Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottiko mies nokkinsa turhaan vai loukkaisinko ihan oikeasti?

Vierailija
11.08.2009 |

Mies oli juuri jutellut veljensa kanssa puhelimessa ja kertoi minulle etta hanen aitinsa oli ongelmissa siskonsa (eli miehen tadin) kanssa.

He ovat erittain laheiset siskokset, ja anoppi tyoskentelee talle siskolleen. Viime elokuussa anoppi meni kaukomatkalle eraisiin haihin, muttei ole koskaan kertonut siskolleen mitaan tuosta matkasta (ei ollut mitaan syyta matkaa salata mutta hanella on tallainen salamyhkainen puoli, etta haluaa salailla jotain asioita...)

Nyt sitten tama anopin sisko oli nahnyt eraan heidan sukulaisensa luona kotivideon noista haista ja naki siskonsa videolla, ja anopin ja hanen siskonsa valit ovat kireat.

Sanoin miehelleni ihan leikillani etta no sina olet sitten ihan kuin aitisi, salailette molemmat asioita joita ei taytyisi salailla ja nain saatte aikaan turhaan ongelmia.

Mieheni nimittain 2 vuotta sitten oli tutustunut tyokuvioissa eraaseen naiseen joka oli toisessa tyopisteessa toissa ja kerran valehteli mulle soittavansa eraalle miehelle ja soittikin talle naiselle jne jne. Kuvio oli hankala ja erittain outo, miehen selitys oli etta jos olisi kertonut minulle tuosta naisesta en olisi muka ymmartanyt, mutta katsoi paremmaksi salailla. Kun sitten sain tietaa tuosta tottakai olin epaluuloinen, koska kaikki oli tehty selkani takana.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin se, että saiko mies loukkaantua vai ei.

Vierailija
22/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valitsee suhtautumisensa toisen käytöksen itse. Mies valitsi loukkaantumisen. Harvoin se on parisuhdetta eteenpäinvievä tapa reagoida.

Mies ihmettei miehensä käytöstä ja ap avasi sitä hänelle kertomalla, missä tilanteessa mies oli itse käyttäytynyt samoin. Minusta tämä oli täysin hyväksyttävä tapa pyrkiä avartamaan toisen näköalaa.

Mielestäni ap:llä ei ole mitään anteeksipyydettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ihmetteli siis äitinsä käytöstä ja ap avasi asiaa hänelle.

Vierailija
24/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitit ensin:

Hän loukkaantui, piste. Jos haluat, että sopu palaa, niin pyydät anteeksi ja selität, että tarkoituksesi ei ollut kaivella menneitä eikä moittia miestäsi.{/i]

Eli jos loukkaa jotakuta, on sovun nimissä pyydettävä anteeksi joka tapauksissa (=todettava julkisesti, että vika oli minussa, tein väärin, vaikkei näin olisi ollut).

Jos tarkoitit jotakin muuta, olisit toki voinut kirjoittaa niin. (Ja jos tämä ei ollut sinun viestisi, kerro toki, mikä näistä se oli, jotta voin lukea sen tarkemmin.)

Ja näin viimeksi:

Joo, mitäpä sitä pyytelemään anteeksi,

--

Hei, ap voi olla oikeassa siinä, että mies muistuttaa äitiään. Ei sitä ASIAA siis tarvitse pyytää anteeksi.

Mutta sitä voi pyytää anteeksi, MITEN ja missä tilanteessa asian ottaa esille.

Luehan tarkemmin.

-se, jonka mielestä ap:n olisi syytä pyytää anteeksi, että loukkasi kommentillaan toista, tahattomasti tai tahallaan -

Eli ikävän asian sanomista ääneen ei tarvitse pyydellä anteeksi vaan sitä, että sen mahdollisesti tuo esille tahdittomalla tavalla. Tätä mieltä minäkin olen:

Toisen mielen pahoittamisesta voi ja pitääkin olla pahoillaan, mutta anteeksi sitä ei tarvitse pyydellä tai katua sitä, jos on ollut oikealla asialla/käyttäytynyt normaalisti.

--

olisihan se hyvä sanoa, ettet tarkoittanut loukata ja vähän lepytellä kotirauhan nimissä.

Toista kuitenkin voi loukata tuomalla esiin ikävän tosiasian, joka on tarpeen sanoa tai jonka esiin tuominen olisi syytä kestää, vaikka sen tekisi kuinka hienovaraisesti. Silloin on aivan turhaa ja hieman arveluttavaakin nöyristellä, kotirauhaa voi paikkailla muin keinoin - joten tarkemmallakin lukemisella tahaton "asiallinen" loukkaus ei kuulu kaduttaviin asioihin.

Reagoin alkuperäisellä viestilläni tosin ensisijaisesti kakkosen horinoihin, mutta olen näemmä täysin eri mieltä myös sinun kanssasi.

