Kuinka paljon menetit verta synnytyksessä?
Kommentit (44)
ekassa synnytyksessä ja olo oli tosi heikko. Hemoglobiinia en muista, mutta alle sadan oli. En saanut lisäverta tms. ja rautaakaan ei saanut ottaa. :(
ekassa synnytyksessä ja olo oli tosi heikko. Hemoglobiinia en muista, mutta alle sadan oli. En saanut lisäverta tms. ja rautaakaan ei saanut ottaa. :(
Tokassa synnytyksessä meni vähemmän, oliskohan ollu 200-400 ml ja olo oli hyvä.
Hemppa laski 125 -> 90 ja tipalla sain Hemohessiä, lisäksi vedin rautavalmistetta. Vessassa sain käydä vain hoitajan kanssa ja olo oli hutera pari päivää.
Mitähan se voisi olla, kun sain verta 2 pussia ja jotain kirkasta nestettä toiset kaksi? Taustalla se, että istukka ei irronnut ja sen jälkeen sitten tipassa olin ihan kyllästymiseen asti.
Kaikki tämä toistakymmentä vuotta sitten pienessä aluesairaalassa, jossa ei kukaan tullut ensisynnyttäjälle kertoneeksi, että omat paperinsa voisi nähdä.
Jos joku osaa noilla tiputusmäärillä arvioida, olisi kiva ihan uteliaisuuttani kuulla.
EN muista kenenkään siitä maininneen, eikä missään lapuissakaan minulla sitä lue (tai ainakaan en ole löytänyt).
tarkkaa määrää, mutta kätilö sanoi, että n.yhden kolmasosan siitä mitä keskimäärin synnytyksissä menee verta eli aikas vähän.
Haluaisin vielä palata ketjuun, jossa ihmettelin, kuinka joku on voinut vuotaa kahdeksan litraa!!! Että jos siihen olisi tullut vaikkapa vastausta. Kommentoin silloin kysymällä, että miten se on mahdollista, kun ihmisellä on verta vain viisi litraa!?
10 litraa verta synnytyksen aikana kun onkin tullu ongelmia....
Että siten voi menettää enemmäin kuin omistaa ;)
... kuinka joku on voinut vuotaa kahdeksan litraa!!! Että jos siihen olisi tullut vaikkapa vastausta. Kommentoin silloin kysymällä, että miten se on mahdollista, kun ihmisellä on verta vain viisi litraa!?
Itselläni on verta mennyt kummassakin pari desiä muistaakseni. Erittäin vähän. Mieheltäkin kun asiaa kysyin niin ei mitään verta missään ihmeemmin näkynyt.
Jos potilas, syystä tai toisesta menetttää paljon verta, esim. koko verivolyyminsä (=koko ihmisessä oleva verimäärä), punasoluja ja muita nesteitä tiputetaan tietenkin samaa vauhtia takaisin. Massiivivuodossa isoissa vaurioissa verta saattaa hetkessä vuotaa litroja. Synnytyksessä vaikkapa istukan/kohdun repeämä tai supistumaton kohtu voi aiheuttaa hetkessä runsaan vuodon.
Haluaisin vielä palata ketjuun, jossa ihmettelin, kuinka joku on voinut vuotaa kahdeksan litraa!!! Että jos siihen olisi tullut vaikkapa vastausta. Kommentoin silloin kysymällä, että miten se on mahdollista, kun ihmisellä on verta vain viisi litraa!?
olevan verivolyymi on vielä runsaampi kuin 5 litraa eli todellinen luku on ehkä 7 litran kieppeillä. Paino vaikuttaa verivolyymiin eli 50 kiloisessa ihisessä on nestemäärältään vähemmän verta kuin 100 kiloisessa.
Kyllä ihminen voi vuotaa leikkauksessa vaikka 30 litraa verta, kun iso verisuoni repeää, mutta samaan tahtia sitä verta pumpataan sisään (tai yritetään) kuin vuotoa tulee.
Mua pyörrytti, pystyin hädin tuskin hitaasti kävelemään. Olin ihan valkoinen.
Ekassa synnytyksessä en tiedä paljon menetin verta, muttei ainakaan pyörryttänyt yhtään tms.