Kuuluako kirkkoon vai ei?
Kommentit (28)
Minua ainakin loukkaa, jos yhteisöllisyyden tajuni kyseenalaistetaan siksi, että olen uskonnoton. Toisille ihmisille uskonnolliset yhteisöt ovat tärkeitä, mutta muitakin yhteisöjä on olemassa (suku, erilaiset ystäväporukat, järjestöt, naapurusto jne.).
Kun samanhenkiset ihmiset muodostavat yhteisön, he voivat antaa toisilleen tarpeellista vertaistukea. Vertaistukea tarjoavien yhteisöjen lisäksi olisi tärkeää, että erilaiset ihmiset pystyisivät muodostamaan toimivia yhteisöjä, jotka ovat avoimia kaikille - myös eri tavoin ajatteleville. Tällaisissa yhteisösisä esimerkiksi eri uskontojen edustajat ja ateistit pystyvät keskustelemaan rakentavasti ja toisiaan kunnioittaen ja löytämään yhdistäviä seikkoja, vaikka eivätkään ole kaikista asioista samaa mieltä. Niin tärkeä kuin kirkko onkin uskoville ihmisille, se on myös yhteisö, joka sulkee ulkopuolelleen toisin ajattelevat.
nykyihmisellä ei enää ole kosketusta eikä kunnioitusta pyhää kohtaan eikä tajua yhteisöllisyydestä. kirkko on juuri tätä, ja ainakin minä ja monet kristityt ystäväni kuulumme ylpeänä evl.lut kirkkoon. tätä asiaahan voi jauhaa ikuisesti, mutta meitä ette kirkosta erota höpöpuheillanne.
En usko kristinuskon opettamalla tavalla, joten miksi kuuluisin kirkkoon? Lapsi ei myöskään kuulu, saa sitten isompana tietty liittyä mihin uskontoon haluaa tai olla liittymättä. Tärkeimmistä jokapäiväisessä elämässä näkyvistä uskonnollisista viitteistä tulee kuitenkin puhetta (mm. joulu ja pääsiäinen), ja ne jutut jotka on tärkeitä esim. vaikka kirjallisuuden ja taiteissa esiintyvien viittausten takia ehtii oppia isompanakin (ts. ala-asteen jälkeen).
tällä tavalla aikuisena liittyessä syyt lienevät aika paljon henkilökohtaisia. Myös tunnesyitä.
- olen löytänyt hengellisen kodin kirkon piiristä, minulla on siis usko, jota haluan elää todeksi jossain yhteisössä. Vaikka en ole kaikesta samaa mieltä kuin kirkon julkilausumat tai teologit, voin silti yhtyä luterilaiseen oppiin armosta ja pelastumisesta. Olen nähnyt monenlaista kristillistä toimintaa ja ilmiötä, ja luterilainen kirkko tuntuu minulle luontevimmalta.
- kirkko tarjoaa minulle merkityksellisiä palveluja kuten mahdollisuus sielunhoitoon, avioliittoneuvontaan, kerhot, naistenillat, rukouspiirit ja ennen kaikkea sunnuntain jumalanpalvelus. Maksan mielelläni niistä.
- paluu kirkkoon merkitsee minulle paluuta juurilleni, se on tuttu ja turvallinen instituutio.
- kirkon sisällä on useita merkittäviä herätysliikkeitä, joissa on mahdollista palvella muita ja löytää paljon elävää toimintaa, jos kotiseurakunnassa ei tällaisia mahdollisuuksia ole tarpeeksi.
- haluan tarjota lapsillenikin hengellisen perinnön, turvan ja perustan elämälle, siinä uskon kirkon voivan auttaa minua.
Siinä joitakin syitä.
Terveisin
pappi
Minä liityin juuri, voin kertoa omat syyni tällä tavalla aikuisena liittyessä syyt lienevät aika paljon henkilökohtaisia. Myös tunnesyitä. - olen löytänyt hengellisen kodin kirkon piiristä, minulla on siis usko, jota haluan elää todeksi jossain yhteisössä. Vaikka en ole kaikesta samaa mieltä kuin kirkon julkilausumat tai teologit, voin silti yhtyä luterilaiseen oppiin armosta ja pelastumisesta. Olen nähnyt monenlaista kristillistä toimintaa ja ilmiötä, ja luterilainen kirkko tuntuu minulle luontevimmalta. - kirkko tarjoaa minulle merkityksellisiä palveluja kuten mahdollisuus sielunhoitoon, avioliittoneuvontaan, kerhot, naistenillat, rukouspiirit ja ennen kaikkea sunnuntain jumalanpalvelus. Maksan mielelläni niistä. - paluu kirkkoon merkitsee minulle paluuta juurilleni, se on tuttu ja turvallinen instituutio. - kirkon sisällä on useita merkittäviä herätysliikkeitä, joissa on mahdollista palvella muita ja löytää paljon elävää toimintaa, jos kotiseurakunnassa ei tällaisia mahdollisuuksia ole tarpeeksi. - haluan tarjota lapsillenikin hengellisen perinnön, turvan ja perustan elämälle, siinä uskon kirkon voivan auttaa minua. Siinä joitakin syitä.
