Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä myöhemmin vääräksi todettua tietoa sinulle koulussa opetettiin?

Vierailija
12.08.2009 |

Meille opettaja sanoi usein että ihminen käyttää vain 10 prosenttia aivojensa kapasiteetista. Sillä tavoin yritti meitä muka laiskoja oppilaita saada pinnistelemään lisää.

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisessä on kahvikupillinen verta. aikuisessa. lapsessa vähemmän.

Vierailija
62/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kun musta ja valkoinen lammas lisääntyy, niin syntyy vain valkoisia. Kyseessä käsityönopettaja, olisi vaan pysynyt niissä langoissa siinä opetuksessaan. Hohhoijaa, t. biologi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan oli iso-Aadolfin lähimpiä liittolaisia.

Toinen asia, joka aina unohtuu samasta aiheesta on, että Lotta Svärd kaikista hyvistä teoistaan huolimatta oli pohjimmiltaan ideologialtaan natsijärjestö.

Vierailija
64/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihan oli iso-Aadolfin lähimpiä liittolaisia. Toinen asia, joka aina unohtuu samasta aiheesta on, että Lotta Svärd kaikista hyvistä teoistaan huolimatta oli pohjimmiltaan ideologialtaan natsijärjestö.

Kannattaisi tutustua Lotta Svärdiin vähän tarkemmin.

Vierailija
65/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrsk... milloin kävit koulusi ja missä...

ihmisessä on kahvikupillinen verta. aikuisessa. lapsessa vähemmän.

ja Vantaalla...muistan kuinka tästä väittelin kotona isän kanssa, "kun ope sanoi että on". Ja isä oli jostain syystä eri mieltä...;)

Vierailija
66/153 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee joistakin näistä jutuista mieleen, että onko opettaja oikeasti sanonut tai kirjoissa lukenut näin vai onko aikoinaan vain tulkinnut jotenkin väärin. Esimerkiksi nuo Raamatun kertomuksen, kukaan ei ole minulle muistaakseni koskaan sanonut, että ne olisivat kirjaimellisesti totta tai tieteellistä faktaa. Tosin voi olla ymmärrettävää, että pieni koululainen ymmärtää asian näin.

Tietenkin se on ymmärrettävää, sehän on pienen koululaisen ainoa mahdollinen tulkintatapa. Tai oli ainakin minunkaltaiseni kiltin oppilaan, jota oli opetettu luottamaan aikuisiin.

Eihän ala-asteella mitään muitakaan oppitunteja aloitettu disclaimerilla "tämä on sitten kirjaimellisesti totta" tai "tämä on sitten tieteellistä faktaa". Tietenkin lapsi olettaa automaattisesti, että auktoriteettiasemassa oleva opettaja kertoo hänelle tosiasioita, ellei sitten nimenomaisesti ota satukirjaa esiin.

Vierailija
67/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://en.wikipedia.org/wiki/Lotta_Svärd

Suomihan oli iso-Aadolfin lähimpiä liittolaisia. Toinen asia, joka aina unohtuu samasta aiheesta on, että Lotta Svärd kaikista hyvistä teoistaan huolimatta oli pohjimmiltaan ideologialtaan natsijärjestö.

Kannattaisi tutustua Lotta Svärdiin vähän tarkemmin.

Vierailija
68/153 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee joistakin näistä jutuista mieleen, että onko opettaja oikeasti sanonut tai kirjoissa lukenut näin vai onko aikoinaan vain tulkinnut jotenkin väärin. Esimerkiksi nuo Raamatun kertomuksen, kukaan ei ole minulle muistaakseni koskaan sanonut, että ne olisivat kirjaimellisesti totta tai tieteellistä faktaa. Tosin voi olla ymmärrettävää, että pieni koululainen ymmärtää asian näin.

Tietenkin se on ymmärrettävää, sehän on pienen koululaisen ainoa mahdollinen tulkintatapa. Tai oli ainakin minunkaltaiseni kiltin oppilaan, jota oli opetettu luottamaan aikuisiin. Eihän ala-asteella mitään muitakaan oppitunteja aloitettu disclaimerilla "tämä on sitten kirjaimellisesti totta" tai "tämä on sitten tieteellistä faktaa". Tietenkin lapsi olettaa automaattisesti, että auktoriteettiasemassa oleva opettaja kertoo hänelle tosiasioita, ellei sitten nimenomaisesti ota satukirjaa esiin.

tuolla kommentillani siis sitä, kun joku tässä ketjussa sanoi opettajan väittäneen raamattua kirjaimellisesti totuudeksi. Ei minulle ole ainakaan koskaan kukaan noin suoraan sanonut. Samoin kuin esimerkiksi äidinkielen tunnilla kerrottiin Väinämöisestä tai seitsemästä veljeksestä tai vaikka Peppi Pitkätossusta, ei ole koskaan kyllä kukaan sanonut, että he ovat oikeasti olleet olemassa.

