Onko virtsatietulehdus hyväksytty poissaolosyy?
Työskentelen opettajana yläasteella ja saan olla omalla ilmoituksella 3 pv poissa töistä, kun kerron syyn esimiehelle. Onko VTI pätevä poissaolosyy?
Tiedän, että meillä ainakin kuume, flunssa, oksennustauti hyväksytään muitta mutkitta, mutta saanko osakseni ihmettelyä, jos soitan aamulla ja sanon että mulla on ihan hirveä virtsatietulehdus, enkä siksi pääse tänään töihin?
Olen saanut tänä kesänä riesakseni jatkuvan Vti-kierteen... Vti:n alkaessa en pysty muuta kuin istumaan pytyllä ja tiristämään pissatippoja, ja kirvelee niin ****leesti! WC:ssä joutuu istumaan jatkuvasti. Olemisesta ei tahdo tulla mitään, ja antibiootit alkavat vaikuttaa vasta n 3 h:n kuluttua ensimmäisestä tabletista... Eli töissä olemisesta ei tule kyllä mitään. En uskalla jättää 25 yläasteikäistä oppilasta yksin luokkaan keksimään kolttosia, jos ravaan vessassa 5 min. välein...ja taitaa se herättää jo epäilyksiä oppilaissakin, jos ope ravaa koko ajan jossain...luokasta on aika pitkä matka opehuoneen wc-tiloihin.
Luulisin, että yksi tai kaksi poissaolopäivää riittää, ainakin tähän asti on lääkkeet tehonneet aikas hyvin.
Kommentit (46)
Kärsi kärsi, kirkkaamma kruunun saat. Sähän voit tosiaan seistä siellä kassalla vaipat housuissa ja vuotaa verta ja tirauttaa pissat sinne aina parin minsan välein, ihan kuule saat vapaasti tehdä niin. Mutta jos ap on kipeä, eikä koe olevansa työkykyinen niin eiköhän suoda hänelle se sairasloma ihan mukisematta? Onko se sulta kenties pois jos toinen ihminen saa sairastaa rauhassa kotonaan?
Kaikkia s*tanan empatiakyvyttömiä ämmiä sitä täälläkin on!
Itse olen toimistotöissä, eli periaatteessa pystyn ravaamaan vessassa vaikka minuutin välein, mutta kyllä olo VTI:n alussa, ennen kun lääkkeet alkavat vaikuttaa, on niin kokonaisvaltaisen huono ja tuskallinen, että on pakko pitää edes yksi päivä sairaslomaa. Saa sitten rauhassa istua pöntöllä tai maata lämpimiin vällyihin kietoutuneena sängyssä. Esimiehille olen joko sanonut syyn ihan suoraan tai olevani kuumeessa, vähän siitä riippuen, kuinka hyvissä väleissä olen esimieheni kanssa. Taannoinen naispuolinen esimieheni kärsi itse samasta vaivasta, joten oli varsin helppoa ilmoittaa poissaolon syy.
Opiskeluaikana olin kaupan kassalla töissä, enkä meinannut saada lääkäriä kirjoittamaan saikkua VTI:sta. Ei meinannut millään tajuta, että siitä kassalta nyt ei livetä vessaan aina tarpeen tullen, vaan jankutti vain, että "käyt vessassa niin usein kuin pystyt ja lääkkeet vaikuttavat kyllä nopeasti"...
seuraavaksi kai pitäisi saada saikkua hiivatulehduksestakin...
mutta en ole silti ikinä siitä saikkua vonkunut. kassatädillä nyt on pikkasen eri asia kuin jollain toimistotyöntekijällä joka voi käydä siellä vessassa niin usein kuin haluaa.
kun ei kuumetta tule vaikka olisin kuinka kipeänä vti:n takia?
Nimittäin vatsaan koskee, selkään koskee, enkä pysty nukkumaan tai liikkumaan yhtään, jos yritän liikahtaa taju lähtee kivusta. 800 mg Burana ei auta yhtään, Panacod vain pikkaisen, sen verran että pystyn juuri ja juuri makaamaan paikallani ja hengittämään ilman että huudan kivusta ääneen.
Että näinkin on käynyt. Sairaalaan eivät ottaneet koska ei ollut kuumetta eli ei ollut levinnyt munuaisiin, vaikka koko alaselkään koski niin paljon ettei sitten koskaan.
mutta onnekseni ja pelastuksekseni kierre katkesi raskauteen ja synnytykseen! Elämä voi olla sitten ihanaa ilman sitä vaivaa.
minä jos joku tiedän, mitä tämä hirvitys nimeltä vti on pahimmillaan! Jos joku olisi tullut minulle sanomaan, että turhaan kotona olen saikulla - olisin varmaan tappanut siihen paikkaan. Anteeksi vaan hieman yliampuva ilmaisu, mutta tämä aihe saa karvat pystyyn ja hirveät muistot taas mieleen.
