixausta. Porkkanapottuvelli ei oo enää patiin päivään maistunut, niin jospa tämä liha toisi siihen uutta mielenkiintoa.
Asiast keppihevoseen.. Tässä syyskuun Vauva numerossa oli juttua enkelivauvasta. Se kolahti tosi kovin meikäläiseen. Ei voi ymmärtää... Hirveetä. Kyllä saa taas nää pienet ongelmat "katoamaan" ja tajuamaan kuinka onnekas on kun synnytys meni hyvin ja on terve lapsi sylissä.
Ihanaa, että on tämä ketju. Olen ennekin tämän sanonut, mutta tämä on vertaistukea parhaimmillaan!Ja mukavaa kun uusia tulee kirjoittelemaan, tervetuloa!
Mukavaa sunnuntaita kaikille.
Neiti herää...
Magda ja likka 5kk
Kiroan itteäni että edes keksin koskaan antaa tolle lapselle tuttia suuhun… onhan se joissain tilanteissa ihan hyvä juttu, mutta nyt meille on selkeesti tullu ettei osaa kunnolla rauhottua ilman tuttia edes yöllä, joten jos havahtuu ilman tuttia niin johan kuuluu ja sitä saa sit nykyään olla nostamassa useesti suuhun. Välillä saa yöllä laittaa imetyksen jälkeen tuttia kun jää huhkailee varsinkin joskus 5-6 aikaan jos heräilee. Niin että täällä mietitään missä vaiheessa vierottaisin, en nyt kuitenkaan ihan vielä, mutta oisko puolen vuoden iässä sopiva?
Sande hyvin ilmas asian mitä epäilin kanssa että nauvolan rokotteissa on jotain ylimäärästä, me saatiin joku superannos temperamenttia, joka on nyt hyvinkin selvästi tullu esille. En tiiä mitä ne kohta siellä neuvolassa kirjottaa korttiin jos ne on jo tähän mennessä laittanu että temperamenttinen tyttö. Nykyiseen verrattuna, tyttö on aikasemmin ollut itse rauhallisuus, joka on enää muisto vain.
Hiuksista jotain puhetta kans ollu, ja jo mietin kuuluuko ne olla päässä, kun mun hiukset löytyy hyvin pitkälti ammeen viemärisihdistä. Ne vähät mitä on jäljellä kävin lyhentämässä, oli harjottelija, ja tuli sit aikasta lyhyt… niin kuin toivoinkin. Mutta saa ne edelleen takussa ponnarille ja harjakin tuntuu olevan nykyään enemmän koriste kuin kauneuden hoitoon liittyvä väline.
Kaarna@laiva laittoi tissiraivareista, ja kuullostaa niin tutulle myös meillä. Iltasin varsinkin on tissiraivarit pop. Mutta enpä oo niistä stressaillu kun huutaa välillä ja sit taas hetki syödään, sit taas huudetaan ja sama rata jatkuu. Mutta onneks on siis vielä syöny. Huomasin meillä ainakin sen että väsyneenä niitä tulee enemmän.
Uusille tervetuloa!! Mukavaa että iloinen joukkomme lisääntyy.
Kaisa kissalle jaksamisia rankkaan tilanteeseen. Toivottavasti miehesi tulee kohta kotiin entistä ehompana.
Ja tekstistäsi tulikin mieleen, kun mies lähti kaverinsa luokse saunailtaan ja jäi siis yöksikin kun oli vähän kauempana kaveri. No joka tapauksessa, koira jäi mun hoidettavaksi, niin hitto kun elämä muuttui vaikeaksi. Illalla piti ajoittaa ulkoiluttamista ennen kun tyttö menee nukkumaan 20.30 ja aamulla heti pihalle kun tyttö syötetty. Onneks meillä on iso ja hyvin pidätyskykyinen koira. Ja ei ollu koiralla mihinkään kiire kun ulkona satoi vettä.
Meillä on tyttö ruvennu nyt viihtymään tosi hyvin lattialla kun mummo lahjoitti vanhan vaahtomuovipatjan meille, millä oli tyttö oli niillä riehunut ja viihtyny enemmän kuin hyvin. Siellä ollaan mieluiten ilman vaippaa ja maistellaan välillä varpaita. Elän jopa toivossa että ehkä meilläkin käännytään kohta puoliin, kun kurkottelee välillä siihen malliin että saattais vahingossa humpsahtaa ympäri.
Maissi uppos ihan hyvin ja hedelmäsoseetkin menee, mutta äidin tekemät mössöt ei kyllä mee läpi niin hyvin kuin kaupan purkkiruoka. Pitäskö siis päätellä että en siis tee kauheen herkullista ruokaa… =)
Mutta taputan itseäni selkäään, hyvä tyttö, käytit kerrankin suoraan wordia, niin ei haittaa vaikka joutuukin välillä menee tyttöä viihdyttämään.