Vierailija
69/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neekeri-sana alkaa N:llä.

N niinkuin neekeri

Vierailija
70/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä oli jo mainittu tuo erillissota ja silmien värin periytyvyys. Tuo alleelien kanssa näpertely oli silloisen kouluajan mielenkiintoisin juttu, joten jäi erityisen hyvin mieleen. Sittemmin tosiaan kumottu teoria. Edelleen mielenkiintoinen aihe tosin!

t. Ei-biologi, lähdin tönkimään päänupin "toista ulottuvuutta" - psykologi

Vierailija
71/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

bilsan opettaja väitti ananaksen kasvavan puussa..

niin no jepjep.

Vierailija
72/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin asiaa vastaan, opettaja väitti muuta

Vierailija
73/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki oli Saksan liittolainen. Muilta oli apu vähissä. Pakko mikä pakko, Saksa oli melkolailla pienempi paha kuin Neuvostoliitto ja Ruotsista ei ollut mitään apua. Niillä oli liian kiire myydä kaikkea mahdollista sodan kaikille osapuolille.

Suomihan oli iso-Aadolfin lähimpiä liittolaisia.

Toinen asia, joka aina unohtuu samasta aiheesta on, että Lotta Svärd kaikista hyvistä teoistaan huolimatta oli pohjimmiltaan ideologialtaan natsijärjestö.

Vierailija
74/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opettaja sanoi usein että ihminen käyttää vain 10 prosenttia aivojensa kapasiteetista. Sillä tavoin yritti meitä muka laiskoja oppilaita saada pinnistelemään lisää.

Vierailija
75/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neekeri-sana alkaa N:llä.

N niinkuin neekeri

Vierailija
76/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jänis on jyrsijä. Tiesin jo tuolloin, että se ei ole, mutta opettaja ei minua uskonut! Olen melkein vieläkin katkera tuosta :D

Vierailija
77/153 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla kommentillani siis sitä, kun joku tässä ketjussa sanoi opettajan väittäneen raamattua kirjaimellisesti totuudeksi. Ei minulle ole ainakaan koskaan kukaan noin suoraan sanonut. Samoin kuin esimerkiksi äidinkielen tunnilla kerrottiin Väinämöisestä tai seitsemästä veljeksestä tai vaikka Peppi Pitkätossusta, ei ole koskaan kyllä kukaan sanonut, että he ovat oikeasti olleet olemassa.

Väinämöisestä ja seitsemästä veljeksestä kerrottiin kontekstiksi, että ovat suomalaisen kirjallisen perinteen hahmoja (tai Väinämöinen alun perin suullisen perinteen, jos lillukanvarsiin mennään). Sen sijaan Raamatun tarinoista tai Jeesuksesta kerrottaessa ei koskaan aloitettu, että nämä ovat sitten tällaisen juutalais-kristillisen perinteen hahmoja; tai että "evankelis-luterilaisessa perinteessä uskotaan, että..."

Ymmärrätkö eron? Fiktiosta siis erikseen todettiin, että ovat sepitettyjä kertomuksia. Kuten edellä totesinkin, kun viittasin satukirjaan.

Vierailija
78/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitettiin, että eläinrasva aiheuttaa sv-tauteja ja että margariini on terveellistä.

Vierailija
79/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asunut viisi vuotta Yhdysvalloissa (ikä 5-10 v.) ja tulin Suomeen sitten kouluun, siis ihan suomenkieliseen.

Oli joku enkun tehtävä ja opettaja (nuorehko nainen) kysyi mitä ovat murot enkuksi, tietäiskö joku? No minä siihen, että cerealshan se on (siis cereal=viljakasvi) ja hän no ei todellakaan ole vaan rice crispies, mistä olet moista päähäsi saanut. Cereal tarkoittaa kuulema jotain vakavaa hän totesi, tiedä mitä lie hakenut kenties sarjamurhaajaa:). Jäänyt vaan mieleen, molemmathan on jees :)

Vierailija
80/153 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asunut viisi vuotta Yhdysvalloissa (ikä 5-10 v.) ja tulin Suomeen sitten kouluun, siis ihan suomenkieliseen.

Oli joku enkun tehtävä ja opettaja (nuorehko nainen) kysyi mitä ovat murot enkuksi, tietäiskö joku? No minä siihen, että cerealshan se on (siis cereal=viljakasvi) ja hän no ei todellakaan ole vaan rice crispies, mistä olet moista päähäsi saanut. Cereal tarkoittaa kuulema jotain vakavaa hän totesi, tiedä mitä lie hakenut kenties sarjamurhaajaa:). Jäänyt vaan mieleen, molemmathan on jees :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi