Millainen vanhempi ei löydä päivästään 5minuuttia
jotta ehtisi käydä katsomassa Helmi-järkästä ekaluokkalaista koskevat viestit? Eilen vanhempainillassa kaksi äitiä sai hirveän silmienpyörittely-kohtauksen, kun opettaja kehoitti vanhempia päivittäin kurkkaamaan viestit. Heille kuulemma pitäisi soittaa, kun eivät "ehdi" lukea viestejä...huoh
Kommentit (79)
puhumattakaan, että osaisit lukea (tai jos olit tuon ekan viestin kirjoittaja, kirjoittaa). Itsehän sanoit, että viesti pitää olla sellaisessa muodossa, etttä oppilas ei itse pääse siihen käsiksi. Miksi ihmeessä? Ja miten niin se ei muka ole pimittämistä, jos tarkoituksella tehdään niin, että oppilas ei pääse siihen käsiksi?
opettaja jos huomaa, että oppilalla on ongelmia, niin hän voi asiasta laittaa viestin, että voisiko tavat vanhemman. En haluaisi että opettaja sanoo lapselle, että sulla on ongelmia, pyydätkö vanhempasi tänne/antaa lapun, josta lapsi sen itse lukee. Taidat olla vähän yksinkertainen...Kenenkään selän takan ei puhuta mitään.Kyllä sen opettajan on tosiaan syytä puhua ensin sen oppilaan kanssa. Ei toki niin, että "sulla on ongelmia pyydätkö vanhempasi tänne" vaan niin että "Kuule, olen huomannut että sinä et oikein saa seurattua opetusta. Mistähän luulet että se johtuu?" Vai oletko sä sitä mieltä, että sulta itseltäsi sei vastaavassa tilanteessa pidä kysyä ensin. Esim jos myöhästelet töistä, siitä ei kysytä sulta ensin, vaan mennään heti pomon puheille?
ei näy välttämättä samat tiedot. Sä et ilmeisesti osaa oikein ajatella, että kaikki perheet eivät ole samanlaisia. Mitä luulet, että tapahtuisi, jos lapset pääsisivät vanhemman käyttämään järjestelmään, ja vaikka poistamaan koetuloksia tms? Kaikilla ei ole ihania kullannuppuja, jotka menestyvät koulussa ja jotka ovat väleissä vanhempien kanssa. On ihan hyvä, että on jokin kanava, jossa vanhempi voi keskustella lapsen asioista opettajan, terveydenhoitajan tai vastaavan kanssa, jos tarvetta on. Voihan vanhempi oman harkintansa mukaan kertoa lapselle ne tiedot, jotka lapsi oikeasti tarvitsee.
Meillä ei tällaista tilannetta vielä ainakaan ole ollut, mutta kyllä opettajalta on joitain huomautuksia tullut mm. tunnilla häiritsemisestä ym, josta tieto on tullut vanhemmille ja olemme kotona asiasta keskustelleet.
kyllä vähän eri asia puhua lapsesta koulussa, kuin aikuisesta ihmisestä työyhteisössä.
mutta kyse olisi kyllä mun mielestäni huonosta systeemistä joka kaipaisi kehittämistä.
Mitä tämä kyseinen helmi ilmeisesti onkin, mikäli siinä on ominaisuus että uusista viesteistä tulee ilmoitus sähköpostiin. Onhan se nyt ihan älytöntä että kaikkien aikaa tuhlataan turhaan järjestelmän kyttäämiseen sen sijaan että siellä käytäisiin vain kun on aihetta.
ja on IHAN eri asia se, etteivät lapset pääse muuttamaan informaatiosisältöä ja se, että se koko sisältö viedään asinaomaisten silmien ulottumattomiin.
On ihan hyvä, että on jokin kanava, jolla vanhemmat, opettajat ja terkkarit jne voivat keskustella lapsesta, mutta EI todellakaan ole hyvä, jos he tekevät sen lapsen tietämättä. Onneksi kukaan ammatti-ihminen (ehkä sitä opea lukuunottamatta) ei tee näin. Esim psykologit tai terkkarit tai koululääkärit eivät suostu keskustelemaan lapsista heidän tietämättään, koska se olisi yksinkertaisesti ammattietiikan vastaista. Lasten oikeus on tietää, mitä heistä puhutaan. Ihan yksiselitteisesti ja ilman mitään vinkumisia.
ja on IHAN eri asia se, etteivät lapset pääse muuttamaan informaatiosisältöä ja se, että se koko sisältö viedään asinaomaisten silmien ulottumattomiin.
