Mitä myöhemmin vääräksi todettua tietoa sinulle koulussa opetettiin?
Meille opettaja sanoi usein että ihminen käyttää vain 10 prosenttia aivojensa kapasiteetista. Sillä tavoin yritti meitä muka laiskoja oppilaita saada pinnistelemään lisää.
Kommentit (153)
asioita mitkä on myöhemmin todistettu vääräksi - kuten alkuperäinen kysymys kuului. Melkein kaikki muut täällä esitetyt väärinopetukset on olleet opettajan hölmöyttä.
Plutohan oli pitkään planeetta eli ei se ole silloin ollut väärää tietoa. .Vasta joitakin vuosia sittenhän se on poistettu tuosta luettelosta.
Itse asiassa kun sitä opetettiin, Pluto oli vielä planeetta. Vasta jälkeenpäin Pluton kaltaiset taivaankappaleet nimettiin uudelleen.
"Kansainvälinen tähtitieteen unioni IAU esitti 16. elokuuta 2006 planeetan käsitteen uudelleenmäärittelemistä ja uuden nimityksen antamista pienille taivaankappaleille, joiden kiertomatka Auringon ympäri kestää enemmän kuin 200 juliaanista vuotta ja joiden kiertorata on elliptisempi ja huomattavammin kallellaan ekliptikaan nähden kuin niin sanotuilla klassisilla planeetoilla. Nimitystä käytettäisiin jatkossa ilmeisesti kaikista Neptunuksen radan ulkopuolelta löytyvistä kappaleista; poikkeuksena olisivat eksoplaneetat."
Vastaava "väärinopetus" olisi esim. se että opetettiin että on olemassa Länsi- ja Itä-Saksa :)
on enemmän tekemistä bisneksen kanssa kuin ihmisen terveyden kanssa.
Raha puhuu.
aina voitulla raskaaksi, ihan koko ajan. Olin yli 30 (!!) ennen kuin tajusin mikä on ovulaatio ja miten rajallisen aikaa se kestää - yhdistettynä siihen että sperma säilyy naisen ruumiissa 3-7 pv, raskaaksi voi tulla vain noin 8 päivänä kuussa.
mistähän johtuu että lääketieteen suuri enemmistö edelleen uskoo kovien rasvojen vahingollisuuteen? ja te amatöörit ette?
Pitkään olin luulossa että Suomi ja NL soti vain keskenään ja Suomi voitti. Sitten sain käsityksen että Saksalaiset vain vähän auttoivat. Natseista ei puhuttu mitään. Niinkuin ne olisivat olleet eri saksalaisia :)
Toinen outous oli Suomen sisällissota. Sitä kutsuttiin meillä vapaussodaksi. Ei puhuttu juurikaan kuinka paljon punaista köyhälistöä kuoli vankileireillä. Hämäräksi jäi mitä siellä vapautettiin.
Sellainen kuva jäi muutenkin historianopetuksesta, että Suomen historiaa opetettiin tosi vähän. Jotain muinaisten egyptiläisten muumioimistapoja ja kreikkalaisia pylväitä sen sijaan opetettiin monella luokalla.
mistähän johtuu että lääketieteen suuri enemmistö edelleen uskoo kovien rasvojen vahingollisuuteen? ja te amatöörit ette?
Johtuu siitä, että tieto muuttuu hitaasti ja lääketehtaat vielä osaltaan jarruttavat kehitystä. Suuri enemmistökin tulee kyllä perässä. Eikä karppaus ole mikään amatöörien keksintö, vaan maailmalla valtavat määrät lääkäreitä ja tutkijoita ovat perehtyneet asiaan. Suomessa vaan ollaan niin hyshyshiljaa ja auktoriteettiuskoisia tästä, ettei kovinkaan moni tohdi julkisesti kyseenalaistaa virallisterveellisiä opetuksia.
Jos tietäisit miten tiedettä tehdään, niin sunkin usko kaiken maailman tuloksiin ei olisi niin kauhean ehdoton.