Mun pitäis kanssa mennä kiertelee kirpputoreja, kun ollaan varattu tammikuulle etelänmatka, perusturistimatka kanarialle. Tajusin että on muuten varmaan joulukuussa tai tammikuussa turha etsii tytölle kesähepeniä. Kunhan vaan saisin päätettyä mitä kokoa kannattais ostaa. Ajattelin käydä lastenvaatekirppiksellä tuolla päiväkummussa, Vantaalla. Taitaa muutenkin olla suurin osa meijän vaatteista sieltä.
Nyt jännittää, meneekö just nyt ympäri!!!! EI!
Taidan mennä keittelemään päivän toisen kupposen kahvia ja josko soittais miehelle et tois samalla kun tulee kotiin, jotain syötäväksi kelpaavaa.
Satuilija ja Aamu reilu viikkoa vajaa 5 kk
Mies vei 4kk neuvolaan, kun itse kuumeilin kotona. 65cm ja 7140g. Vissiin siis kasvaa vaikka n.20päivää ollut paska ripulia ja välillä sellasta peston näköistä. Miksi muutos? Ennen oli sellasta suht jämäkkää okran väristä ja tuli mieleen maapähkinävoi. Neuvola-täti ei osannut sanoa mitään...well nothing new. Nausikaa huusi raivoisasti neuvolassa niin se laitettiin vierastamisen piikkiin. Joo haloo niin varmaan. Ruokailusta sanottiin et olisi hyvä täysimettää 6kk ja sit seuraavaksi peloteltiin, et jos venyttää pitkäksi syönninaloitusta ei välttis opi syömään. Joten eilen reilu 4kk iässä meillä maisteltiin perunaa. SYötin perunaa siinä toivossa et paska muuttuisi kiinteämmäksi. Mietin jo maitoallergiaa, mut ihottumaa ei ole eikä paljon itkuakaan. Paljoa ei tämä äiti ennätä, koska lapsi valvoo melkein kuin aikuiset ja sitten hereillä pelkkä syli ei kelpaa vaan pitäisi kannatella häntä seisoma-asennossa tai kanniskelöla rintarepussa. Siis selälteen olo itketyttää pian. Joo oon tosi kade niille joiden vauvat viihtyvät matolla toista tuntia.
Mies lähti vaellukselle niin me tultiin evakkoon mummolaan, et ei tarvii olla toista viikkoa yh-mama, koska mä en kestäs. Onneksi oma flunssa alkaa mennä ohitse.
Hampaita ei näy mut ikeniä selkeesti kutittaa. Sammakonjaloista suussa kuuluu vaan narske. Pari kertaa purrut myös tissiä AUTS Sattui ihan kamalasti.
Bergenin reissu meni hyvin paitsi et satoi lähes kaiken aikaa. Syyshaalari ja sateenvarjo ja rintareppu olivat pop! Ei käyty ravintoloissa joissa on valkeat liinat pöydissä. Hyvä niin sillä yksi päivä tuli isot oksennukset mun päälle. Oonkin miettinyt paljon neidin vatsalaukku vetää nykyisin. Oksennusta tuli varmaan 2dl. Ennen ei oo tullutkaan eikä sen jälkeen. Teutoniamme saivat vähän osumaa ja työntöaisan pehmuste repesi. Jos joku liike sen korjaa(eli vaihtaa uuden pehmusteen) niin SAS maksaa. Onneksi ei käynyt pahemmin. Laskeutuminen Helsinki Vantaalle koski korvissa enempi kuin synnytys. Joko aika on kullannut muistot tai sit mun korvat on tosi herkillä. Lennoillakin olisi kiva kun saisi ilokaasua naamarista laskujen aikana. Päästiin kokeileen vauvan turvavyötä ja saatiin leluja. Ihanaa tää maailma hukkuu paskaan!
Joo me kierrätetään lasia--ja varmaan sittenkin kun alkaa ne syömäilyt ihan kunnolla. Ja kestoillaan päivisin. Ehkä nuo ekoteot balansoi sit kerran kaksi vuodessa lentelyä. Mutta turhaa on jeesustella ympäristönkuormituksesta ja säästämisestä...oon kuitenkin tehnyt tänne yhden kuluttajan lisää.
Oi SYlvi mikä kuva!
Tervetuloa uusille mukaan. Ja toivottavasti Kaisa_Kissan ? mies kotiutuu pian sairaalasta.
Mul on jtn. 74cm tytön kesätamineita. Mietin pitäskö antaa Satuilijalla ja Aamulle lokakuunmiitissä lomavaatteiksi. 74 on aivan liian pieniä ensi kesänä meidän tytölle. Noi tuli sellaisessa könttäostospaketissa.
Oikein mukavaa miittiä Helsinkiin torstaina. Oon vielä täällä Lappeenrannassa ni voin olla vaan hengessä mukana.