On ihan hyvä, että on jokin kanava, jolla vanhemmat, opettajat ja terkkarit jne voivat keskustella lapsesta, mutta EI todellakaan ole hyvä, jos he tekevät sen lapsen tietämättä. Onneksi kukaan ammatti-ihminen (ehkä sitä opea lukuunottamatta) ei tee näin. Esim psykologit tai terkkarit tai koululääkärit eivät suostu keskustelemaan lapsista heidän tietämättään, koska se olisi yksinkertaisesti ammattietiikan vastaista. Lasten oikeus on tietää, mitä heistä puhutaan. Ihan yksiselitteisesti ja ilman mitään vinkumisia.
Lapsilla on oikeus tietää mitä heistä puhutaan, mutta eihän Helmi olekaan mikään selän takana puhumisen paikka, vaan informaatiokanava aikuisen ja koulun välillä, johon lapsella ei ole pääsyä. Tokihan jos lapsen kehityksessä/koulunkäynnissä jne tulee jotain keskusteltavaa, hänet otetaan mukaan, eihän sitä ole kukaan kiistänyt.
Nyt näin aikuisena tiedän, että aikanaan äitini keskusteli paljonkin perheemme vaikeasta tilanteesta opettajien (minun ja sisarusteni) kanssa. Siellä puhuttiin sellaisia asioita, jotka eivät olleet sopivia alaluokkalaisen korville (alkoholismi, väkivalta ym.), mutta jotka kuitenkin koskivat meitä. Opettajien oli hyvä tietää, mitä perheessämme tapahtui, koska se luonnollisesti heijastui käytökseemme.
ja yläluokkalaisella pojallani tänään äikänläksyt tekemättä. Täytyy muistuttaa, että ottaa itseään niskasta kiinni, ettei jatkuvasti tule unohduksia. Hyvä puuttua asioihin heti.
Nyt näin aikuisena tiedän, että aikanaan äitini keskusteli paljonkin perheemme vaikeasta tilanteesta opettajien (minun ja sisarusteni) kanssa. Siellä puhuttiin sellaisia asioita, jotka eivät olleet sopivia alaluokkalaisen korville (alkoholismi, väkivalta ym.), mutta jotka kuitenkin koskivat meitä. Opettajien oli hyvä tietää, mitä perheessämme tapahtui, koska se luonnollisesti heijastui käytökseemme.
äitisi luuli auttavansa teitä sillä, että jätti puhumatta teille asioista, joita kuitenkin jouduitte kokemaan?
Ehkä olisitte selvinneetkin vähemmillä traumoilla, jos teillä olisi ollut vähän pienempi se virtahepo siellä olkkarissa ja olisi uskallettu puhua ääneen niistä asioista, joiden kaikki kuitenkin tiesi olevan siellä.
Ei lapsen tarvitse päästä joka paikkaan käsiksi, mihin aikuinen, vaikka asia häntä koskisikin. Eihän lapset ole esim. tarhan keskuteluissa mukana, vaikka heidän kehitystään siellä käydään läpi. Tuo yhtenä esimerkkinä.
ja on IHAN eri asia se, etteivät lapset pääse muuttamaan informaatiosisältöä ja se, että se koko sisältö viedään asinaomaisten silmien ulottumattomiin. On ihan hyvä, että on jokin kanava, jolla vanhemmat, opettajat ja terkkarit jne voivat keskustella lapsesta, mutta EI todellakaan ole hyvä, jos he tekevät sen lapsen tietämättä. Onneksi kukaan ammatti-ihminen (ehkä sitä opea lukuunottamatta) ei tee näin. Esim psykologit tai terkkarit tai koululääkärit eivät suostu keskustelemaan lapsista heidän tietämättään, koska se olisi yksinkertaisesti ammattietiikan vastaista. Lasten oikeus on tietää, mitä heistä puhutaan. Ihan yksiselitteisesti ja ilman mitään vinkumisia.
pääsääntöisesti jos on kyse lapsesta, mutta onhan tiedotettavia asioita muitakin, kuin lapsen menestys ja käytös koulussa. Aiemmin jo mainitsin tuosta opettajan syövästä ja esimerkiksi nämä Jokelan ja Kauhajoen tapaukset ovat sellaisia asioita, joista on hyvä ihan pieniltä koululaisilta jotain pimittääkin ja aikuisten keskenään keskustella suhtautumisesta tällaisiin asioihin.