Asiat on niin monimutkaisia, että niitä on vaikea saada esiin jollain teityllä tutkimusasetelmalla, etenkin jos ei teidä mitä etsii.
Just toi Pohjois-Karjala -projekti. Jos se nyt on totta (mihin itse aika hyvin uskon), että se on yleinen elintason nousu ja mahdollisesti sikiöaikainen aliravitsemus ja sen loppuminen, mikä vaikutti sydän- ja verisuonitautien vähenemiseen, pikemminkin kuin eläinrasvojen käytön väheneminen, niin olihan se Puska aika väärässä. Eihän tutkimusasetelmassa tullut mieleenkää ottaa sellaista muuttujaa mukaan.
Lääkäri taas uskoo siihen, mitä hoitosuositukset sanoo, muuten se saa hoitovirhesyyteen.
t. tutkija
Pitkään olin luulossa että Suomi ja NL soti vain keskenään ja Suomi voitti. Sitten sain käsityksen että Saksalaiset vain vähän auttoivat. Natseista ei puhuttu mitään. Niinkuin ne olisivat olleet eri saksalaisia :)
Toinen outous oli Suomen sisällissota. Sitä kutsuttiin meillä vapaussodaksi. Ei puhuttu juurikaan kuinka paljon punaista köyhälistöä kuoli vankileireillä. Hämäräksi jäi mitä siellä vapautettiin.
Sellainen kuva jäi muutenkin historianopetuksesta, että Suomen historiaa opetettiin tosi vähän. Jotain muinaisten egyptiläisten muumioimistapoja ja kreikkalaisia pylväitä sen sijaan opetettiin monella luokalla.
Olen samaa mieltä! En vieläkään osaa kertoa Suomen historiasta neutraalisti. Suomea kehutaan sorretuksi ja sisukkaaksi, mutta rehelliseksi pieneksi maaksi, mutta samaa propagandaa kerrotaan myös Pohjois-Koreassa...
aina voitulla raskaaksi, ihan koko ajan. Olin yli 30 (!!) ennen kuin tajusin mikä on ovulaatio ja miten rajallisen aikaa se kestää - yhdistettynä siihen että sperma säilyy naisen ruumiissa 3-7 pv, raskaaksi voi tulla vain noin 8 päivänä kuussa.
Ohoh, minä opin nämä asiat melko tarkalleen viimeistään lukiossa. En muista mitä yläasteella sanottiin, enkä tiedä, opetetaanko tuosta mitään ammattikouluissa. Ilmeisesti eri opettajat painottaa opetuksissa eri asioita. Onhan se tietysti kätevää, kun voi lapsille uskotella heidän tulevan raskaaksi jo pelkästä ajatuksesta. Pelotellaan käyttämään ehkäisyä, vaikka faktat olisivat tehokkaampia.
alentaa kolesterolin suositusrajaa 3,5:een? Tietenkin siitä, että halutaan koko kansa "sairaiksi" ja myytyä niille KALLIITA valtion kustantamia lääkkeitä!
Kolesteroli on kaikkien aikojen suurin kusetus.
asioita mitkä on myöhemmin todistettu vääräksi
Ei sitä ole todistettu vääräksi, vaan planeetan määritelmää on muutettu.
Kun minä kävin koulua, Suomen valuutta oli markka. Ei sitäkään asiaa ole "todistettu vääräksi", vaan asiaintila on muuttunut.
ole varaa ottaa sitä riskiä, että kolesteroli on huijausta ja alkaa mättää silavaa naamaan. Mulla on pienet lapset ja olen nähnyt isojen miesten kaatuvan - oikeasti mun kummankaan suvun historiassa ei miesten 60-vuotispäiviä koskaan vietetty, he kuolivat ennen sitä.
Lue istukasta ja sen nukkalisäkkeistä (villuksista), joiden kautta aineenvaihdunta äidin ja sikiön välillä tapahtuu. :)