Nyt kehiin halvat ruoat!
Ollaan tiukoilla lokakuun puoleen väliin asti. Sen jälkeen helpottaa.
Nyt on ruokalasku remontin alla. Normaalisti kulutetaan kauppaan n 400€/kk ja nyt se on kutistettava puoleen. Laskin jo että maitoihin menee kuukaudessa 70€ ja siitä ei paljon tinkimistä ole. Itse olen raskaana ja juon siksi paljon maitoa. Mies ottaa maitoa puuron kanssa aamupalaksi ja halvemmaksi tulee taatusti kuin leipä aamiainen. Lapsi juo maitoa aina ruoalla ja hyvä niin.
Säästettävä on siis lämpimistä aterioista ja leivän päällisistä. Leivät ostetaan halvalla tehtaanmyymälästä ja viikonloppuina leivon itse nyt kun rahat on tiukilla.
Antakaa siis parhaat vinkkinne edullisiin ruokiin. Myös niihin leivänpäällisiin vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (99)
Esim.rainbow(tai xtra)uunilenkki on samaa tavaraa kuin hk:n merkillä myytävä. Meillä rahat tiukilla aina. Nyt erityisesti. n.10€ ja keskiviikkoon pitäisi elää. Tänään tehdään makkarakeittoa.
Uskon että saadaan pariksi kuukaudeksi ruokamenot puolitettua ja silti syötyä HYVIN ja terveellisesti.
Toi mitä sanoit muuten, niin samoin itse valikoin yleensä tummaa makaronia ja parempaa öljyä, naudan jauhelihaa jne. Nyt en ehkä ihan niin tarkka ole, mutta esim tuo jauheliha oli ihan sopuhintaista.
Kaalilaatikko alkaa olla valmista, joten nyt painun herkuttelemaan :-)
Kiitos kaikille vielä!
Samalla muutkin ovat varmasti saaneet intoa tehdä ruokaa hieman edullisemmin. Itse aion tehdä ainakin kaalilaatikkoa ja kasvissosekeittoa sekä jotain punajuurista.
Harmi, että usein juuri se epäterveellinen ruoka on edullista. Pyrin välttämään rasvaista lihaa (nauta-sika-jauheliha on usein tarjouksessa), kalapuikkoja, valkoisia jauhoja (ei jauhokastikkeita tai tarjousmakaronia) jne. Täysjyvä makaronia ei saa viittä pussia eurolla tai kahdella, naudan paistijauheliha ei ole niin usein tarjouksessa jne. Toisaalta taas terveelliset juurekset, linssit ja pavut ovat edullisia ja niistä saa oikeasti maukkaita ruokia. Kyllä uunijuurekset aina ranskanperunat voittavat!
vaan pese tyhjät margariinirasiat siihen tarkoitukseen :) säästö se on pienikin säästö...
Ranskanperunat, halvat makkarat, kalapuikot ym. täyttävät monen köyhän vatsan. Rakastan itse tomaatteja yli kaiken ja ahdistaa talvet, koska espanjalaiset niin kamalia...
Pakastevihannekset ovat olleet iso apu monessa. Pakasteseiti myös. Herkullista kalakeittoa saa, kun laittaa liemeen smetanaa, ei mitään maitoja ja kermoja. Vain sitä smetanaa. Se on rasvaista ja epäterveellistä, mutta ei sitä joka päivä syödä.
Enää aleruokaa ei löydä paljoa. useimmat kaupat alentavat vain 30 %. Ostan vain Arlan maitoa vaikka on ruotsalaista. Täälläpäin hyviä marja- ja sienipaikkoja ei tahdo löytää, kaikki kynnellekykenevät käyvät jo aamuvarhaisella keräämässä ne. Kenellä köyhällä on varaa ajella useita kymmeniä kilometrejä katselemassa kaikki paikat? Monella köyhällä ei ole edes autoa!!!
ja jauhokastikeet pois, niin ruoan ravintoarvo kasvaa huimasti.
Meillä ei rasvaa pelätä, käytämme reilusti kotimaista rypsiöljyä, voita, oivariinia ja oliiviöljyä. Rasvainen liha on paremman makuista, esim. kanankoivista voi keittää lihan ja tehdä esim. kastiketta. Ovat edullisempaa kuin fileepihvit, ja on luonnonrasvaa mukana.
Halvalla saa varmasti hyvää ja terveellistä ruokaa. Se vaan vaatii vaivannäköä, ruoan alusta loppuun itsetekemistä jne. Viidellä eurolla tekee jo parin kolmen päivän terveellisen ruoan, osan voi pakastaa ja syödä myöhemmin. Kun panostaa hyvään rasvaan, aitoihin makuihin ja hyviin mausteisiin, niin ruoka on edullista ja hyvää, terveellisyydestä puhumattakaan.
Yrttejä voi kasvataa ikkunalla, herneenversoja läpitalven, kahdessa versossa on enemmän vitamiineja ja hivenaineita kuin kokonaisessa kasvihuoneessa kasvatetussa tehotuotetussa purkkisalaatissa!
