Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko maanviljelijä automaattisesti juntti?

Vierailija
24.08.2009 |

Päivän puheenaihe tuntuu olevan junttius. Joten kysynpä minäkin siitä: Kun ihminen on maanviljelijä, niin tarkoittaako se automaattisesti, että hän on myös juntti? Niin ainakin noista junttiketjuista ymmärtää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä muunlaisiakin on niin lähettäkää ihmeessä puhelinnumero!!!

Vierailija
2/20 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaismies käymään ja ihmetteli silmät ymmyrkäisenä mieheni agrologikoulutusta ja sitä kun meilläkin oli tietokone maatalousohjelmineen ja söimme broileriwokkia tyyliin: "täällähän onkin ihan sivistynyttä" :)Luuli poloinen varmaankin että asumme 60-tyylisesti maitotonkkia kantaen, läskisoosia syöden ja samoissa navettarytkyissä kesät talvet kulkien

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan kotitilaa, ikää on vähän yli 30. Voin sanoa ylpeänä olevani juntti jos sen itse ymmärrän oikein. Junttius on kuitenkin monessa kohtaa arvokkaampaa elämää kun se vastakohta. Kyllä sellainen vahvasti urbanisoitunut ihminen on varmasti ulossuuntautunut ja kulttuurioppinut sekä sosiaalisesti jalustalla. Juntista se taas näyttää hompsuiselta, teennäiseltä, hengettömältä...

Joten mulle saa nauraa vapaasti kun viljelen, hoidan metsää ja nautin siitä ettei tarvi moikata joka kerta naapurille kun hakee postia. Naapurien kanssa tehdään paljon yhteistyötä ja voidaan luottaa toistemme apuun ja kunnioitukseen täysin.

Tää juntti ei halua etelän lomille, syö ulkona ehkä kerran kahdessa kuussa, lämmittää talonsa käytännössä hiilineutraalisti, nauttii paikallisen kesäteatterin tarjonnasta kerran vuodessa ja on todennut että maksetut, palkatut isot teatteriproduktiot on vaan sitä hompsuista ja hengetöntä vaikka kuinka ois rahaa takana.

Mutta mutta, nykyinen alkutuotantoyritys vaatii hyvin monenlaista taitoa. Pitää opetella koko ajan jotain uutta. Tulee hoidettua yrityksen kirjanpito, koneiden huolto, tukiehtojen vuosittaiset muutokset, erikoisehdot, uudet kemikaalit, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Sitten tietenkin maataloudessa mitataan strategisiakin taitoja. Pitää miettiä tarkkaan että mitä tuottaa ottaen huomioon markkinat, vaikutukset maaperään, taloudelliset mahdollisuudet. Tämä kaikki siis sen lisäksi että joutuu tekemään täyttä työmäärää tilan ulkopuolella. Kuka tekee mitäkin, toiset yrittää jotain muuta tilan ohella.

Elämä on hyvin erilaista kun kaupungissa. On sitäkin opiskelleessa nähnyt. Tähän aikaan vuodesta luonnon täyttää valmistuvan viljan tuoksu. Keväällä taas tyytyväisyys siihen että saa kesän kasvamaan, palkitsee. Talvella kuulaana pakkaspäivänä metsässä pihkantuoksu hakkuutöissä tuntuu hyvälle.

Kallista tää kyllä on. Voishan sitä tosiaan käydä thaimaassa vetämässä perseet kerran pari vuodessa, mutta mihinkään sellaiseen ei luotto riitä. Ois siinäkin jotain elämyksiä, mutta onneksi se ei itseäni kiinnosta. Perseet voi vetää kotonakin. Tästä on kyllä iloa ja hyvää mieltä pitkin vuotta.

En tiedä onko tääkään juntin määritelmää, mutta itse koen olevani juntti.

YUP- young urban professional

Juntti- ?

Vierailija
4/20 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sukukalleus", nimenomaan kalleus. Ihmisestähän se riippuu, tuo juntteus. Ainakin monella viljelijäperheellä menee taloudellisesti paljon paremmin kuin kaupungissa asuvilla duunareilla ja pienyrittäjillä.

Vierailija
5/20 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei todellakaan ole! Rekkakuskit ne vasta juntteja onkin! Mutta kyllähän tästä maasta juntteja löytyy - ammattiin ja koulutukseen katsomatta...

Vierailija
6/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vaan tylsä. Mutta oon tätä miettinyt ennenkin, ja nyt se nousi tän päivän juntti- ja juppiketjuista esille. Junttiketjuissa kun viitataan herkästi viljelijöihin. Mutta juppiketjussa taas oli mainittu siivoojat ja sisustussuunnittelijat kuuluvaksi juppiosastoon. Ja meidän kylällä ainakin liki joka talossa käy siivooja, ja sisustussuunnittelijaakin on käytetty. Joten juppejako tässä sitten ollaankin!

Vierailija
7/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko taiteilija Osmo Rauhalasta sanoa, että on juntti, kun viljelee maata. Samoin tunnen yhden akateemisen koulutuksen saaneen, joka viljelee. On monenlaista maanviljelijää ja osa on juntteja, osa ei.

Vierailija
8/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos junttiutta mitataan koulutustasolla, vastaus on ei.

Toisaalta jos junttiuden mittari on maalla asuminen niin ehkä sitten.

