Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen vanhempi ei löydä päivästään 5minuuttia

Vierailija
27.08.2009 |

jotta ehtisi käydä katsomassa Helmi-järkästä ekaluokkalaista koskevat viestit? Eilen vanhempainillassa kaksi äitiä sai hirveän silmienpyörittely-kohtauksen, kun opettaja kehoitti vanhempia päivittäin kurkkaamaan viestit. Heille kuulemma pitäisi soittaa, kun eivät "ehdi" lukea viestejä...huoh

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperiviestin kun lapsi tuo kotiin siinä menee pari minuuttia lukea. Paperin voi lukea jo vaikka matkalla tai ulkoillessa tai ottaa mukaan automatkalle kauppaan luettavaksi. Paperi ei vaadit tiettyä paikkaa!

Sitten kun sähköisiä viestejä alkaa lukemaan, niin ensin herätellään vanhaa tietokonetta ja varsinkin nettiyhteyttä n.15minuuttia! Sitten etsitään ne helkutin salasanat ja kirjaudutaan järjestelmään. Sinä aikana on pakko olla koneella. Ja kun vihdoin pääsee lukemaan useamman lapsen viestit, tietenkin jokaisella eri salasana, niin heps kukkuu päivästä meni lähemmäs puoli tuntia!

Lisäksi tiedän että näistä sähköisistä järjestelmistä saa lähtemään automaattisesti sähköpostiviestin vastaanottajille, mutta meillä ei kouluissa tälläistä toimintoa osata käyttää. Tämä edes helpottaisi sitä että voisi tsekata sähköpostista milloin on katsottavaa...

Meillä on käytössä Wilma ja tähän mennessä ei meidän lapsilla (toisella ja neljännellä) ole tullut yhtään viestiä sinne koko vuoden aikana! Eli joka kerta katson turhaan. Meillä vain lasta koskevat viestit laitetaan Wilmaan ja koko luokan viestit kulkevat muuten. Miksi ei yleisiä koko luokkaa koskevia voi tiedottaa ajoissa esim. myös koulun/luokan nettisivuilla, joka ei vaadi kirjautumista?

Lisäksi lasten harrastusten tiedotus, treenivuorot yms. ovat yleensä nettisivuilla. Nopeasti laskien päivästä kuluu aika paljon aikaa koneen äärellä, jos on monta lasta ja jokaisen kouluasiat ja harrastusasiat (jos vielä useita harrastuksia) käy katsomassa sähköisesti. Lisäksi se kirjautuminen vie lisää aikaa ja hankaloittaa hommaa.

Itse siis ehdottomasti kannatan vanhoja paperiversioita. Lisäksi lapset ottavat itse vastuuta tällöin viestin perille viemisestä. Ja kyllä sitä aikaa todella säästyy.

Eli ymmärrän niitä silmiä pyöritelleitä aikuisia, tosin heidän perustelunsa ontuu. Itse olisin perustellut asian jollain muulla lailla. Mutta yhtään uutta sähköistä viestijärjestelmää en elämääni kaipaa. Koneella saa viettää ihan riittävästi aikaa jo töissä ja vapaa-aikana se on ajanhukkaa.

Tosin taidan olla poikkeuksia näistä netissä roikkuvista äideistä... Tänään onkin vapaapäiväni, joten ehdin hieman kirjoitella.

Vierailija
2/79 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja innokkaasti käyttää joka päivä vaikka jotkut niin tekevätkin.

Meillä koulun tiedotteet tulevat onneksi vieläkin paperiversioina! Ja minun mielestäni saavat tulla vastakin. En tarvitse nettiä mihinkään. Sellaista ei ole tarvis pitää kotonaan turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaavievää kurkata ne viestit, kuinkahan hankalaa teillä on eläminen noin yleensä...

Vierailija
4/79 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana peruskoulussa ja päivittäin kirjaan lähes reaaliajassa Wilmaan oppilaitteni myöhästymiset, poissaolot, unohtuneet läksyt yms.

Muita mahdollisia viestejä voivat olla esim.

- Luokanvalvojan tiedotteet

- Kokeiden arvosanat tai kommentit koulutyön sujumisesta

- Alakoululaisten vanhemmille muistutus tulevasta kokeesta ja tärkeimmät kerrattavat asiat.

