Asuntolainaa kun toinen on työtön?
Meillä olisi akuutti tarve isompaan asuntoon, mutta taisi mennä asunnonvaihtosuunnitelmat nyt uusiksi :( Mies jäi yllättäen työttömäksi. Minulla on vakituinen työpaikka kyllä, mutta en haluaisi ottaa kovin isoa lainaa yksin (eikä minulle yksin varmasti riittävän suurta lainaa myönnettäisikään). Mietimmekin nyt, että onko ihan turhaa lähteä pankkiin edes neuvottelemaan lainaa myös miehelle, kun hänellä ei tosiaan nyt töitä ole. Olemme itse laskeneet pärjäävämme sellaiset pari vuotta lyhennysten ja korkojen kanssa kyllä (korkojen nousun olemme ottanut huomioon), vaikka mies ei sinä aikana saisi töitä.(Tällä hetkeää meillä on velaton asunto, joten ihan päättömästä lainasta ei siis ole kyse.)
Jotenkin tuntuu, että itse ehkä uskaltaisimme luottaa siihen, että mies työllistyisi viimeistään parissa vuodessa (jos ei omalle alalleen - hänellä akateeminen koulutus kyllä - niin edes johonkin). Ja jos ei työllistyisi, ainahan asunnon voi sitten myydä, mikä tietysti olisi aika ikävää.
Tietääkö joku, onko pankkien kanta tänä päivänä ehdoton ei, jos työpaikkaa ei ole? Ei viitsisi turhaan nolata itseään ja mennä kyselemään moista, jos asia on ihan selvää pässinlihaa (mitä kyllä luulen sen olevan).
Kommentit (10)
Kuka hullu vaihtaisi muutaman satasen vastikkeen johonkin kentis melkein tonniin, millä maksaisi jo omaa? HAHHAH =D
vaikka itse oli silloin vielä työttömänä.Meillä oli kuitenkin kaksi takaajaa ja asunto laitettiin tietysti vakuudeksi.Joten uskoisin, että saatte asuntolainan.
Minun on hyvin vaikea uskoa, että laina irtoaisi jos toisella ei ole töitä tai tietoa työllistymisestä. Itse en varmaan edes uskaltaisi ottaa riskiä tuollaisessa tilanteessa.
Vuosi sitten toukokuussa "luvattu" lainamäärä pieneni 9kk:ssa lähes 50000€ vaikka tulomme oli nousseet.
Kaikki on kiristyneet ja esim pankin laskelmat perheen menoista on nousseet
Kannattaa uskoa tuota pankin tätiä ja varata lainaneuvotteluaika pankkiin, niin sillähän se selviää
vaikka itse oli silloin vielä työttömänä.Meillä oli kuitenkin kaksi takaajaa ja asunto laitettiin tietysti vakuudeksi.Joten uskoisin, että saatte asuntolainan.
ongelmitta asuntolainaa kun olin kotiäitinä.
Mitoitettiin lainamäärä semmoiseksi että sen pystyy helposti maksamaan vaikka vain toinen on töissä.
Pankista olisivat antaaneet paljon isommankin lainan (kommentoivat näin lainaneuvotteluissa).
Oletteko muuttamassa laitakaupungin nuhjuisesta yksiöstä kaupungin hyvälle alueelle omakotitaloon? Jos, niin ette lainaa saa.
Mutta jos teillä on vaikkapa VELATON ihan ok kuntoinen ja ok sijainnilla oleva asunto ja olette vastaavaan mutta esim. yhtä huonetta isompaan muuttamssa, niin saatte lainan.
Käytännössähän ette joudu tuossa tapauksessa juurikaan lainaa ottamaan...
Ja myös miehen ammatti vaikuttaa ja/tai sinun tulosi. Kärjistäen; jos mies on runoilija joka ihan vielä ei ole runokirjaansa saanut julkaistua ja sinä saat kuussa käteen alle tonnin, niin lainaa ei heru.
Mutta jos mies on vaikkapa tällä hetkellä työtön raksamies ja sinä opettaja, niin saatte lainan.
Olen itse pankissa töissä ja tilanne on näin huonoina aikoina sellainen, että hankalaa olisi perustella miksi lainaa myönnettäisiin ilman säännöllisiä palkkatuloja.
Mutta poikkeuksiakin löytyy. Jos teillä on vakuudet kunnossa (täydet reaalivakuudet) ja jonkin verran omaa rahaa (mitä jäänee vanhan asunnon myynnistä), voi olla mahdollista saadakin lainaa.
Yksi vaihtoehto on ottaa esimerkiksi toisen teistä vanhemmat velallisiksi siihen asti kun mies jälleen on työelämässä.
Joka tapauksessa ensimmäinen ehto on se, että vanha asunto on myyty. Kahden asunnon tilanteita ei tässä markkinassa rahoiteta. Kun saatte ensin vanhan asuntonne myytyä ja löydätte väliajaksi vuokrakämpän, voihan olla, että mies on jo löytänyt työtä.