Nyt kehiin halvat ruoat!
Ollaan tiukoilla lokakuun puoleen väliin asti. Sen jälkeen helpottaa.
Nyt on ruokalasku remontin alla. Normaalisti kulutetaan kauppaan n 400€/kk ja nyt se on kutistettava puoleen. Laskin jo että maitoihin menee kuukaudessa 70€ ja siitä ei paljon tinkimistä ole. Itse olen raskaana ja juon siksi paljon maitoa. Mies ottaa maitoa puuron kanssa aamupalaksi ja halvemmaksi tulee taatusti kuin leipä aamiainen. Lapsi juo maitoa aina ruoalla ja hyvä niin.
Säästettävä on siis lämpimistä aterioista ja leivän päällisistä. Leivät ostetaan halvalla tehtaanmyymälästä ja viikonloppuina leivon itse nyt kun rahat on tiukilla.
Antakaa siis parhaat vinkkinne edullisiin ruokiin. Myös niihin leivänpäällisiin vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (99)
En voi käsittää ruuassa pihtailua; "tomaatit maksavat liikaa, niitä menee kuitenkin yksi pariin leipäään". Tuskin ne nyt NIIN kalliita ovat.
Olisiko jotain muuta kohdetta josta rahat voisi säästää. Ihme pihtailua tärkeistä elinehdoista kuten ruuasta..
En voi käsittää ruuassa pihtailua; "tomaatit maksavat liikaa, niitä menee kuitenkin yksi pariin leipäään". Tuskin ne nyt NIIN kalliita ovat. Olisiko jotain muuta kohdetta josta rahat voisi säästää. Ihme pihtailua tärkeistä elinehdoista kuten ruuasta..
Ja suunittelet etukäteen ruokalistat?
Ja valmistat ruokia aina kahdeksi tai jopa useammaksi päiväksi? Esim. syötte 2 päivää ja yhden päivän annos pakastimeen?
tonnikalapulliin? En ole koskaan kuullutkaan.
toki siitä tulee pienestäkin määrästä makua paljon, mutta halpaa se ei ole.
ja tämmönen vinkki kans tuli mieleen, että jos tekee nakkikastiketta tai -keittoa tms, niin pilkkoo ne nakit tosi pieniksi. Esim nakkikastikkeessa annokseen otetaan nakkeja aika lailla sama määrä, oli ne sitten minkä kokoisia tahansa :) eli samasta määrästä nakkeja saa ne puolet pienimmiksi pilkottuna 2 satsia ruokaa :D
pannari tällä olikin mainittu, tosi halpa herkutteluun.. ja täyttävä myös
Monesti olen tehnyt myös italianpataa, esim rainbowin valmispata pussi, johon lisätään jauhelihaa maksaa hieman alle 2 euroa ja siihen lisäksi jauheliha ja sitten lisää vielä reilusti makaronia/rakettispagettia (halvinta tietty), niin saa hyvinkin kaksinkertaisen annoksen ja maku on vielä hyvä silti! eli hinnaksi noin 2e patapussi + 3e jauheliha + 0,25e makaroni = 5,25 ja siitä saa siis hyvinkin 2 päivä ruuan jos ei ole kovin iso perhe (meillä 2+2)
tässä nyt mitä ensimmäisenä tuli mieleen..
Luovaa pihistelyä ja mukavaa syksyä! :)
Itse on tullut joskus pihisteltyä ruuassa aika lailla, ja jos terveyskysymykset jätetään pois, tulee yksinasuja toimeen alle 15 euron per viikko. Joskus pääsee alle kymmenenkin euron. Tämä on siis vain tilapäistä.
Kaurapuuropaketin saa halvalla, ja sitä syö joka päivä aamupalaksi ilman muita lisukkeita.
Päivällä keittää paketillisen makaronia (0,20€)ja ketsupin voi jättää pois. Eihän se lisää kuin makua.
Illemmalla uuniin ranskalaisia perunoita, ovat edullisia ja saa eurolla kilon. 333g uuniin ja herkullista on.. Samalla keitän myös 3kpl kananmunia, jotka olen ostanut 20 kappaleen pakkauksessa (tarjouksessa 1,30€)
Jos nälkä yllättää vielä illalla, voi keittää kaurapuuroa uudemman kerran.
Karut olaltaheittoarviot:
Aamupalat: 1€/vko
Lounaat: 1,4€/vko (0,20x7)
Päivällinen: 3,6€/vko
Viikon nuukailusatsi: 6€
- Lopulla 4-9 eurolla voi ostaa luksusta, esim. halpaa paahtoleipää tai muuta lisuketta mikäli tarvetta tuntuu.