2kk
Sailori 2kk 61,5cm 6050g
3kk:
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
PikkuKeiju 3kk 63cm 5420g
Paik 3kk 60cm 5465g
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Tiituska 3kk 64,5cm 7620g
Sailori 3kk 64,5cm 6870g
4kk:
Emminen 4kk 68cm 7600g
Magda83 4kk 62,8cm 5860g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Pikku-Tiuhti 4kk 65cm 7140g
Pikkuäiti 4kk 66,3cm 8520g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Satuilija 4kk 64cm 6330g
Sirppu83 4kk 66,5cm 7810g
Verticia 4kk 64cm 6600g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
mikumamma 4kk 67cm 8450g
Äitsykkä3 4kk 65,5cm 7030g
Tiituska 4kk 68,5cm 8585g
5kk
Tsili 5kk 61cm 6280g
Sande 5 kk 66,7 cm 7120 g
Magda83 5kk 63,5 6290 g
Kaisakissalle ensin. Mun äiti oli vuosi sitten teholla hoidossa oli sokeriarvot n.30, keuhkokuume, sydämenvajaatoimintaa jne. Mutta sieltä vaan selvisi hengissä. Tarkoitukseni sanoa, että ehkä voin vähän aavistella mikä hätä sinulla on. Toivottavasti jaksat pitää huolta myös itsestäsi tietysti Santustakin. (ja koirasta) Ja toivon, että saat jostain apua ainakin olkapäätä johon nojata ja korvia jotka kuuntelevat. Huoli toisesta kova. Mutta sairaalassa hoidetaan ja miehelläsi varmasti iso motivaatio toipua ja päästä perheensä luo.
Meillä mies tekee raskasta fyysistä työtä ja työmatkakin on pitkä. Siksi koetan huolehtia nämä kotihommat yksin ja lapset, mutta kyllähän sitä välillä tulee papatettua.. silti. On se mukavaa kun aamulla saan joskus viikonloppuisin venytellä sängyssä kun mies huolehtii isommasta.
Luin myös vedet silmissä vauvasta siitä pariskunnasta joka menetti vauvansa. Olen onnellinen pienistä pojistani. Nyt isompi tekee jotain kiellettyä..
Pieni Tomppa pilvikuvioisessa yöpuvussaan sylissäni nukkuu. Tutti suussa, käsi puutuu, toisella kirjoitan. Mies lähti esikoisen kanssa mummolaan. Mulla siis omaa aikaa. Sunnuntaiväsy iski pääkin kipeä. Tekemistä olisi vaikka mitä, mutta tässä vaan törötän. Mulla oli jotain jollekin, mutta en muista. Tuutilta piti kysyä löytyikö miehesi sieltä pallokentältä?
Urheilusta, mä olen vähän sellainen kuin mun yksi opettaja koulussa, hän sanoi aina hyi urheilua siinä tulee hiki. Olen hielle allerginen. Pidän kävelystä ja haaveena olisi joskus tehdä joku pitkä patikkaretki, mut siihen voi mennä vielä hetki ja sitten taidankin olla jo liian vanha. Ehkkä ostan pinkit crocsit myös ja lähen käveleen joku päivä jonnekin. Autourheilusta tiedän aika pajon vaikkei se kiinnostakaan kiitos mieheni, joka nuoruudessaan on itsekin jonkunlainen rallikuski ollut. Pojilla siis urheilutausta taattu.
mökkihöperöivä pikkuäiti
Satuilija pohti, ettei ole kummoinen kokki, kun omat mössöt ei kelpaa. Ta-daa, ne laittaa pilttiin ruokaöljyä, joka siis sai ainakin meidän pojat sekaisin innosta. Kerman kera siitä saa kaksin verroin parempaa...
Pikku-Tiuhti pohti maailman pelastamista. Turha paikka tää olis, jos ei täällä ketään asuis. Musta lapsia saa ja pitää tehdä, mutta vastuullisuuttahan saa opettaa ja valintoja voi tehdä myös ekologisesti. Kuulostat kyllä jo aika ekolta. (nimim. kateellisena kuuntelen, kun kestovaippailu on tauolla, kun en kestä kakkavaippojen säilömistä)
Pikkuäidin ajatus miehestä pallokentältä nauratti. Kyllä tää nykyinen on myöhempää perua, vaikka olis aika hauskaa, jos sen olis silloin jo löytänyt.
Telkkarissa mainostetaan hiusten vahvennusainetta, olis kyllä tarpeen. Mulla on kans pitkä tukka, niin ei voi muita syytellä siitä, että joka paikka on täynnä hiuksia.