Tässä ei ole oikeastaan enää edes kyse ap:n sanomisesta (koska mielipiteeni siitä on se, että on yllättävää, että joku edes jaksaa ottaa kierrosta tuollaisesta - heittohan oli aika hauska ja harmiton), vaan siitä, että elämä ei ole aina kivaa ja myös puoliso sanoo (ja oikeastaan pitääkin, jos puoliso on hyvä) toisinaan asioita, joita ei haluaisi kuulla, eli joiden kuulemisesta loukkaantuu. Se on syytä kestää murjottamatta/katumatta. Myös ikävien asioiden kohtaamiseen pitää löytyä selkärankaa, kummaltakin.

- Se, jonka mielestä nöyristely on turhaa, jos ei ole toiminut arveluttavasti

Vierailija
25/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän loukkaantui, piste. Jos haluat, että sopu palaa, niin pyydät anteeksi ja selität, että tarkoituksesi ei ollut kaivella menneitä eikä moittia miestäsi.

Joo, mitäpä sitä pyytelemään anteeksi,

--

Hei, ap voi olla oikeassa siinä, että mies muistuttaa äitiään. Ei sitä ASIAA siis tarvitse pyytää anteeksi.

Mutta sitä voi pyytää anteeksi, MITEN ja missä tilanteessa asian ottaa esille.

Luehan tarkemmin.

-se, jonka mielestä ap:n olisi syytä pyytää anteeksi, että loukkasi kommentillaan toista, tahattomasti tai tahallaan -

Toisen mielen pahoittamisesta voi ja pitääkin olla pahoillaan, mutta anteeksi sitä ei tarvitse pyydellä tai katua sitä, jos on ollut oikealla asialla/käyttäytynyt normaalisti.

--

olisihan se hyvä sanoa, ettet tarkoittanut loukata ja vähän lepytellä kotirauhan nimissä.

Vierailija
26/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa ap:n aloituksessa. Tuohan on kuin jostain Kauniista ja rohkeista, tosi sekavat juonikuviot kaikilla. Puuttuvat ääkköset vielä ärsyttää lisää.

Vierailija
27/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillon minä taas sanoisin että "se koira älähtää johon kalikka kalahtaa". En tykkää yhtään salaliusta. Asiat pitää sanoa suoraan vaikka sitten joku vähän loukkaantuisikin. Eli miehelläsi ja tämän äidillä on huonot tavat kun salailevat asioita.

Äänestä paitaa "cutebunny":

seppala.fi/s/designkilpailu/?id=30132

Vierailija
28/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalisesti pikkuisen kömpelö? Jos sanot kenelle tahansa, että olet ihan samanlainen kuin äitisi / isäsi varsinkin jossakin huonossa asiassa, se on ilkeää vaikka olisi tottakin. Joskus on vain parempi sulkea suunsa. Sinua tuntuu jääneen kaivamaan nuo menneet miehesi epärehellisyydet (jotka ovat varmasti hämmentäviä ja loukkaavia sinua kohtaan) ja niinpä sivaltelet tilaisuuden tullen takaisin, koska oikeasti haluaisit että välillänne ei olisi epärehellisyyttä. Ja jos toinen ihminen sanoo missään tilanyeessa, että on loukkaantunut se on aito oikea tunne. Ei ole mitään objektiivista mittaria josta voi katsoa onko tunne oikeutettu. Se tunne tulee ihmisen sisältä ja sinun kuuluu pyytää anteeksi ja kertoa mistä tuo raipan isku on saanut alkunsa.

Vierailija
29/31 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon aina ukolle että se on ihan kuin isänsä :) Ei se siitä suutu.

Vierailija
30/31 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Kovasti tata olikin nakojaan pohdittu. Aiti on miehelle aika pyha, mutta itse han saa puhua hanesta miten vain, jos mina sanon jotain, voi voi miten kamalaa...

En kyllakaan koskaan kommentoi kuin positiivisesti tai neutraalisti, ja en uskonut tamankaan olevan mikaan suuri juttu mutta mies otti siita itseensa. Ehka kavi tosiaan niin kuin joku edella sanoi "se koira alahtaa johon kalikka..."

Kuitenkin kiitos kommenteista, oli mukava saada muidenkin mielipiteita, kun suurimman osan naita asioita pohtii vain omassa pienessa paassaan ja alkaa lopulta uskoa etta itse on vain se typerys.. If you know what I mean.

ap

Vierailija
31/31 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on alkkis ja itse kyllä puhun hänestä "miten vain", mutta kyse onkin MUN isästä. En tosiaan tykkää jos joku muu alkais samaan tyyliin kommentoimaan mun perheenjäsentä.

Aiti on miehelle aika pyha, mutta itse han saa puhua hanesta miten vain, jos mina sanon jotain, voi voi miten kamalaa...