Onko virtsatietulehdus hyväksytty poissaolosyy?
Työskentelen opettajana yläasteella ja saan olla omalla ilmoituksella 3 pv poissa töistä, kun kerron syyn esimiehelle. Onko VTI pätevä poissaolosyy?
Tiedän, että meillä ainakin kuume, flunssa, oksennustauti hyväksytään muitta mutkitta, mutta saanko osakseni ihmettelyä, jos soitan aamulla ja sanon että mulla on ihan hirveä virtsatietulehdus, enkä siksi pääse tänään töihin?
Olen saanut tänä kesänä riesakseni jatkuvan Vti-kierteen... Vti:n alkaessa en pysty muuta kuin istumaan pytyllä ja tiristämään pissatippoja, ja kirvelee niin ****leesti! WC:ssä joutuu istumaan jatkuvasti. Olemisesta ei tahdo tulla mitään, ja antibiootit alkavat vaikuttaa vasta n 3 h:n kuluttua ensimmäisestä tabletista... Eli töissä olemisesta ei tule kyllä mitään. En uskalla jättää 25 yläasteikäistä oppilasta yksin luokkaan keksimään kolttosia, jos ravaan vessassa 5 min. välein...ja taitaa se herättää jo epäilyksiä oppilaissakin, jos ope ravaa koko ajan jossain...luokasta on aika pitkä matka opehuoneen wc-tiloihin.
Luulisin, että yksi tai kaksi poissaolopäivää riittää, ainakin tähän asti on lääkkeet tehonneet aikas hyvin.
Kommentit (46)
tulen myöhässä, PAKKO mennä lääkäriin heti aamulla. Menin lääkäriin, tulehdus todettiin, resepti kirjoitettiin, EI sairauslomaa. Lääkärin mielestä ei ollut aiheellista. Tuskainen päivä oli! Sama työterveyslääkäri kyllä pisti mut töihin myös silloin, kun ei ollut ääntä. Sanoi vaan, että laita oppilaat hiljaisiin töihin. Ihan kuin nyt oppilaiden äänessä olisi ollut mitään vikaa, mähän se en voinut puhua eikä raakkumista/kuiskaamista toisaalta myöskään suositeltu.
Ilmeisesti kunta on sanonut, että opeille ei saa antaa helposti poissaololupaa, koska se aiheuttaa niin kaaoksen koulussa.
seuraavaksi kai pitäisi saada saikkua hiivatulehduksestakin...
Itse olen toimistotöissä, eli periaatteessa pystyn ravaamaan vessassa vaikka minuutin välein, mutta kyllä olo VTI:n alussa, ennen kun lääkkeet alkavat vaikuttaa, on niin kokonaisvaltaisen huono ja tuskallinen, että on pakko pitää edes yksi päivä sairaslomaa. Saa sitten rauhassa istua pöntöllä tai maata lämpimiin vällyihin kietoutuneena sängyssä. Esimiehille olen joko sanonut syyn ihan suoraan tai olevani kuumeessa, vähän siitä riippuen, kuinka hyvissä väleissä olen esimieheni kanssa. Taannoinen naispuolinen esimieheni kärsi itse samasta vaivasta, joten oli varsin helppoa ilmoittaa poissaolon syy.
Opiskeluaikana olin kaupan kassalla töissä, enkä meinannut saada lääkäriä kirjoittamaan saikkua VTI:sta. Ei meinannut millään tajuta, että siitä kassalta nyt ei livetä vessaan aina tarpeen tullen, vaan jankutti vain, että "käyt vessassa niin usein kuin pystyt ja lääkkeet vaikuttavat kyllä nopeasti"...
Onko hiivatulehduksessa niin kipeä että vuotaa verta ja tulee pissat housuun? Nimittäin meikäläisellä käy yleensä molemmat edellä mainitut kun virtsis iskee. Pientä on jos riittää vessakäynti 5-10 min välein, mutta tuskin siinäkään tilanteessa kovin tehokkaasti pystyy töitä tekemään.
Kannattais pitää turpa kiinni jos ei ole itsellä kokemusta.
ja riippuu tapauksesta, sinun vaivasi kuulostaa niin kiusalliselta että loma on tarpeen.
Oma vti oireilee vain voimakkaalla virtsan hajulla ja siitä sen tunnistan.
Ohjeeksi sinulle syö yliannoksella C-vitamiinia muutamana päivänä, juo karpalomehua.
Minun vti-kierre johtui miehen vilkkaasta sukupuolielämästä (ei ainoastaan kotona) olen aivan varma että mies kuljetti pöpöjä.
töihin enää menisi. Pissasin verta ja seisoin suihkun alla. Vaiva alkoi illalla ja aamulla olin kohtuukunnossa ab:n ansiosta.
Ja kovin tuskaisen näköinen olikin, sai päivän-pari saikkua toimistotyöstä.
Joskus niin kipeitä virtsiksiä, että itkettää. Enpä ole ollut työkykyinen.
Sitten niitä pieniä kirvelyjä, jotka menevät kuurilla nopeasti ohi ja kivut helpottavat.
Mutta jos olet sairaslomaa saanut, ei sinun tarvitse analysoida töissä kipusi laatua, ole toki töistä pois jos paha olo on.