Onks kellään reseptiä vinkkiä kaulan pukluihottuman hoitoon? Aamulla laitoin kokeeksi sinkkivoidetta... Tähän asti on huolellinen pesu auttanut, mutta nyt tuo vaan pahenee. Eilen vaihdoin kaks kertaa kuivan paidan, kun oli mies ihan märkä. Tässä iässä se puklaaminen pitäis kai olla suurimmillaan, mutta ei sen silti tarvis ihoa rikkoa. No, huomenna neuvola, sieltä saa taas jotain neuvoja. Saa nähdä, kuka ottaa vastaan, omaa tätiä olen nähnyt ehkä toukokuussa...
tuuti, jonka pitäis siivota ja ulkoiluttaa kolme koheltajaa (vai olenko itse neljäs?)
Jälleen kotosalla. Perjantaina lähdettiin Jyväskylään ja eilen tultiin kotio.. Kiva reissu oli.. Vaikka toisaalta harmittaa ettei oltu kotona, kun niin paljon olisi tekemistä..
Mutta joo, perjantaina kun mentiin sinne niin pe-la välisen yön tutitin Neaa 1-6 välisen ajan ja sitten paloi kiinni! Siihen loppu meidän tutin käyttö! Päätin, että huutakoon vaikka kuinka, mut en enää yhtäkään yötä tutittele tyttöä. Lauantaina sitten aina ku lähettiin nukkumaan niin ekalla kertaa huusi 10min ja alkoi nukkuu, seuraavalla kerralla huusi enää vaan 5min ja sitten enää 2min.. Jei!! Juu ja muutenkin Jyväskylässä veti sellaisia 2h päikkäreitä joka syönnin jälkeen! Positiivista stressiä kuulemma, siskoni kertoi lukeneen jostain artikkelista joskus.. Mutta juu nyt sitten kotona.. Edellisille unille mentiin niin että ensin huudettiin se 10min sängyssä (ei toimi siis enää itse sänkyyn nukahtaminen) ja sitten 10min sylissä ja sitten nukahdettiin ja on nyt sen tunnin nukkunut.. Ja enpä mä voi tuttia enää antaakkaan koska mystisesti se katosi Jyväskylässä nukuttujen viimeisten unien jälkeen.. Kun se oli siis aina vaunuissa mukana et jos yli 10min huutaa niin sitten saa tutin jaja.. Nyt ei ole tuttia enää missää.. Missä lie :/
Ostin myös vellikorkillisen tuttipullon, iltavellin ajattelin aloittaa: perunaa ja porkkanaa runsaan maidon kera siis..
Takasin tullessa käytiin muuten tamperkeleellä ent. työkaverin luona ja siellä oli sen sisko pienen Niilo vauvan kanssa.. Pieni, heh.. No 3vrk Neaa vanhempi oli. Aivan ihana pakkaus oli ja ihan jätkän kokoinen. Kovasti ihmetteli tämän äiti, että miten Nea osaa jo niin paljon ja Niilo osannut oikein mittään.. Tuleeko pojat sitten jotenkin jäljessä tjn..
Nii ja Nea vierasti Jyväskylässä, kun näki kummitätinsä. Ei ole jtn 3kk nähnyt niin hirvee mutruhuuli-itku kun syliin joutui :D. Ihana. Ja sama oli kyl tämän ent. työkaverini sylissä. Ja ihan hirmu isoja kyyneleitä. Raukka parka. Mutta ihana ku se sit oikeesti tunnistaa omansa, ku pääsee isin tai äidin sylkkyyn niin maailma on parempi paikka taas. Niin ihana!
Mä oon kanssa miettinyt tuota konttauskypärää.. Sen verran tuon pää hakkaa milloin mihinkin.. Mutta jotenki se sotii vaan vielä mun ajatusta vasten, että ei ainakaan vielä.. Ei ennenvanhaankaan ole sellaisia ollut sanoi mieheni..
Pitäisi vaihtaa musteet tulostimeen kunhan neiti tuolta herää.. Ostin epsonin koneeseen nyt sitten epsonin mustetta (ennen käyttänyt inkclubin halppis musteita mitä ei suositel ku koneet hajoo mut..) ja ellei prkl toimi nytten paria viikkoa enempää niin lentää pellolle (lue varastoon) koko p @ ska.. Pitäisi saaha tulostettua hoitopaikka hakemus ja työhakemuksia jne..
Nii tuosta meseringistä ja ku fb:stäki täällä juteltu. Et jos jollain ei ole sitä meseä ja ei halua luoda sitä tiliä niin jos on fb:s niin voihan sitä sinnekin lisäillä.
Toivottavasti Kaisa_kissan mies on paremmassa kunnossa ja etenki et kotio pääsee. Tsemppiä ja jaksamista yksin arjen pyörittämiseen!
Enkelivauva juttu.. Hitto et mä porasin autossa ku luin vauva lehtee! Ensin luin Päivin jutun ja hihkuin miehelle et hei täällä on ”tuttuja” lehdessä ja sitten porasinki jo seuraavassa hetkessä enkelivauvaa..
Oivoi.. Pian tuo herää ja pitää alkaa soseilemaan.. Kait se on pakko lopettaa nyt. Pitäis ehtii tekee pari jutskaa ennen Nean heräämistä ja väsyttääkin niin peevelisti..
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Verticia ja Nea jtn 12pvä vajaa 5kk
Jkylään lähemme 3veen kanssa humputtelemaan ja koska isi iltavuorossa saa Tomppa olla mummon hoivissa.
Konttauskypärästä sitä kaitsais piää niin kauan kun laps menee kouluun.. meillä tuo 3 vee on kumauttanut päänsä niin monasti, että ihme, että sillä pää vielä on.
Joku oli kekannut laittaa housuvaipan kypäräksi. Miksei kestovaippakin toimisi onhan ne pehmeempiäkin. Tomppa saa nyt päivän hedelmät.
Meidän kakkonen käytti konttauskypärää, kun keksi 8 kk vanhana ryhtyä seisomaan. Itkuisuus väheni, kun tällit pehmeni. Suosittelen kaikille huimapäille.
-Jos kolhii päätään, on pää kipeä-
2kk
Sailori 2kk 61,5cm 6050g
Moikka pitkästä aikaa! Täällä yks todella laiska kirjoittaja… Ehdin niin harvoin lukea palstaa ja sit on niin plajon kirjotuksia etten sit enää ehdi ite kirjottaa… Mäkin kerrankin kirjoitan wordiin että muistan mitä kirjottaa! ?
Kaisakissalle tsemppiä! Mulla kans ollu (ex)poikaystävä pitkään kipeenä ja kyllä se pysäyttää! Koita jaksaa pyörittää kotia yksin!
Se uusimman vauva –lehden enkelivauvan äiti on kirjotellu kans täällä. Vakoilin raskausaikana muita keskusteluja ja tuli vähän hätä omasta vauvasta kun luin että jollain oli vauva kuollut kohtuun! ? Ihan kauhea juttu! Saa kyllä ollu kiitollinen että oma pikkuinen on ollu terveenä!
Satuilijalla harja on enemmänki koriste kuin kauneudenhoitoväline. Mun hiusharja on kans ollu Saralla leikkikaluna! Se on ilmeisesti niin hauskan tuntuinen kun toinen puoli on piikikäs ja toinen sileä. Ja Crocs –kerhoon liityn minäkin! ?
Mistä noi tissiraivarit johtuu? Siitäkö ettei enää haluis tissiä vaan soseita mieluummin? Meillä on tissi edelleen todella pop! Koko keittiö soseessa ku meidän neiti on syöny porkkana-perunaa! Sitä menee 12 aikoihin päiväsyötöllä puoli lasillista (tai puolikas pilttipurkki) eli n 5 jääkuutiollista. Sit iltapäivällä samanverran jotain marja- tai hedelmäsosetta ja sit illalla kaurapuuroa 2-30 lusikallista. Ja aina kyllä kelpaa tissi! Iltapuuro on oikeestaan ainut mitä me tarvittais. Jos saan Saralle syötettyä sen puoli lasillista illalla ni usein nukkuu 11-12 tuntia putkeen.
Kääntymisiä odotellaan täälläkin innolla! Muutamia kertoja on kääntyny mahalta selälle, mut ei kait sitä ihan vielä tajua kun niin vähän kääntyilee. Viihtyy kyllä TOSI hyvin ja pitkään mahallaan. Ehkä siks ei käänny. Nyt vihdoin on alkanu olla edes vähän yritystä kääntyä selältä mahalleen.. Pitkään on makoillu vaan ketarat ojossa… Meinasin jo fysioterapiaa varata!
Täällä ollaan vierastettu raivokkaasti varmaan jo muutama kuukausi! Nyt pikku hiljaa alkaa mennä ohi. Aluksi ei saanu vieraat edes kattoa neitiä kun tuli itku. Ja sit ite piti aina kuitenkin vilkaista pelottavaa kummitätiä ja sit huudettiin äidin rintaa vasten vähän aikaa…
Miten paljon teiän vauvat nukkuu vrk? Kuinka monet päiväunet? Meillä nukutaan yöllä (jos puuroa uponnu illalla tarpeeksi) 19-6. Päikkärit 9.20-10.30, 13-14 ja 17-17.30. Eli yhteensä n 14 tuntia. Kait se on tarpeeksi kun suht tyytyväinen on.
Nyt pitää mennä kotia laittamaan ku pimu vielä nukkuu…
Terv.
Sirppu ja Sara reilu 5kk
PS. Lista päivitys vielä:
Kiva jötkäle meiän typy! On sen vanhemmatkin onneksi pitkiä!
