Onko tosiaan melkein kaikilla ekaluokkalaisilla jo kännykkä?
Näin ainakin Iltasanomien mukaan.
Kommentit (36)
Olen nyt äitiyslomalla kun hän aloittaa koulun eli siis kotona, ja kunhan joskus palaan töihin olen suunnilleen samaan aikaan lapsen kanssa kotona, koska olen opettaja.
Sitten kun alkaa vapaaikana pyörimään kauempana kotoa ja viikonloppuisin leireja tai jotain niin ehkä sitten.
Eihän meilläkään ollut kännyköitä eikä ip-kerhoja ja kaikki ollaan hengissä!?
täälläpäin vaikutti kaikilla eskarilaisilla jo viimevuonna olevan kännykät, joten poikammekin sai. Tyttömme oli eskarissa vuonna 2005, ja silloinkin aika monella oli eskarissa känny, niin myös meidän tytöllä.
Itse haluan saada lapset puhelimella kiinni koti ja koulumatkalla, ja kun ovat kavereilla. Siksi heillä kännykät. Kotona olen itse pienempien lasten kanssa, mutta ihan turvallisuus syistä olemme siis nuo kännyt hankkineet, emme siki että muilla on.
kännykkäisien ja -äitien luvattu maa. Toivottavasti kännykkä ekaluokkalaisella ei tarkoita sitä, että vanhemmat ajattelevat voivansa olla vähemmän läsnä.
Monella on, muttei kaikilla. Aika monella se on äidin tai isän vanha, joka on kotona, muttei koskaan koulussa mukana.
Meille se ostettiin ekaluokan keväällä, kun lapsi alkoi kulkea kotiin yksin ip-kerhosta ja halusin kännykän matkaturvaksi.
Joten tarpeen mukaan, ap. Viis muista!
eihän se ole vielä yhtään itsekseen?
ja juuri sen takia kännykkä on tosi tarpeellinen, lapsi ilmoittaa kun lähtee koulusta, ja kun pääsee koululle. Tiedän ettei koulumatkalla satu mitään.
lapsi menee kouluun. Liikkuu yksin bussilla koulumatkat ja känny tuo turvallisuutta.
eihän se ole vielä yhtään itsekseen?
ja juuri sen takia kännykkä on tosi tarpeellinen, lapsi ilmoittaa kun lähtee koulusta, ja kun pääsee koululle. Tiedän ettei koulumatkalla satu mitään.
ja oli jo eskarissa, liikkuu päivät ystävien kanssa, kiva soittaa välillä syömään yms. eskarissa matkat mentiin yhdessä joten siellä ei ollut mukana mut nyt kun aloittaa koulun niin tietty pakko olla kännykkä. varsinkin kun itse olen hoitovapaalla niin kiva soittaa lapselle jos ei olekaan tullut kotiin nopeasti, siis jäänyt jonnekkin tienvarteen tutkimaan jotain yms. tietty jos vanhemmat käy töissä ja lapsi menee ip kerhoon niin mihin sitä sitten tarttis jos iltaisinkaan ei saa liikkua yksin. mut täällä maalla lapset liikkuu ihan itse joka paikkaan.
Aiotaan hankkia kotiin kännykkä "kotipuhelimeksi". Poika saa sen sitten kun on sen aika.
kyllä meidän ekaluokkalainen voi mennä jo lähipuistoon, koulun pihalle leikkimään, pyöräilemään kaverin kanssa lähialueelle, käymään lähikaupassa ostamassa jäätelön... Ja tällöin kyllä kännykkä on todella tarpeellinen, haluan tietää, missä lapsi milloinkin on. Ja jos tulee joku hätä, lapsi voi soittaa kotiin. Mä en edes päästä lasta ikinä minnekään jos ei ole kännykkä mukana! Ja tosiaan koulumatkoillakin tuo turvaa, tietää että pääsee turvallisesti kouluun ja samoin tietää missä on, jos ei ala kuulumaan koulupäivän jälkeen kotiin (moni jää haahuilemaan ja ihmettelemään vaikka mitä matkan varrelle, eli koulumatkat voi venyä).
me 70-luvulla syntyneet ollaan selvitty hengissä, kun ei ollut kännyköitä eikä ip-kerhoja. Muistan kyllä että tosi hauskaa oli, kavereiden kanssa leikittiin yleensä ulkona. Kulmakunnan kaikki kulmat ja mestat tunnettiin. O tempora, o mores!
Ja miten sujuu kännykän käyttö noin teknisesti ottaen.
teknisesti on parempi varmaan kuin äitinsä, ei mitään ongelmaa kännykän käytön kanssa... osaa kaikki hienoudet mistä mulla ei ole tietoakaan!!
ja ihmiset sen mukana.
Vuonna 1958 ei ollut kännykkää ekaluokkalaisella, eikä myöskään eläkeläisellä.
Vuonna 1995 kännykkä oli monella aikuisella.
Vuonna 2009 kännykkä on lähes kaikilla ekaluokkalaisilla.
Meidän eskari ei osaa lukea ja osaa silti käyttää kännykkää (pelaa ja osaa soittaa), tietokonetta, pelikonsolia jne.
Oppii kaiken hetkessä kun kerran näyttää. Ilmeisesti pppii tunnistamaan nimien kirjoitusasun vaikka ei osaakaan lukea.
Ja miten sujuu kännykän käyttö noin teknisesti ottaen.
sai kännykän viime kesänä synttärilahjaksi eli ennen tokalle menoa.
Seuraava poika on nyt ekalla ja ei aiota vielä ostaa puhelinta.
Eihän se osaa edes lukea joten ei varmaankaan täysin osais käyttääkkään sitä. ajateltiin hommata vuoden päästä kun menee tokaluokalle.
enemmän mua ihmetytti bussissa 4-5 v jolla oli.