Vierailija
9/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikunnasta tahansa, ei liene ammatin perusteella mahdollista määritellä ihmistä tiettyyn kategoriaan? Toiset saavat kouluttautua vaikka kuinka pitkälle ja ovat silti ihmisenä kehittymättömiä, sosiaalisesti lahjattomia jne. Ja jos maalla asuminen tekee ihmisestä juntin, niin mitäs sitten? eiköhän tässä elämässä ole muutakin mietittävää, kuin se mitä muut minusta ajattelevat asuinpaikkani perusteella :)

Vierailija
10/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee muuta. Tuttuni meni maanviljelijän kanssa naimisiin. Maanviljelijä oli agronomi eli siis hänellä oli ylempi yliopistotutkinto. Juntti kuin mikä. Ei tiennyt mitään mistään kaupunkielämästä eikä kiinnostanutkaan. Maanviljelystä vaan aina puhui.

Luuli mm. ettei kerrostaloissa ole koskaan muun kokoisia asuntoja kuin yksiöitä. Oli silmät ymmyrkäisenä, kun tulevan vaimonsa kodissa oli 5 huonetta kerrostalossa!

Vierailija
11/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee muuta. Tuttuni meni maanviljelijän kanssa naimisiin. Maanviljelijä oli agronomi eli siis hänellä oli ylempi yliopistotutkinto. Juntti kuin mikä. Ei tiennyt mitään mistään kaupunkielämästä eikä kiinnostanutkaan. Maanviljelystä vaan aina puhui.

Luuli mm. ettei kerrostaloissa ole koskaan muun kokoisia asuntoja kuin yksiöitä. Oli silmät ymmyrkäisenä, kun tulevan vaimonsa kodissa oli 5 huonetta kerrostalossa!

Vierailija
12/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osmo Rauhala on kosmopoliitti ja maanviljelijä eikä vähääkään juntti.

Vierailija
13/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään totinen päätoiminen viljely ei ole ihan aivottomien hommaa. Aivan kaikki viljelijät ovat kouluttautuneet peruskoulun jälkeen. Hyvin suuri osa ammattikorkeakoulutasolle. Ja itse tunnen myös kymmeniä viljelijöitä, joilla on yliopistotutkinto. Eli jos koulutus olisi kriteerinä, niin maanviljely on hyvin suurelta osin varsin epäjunttia toimintaa.

Mutta jos pelkkä asuinpaikka riittää junttiuden saavuttamiseen, niin siinä tapauksessahan suurin osa maanviljelijöistä on luonnollisesti juntteja. Tuntuu vain, että kyllä juntti-sanaan kuuluu muutakin väriä kuin vain asuinpaikka.

Vierailija
14/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos maalla asuminen tekee ihmisestä juntin, niin mitäs sitten? eiköhän tässä elämässä ole muutakin mietittävää, kuin se mitä muut minusta ajattelevat asuinpaikkani perusteella :)

Itse olen maanviljelijä, ja ihan iloisesti olen juntti, jos joku minua sellaisena haluaa pitää. Ei mulla sian sontia kolatessa oo tarvetta kuvitella olevani muuta kuin ihan tavallinen juntti.

Eli en tätä aloitusta laittanut siksi, että saisin jotain vakuutteluja, etten minä varmaan olekaan juntti. Vaan ihan vain yleisesti mietin asiaa, että mitä ihmiset tuolla junttiudella ylipäätään ymmärtävät. Aikani kuluksi mietiskelin.

Vierailija
15/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sillä ole mitään tekemistä asuinpaikan, koulutuksen tai ammatin kanssa. Eli vastaan kysymykseen: ei ole.

Vierailija
16/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tuo junttius ainakaan ammatista ole kiinni, eikä asuinpaikasta.

Vierailija
17/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat jatkamassa tilaa eivät ole näitä "juntteja". Tänä päivänä maanviljelys tarvitsee muutakin kuin traktorin ja isännän jolla on voimaa ym. Maatilojen kirjanpito on yksi vaikeimmista aiheista taloushallinnossa, sillä se muuttuu koko ajan. Useimmiten nämä "juntit" tekevät ITSE kirjanpitonsa ym. muut asiaan kuuluvat paperihommat. Tukien haku vasta onkin tarkkaa, yksi virhe -ei tukea tälle vuodelle.

Kun tällä vuosituhannella päättää aloittaa tai jatkaa, niin tässä tarvitaan enemmän aivojen käyttöä kuin voimaa (koneitahan on jo jokaiseen hommaan). Ja useimmilla maanviljelijöillä on ainakin amk:n koulutus pohjalla sekä jokin muu tutkinto.

Sanoisin, että maamme maanviljelijät ovat suuremmalta osaltaan niitä välkympiä ;) Kravattiporukkastakin osa viljelee oma tilaa.

Aivan liian vähätelty ammattikunta,

eikö ookki mukava nauttia oman maan puhdasta maitoa, leipää, juureksia, lihaa ym. ;)

Ja ne siivojat sun muut voivat olla paljon fiksumpia kuin ne kenen työkoppeja he siistivät.

Eipä mollata todellisia työntekijöitä!!!

Vierailija
18/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mollata todellisia työntekijöitä!!!

Vierailija
19/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv.

13

Vierailija
20/20 |
24.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ain mitään juntteja!