Tunnetko lasta, joka ei osaa lukea 2.luokalle siirryttäessä?
En tarkoita nyt vammaisia lapsia. Vaan ihan normaalissa peruskoulussa olevia.
Kommentit (6)
olen itse alkuopetuksen opettaja ja lähes joka kerta 2lk siirryttäessä on ollut 1-2oppilasta, joiden lukeminen on vielä hidasta tavutasoista, eikä voi siten sanoa, että osaisivat kunnolla lukea. Yleensä tilanne kuitenkin korjantuu 2lk syksyn aikana, ellei taustalla ole jotain muuta kielellistä vaikeutta.
Mieheni sukulainen kävi 2.-luokan kaksi kertaa ennenkuin oppi lukemaan kunnolla.
aikoinaan oppi täydellisesti lukemaan noin 5.luokalla ihan tavallisessa peruskoulussa. sai kyllä kaikki tukiopetukset yms. ja ihan tavallinen lapsi muuten oli. muistan, että liikutuksen kyyneleitä silloin luokassa nikoteltiin kun se viimein oppi!
mutta ihan hyvin olen silti pärjännyt. Kirjaimet toki tunnistin, mutta mistään lukemisesta ei kyllä voinut puhua. Lakimies olen nykyisin ammatiltani.
Ja noin 1/3 ei osaa lukea tokalle mentäessä. Johtuu heidän opetussuunnitelmastaan kylläkin, eli siinä vaiheessa ei ole aktiivista tarvetta vielä.
Opin lukemaan suoraan joskus toisen keväällä. Normaalin koulun kävin, mutta lukihäiriö diagnosoitiin ammatiopintojen aikana.