3kk:
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Pikku-Tiuhti 3kk 63,5cm 6520g
Paik 3kk 60cm 5465g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Sailori 3kk 64,5cm 6870g
4kk:
Emminen 4kk 68cm 7600g
Magda83 4kk 62,8cm 5860g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Satuilija 4kk 64cm 6330g
Verticia 4kk 64cm 6600g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
mikumamma 4kk 67cm 8450g
5kk
Tsili 5kk 61cm 6280g
Magda83 5kk 63,5 6290 g
Sirppu83 5kk 68,0cm 8400g
Ei siis pe toimineet sivut ja sitten lähdettiinkin jo mökille... Neuvolassa käytiin ja onneksi olikin lääkärin vastaanotto, joka olisi pitänyt olla 4kk iässä. Lääkäri oli tosi mukava ja laittoi Pikkuiselle heti lähetteen lisätutkimuksiin. Nyt sitten vain hoidellaan ihottumia rasvalla ja jos menee oikein pahan näköiseksi voi kuuriluonteisesti (5-7 päivää) laittaa 1% kortisonia. Pituutta Pikkuiselle oli tullut vain sentti lisää, mutta paino oli noussut suhteessa kuitenkin enemmän. Strategiset mitat ovat nyt 66 cm ja 6910 g. Pipo oli 43,2 cm.
3kk:
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Paik 3kk 60cm 5465g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Sailori 3kk 64,5cm 6870g
4kk:
Emminen 4kk 68cm 7600g
Magda83 4kk 62,8cm 5860g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Satuilija 4kk 64cm 6330g
Verticia 4kk 64cm 6600g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
mikumamma 4kk 67cm 8450g
5kk
Tsili 5kk 61cm 6280g
Magda83 5kk 63,5 6290 g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Ku kamerasta purkasin noita kuvia koneel niin oli yks hyvä "isi kiusaa" kuva.. Vietiin just yks kissaparka eläinsuojeluyhistyksel ku oli loukkuun jääny..
Meillä jatkuu tämä yksinhuoltajan arki. Mies on edelleen sairaalassa ja onkin varmaan tämän viikon, ellei sitten pitempään. Vähän jo alkaa vastuu painaa ja eniten harmittaa se, ettei ole aikaa edes laittaa kunnolla ruokaa. Eilenkin piti syödä jotain nuudeleita ja tänään pizzaa.
Tietenkin huolestuttaa se, tuleeko mies koskaan kotiin, mutta kiitos teille ihanaiset naiset tuesta. On kiva tietää, ettei kuitenkaan ole ihan yksin.
Meillä oli neuvola. Santeri oli kasvanut hurjasti ja tänään saatiin myös kaksi rokotetta. Se pneumakokkitutkimusken rokotteen ja se normirokoteohjelman mukaisen. Santeri huusi ensimmäistä kertaa ihan kamalasti. Viimeksi ei tuntunut missään. Tämän päivänkin on ollut älyttömän kiukkuinen, eikä nukkunut päiväunia kunnolla. Otti säälittävät 30 min torkut ja sitten taas kiukuttiin ja huudettiin. No onneksi nukahti kun käytiin koiran kanssa vaunuilemassa, tai oikeastaan ratastelemassa. Ja nukkuu edelleen.
Meillä aloitetaan huomenna puurojen maistelu. Ostin riisihiutaleita ja jotain omena-kanelipikapuuroa. Näin jälkeen päin ajateltuna luulen, ettei tuota pikapuuroa varmaan voi antaa, mutta tutkiskelen tilannetta. Eikös noihin ole lisätty sokrua ja ties mitä. Ehkä meilläkin nukuttais hyvin.
Konttauskypärää ei vielä tarvita täällä, enkä kyllä ajatellut sellaista hommata. Toiset sanoo, ettei lapsi opi varomaan, jos on joku kypärä suojaamassa iskuja noin pienenä. Mä en tiedä mitä aattelen, mutta musta se näyttää niin hassulta, etten ajatellut laittaa lapseni päähän sellaista. Vaan katsotaan, mitä kirjoitan sitten, kun Santeri on alkanut seisoskelemaan ja konttailee päin esteitä. Saattaa ääni muuttua kellossa :D.
Meillä Santeri tykkäisi lukea mainoksia (lue: syödä). Mutta ei ole kovin kiinnostunut esim. mun hiusharjasta tai tuollaisista asioista. Pehmokirjat on myös pop, ainakin äitin mielestä :D.
No meitsi menee seuraamaan lempisarjaansa Salkkareita, joten palataan astialle.
Ihanaa iltaa!