Kuulostaa tosi hankalle ja monimutkaiselle.
Tottakai äiti puhui myös meille niistä asioista. Mutta aikuisen ja lapsen välinen keskustelu on ihan erilaista kun kahden aikuisen välinen keskustelu.
äitisi luuli auttavansa teitä sillä, että jätti puhumatta teille asioista, joita kuitenkin jouduitte kokemaan?
Ehkä olisitte selvinneetkin vähemmillä traumoilla, jos teillä olisi ollut vähän pienempi se virtahepo siellä olkkarissa ja olisi uskallettu puhua ääneen niistä asioista, joiden kaikki kuitenkin tiesi olevan siellä.
ja opettaja asian Helmen kautta laittaa vanhemmille tiedoksi ja lapsella olisi sinne pääsy? Voisikohan olla, että tieto ei koskaan tulisi kotiin saakka? Sitäpaitsi ap ei puhunut lapsen asioiden pimittämisestä mitään, aiheen keksit sinä jostain rivien välistä.
päivittäin käyn siellä ja tiedän missä mennään.
opettaja tiedottaa hänen vanhemmilleen että hän on nyt myöhästynyt,. Mun näkemseni mukaan lapsen nimenomaan PITÄÄ tietää asiasta. Te ette nyt ymmärrä, että se, että lapsi pääsee lukemaan kaikk itekstit on eri asia kuin se, että lapsi voisi poistaa ne. En mäkään voi tältä palstalta poistaa teidän kirjoituksia, vaikka voinkin lukea ne.
Ja mä olen tässä puuttunut kirjoitukseen numero 19 jossa nimenomaan sanottiin että on etu kun tiedot voi laittaa niin, ettei lapsi niitä saa. ja ei EI ole mikään etu, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin.
opettaja tiedottaa hänen vanhemmilleen että hän on nyt myöhästynyt,. Mun näkemseni mukaan lapsen nimenomaan PITÄÄ tietää asiasta. Te ette nyt ymmärrä, että se, että lapsi pääsee lukemaan kaikk itekstit on eri asia kuin se, että lapsi voisi poistaa ne. En mäkään voi tältä palstalta poistaa teidän kirjoituksia, vaikka voinkin lukea ne.
Ja mä olen tässä puuttunut kirjoitukseen numero 19 jossa nimenomaan sanottiin että on etu kun tiedot voi laittaa niin, ettei lapsi niitä saa. ja ei EI ole mikään etu, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin.
päättäneet, että vanhemmille ja lapselle tulee erilliset tunnukset, ei tarvitse asiaa enää täällä setviä.
opettaja tiedottaa hänen vanhemmilleen että hän on nyt myöhästynyt,. Mun näkemseni mukaan lapsen nimenomaan PITÄÄ tietää asiasta. Te ette nyt ymmärrä, että se, että lapsi pääsee lukemaan kaikk itekstit on eri asia kuin se, että lapsi voisi poistaa ne. En mäkään voi tältä palstalta poistaa teidän kirjoituksia, vaikka voinkin lukea ne. Ja mä olen tässä puuttunut kirjoitukseen numero 19 jossa nimenomaan sanottiin että on etu kun tiedot voi laittaa niin, ettei lapsi niitä saa. ja ei EI ole mikään etu, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin.
ja keksit vain yhden esimerkin, josta opettaja tiedottaa oppilaalle. Tuossa aiemmin mainistin jo pari esimerkkiä, jotka mielestäni voi ihan syystä pitää vanhempien ja opettajan välisenä asioina.
kyllä lapsi tietää onko myöhäsynyt jos on niin se lukee siellä ja vanhemman pitää kuitata se,että oliko luvallinen vai luvaton. Helpottaa varmaan opettajaa kun ei tarvitse perään kuulutella allekirjoitusta vaativia lappuja.
toisella lapsella on käytössä opit,se on musta työläämpi,mutta ok sekin.
sitä jaksa tehdä? Mä voisin jopa soittaakin, mua kiinnostaa oman lapsen asiat.