Mummo leikkasi lapsen hiukset ilman lupaa!! Miten reagoisit?
Halvatun ämmä. Oon yh, mies kivisti raskausaikana kun ei ollu "valmis" isäks, isän äiti taas aina ollu tunkemas elämäämme ja liiankin oma-aloitteinen. nyt sit kun viimeisemmän kerran tyttö oli siel hoidos, akka oli leikannu tytölle (3v) polkkatukan että hiukset vahvistuis! ite en ollu aiemmin leikannu yhtään, tykkäsin hänen hiuksista just niin. Vittu että vituttaaa!!!!
Kommentit (61)
se ei todellakaan tarkoita että kaikilla lapsilla olisi.
olen nähnyt useammankin 3-6 vuotiaan jolla takapuoleen asti, kauniit paksut hiukset. mm. omalla kummitytölläni sellaiset.
Kyllä mä äitinä suuttuisin verisesti jos menisi mummo sellaiset omavaltaisesti leikkaamaan.
Tiesittekö muuten te jotka vingutte että on "vaan" hiukset että hiusten leikkuu vasten tahtoa on lain mukaan pahoinpitely. Eli ei ne ole vaan hiukset. Okei 3 vuotiaalla ei ole itsemääräämisoikeutta mutta vanhemmille asia kuuluu.
Olin itse myös todella suuttunut kun minulla anoppi leikkasi 3 vuotiian pojan ihanat paksut ns "prinssihiukset" eli sellaisen pikkaisen pidemmän mallin, ilman lupaa vetäisi pojalle ns. kesätukan eli sellasen 4mm terällä ajellun.
Tein todellakin selväksi että oli viimeinen kerta kun pojan hiukset leikataan ilman että kanssani asiasta sovitaan. Ja tässä jupakassa oli ex-mies ollut ex-anopin kanssa asialla, mutta mielestäni edes isällä ei ole yksin oikeutta tehdä tuollaista päätöstä kun kyseessä mies joka näkee muutaman päivä kuukaudessa lastaan.
Kyllä ne hiukset kasvaa, ja on oikeesti totta että vahvistuvat!
Sitäpäitsi leikki-ikäsellä pitää olla siisti tukka eikä mikään takkupesäke!
... ne kasvaa takas toisin kuin käsi tai jalka.
.. ei ole mummolla, anopilla, kummilla, tädillä asiaa leikata mun mukeloiden hiuksia ilman, että asiaa on edeltäkäsin sovittu!
Onhan sen nyt kumma, jos noinkin yksinkertaista rajanvetoa ei tajuta!
ehkä oli hyvä että leikkas koska jos ei oo kertaakaan leikattu viel ni varmaan aika järkyttävä hiirenhäntä.
ja onko oikeesti äideille tärkeempää lapsen hiukset kuin isovanhemmat lapsen elämässä?
vittu että moni on valmis katkaseen lapsen suhteen isovanhempaan hiusten takia..
kasvakaa aikuisiksi..
ehkä oli hyvä että leikkas koska jos ei oo kertaakaan leikattu viel ni varmaan aika järkyttävä hiirenhäntä. ja onko oikeesti äideille tärkeempää lapsen hiukset kuin isovanhemmat lapsen elämässä? vittu että moni on valmis katkaseen lapsen suhteen isovanhempaan hiusten takia.. kasvakaa aikuisiksi..
Kasva itse. Ja tässä tapauksessa olisi syytä mummonkin kasvaa.
Tytölläni on/oli pikkasen luonnonkiharat, puolipitkät hiukset. Mummo, minun äitini, sanoi monta kertaa tytön nähdessään, että tytöltä pitäisi leikata hiuksia, että ne vahvistuisi. No minä aina siihen, että me kyllä leikataan vähän latvoja, kohan ne vähän vielä kasvaa, koska tyttö haluaa pitkät hiukset, niin kuin on pikkusiskollaan. Pikkusiskolla on pidemmät hiukset, koska isompi tyttö leikkas pari vuotta sitten itseltään hiuksia, joten jouduimme sit leikkaamaan todella lyhkäsen polkan, jotta saatiin siisti tukka. Ja tätä operaatiota tyttö on monta kertaa harmiellut, koska nyt pikkusiskolla on pitkä tukka, ja hänellä itsellään ei ole enää... No mutta palataan asiaan... eli siis tytöllämme oli tukka kasvanut jo olkapäiden alapuolelle, ja käytettiin sit parturissa, jossa parturitäti napsasi vähän vaan latvoista, koska tyttö niin halusi. Otsatukkaa ei leikattu, koska tyttö halusi kasvattaa otsatukan pois. Eipä menny kuin pari viikkoa kun tyttö oli mummolassa yökylässä, niin mummopa oli joillain keittiö fiskarseilla napsinut tytön tukkaa, niin taka- kuin etutukkaa! Tyttö kotiin tultuaan kertoi että halusikin lyhyen tukan, toisin sanoen mummo oli jotenkin saanut ylipuhuttua tytön. Ja jouduin vielä itse siistimään mummon leikkuu jälkiä, koska otsis oli ainakin ihan vino, ja pikiä hampsuja roikkui siellä ja täällä. Ja taaspa tyttö harmittelee tukkaansa, kun se haluaisi sen pitkän tukan... En kehdannu mitään pahaa mummolle sanoa, koska hyvää hän vaan tarkoitti... tytölle sanoin, että mummo ei saa enää sit leikellä tukkaa, ja että jos lyhkäsen tukan haluaa, niin mennään sitten vaikka parturiin.