Terkuin
Kaisa_kissa ja Santeri tasan 5kk
3kk:
Jadeade 3kk 62,5cm 6345g
Mikumamma 3kk 64cm 7338g
Paik 3kk 60cm 5465g
Kaisa_kissa 3 kk 65,3cm 7060g
Shinon 3kk 64,5cm 7520g
Sailori 3kk 64,5cm 6870g
4kk:
Emminen 4kk 68cm 7600g
Magda83 4kk 62,8cm 5860g
Lyyti 4kk 62cm 7405g
Kaisa_kissa 4kk 70cm 8180g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Päkkänä 4kk 62,5cm 7860g
Sande-75 4kk 65cm 6560g
Satuilija 4kk 64cm 6330g
Verticia 4kk 64cm 6600g
Juliaana 4kk 65cm 6280g
mikumamma 4kk 67cm 8450g
5kk
Tsili 5kk 61cm 6280g
Magda83 5kk 63,5 6290 g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Kaisa_kissa 5kk 71,5cm 8725g
Tää on kyllä uskomatonta miten aika lentää. Päivät hurahtaa ja viikot vierähtää. Sivutkin on tökkinyt niin urakalla että. Vihdoin ja viimein jos saisi wordi tekstinsä tänne purettua. Osa siis jo ikivanhaa sepustusta ja osa sitten tuoretta.
Tuosta pumppaamisesta joku kysyi. Alunperin ajattelin, että pumppaisin 2 kertaa päivässä, mutta se on osoittautunut liian haasteliaaksi. Ei yksinkertaisesti ole aikaa sitä tehdä kuin kerran täällä töissä. Joskus harvoin saatan sen tehdä kahdestikin. Mutta siis käytännössä kun kerran pumppaan 8 tunnin työpäivän aikana niin siitä tulee tuollainen reilun 4 tunnin "syöttöväli" kun aamulla olen tissiä antanut ennen töihin lähtöä ja kotona tulee tissiä kun tulen kotiin. Yleensä se ruoka-aika ajoittuukin tuohon neljän kieppeille. Onneksi työpaikka on aika lähellä kotia.
Maidon määrä vaihtelee hirveästi. Selvästi ollut kyllä kasvussa siitä kun töihin menin joskus reilu 1,5 kk sitten. Nyt sanoisin, että maitoa tulee yhdellä pumppauksella noin 120 - 200 ml. Viikonlopun jälkeen enemmän, mutta muutenkin vaihtelee. Varmaan myöskin ehkä omasta syömisestä ja juomisesta riippuen.
Meillä on vähän yritetty vähentää tuota Sakun juomaa maidon määrää. Tälläisten ohjeiden kanssa mennää nyt kun kätilöopistolta kuitenkin taas mietittiin sitä refluksin mahdollisuutta. Aamulla saa yleensä vellin (on tietysti sama maitopohjainen, mutta kun on paksumpaa niin ei yökkää ylos niin helposti). Päivällä vetää purkin sosetta ja vettä. Alkuillasta purkin sosetta ja tissit. Illalla tissit. Yötä vasten velliä ja ehkä vielä tissit. Yöllä tissiä (2-3 kertaa). Nykyään syö vaan yhden tissin kerrallaan yöllä ja sitten simahtaa.
Eilen sai illalla lisämaitoa pullosta kun en viitsinyt velliä antaa kun iltasose meni myöhäiseksi. Heti puklas hirveästi sitä maitoa ylös ja oli levoton yöllä. Puklaa kyllä tisseistäkin,mutta ei niin paljon. Velli pysyy sisällä aika hyvin.
Kätännössä syö tissit illalla yleensä 2 kertaa ja yöllä sitten 2-3 kertaa. Päivällä pumpaan kerran. Tällä mallilla on maidontulo pysynyt hyvin yllä. Tosin ei kyllä meillä missään nimessä riittäisi varsinaiseksi ruuaksi enään. Välillä tuntuu, että yksi piltti purkillinenkaan ei tahdo enää kerralla riittä.
Muuten elämä on ollut taas vaihtelevaa. Välillä ollaan kitisty urakalla ja toisinaan seisteistä. Illalla kauppamatkoilla viihtyy loistavasti. Kuka sitä visaa tuossa mietti. Pitäis varmaan käydä harva se ilta shoppaamassa niin ois kaikki tyytyväisiä paitsi kukkaro (tai ainakin äiti ja saku). Mitään tuntuu ettei aikaan saa, pikku tiuhtin kertomukset pitää täälläkin ainakin osin paikkaansa. Sylissä viihdytään aika hyvin ja etenkin jos siinä seisotetaan. Voi äidin käsi parat (ja hermot)
Viikonlopun bileet meni mukavasti. Olisin pari tuntia viettänyt siellä ilman lapsia, mutta saku päätti vierastaa mummia. Jäi sinne ensin ihan nätisti, mutta ilmeisesti paplarit ja huivi päässä teki tehtävänsä. Isosisko soitti sitten reilun puolentunnin päästä että äiti tuu apuun (tai ei se nyt ihan niin sanonut, mut melkein). Sunnuntai iltana tulikin sitten kamala hedari kun poika päätti pitää 2 h huutosession illalla. Aloitti huutamaan soseet suussa, johtuikohan siitä että oli vaihteeksi äidin omatekemään (tiedä sitten sitä?!) ja huudon lopetti sitten yöunille meno kasin jälkeen illalla. Yö meni taas tuttittaessa (teen kohta Verticiat) ja alkuyön tunteina muistan hämärästi luvanneeni mennä sitä tökkimään joskus isona kun se on 18 v jollain tikulla yöllä 10 minsan välein. Hmm. taisin olla varmaan vähän väsy.