aivan kuin kyseessä olisi jonkin kulutustavaran hankinnasta. Kuuluako kirkkoon vai ei ? Ostaako uusi auto vai ei? Varatako etelänmatka jouluksi vai ei? Listatkaa hyviä syitä puolesta ja vastaan!
En minä tiedä, ovatko minun syyni kuulua kirkkoon hyviä tai parempia kuin niiden, jotka eivät ole kirkon jäseniä. Ihan yhtä hyödyllistä kuin perustella, miksi kannattaa olla suomalainen tai nainen tai äiti.
tällä tavalla aikuisena liittyessä syyt lienevät aika paljon henkilökohtaisia. Myös tunnesyitä.
- olen löytänyt hengellisen kodin kirkon piiristä, minulla on siis usko, jota haluan elää todeksi jossain yhteisössä. Vaikka en ole kaikesta samaa mieltä kuin kirkon julkilausumat tai teologit, voin silti yhtyä luterilaiseen oppiin armosta ja pelastumisesta. Olen nähnyt monenlaista kristillistä toimintaa ja ilmiötä, ja luterilainen kirkko tuntuu minulle luontevimmalta.
- kirkko tarjoaa minulle merkityksellisiä palveluja kuten mahdollisuus sielunhoitoon, avioliittoneuvontaan, kerhot, naistenillat, rukouspiirit ja ennen kaikkea sunnuntain jumalanpalvelus. Maksan mielelläni niistä.
- paluu kirkkoon merkitsee minulle paluuta juurilleni, se on tuttu ja turvallinen instituutio.
- kirkon sisällä on useita merkittäviä herätysliikkeitä, joissa on mahdollista palvella muita ja löytää paljon elävää toimintaa, jos kotiseurakunnassa ei tällaisia mahdollisuuksia ole tarpeeksi.
- haluan tarjota lapsillenikin hengellisen perinnön, turvan ja perustan elämälle, siinä uskon kirkon voivan auttaa minua.Siinä joitakin syitä.
Hyviä syitä! Hieno juttu, että olet löytänyt uudelleen jotakin sinulle tärkeää. Kirkkoon kuuluminen on selvästi sinulle merkityksellinen ja arvokas asia.
Terv. uskonnoton
Mitä aikatauluihmeitä ne et:n opettajat ovat, jos he ehtivät puristaa tuon aineksen sekaan mitään merkittävää määrää yleissivistävää ainesta useista (kymmenistä) eri uskonnoista? Tai edes parista? Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että tuolla opetussuunnitelmalla ja tuntikehyksellä ehditään opettaa esimerkiksi laajasti Raamatun sisältöä? Tai edes niin laajasti, että lapset oppisivat esimerkiksi nuo mainitsemani detaljit Saarnaajan kirjan sävystä, palavista pensaista ja Mooseksen elämäntarinasta? Puhumattakaan Jeesuksen elämänvaiheista tai alkukirkon vaiheista? Tietävätkö opettamasi et:tä opiskelleet lapset, kuka se painiva Jakob oli ja kenen kanssa hän painikaan? Tai mikä se Kainin merkki olikaan?
Omille lapsilleni en haluaisi sitä kohtaloa, että tällaiset asiat olisivat puhdasta hepreaa. He tulevat todennäköisesti aikuisina tarvitsemaan aika paljon vähemmän eri kivilajien tuntemusta kuin esimerkiksi tietoa siitä, miksi, milloin ja miten kritillinen kirkko on jakautunut ja miten eri kirkkokunnat painottavat opetuksiaan. Silti kukaan ei kyseenalaista sitä, tarvitseeko lapsille opettaa koulussa maantietoa, voisivathan ne vanhemmatkin ne kivilajit opettaa ja Thaimaan matkoilla tulee koko Aasia tutuksi...