- Asianomaisten vanhemmille ilmoitus tunnilla tai välitunnilla tapahtuneesta hölmöilystä

jne.

Vanhemmat kiittelevät Wilmaa kovasti, koska saavat vaivattomasti yhteyden kehen tahansa koulun opettajaan ja poissaoloista ilmoittaminen on helppoa. Itse käyn päivittäin omien lasteni Wilma-sivuilla ja se vie pari minuuttia. Yleensä siellä ei ole mitään ihmeitä, mutta välillä joudun ripittämään omaa teiniä, kun on läksyt tekemättä tai on pölissyt tunnilla kaverin kanssa.

Wilma on tosiaankin pilannut monen teinin elämän:)

Vierailija
5/79 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luopuisi siitä enää mistään hinnasta. Erittäin hyvä yhteydenpitoväline, kunhan vain koulu ja opettajat käyttävät sitä aktiivisesti.

Ruutuvihkoreissariaikaan ei enää ole paluuta. Nämä päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmat eivät ilmeisesti osaa ollenkaan kuvitella, ettei koulusta saa tietoa yhtä helposti kuin lasta tarhasta hakiessa. Eikä kilteinkään kullannuppu itse ilmoittele unohtuneista läksyistä tai kirjoista, myöhästymisistä jne. On todella hyvä, kun ne näkee heti Wilmasta ja voi puuttua asiaan. Opelle on varmasti paljon helpompaa kirjoittaa Wilmaan kuin siihen ruutuvihkoreissariin, joka lojuu mytyssä jossain lapsen repun pohjalla.

Jos se reissarivihko joutuu koulussa vääriin käsiin (ihan totta, lapset hukkaavat vihkoja!!), niitä kodin ja koulun viestejä voi lukea ihan kuka tahansa. Wilmasta ei voi.

Näen omasta sähköpostista, kun Wilmassa on uusia viestejä. Kun lapsi menee kouluun, pitää vaan jaksaa olla aktiivinen eikä kiukutella, että 'vanhan tietokoneen lämpiäminen vie 15 minuuttia'. Lapsi tarvitsee tietokonetta myös koulutehtävien hoitamiseen, joten paras vaan hankkia kunnon laitteet!

Vierailija
6/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan sellaiset vanhemmat, jotka silittävät alushousuja kaiken liikenevän "vapaa-ajan".

Vierailija
7/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa on varmasti sen verran, tai jos oikeesti ei ole, niin kannattas varmaan tehdä jotain muutoksia elämässään.

Vierailija
8/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee viestit, poissaolot ja suoritukset. Jokainen ehtii kurkata sen päivittäin.

Vierailija
9/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ura-pyrkyreitä ja tekevät itsensä tärkeiksi vaikuttamalla mahdollisimman kiireisiltä. Miten hitossa he sitten ehtisivät puhelimeen vastata asian tiimoilta...?!Lapsen kouluasiat eivät ole riittävän tärkeitä, haluavat myös ehkä hiukan "katsoa nenänvarttaan" pitkin opettajaa. Tuttua päiväkotikuvioista.

Vierailija
10/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö vähempi riittäis?

Ei silleen, etteikö palaute ois kivaa, mutta kuka nyt oikeesti joka päivä haluaa lukea jotain palautetta?

Johan siinä menee palautteiden tärkeys ihan sekaisin jos joskus häpäläpä-viestien välissä ois joku highlight...

Vierailija
11/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi vastaava järjestelmä johon tulisi sähköisesti kaikki tiedotteet. Kyllästyn noihin lappuihin joita tulee koulusta päivittäin.

Vierailija
12/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Helmi-järkkä? Jos tuo on joku netti-ilmoitustaulu, niin voihan siitä olla ylimääräistä vaivaa, jos ei muuten konetta tarvitse päivän aikana tai jos ei ole konetta tai nettiyhteyttä edes kotona. Vai onko kyseessä siis jokin ilmoitustaulu koulurakennuksessa? Eihän sinne koulullekaan joka päivä välttämättä itse pääse tai jos käy, voi olla joskus oikeasti kiire kauppaan, hakemaan muita lapsia päiväkodista tms.