Ei kyllä tulis itsellä mieleen leikellä kenenkään tukkaa kysymättä lupaa...
ole onnellinen et on ees mummu....mulla on 4 lasta ja mun eikä miehen vanhemmat ole koskaan hoitaneet niitä.....se vasta potuttaa
vittu että moni on valmis katkaseen lapsen suhteen isovanhempaan hiusten takia..
kasvakaa aikuisiksi..
Halvatun ämmä. Oon yh, mies kivisti raskausaikana kun ei ollu "valmis" isäks, isän äiti taas aina ollu tunkemas elämäämme ja liiankin oma-aloitteinen. nyt sit kun viimeisemmän kerran tyttö oli siel hoidos, akka oli leikannu tytölle (3v) polkkatukan että hiukset vahvistuis! ite en ollu aiemmin leikannu yhtään, tykkäsin hänen hiuksista just niin. Vittu että vituttaaa!!!!
Ymmärsinkö oikein, et ollut koskaan aiemmin leikannut tytön hiuksia??? Jos näin, mummo teki todennäköisesti tytölle palveluksen. Normaalisti ei saisi tuollaista tehdä ilman äidin lupaa, mutta jos äiti ei ymmärrä viedä tyttöä parturiin niin sit on kyllä pakko.
nämä vanhan kansan uskomukset, että hiukset jotenkin "vahvistuu" leikkaamalla! Tottakai hius näyttää paksummalta kun ohut latva leikataan pois, muttei se siihen kasvavaan hiukseen millään tavalla vaikuta.
Ja juu, jos joku leikkaisi meidän lasten hiukset omine lupineen, niin olisi helvetti irti!
T: Kampaaja
eikö tuo jo ole semmoinen asia...
ei-niin-kauniita sanoja. Tuollainen teko on äärimmäisen tuomittava.
ole onnellinen et on ees mummu....mulla on 4 lasta ja mun eikä miehen vanhemmat ole koskaan hoitaneet niitä.....se vasta potuttaa
anoppi leikkaa luvatta meidän pojan, 1v 7kk hiukset, aivan törkeä etuletti nyt, etuhiukset alkaa jostain korvan kohdalta, great!! Todellakin olen loukkaantunut, minun lasten hiuksia ei leikata kysymättä lupaa.. Pojalta on 2 kertaa aiemmin leikattu etuhiuksia kun ovat alkaneet silmille kasvaa, itse olen leikannut aiemmin ja olisin aivan varmasti ja mielellään leikannut nytkin, mutta "mummo halusi vaan auttaa"!! Joo kiitos siitä avusta mummolle, prkle!!!
Oma mummoni värjäsi mun vaaleat hiukset kusenvärisellä kestovärillä kun olin 9-vuotias. Väitti sen värin lähtevän päivässä vaikka tiesi, ettei niin ollut. Halusi että näyttäisin kauniimmalta jossain hänen sukulaistensa juhlissa.
Raivostuisin aivan totaalisesti. Lasten hiuksien leikkaaminen on kyllä tasan vanhempien homma päättää. Mummo saisi kuulla kunniansa, mutta ei välit kuitenkaan siihen menisi. Ajattelematon tempaus mummolta.
Mun äiti teki saman tempun kun poika oli 2v. ja leikkasi vielä ihan kauhean mallin jossa ei ollut otsatukkaa ollenkaan ja todella vinosti ja sitten vielä syytti siitä poikaa kun ei osannut istua paikoillaan! Ja laittoi vielä kuvia faceen jossa jotkut hänen tutut nauroivat ja kommentoivat pojan "pottatukkaa".
Sain raivarin ja sitten minä olin se kamala tytär ja kiittämätön kun hoitaa meidän kakaraa ja sitten saa syytteet päälle ja lasten tukasta ei pitäisi nyt noin paljon välittää. Eipä olla sen jälkeen hoitoapua pyydetty.
Ap, enemmän sua ehkä korpeaa tän mummon muu tunkeminen. Vaikka itsellekin tukka-asia on ollut tärkeä, ja läheltää liippas.
Äitini kuvittelee, ettei tyttöni tukkaa saa kiinni pompulalla/hiuslenkillä tms. (Koska se ei aikanaan onnistunut mun tukan kanssa...) Alkoi uhkailla, että leikkaa tytölle otsatukan, koska hänestä se on parempi. Vihjasin, että sen jälkeen äitini herää yks kaunis aamu irokeesimallissa, koska minusta se on parempi. Johan helpotti mummin syyhy saksiin.
Meillä tällainen läppä on perusjuttua, asioista kiistellään ja nauretaan myös.
Voimia suhdetasapainoiluun lapsen mummon kanssa. Jos vaan löydätte yhteiset sävelet ja opitte luovimaan, se suhde voi olla tosi hyvä ja arvokas. Parhaimmillaan hankalakin ihminen voi olla hyvä isovanhempi. Jos määräily menee liian pitkälle, niin sitten etäisyyttä.
Mä mitään riistäisi, mummohan on tässä tapauksessa riistänyt lapsen hiukset ja äidin oikeuden ensimmäiseen hiustenleikkuuseen. Meillä mies suuttui, kun olin leikannut tytön hiuksia ilman, että hän oli paikalla! Enkä sanonut, ettei mummo saa lasta nähä enää ikinä, vai mitä?
Ehkä reaktiooni vaikuttaa myös oma anoppini, on muutenkin niin hankala tapaus välillä, että kyllä, pistäisin tapaamiset vähäksi aikaa jäähylle, ja hoitoon ei enää menisi. Mistä minä tiedän mitä siellä seuraavalla kerralla tapahtuu? Tyttö kun vähän kasvaa, saako mummo mennä ilman lupaa laittamaan lapselle reijät korviin, tai muuta vastaavaa?
Perimmäinen kysymys on kuitenkin luottamuksesta, joka tässä tapauksessa on saanut suuren kolauksen!