Mitä myöhemmin vääräksi todettua tietoa sinulle koulussa opetettiin?
Meille opettaja sanoi usein että ihminen käyttää vain 10 prosenttia aivojensa kapasiteetista. Sillä tavoin yritti meitä muka laiskoja oppilaita saada pinnistelemään lisää.
Kommentit (153)
nyt vasta aikuisena olen kuullut että se onkin kimalainen, ja mehiläinen on se pieni laiha
Näin meille opetettiin alakoulussa, tosin seuraavalla oppitunnilla ope oikaisi asian :)
Ja ihan soopaa on omille oppilailleni alakoulussa paukutettu päähän esim. välimerkkeihin liittyvistä säännöistä (esim. "Ja-sanan eteen ei tule KOSKAAN pilkkua, mutta-sanan eteen tulee AINA pilkku).
t.Yläkoulun äikänope
Esim. aina oppilas ei tiedä/muistta asian olevan yksinkertaistettu malli. Esim. atomi ei ole pyöreä, atomiahan ei pysty suoraan edes havaitsemaan millään laitteella. Eikä elektronit kierrä atomin ydintä millään radoilla. Väitetään, että aineella on kolme olomuotoa. yms. Koulussa yksinkertaistetaan aika paljon lapsen kehitystason mukaan, mikä on pelkästään järkevää.
missä aina mentiin johonkin tietyssä kuussa ja siinä oli "syyskuussa Sysmään", niin opettaja tuhahti, että "mikähän se Sysmäkin on, ei sellaista paikkakuntaa olekaan!"
Auktoriteetti alko järkkyä, kun yhdellä automatkalla ajettiin Sysmän kautta tai ohi..
uskon luomistarinaan en mihinkään alkuräjähdyksiin
Kipulaastarit, estrogenilaastarit, ehkäisylaastarit jne? Kyllähän niiden sisältämät ainesosat läpäisevät ihon. Joidenkin myrkkyjenkin kohdalla varoitetaan roiskeista iholla nimen omaan sen takia, että voivat joutua ihon läpi elimistöön. Ja mm. homemyrkyt voivat imeytyä myös ihon läpi, tosin suoliston kautta imeytyy nopeammin ja vielä nopeammin hengitysteiden kautta.
Ehkä bilsanopesi tarkoitti vaan, että ko. voiteet on humbuukia :-)
Hesarissa oli joitakin vuosia sitten kuukausiliitteessä iso artikkeli asiasta. Oli niin kiinnostava, että jäi näin vuosiksi mieleen :-)
Brittein saarilla, oliko se nyt Walesissa, oli säilynyt joidenkin kunnankätilöiden tietoja äideistä ja vauvoista. Suomessa taas oli tallella neuvolajärjestelmän ansiosta tietoa vuosikymmenien ajalta odottajien terveys- ja ravitsemustilanteesta. Näiden perusteella voitiin vetää se johtopäätös, että sydäntaudit ovat yleisimpiä sillä ikäpolvella, joka on kohdussa kärsinyt aliravitsemuksesta (ja elimistön aineenvaihdunta "säätynyt" tämän mukaan) ja joka myöhemmin elintason nousun myötä on päässyt höyryävien lihapatojen äärelle. Eli ravinnolla sinällään ei ollut niin hirveän suurta merkitystä sydäntautien kehitykseen, vaan ravinnon muutoksella. Oli tosi mielenkiintoinen juttu!
Mäkin olen työskennellyt joskus tutkimushommissa. Työn alussa oli järkytys tajuta, että suurimmassa osassa asioita ei ole absoluuttista totuutta, on vain todennäköisyyksiä, jotka on tehty erilaisten tutkimusasetelmien ja tutkimusaineistojen pohjalta :-)
Jos tietäisit miten tiedettä tehdään, niin sunkin usko kaiken maailman tuloksiin ei olisi niin kauhean ehdoton.
Asiat on niin monimutkaisia, että niitä on vaikea saada esiin jollain teityllä tutkimusasetelmalla, etenkin jos ei teidä mitä etsii.
Just toi Pohjois-Karjala -projekti. Jos se nyt on totta (mihin itse aika hyvin uskon), että se on yleinen elintason nousu ja mahdollisesti sikiöaikainen aliravitsemus ja sen loppuminen, mikä vaikutti sydän- ja verisuonitautien vähenemiseen, pikemminkin kuin eläinrasvojen käytön väheneminen, niin olihan se Puska aika väärässä. Eihän tutkimusasetelmassa tullut mieleenkää ottaa sellaista muuttujaa mukaan.
Lääkäri taas uskoo siihen, mitä hoitosuositukset sanoo, muuten se saa hoitovirhesyyteen.
t. tutkija
mistähän johtuu että lääketieteen suuri enemmistö edelleen uskoo kovien rasvojen vahingollisuuteen? ja te amatöörit ette?
Miksei vesitorni ole täynnä vettä? Mitä siellä loput on ja paljonko?
ihminen olisi puusta alas tultuaan edennyt neljällä raajalla. Väärin, putosi suoraan kahdelle jalalle.
En ymmärrä, miksi sitä cereal(s)-sanaa ei voi lapsille opettaa, yksinkertainen sana ja pätee kaikkiin muroihin.
Olin asunut viisi vuotta Yhdysvalloissa (ikä 5-10 v.) ja tulin Suomeen sitten kouluun, siis ihan suomenkieliseen.
Oli joku enkun tehtävä ja opettaja (nuorehko nainen) kysyi mitä ovat murot enkuksi, tietäiskö joku? No minä siihen, että cerealshan se on (siis cereal=viljakasvi) ja hän no ei todellakaan ole vaan rice crispies, mistä olet moista päähäsi saanut. Cereal tarkoittaa kuulema jotain vakavaa hän totesi, tiedä mitä lie hakenut kenties sarjamurhaajaa:). Jäänyt vaan mieleen, molemmathan on jees :)
että ihmiset, joilla on "vesipää" on ihan kauheita, makaavat vaan ja mölisevät. Oli itse nähnyt.
nyt vasta aikuisena olen kuullut että se onkin kimalainen, ja mehiläinen on se pieni laiha
Mitä hittoa??
Piti oikein wikipediasta katsoa, niin noinhan se tosiaan on.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kimalainen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mehiläinen
eikö edes pikkupikkupensaassa siellä pellolla?
37
Tuossa vesitornin toiminnasta, kun joku siitä kyseli:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesitorni
Eli jos ei kuvasta käy ilmi niin se ananashedelmä muodostuu tuon lehdistön juureen, aivan maan tasalle.
Tämä oli sellainen tulkintajuttu, joka oli vallalla lyhyen aikaa. Nythän taas suomen kielessä akkusatiivi on ollut jo pitkään.
Ja opeteltiin mukana siinä aurinkokunnan planeetat-listassa: Merkurius, Venus, Maa, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus, Pluto.
kasvaa puussa;=))))
Kaikkea täälläkin oppii