Eli sinun ei tarvitse kertoa syytä, miksi olet poissa. Jos hän vaatii sairaslomatodistusta, riittää, että lääkäri kertoo sen sinulle. Sinun ei siis todellakaan *tarvitse* kertoa, että sinulla on kusari.
täytyy kertoa syy apulaisrehtorille, jotta saa olla sen 3 pvää omalla ilmoituksella.
Et todellakaan ole työkykyinen VTI:ssa. Saikkua vaan, valehtelet vaikka sitten että on mahatauti.
olen aina saanut useamman pvän saikkua kun ollut VTI.En todellakaan ois pystynyt olemaan töissä.
taitaa sitten olla vähintäänkin epäpätevä. Oli niin urpo että lähetti sairaalahoitoon vti:n takia. Aika urpoja ne taisi siellä sairaalassakin olla kun eivät kotiin lähettäneet o_0
no ei tuo mielestäni ole edes pätevä syy olla poissa
Itse olen joskus joutunut jäämään töistä pois päiväksi (tai osaksi päivää) VTI:n takia. Lääkkeet kyllä purevat nopeasti, mutta onhan tuo kivulias vaiva.
Onko sinulla uusi parisuhde kun on tuollainen kierre tullut? Tätähän kutsutaan myös "honeymoon-taudiksi";) Ikävämpi vaihtoehto on sitten klamydia, eli sekin kannattaa testata, jos kierre jatkuu. Jos kyseessä on pelkkä VTI, myös estolääkitys on hyvä vaihtoehto. Omasta mielestäni NitroFur on ihan paras lääke virtsikseen!
todellakaan kykene töihin, aina en kykene kotona esim. telkkari katsomaan vaan joko kyhjötän pahoinvoivana, kivusta kärsivänä peiton alla puolitajuttomana tai sitten istun monta tuntia putkeen pöntöllä. Pois ei kannata nousta sille muutaman sekunnin päästä pitää tiristää lisää partakoneen teriä virtsaputkesta ulos, tai siltä se ainakin tuntuu.
Kaiken lisäksi viimeksi kun oli tulehdus en ehtinyt edes vessaan, pissasin miesystäväni olohuoneen lattialle kun en vaan kyennyt pidättämään pidempään ja koski niin paljon että itkin.
Kierteestä kärsin minäkin ja joskus harvoin on sen verran lievät oireet että töitä voisi tehdä jos olisi sellainen työ missä pääsee vessaan aina kun tarvitsee.
olen joskus istunut pöntöllä muki kädessä. Hanasta juotavaa ja toisesta päästä samaa tahtia ulos. Ainoa jotenkin siedettävä tila. Kun en enää jaksanut siinä istua, menin koneelle ja vilkuilin kelloa, että olisin edes 5 minuuttia kyennyt pitämään vessataukojen välillä. Aika tuskaista. Onneksi oli vapaapäivä.
Eli hyvin voi olla sellainen VTI, ettei töistä tule mitään. Paljon huonommin kuin tavallisessa oksennustaudissa, jossa ainakin itse olen oksennusten välillä usein osan aikaa melko hyväkuntoinen.
Itse olen toimistotöissä, eli periaatteessa pystyn ravaamaan vessassa vaikka minuutin välein, mutta kyllä olo VTI:n alussa, ennen kun lääkkeet alkavat vaikuttaa, on niin kokonaisvaltaisen huono ja tuskallinen, että on pakko pitää edes yksi päivä sairaslomaa. Saa sitten rauhassa istua pöntöllä tai maata lämpimiin vällyihin kietoutuneena sängyssä. Esimiehille olen joko sanonut syyn ihan suoraan tai olevani kuumeessa, vähän siitä riippuen, kuinka hyvissä väleissä olen esimieheni kanssa. Taannoinen naispuolinen esimieheni kärsi itse samasta vaivasta, joten oli varsin helppoa ilmoittaa poissaolon syy.
Opiskeluaikana olin kaupan kassalla töissä, enkä meinannut saada lääkäriä kirjoittamaan saikkua VTI:sta. Ei meinannut millään tajuta, että siitä kassalta nyt ei livetä vessaan aina tarpeen tullen, vaan jankutti vain, että "käyt vessassa niin usein kuin pystyt ja lääkkeet vaikuttavat kyllä nopeasti"...
mutta en ole silti ikinä siitä saikkua vonkunut. kassatädillä nyt on pikkasen eri asia kuin jollain toimistotyöntekijällä joka voi käydä siellä vessassa niin usein kuin haluaa.
ja itkettykin kun sattuu niin helvetisti. Siitä huolimatta ei ole ollut virtsistä eikä hiivaakaan joka ois jäänyt labroissa kiinni. Limakalvot vaan niin heikossa kunnossa :( olo on todella sairas, vatsaan koskee ja väsyttää. En olisi todellakaan työkuntoinen tuossa tilanteessa.
Ja kerrat kun on oikeasti VTI ollut, olen ollut aivan pois pelistä.
miehet potee flunssaa ja ovat niin sairaita silloin? silti pitäisi näköjään VTI:tä sairastavaa kohdella kuin syöpäpotilasta. kyllä tuo mun mielestä aika outoa on.
että sulla on VTI:ssä aina vähän kuumetta myös, eikä olo siksi ole hyvä. Ei kaikkia intiimivaivoja tartte kertoa. :)