Tänään nukahti mun kainaloon sänkyyn ennen kasia, nukkui 40 minsaa, huusi, sain vellin, sai tissin ja simahti kuin saunalyhty.
Minä typerä nyt sitten ajattelin vielä roikkua hetken netissä ja vihdoin rasittaa teitä megapitkällä kirjoituksella kaikesta höpön pöpöstä.
Poitsulle pitäisi kyllä mennää ostamaan vaatteita. Lähinnä tarttis pitkiä yökkäreitä. Tuo kuolan määrä on tätä nykyään aivan käsittämätöntä. Ensin se puklaa kaikki kuteensa. Sitten kun se ehkä 2-3 h ruuan jälkeen lopettaa sen niin sitten se kuolaa ihan käsittömästi ja syö handujaan kun varmaan nuo ikenet kutittaa. Vettä on tuttipullosta turha enää tarjota kun sitä käytetään hampaiden narskuttamiseen (maitopulloa muuten ei). Niin joo siis piti sanomani sitä, että pari yökkäriä ei riitä mihinkään kun ne on kaikki yhden yön jälkeen puklattu pesukuntoon.
Kaisa kissalle kovasti jaksuja ja toivotaan että mies pääsee pian kotiin.
Sorry kauheasti kun teksti vähän poukkoilee. Nyt mä lähden nukkumaan.
Päkkänä
Tomppa ja Sakukin täyttävät huomenna kokonaiset 5kk! Isoja poikia jo. Ostin Tompalle Lindexiltä 2kpl paketin pitkiä yöpukuja hinta n.13€ (eli n.6,5€/puku)kokoa 80cm. Tykkään Lindexillä käydä kun siellä aika edullista ja laadukkaitakin ja nättejä lastenvaatteita mielestäni. Yksi yöpuku tuli ostettua hetken mielenhäiriössä marimekostakin vaikka se oli jossain tarjouksessa oli hinta 15€. Täällä vielä ehkä kalliimpaa kaikki varmaan kuin isommissa kaupungeissa.
Mun pitäisi nyt hivuttautua suihkuun. Kuorin perunat huomista keittoa varten ja kädet haisee perunalle. Konttauskypärästä vielä ja konttaamisesta. Meillä ei esikoinen kontannut lainkaan. Oli peppukiitäjä ja kävelämäänkin oppi vasta n.15kk iässä, eli pää ei siinä iässä kolissut, myöhemmin alkoi kopsautella. Esikoinen painoi 5kk iässä jotain 9,5kg joten katsotaan keskiviikkona mihin kastiin Tomppa kuuluu.
Hyvää yötä!
Aluksi pitänee todeta, ettei mullakaan ole aitoja crokseja. (Tai miten ne kirjoitetaan.) Ihan numeron 44 läpykkäät Savonlinnan nahkatavarasta 5:llä eurolla. Miehelle mä ne ostin, mutta jotenkin sujahtavat jalkaan helposti, jos olen esim. kauppaan menossa tukka likaisena :D.
Likaisesta tukasta tulikin mieleen, että nyt se vasta likainen on ollut. Mun mies joutui sairaalaan tulehdusarvojen ja kohonneiden sokereiden takia eilen ja musta tuntuu, etten ehdi muuta kuin ulkoiluttaa koiraa ja olla siellä sairaalassa. Kyllä mua vähän jo huolestuttaa, että tuleekohan se ikinä sieltä pois, kun tilanne menee kokoajan huonompaan. Tänään piti laittaa jo antibioottitippa käteen.
Mutta kyllä tämä on raskasta. Siis pyörittää yksin koko taloutta. Kun tai jos mun mies joskus tulee kotiin saikulta, niin olen kyllä iloinen, että on joku jonka kanssa kaiken jakaa. Ja ei nyt ihan kuka tahansa, vaan se oma rakas.
Olen sortunut usein valittamaan tai ajattelemaan, ettei tuo tee mitään, mutta nyt kun kukaan ei tosiaan tee mitään, paitsi mä, niin kyllä huomaan, että kuinka rankkaa tämä on.
Lisäksi tietenkin se, kun pitää olla kokoajan huolissaan siitä, että mitä tapahtuu.
En mä nyt osaa muusta puhua. Ja eihän se ehkä ole asia, jota vauva-foorumilla puhutaan, mutta jotenkin mun oloa helpottaa, etten ole yksin tämän kanssa.
No Santtu heräilee kokoajan, joten lisää paremmalla ajalla.
Hyvää yötä!
Terkuin
Kaisa_kissa ja Santeri