Jättää ne "salaatit" kauppaan, etenkin talvella hullun hommaa ostella tuontikurkkuja ja -tomaatteja. Kotimaiset juurekset kunniaan, niistä saa hyvää raastetta, uunijuureksia ja vaikka mitä. Ja mikä tärkeintä, kannattaa syödä kauden mukaan. Ekologista ja edullista.
silakka, lidlin kalapuikot, purkki hernekeitot
- peruna, makarooni jA riisi isoina säkkeinä ostettuna
laitetaanko ne koipineen veteen? Tuleeko näin hyvää kanakeittoa?
niin jäähtymään, samaan aikaan kiehuvat juurekset kanaliemi- tai kasvisliemikuution kanssa. Jäähtyneistä koivista lihat irti ja lihat keittoon! Todella hyvää!!!
laitetaanko ne koipineen veteen? Tuleeko näin hyvää kanakeittoa?
purkkiherkkusienillä ym.... Mausteita, soijaa ym sekaan. Jauhelihakastike tomaattimurskaan, ei surusteita! Vettä ja halutessaan purkki tomaattipyrettä. Jotkut käyttävät ketsuppiakin.
Laita kaikkea mahdollista säilykettä lihan sekaan! Olen ostanut tarjouksesta possunlihasuikaleita ja laittanut Pirkan Wokkisekoitusta ja nuudeleita sekaan, mausteita ja tomaattimurskaa.
Kuinka kauan uunissa ja missä asteessa?
Voiko koivista sitten vielä keittää lientä?
astetta. Ovat reilun puoli tuntia. En osaa sanoa, katson vain koska on pinta ruskettunut. Mulla on mutu kaikkeen ruuanlaittoon, en osaa aikoja sanoa. Jos ne koivet ovat 45 m. uunissa, kyllä ne kypsiä ovat!
En osannut ruokaa laittaa kun lähdin kotoa, kukaan ei neuvonut! Opettelin itse.
Toki voit käyttää luut ja muut liemen tekoon. Siivilöidä jne.
Itse laitan koivet uunipellille ja rasvat jäävät leivinpaperille.
toviksi.
Sitten uunivuokaan, suolaa, pippuria, hiukan sitrunaa, jos haluaa.
Manteleita, juustoa paljon ja ruokakermaa. Mantelit voi jättää pois! Halvinta emmentalia ym.
Perunamuusia.
Keität perunoita kamalasti. Kuutioit ne jäähtyneinä ja halpaa makkaraa ym lihan jämää joukkoon. Voissa paistatj avot! Sipulia tietysti, jos syöjät haluavat, siis ruskistettuna. Liha voi olla halpaa palvilihaa ym. Käytä ensin pannulla.
Paista kananmunat annosten päälle ja nam!
Tarveysniuhot älkää valittako nyt, köyhyysreseptejä ollaan jakamassa!
Kypsyy nopeammin.
Tassa yksi helppo ja edullinen ruoka. Keita pussi per naama pikanuudeleita, esim. kananmakuisia. Leikkaa suikaleiksi kaalia, porkkanaa, paprikaa, sipulia tai ihan mita vaan vihanneksi sulla on, tai mista tykkaat. Jopa pinaatti ym. vihreat kay, herneet, tolkkimaissit jne. Joskus laitan vain sipulia ja paprikaa. Paista pannussa oljyssa hetken, niin etta pehmenee ja lisaa soijakastiketta. Kun nuudelit valmiita, sekoita sekaan hiukan harissaa, tai muuta chilitahnaa ja kaada kasvikset nuudeleiden paalle. Nam, nopea ja maistuva. Joskus voi myos paistaa esim. kanasuikaleita sekaan.
Tee esim. porkkana-omenaraastetta; pienikin annos sitä päivittäin sisältää paljon vitamiineja ja kuitua! Jos olet rahoissasi, lisää joukkoon esim. yksi appelsiini paloiteltuna ;). Nam!!
Pinaattimunakastike ja keitetyt perunat. Punajuurikeitto. Taytetyt uuniperunat.
Samalla muutkin ovat varmasti saaneet intoa tehdä ruokaa hieman edullisemmin. Itse aion tehdä ainakin kaalilaatikkoa ja kasvissosekeittoa sekä jotain punajuurista.
Harmi, että usein juuri se epäterveellinen ruoka on edullista. Pyrin välttämään rasvaista lihaa (nauta-sika-jauheliha on usein tarjouksessa), kalapuikkoja, valkoisia jauhoja (ei jauhokastikkeita tai tarjousmakaronia) jne. Täysjyvä makaronia ei saa viittä pussia eurolla tai kahdella, naudan paistijauheliha ei ole niin usein tarjouksessa jne. Toisaalta taas terveelliset juurekset, linssit ja pavut ovat edullisia ja niistä saa oikeasti maukkaita ruokia. Kyllä uunijuurekset aina ranskanperunat voittavat!