Käytin ennaltaehkäisyksi c-vitamiinia jatkuvasti, söin karpalokapseleita jatkuvasti, kokeilin jopa sianpuolukkaa - mutta mikään ei auttanut paitsi jatkuva estolääkeantibiotin popsiminen. Edes homepopatia ei auttanut.
Mulla siis tämä vaiva tuli AINA kun olimme olleet yhdynnässä mieheni kanssa 10 vuoden ajan. Estolääke usein auttoi, mutta ei aina.
Joka kerta oireet oli samat. vatsaa viilsi, virtsasin verta ja partakonenn teriä jatkuvasti, kuume saattoi nousta 40 asteeseen, pyörtyilin, oksensin jne. Sain antibiotit päivystyksestä naamani näyttämällä. Pari kertaa pissasin purkkiin kun lääkäri käski ja näyte oli kahvin väristä. lopulta sain kotiin antibiottipurkin jossa oli 100 kapselia ja mulle sanottiin, että aloita vaan kuuri kun oireet alkaa. Ei tarvinnut enää juosta lääkärissä. Ja omalla ilmoituksella olin pois töistä sitten. ja kerroin työnantajalle että mulla on krooninen vti.
edelleen mulla kulkee aina antibiotit matkassa.
Itse olen joskus joutunut jäämään töistä pois päiväksi (tai osaksi päivää) VTI:n takia. Lääkkeet kyllä purevat nopeasti, mutta onhan tuo kivulias vaiva.
Onko sinulla uusi parisuhde kun on tuollainen kierre tullut? Tätähän kutsutaan myös "honeymoon-taudiksi";) Ikävämpi vaihtoehto on sitten klamydia, eli sekin kannattaa testata, jos kierre jatkuu. Jos kyseessä on pelkkä VTI, myös estolääkitys on hyvä vaihtoehto. Omasta mielestäni NitroFur on ihan paras lääke virtsikseen!
Ei ole uusi parisuhde, naimisissa jo 5 .v.
Nitrofuria mullakin aina, :)
Ja mies on uskollista sorttia, joten pettämiseen (ja näin klamydiaan en usko). ;) Klamydia on testattu about 4.v sitten, varmuuden vuoksi (lääkäri halusi, että otetaan varmuuden vuoksi, mutta ei siis tietenkään ollut mitään).
ap
ikää on 28 vuotta. Ojasta allikkoon.
jos on ite kokenut tuon pahempana ei kysele..eihän sitä kauas vessasta pääse.
homma menee niin että jos saa olla omalla ilmoituksella olla 3pv pois, riittää ilmoitus olen sairas.
Lekurin sairaslomatodistushan tarkoittaa sitä että arvioidaan kyky tehdä kunkin omaa työtä. Voi siis vaihdella henkilöstä toiseen ja diagnoosista toinen voi olla VTI:n kanssa töissä toinen ei.Yksilöllinen tilanne siis
Tai yleensä lääkäri on kysynyt koenko olevani työkykyinen. Mulla oli krooninen VTI ja osa tulehduksista oli niin pahoja että kusin verta (ja partakoneen teriä) sekä itkin vaan pöntöllä. Vatsaan koski niin pahoin että hädin tuskin pystyin liikkumaan. En todellakaan olisi kyennyt työhöni asiakaspalvelun parissa kun oli tuo pahempi tulehdus päällä. Välillä taas tulehdus oirehti vähemmän ja pystyin lääkkeiden voimin olemaan töissä.
Jos on sairas ja ei kykene tekemään töitä, niin eikös se yleensä ole sairasloman paikka. VTI:n saa lääkkeillä suht nopeasti kuriin eikä saikkua tarvitse kuin päivän pari.
ennen antibiootin vaikutuksen alkua.
1. Juo aivan tolkuttomasti = huuhtelee bakteeria pois virtsarakosta ja virtsaaminen helpottuu.
2. Ota vahintään 800mg ibuprofeiiniä ja lisäksi tarvittaessa 1g parasetamolia
3. Ota runsaasti C-vitamiiniä = Virtsa pH muuttuu happamaksi ja bakteerit eivät happamassa ympäristössä pysty lisääntymään.
Nämä kolme temppua ja kivut lähtevät 99%:lla pois tunnin kuluessa. Toki antibiootti on tarpeen mikrobin tappamiseksi ja kuuri täytyy aina syödä loppuun.
