Eikö noille sähköpotkulaudoille ole minkään maailman sääntöjä/lakeja?
Autossa pitää pitää turvavyötä, on nopeusrajoitukset, on liikennesäännöt. Samoin pyöräilijöille on pyöräilykypärät ja liikennesääntönsä.
Mutta entä sähköpotkulaudat? Ihan järjetöntä, että niillä saa mennä miten lujaa vaan, ihmisten seassa miten sattuu ja kännissä. Ei ole vielä vissiin kukaan kuollut (Suomessa), mutta mitä jos joku lapsi jää vaikka alle? tai kuka tahansa.
Olenko ainut jonka mielestä on ihan käsittämätöntä koko touhu?
Kommentit (84)
Olen 41 v nainen ja sähköpotkulautailija törmäsi minuun, kun tulin bussista. Lensin maahan, mutta onneksi ei mitään vakavampaa sattunut. ( Keräilin ostoksiani pitkin katua). Tämä liitäjä paineli karkuun. Klo 14, Hepokuja Vantaa. Bussi 570.
Elämä on arvaamatonta ja kaaosta, vaikka vihervassari kuinka yrittäisi sitä hallita...
Ihan saatanasta, kun saa väistellä niitä hurjastelijoita keskellä Helsingin keskustaa. Koko ajan saa olla valppaana muutenkin autoista ja pyöräilijöistä, niin sitten nää vielä päälle. Kerran wolt-kuljettaja meinasi törmätä sähkölaudalla minuun.
Kukaan ei välitä mistään mitään. Ei väistetä, ei vähennetä vauhtia. Maanteiden kuninkaat. Liikennesäännöillä ei ole mitään merkitystä.
Olkaa te onnellisia kaupungeissa missä näitä lautoja ei ole. Älkääkä edes hyväksykö. Vastustakaa, tehkää ennakkoon adressi, missä kiellätte ko. kauhuvälineet.
Miksi ei kysytä kaupunkilaisten mielipidettä? Liikkumisesta on tullut viattomille vaarallista! Ja känniset teloo ittensä ja muut turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulautailu on testosteronivajeisten soijapoikien hommaa.
Tämä.
Ihmeellistä kyllä että on moottoriajoneuvo mutta voi vapaasti ajaa ilman kypärää vaikka kännissä. Jopa ruohonleikkurilla ajosta kännissä saa rattijuopumustuomion.
Pitäisi koskea samat säännöt kuin moottoripyöriä, ainakin kypärän ja rattijuopumuksen osalta.
Olen ihmetellyt jo pitkään miten voidaan antaa joillekin yrityksille tuollainen valta. Ajokkeja saa jättää pitkin poikin, ajellaan mistään piittaamatta ja vaikka päihtyneenä. Näihin pitäisi jo puuttua. Muutenkin olisi jengin parempi liikkua vaikka fillarilla, muutenkin huonokuntoista ja plösöä porukkaa näkyy ympäriinsä nykyään.
Aina väliin innostun heittelemään pusikoihin ja ojiin potkulautoja joita on jätetty pitkin ja poikin. Hyvää treeniä.
Täällä oli paikallislehdessä juttu miehestä, joka sai aivovamman kun kaatui tuollaisella niin pahasti. Mulla ei itselläni ole noita vastaan sinänsä mitään, mutta kyllä esim. promillerajat ja kypäräpakko olisi ihan hyvä asia. Just luin että aika iso osa skuuttionnettomuuksista tapahtuu kännissä, enkä ihmettele sitä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä että on moottoriajoneuvo mutta voi vapaasti ajaa ilman kypärää vaikka kännissä. Jopa ruohonleikkurilla ajosta kännissä saa rattijuopumustuomion.
Pitäisi koskea samat säännöt kuin moottoripyöriä, ainakin kypärän ja rattijuopumuksen osalta.
Itse veikkaan että ideologialla on tässä suuri osuus. Koska sähkö = ei säännöt koske. Vaikka täysin järjenvastaista että niillä saa ajaa kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli paikallislehdessä juttu miehestä, joka sai aivovamman kun kaatui tuollaisella niin pahasti. Mulla ei itselläni ole noita vastaan sinänsä mitään, mutta kyllä esim. promillerajat ja kypäräpakko olisi ihan hyvä asia. Just luin että aika iso osa skuuttionnettomuuksista tapahtuu kännissä, enkä ihmettele sitä lainkaan.
No se ei haittaa, jos lautailija itse vammautuu, mutta se haittaisi, jos viaton ohikulkija vammautuisi.
Pitäisi olla niin, että jalkakäytävälle ei ole muulla sähkölaitteella mitään asiaa paitsi sähköpyörätuolilla. Kaikki muut vain autojen sekaan, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä saa mennä miten lujaa vain, mutta ovat ne silti mustakin älyttömiä.
Niillä on ihan kiva ajella ja katsella kaupunkia. Vuokraan välillä kaksi, toisen itselleni ja toisen lapselleni. Peräkkäin ajellaan sitten.
No ihan kuin pyöräilijät eivät menisi kauheaa vauhtia jalankulkijoiden seassa. Jotkut raivopäät ohittavat ihmiset tahallaan mahdollisimman läheltä ja kiroavat mennessään. Eivätkä noudata liikennesääntöjä, puikkelehtivat autojenkin seassa miten ikinä lystäävät.
Käteviä kaupunkikulkuneuvoja. Olen nelikymppinen. Käytän sulanmaan aikaa työmatkoille. Yhtä kovaa niillä ajetaan kuin pyörälläkin ja ihan sama kypäräsuositus on niillä kuin fillareillakin. Skuutit rinnastetaan polkupyörään lainsäädännössä. Tosi käteviä laitteita. Kannattaa vaan kulkea ajan mukana eikä vastustaa kuin joku vanha hölmö. Niin niitä autojakin aikanaan vastusteltiin ja hevoskärryt koettiin paremmaksi. Ihmiset hölmöilee ihan samalla tavalla autojen, pyörien, mopojen kanssa. :)
Muutaman olen jo paiskannut pusikkoon kun niitä jätetään jatkuvasti ajoväylille.
Sähköpyörille, sähköpotkulaudoille ja muille moottorikäyttöisille/avusteisille ajoneuvoille pitäisi olla samat säännöt kuin moottoripyörille.
Ihan eri asia verrattuna lihaskäyttöisiin kuten tavallinen pyörä tai tavallinen potkulauta.
Kun tarpeeksi monta on t'pettu niiden takia, tehdään laittomiksi. Monissa Euroopan kaupungeissahan jo ovat laittomia. Suomi tulee tässä(kin) jälkijunassa. Taas pitää kokeilla, josko meillä toimisi asia, joka muualla on jo ajat sitten todettu toimimattomaksi.
Ei niillä saa mennä miten lujaa vain, mutta ovat ne silti mustakin älyttömiä.