Minä en laita koskaan leikkeleitä leivälle.Se on täyttä tuhlausta ja liikakilojen hankkimista itselle. Jos jotain pitää olla voin lisäksi leivän päällä niin kurkku, tomatti, paprika, mutta ateriallaleipä ei tarvitse niitäkään. Se on puhtaasti tottumusasia.
ja todella herkullista. Tehdään siis kikherneistä. Ja on proteiinirikasta ja sisältää kasvirasvaa. Leivän päälle tai kalan ja lihan ja perunan kaveriksi aterialla.
lisäksi itsetehdyt falafelpullat ihania. Helppo tehdä ja ne voi paistaa pellillä uunissa, niin ei tule uppopaitosta liikaa rasvaa pulliin. Kaveriksi joku itsetehty chilijogurttikastike. Ja siis kikherneet kannattaa liottaa itse, mutta ei se purkkitavarakaan niin kallista ole. Meille ollaan ostettu 2 kg kikhernepurkkeja, maksaa isoissa kaupoissa 2-3 e, helppo ja halpa tehdä ruokaa juhliin.
Kaalipiirakka
Täyte:
1 ½ - 2 kg kaalia
2-3 rkl öljyä
2-3 sipulia
2 tl suolaa
vajaa 1 dl siirappia
1 tl mustapippuria
1 rkl meiramia
2 rkl etikkaa
Piirakkataikina:
5 dl maitoa
50 g hiivaa
1 tl suolaa
12-13 dl hiivaleipäjauhoja
150 g voita tai margariinia
Voiteluun:
1 muna
Valmista ensin täyte: Suikaloi kaali ja hienonna sipuli terävällä veitsellä. Kuumenna öljy tilavan teflonkattilan pohjalla ja hauduta siinä kaalia ja sipulia 1/2 - 1 tuntia. Mausta kaali suolalla, siirapilla, pippurilla ja meiramilla. Lisää vielä tilkka etikkaa. Anna täytteen jäähtyä.
Valmista piirakkataikina: Liuota hiiva ja suola kädenlämpöiseen maitoon. Vaivaa suurin osa jauhoista hyvin taikinaan, samoin pehmeä rasva. Lisää loput jauhot. Anna taikinan kohota peitettynä lämpimässä paikassa.
Jaa taikina kahteen osaan ja kaaviloi toinen uunipellin kokoiseksi levyksi. Nosta taikina pellille, leivinpaperin päälle. Nostele kaalitäyte levylle ja levitä niin, että reunoille jää pari senttiä tyhjää. Kaaviloi toinen puoli taikinasta täytteenkokoiseksi levyksi (hiukan pienempi kuin alalevy). Peitä levyllä täyte ja nosta alalevyn tyhjät reunat ylös. Painele sauma haarukanpiikeillä tiiviiksi.
Voitele levy munalla ja pistele haarukalla.
Paista piirakka kauniin ruskeaksi 225-asteisen uunin alatasolla 20 - 30 minuuttia.
Tarjoa kaalipiirakkaa teen kanssa.
Ruokaan menee 350-400€ koska ostelemme kaikkea turhaa. Olen nyt kuitenkin päättänyt kokeilla ruokalaskun systemaattista pienentämistä kahteensataan euroon (200€) per kuukausi.
Ehkä olen optimisti, mutta mielestäni 50€/kk riittää varsin hyvin perusruokaan? Meillä syödään lisäksi luomua aika paljon, enkä usko sen käyvän liian kalliiksi.
Kuinka monelle hengelle ja miksi ajaksi???
Itse karppaan ja maidonkulutus on zero eli pyöreä nolla.
MITÄKÖHÄN KETJUN ALOITTAJALLE KUULUU? ONKOHOHAN JO TAKAISIN TÖISSÄ?
MITÄKÖHÄN KETJUN ALOITTAJALLE KUULUU? ONKOHOHAN JO TAKAISIN TÖISSÄ?
Ainakin jostain Robin Hoodin tarjouksesta. Hamstraan niitä oikein vaikka onkin jotain häkkikanan munia. Mutta kananmunista saa hyvin proteiinia. Ruuaksi voi laittaa munakasta ja jos haluaa munakkaan sekaan jotain niin sinnehän voi heittää ihan mitä tahansa. Keitetyillä kananmunilla tai munavoileivällä voi kuitata toisen lämpimän ruuan.
Meillä on usein toiseksi lämpimäksi ruuaksi puuroa. Lapset tykkäävät erityisesti manna-ja riisipuurosta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2009 klo 19:27"]En voi käsittää ruuassa pihtailua; "tomaatit maksavat liikaa, niitä menee kuitenkin yksi pariin leipäään". Tuskin ne nyt NIIN kalliita ovat.
Olisiko jotain muuta kohdetta josta rahat voisi säästää. Ihme pihtailua tärkeistä elinehdoista kuten ruuasta..
[/quote]
Ollaanpas sitä kusipäinen. Esim minä opiskelijana en hirveästi esim tomaattia osta. Makaroni, kalapuikko+peruna linjalla mennään arkena ja lauantaina voi sitten tehdä salaattia yms..
Sitäkin saa sitä paitsi välillä -20 %:n tai -30 %:n alennuksella. Lidl maito on suomalaista maitoa, joten ei edes tarvitse ostaa ruotsalaista. :)