Olen juonut niin paljon että päässä heittää (=alkaa olla vaarallista), olen juonut sokeroimatonta karpalomehua monta lasillista, ottanut useamman särkylääkkeen, ottanut sitä c-vitamiinia tablettina/porejuomana ja lisäksi vetänyt mustaherukoita/appelsiinia/tms. jotta saisin lisää vitamiinia, ja syönyt puolukoita jotta virtsa happanisi.
Kivut silti kamalat monta tuntia, kunnes lääke alkaa vaikuttaa, ja lääkkeen kanssakin kestää useampi päivä ennen kuin oireet ovat kokonaan poissa. Nitrofur esim. ei poista oireita kokonaan, joten sitä en voi enää käyttää
ennen antibiootin vaikutuksen alkua.
1. Juo aivan tolkuttomasti = huuhtelee bakteeria pois virtsarakosta ja virtsaaminen helpottuu.
2. Ota vahintään 800mg ibuprofeiiniä ja lisäksi tarvittaessa 1g parasetamolia
3. Ota runsaasti C-vitamiiniä = Virtsa pH muuttuu happamaksi ja bakteerit eivät happamassa ympäristössä pysty lisääntymään.Nämä kolme temppua ja kivut lähtevät 99%:lla pois tunnin kuluessa. Toki antibiootti on tarpeen mikrobin tappamiseksi ja kuuri täytyy aina syödä loppuun.
Tuosta sairauslomasta: meillä kuntatyönantajalla menee niin, että voi kirjoittaa itselleen sairauslomaa max 3pvää, jos syynä, flunssa, mahatauti tai migreeni. Omalla ilmoituksella voi olla vuodessa pois 6pvää.
JOS sinustakin. Kai nyt aikuiset ihmiset itse tietää, milloin on työkuntoinen, milloin ei.
Itselläni on ollut virtsatietulehduskierre, enkä todellakaan mennyt töihin ennen kuin lääkkeet vaikuttivat. Olin siis muutaman tunnin aamusta poissa.
Ikävä kyllä usein maanantaiaamusta, kun viikonloppuna oli ollut seksiä (yhdyntä laukaisi).
Kerran pomo kyseli, miksi en ollut kokouksessa. Laitoin vaan, että mulla on krooninen virtsis, minkä myös työterveyslääkäri tietää. Ja ei ole aikomusta nyt eikä muulloinkaan tulla kokoukseen kärsimään ja häiritsemään muita.
Mulla auttoi estolääkitys. Otin siis pillerin, jos oli ollut esim. 2-3 x seksiä/päivä (those were the days :))
flunssan tai mahataudin takia, kaikista muista on oltava todistus
voi olla pois tietyissä sairauksissa, jotka työnantaja on määritellyt, esim. flunssa, vatsatauti, mutta yleensä virtsatieinfektio ei kuulu niihin, koska sen hoito joka tapauksessa edellyttää lääkärin arviota (käytännössä yleensä sitä, että vie virtsanäytteen ja sen perusteella kirjoitetaan antbiootti potilasta tapaamatta). Pyydettäessä lääkäri varmasti kirjoittaa sairasloman, kun kertoo voimakkaista oireista, kannattaa ilmaista asia, kun aamulla vie virtsanäytteen. Työnantajalle toki pitää ilmoittaa olevansa työkyvytön ja samallahan voi kysyä tarvitseeko lääkärintodistukseb, Moni toki on työkykyinen virtsatietulehduksen aikana, toiset voivat tarvita 1-2 pv sairaslomaa, jos on voimakkaat oireet.
t. lääkäri (joka on joskus sairastanut virtsatietulehduksia)
suosittelen poissaoloa. mielestäni jatkuva vessakäynti hidastaa työtä ja kanssa työskentelijöille kanssa ärsyttävää,jos ei syytä tiedä. voivat ajatella myös että tekstaa /puhuu puhelieen vessa kerroista päätellen.
onneksi ne antiobiootit tepsivät nopsaa =)
olla pois töistä, jos oireet on vaikeat vaikka kuumetta ei olisikaan. Mulla ei ollut kirvelyjä, vaan valtavat vatsakivut ja pissat vain tulivat housuun. Samalla hetkellä, kun tunsin pissaamisen tarpeen, housut olivat jo märät. Jos olisi pitänyt töissä olla, olisi pitänyt käyttää vaippaa.
kirjoittaa kyllä taatusti 1-2 päivää sairauslomaa...
sanotaan ettö mielestäni ne jotka pystyvät tekemään töitä vti:n aikana tietävät sen itse.
Joillekin vti tuo todella rankat oireet ja kivut ja tällöin työnteko ei todellakaan onnistu..