Vierailija
13/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en välttämättä pysty katsomaan silloin kun olen 24h työvuorossa.

Vierailija
14/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudun töissä päivittäin kirjautumaan kymmeneen systeemiin, jotka sitten säännöllisesti jumittavat toisensa. En halua enää yhtään kirjautumista vaativaa järjestelmää lisää. monen eri järjestelmän rinnakkainen seuraaminen sekoittaa ja haittaa keskittymistä ja ohjelmat hidastuvat. Mutta meilllekin on nyt tulossa tämä helmi-reissuvihko käyttöön.

Saako tämän helmi-systeemin asetukset lähettämään sinne laitetut viestit eteenpäin suoraan mun sähköpostiini? Ja miksei opettaja ihan yhtä hyvin voisi lähettää niitä viestejä yksinkertaiselle sähköpostilistalle? mihin ihmeeseen tarvitaan taas yksi järjestelmä lisää?

Vierailija
15/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussa ei ole Helmiä tai Wilmaa, mikä minua harmittaa. Samallahan sen katsoo kun sähköpostinkin.

Vierailija
16/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö vähempi riittäis?

Ei silleen, etteikö palaute ois kivaa, mutta kuka nyt oikeesti joka päivä haluaa lukea jotain palautetta?

Johan siinä menee palautteiden tärkeys ihan sekaisin jos joskus häpäläpä-viestien välissä ois joku highlight...

tulee lähes päivittäin, ei pelkästään luokan opettajalta, vaan terkkarilta, rehtorilta, koko koulua koskevia asioita, tulevat kokeet/kokeiden numerot ym. Eli kyläl syksyn mittaan.

Vierailija
17/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eihän siinä välttis mistään palautteesta ole kyse, vaan TIEDOTTEISTA

Esim. meille on tullut tällä vkolla 3 viestiä

-koko koulua koskeva täivaroitus

-meidän lapsen luokkaa koskeva tiedotus, joka koskee opettajan henk.kohtaista asiaa (siis joka vaikuttaa koulutyöhön lähiaikoina)

-alaluokkalaisten urheilukisojen tulokset

Vierailija
18/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää käydä tutkimassa sitä Helmeä, mutta onneksi meillä tulee sähköpostiin ilmoitus jos sielää on viestejä.

Vierailija
19/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikeasti tulee päivittäin.

Vaan siitä, että kun päivittäin kurkkaa ja tarkistaa tilanteen, niin mikään viesti ei mene ohi. Ja joskus taas jokin viesti (esim. lintsaamiset) on niin tärkeä, että se on hyvä lukea mahdollisimman pian.

Koulussa, missä opetin itse, oli myös Wilma ja sieltä vanhemmat pystyivät päivittäin tarkistamaan myös lapsen poissaolot.

Vierailija
20/79 |
27.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudun töissä päivittäin kirjautumaan kymmeneen systeemiin, jotka sitten säännöllisesti jumittavat toisensa. En halua enää yhtään kirjautumista vaativaa järjestelmää lisää. monen eri järjestelmän rinnakkainen seuraaminen sekoittaa ja haittaa keskittymistä ja ohjelmat hidastuvat. Mutta meilllekin on nyt tulossa tämä helmi-reissuvihko käyttöön.

Saako tämän helmi-systeemin asetukset lähettämään sinne laitetut viestit eteenpäin suoraan mun sähköpostiini? Ja miksei opettaja ihan yhtä hyvin voisi lähettää niitä viestejä yksinkertaiselle sähköpostilistalle? mihin ihmeeseen tarvitaan taas yksi järjestelmä lisää?

sähköpostiin, kun olen saanut sinne viestin. Tuolta näkee lukujärjestykset, tulevat kokeet/numerot, tunnilta myöhästymiset ym ihan reaaliajassa. Todella näppärä keksintö ja helpottaa opettajaa, kun ei tarvitse muistella/säilöä kaikkia vanhempien yhteystietoja, vaan ne löytyvät järkästä. Samoin vanhemmat löytävät koko koulun henkilökunnan samasta paikasta.