Onpa löysät tädit päiväkodissa
Meillä on 2 lasta, kohta 4 ja 2,5 v, ja vaihdettiin asuntoa kesällä, muutettiin noin 5 km:n päähän. Anoin päiväkotipaikkoja ja sain.
Isompi oli päiväkodissa jo viime vuoden, koska nuoremmalla oli lääketeteellinen ongelma, mikä viime vuonna onneksi saatiin ainakin toistaiseksi korjattua (synnynnäinen sydänvika). Menin töihin jo keskiviikkona. Hyvin meni sopeutuminen ym.
Mutta tänään kun hain noin 16.30, niin satoi kaatamalla ja kumma että yhdelläkään lapsella ei ollut sadekamppeita päällä... ei vaikka ainakin omillani oli ne olemassa siellä ja musta kun ne itse hain niin niillä muillakin oli. Ainakin esikoiseni kaverilla, kun tiedän etunimensä.
Löin itse ne sadevaatteet päälle ja kysyin, miksi eivät pukeneet. Vastaus oli että kaikki eivät halunneet... Eivät halunneet!!!! Kysyin mitä omani sanoivat, niin he eivät olleet ne, ketkä eivät halunneet. Sanoin, että minä haluan, että ne laitetaan, koska me kävellääntästä kotiin noin 10 min.
Toinen täti kysyi multa mitä olen sanonut esikoiselle kun kyselee koko ajan (on kyselykausi). Sanoin että vastaan jos on todellinen kysymys, mutta jos on vaan miksiä miksin vuoksi, sanon vaan että nyt höpötys pois. Totesi vaan, että ai hyvä kuulla, että niin voi sanoa... Häh???
Edellisen päiväkodin tädit eivät olleet näin nynnyjä...
Kommentit (55)
jos sataa kaatamalla? Mä toivoisin myös, vaikka haen autolla. Olisi helpompi kuljettaa kotiin kun ne vaatteet ei olisi kuraiset, siis vetää sadekamppeet pois siinä auton ovella.
Oli kesä tai ei, niin sateella sitten joko sisälle sinne leikkimään tai semmoiset kamppeet päälle, että ei tarvitse nyhjöttää katoksen alla tai olla märkä & kurainen.
Johan sen järkikin sanoo. Niissä tukahtuu. Ajattele lapsiasi. PK:ssa toimittu ihan oikein, eikä syytä valittaa mistään.
MUTTA ei jos lämpötila on 25 ...
Oot tosiaan vaikea siakas - jos olisivat PKssa laittaneet sadetakit päälle niin tod.näk. täällä valittamassaettä kun laittoivat hiostavat kamppeet
en nähnyt mittaria, mutta max 20 jos sitäkään. Villi veikkaus lähempänä 15 kun 20 astetta.
Itselläni oli takki päällä, koska oli niin kylmä tuuli, niin osalla tädeistäkin.
Ja mistä päättelet, että valittaisin jos olisivat pukeneet? Päinvastoin, olisin heille sanonut, että kiva kun laitoitte. nyt siis laitoin itse.
ap
Oot tosiaan vaikea siakas - jos olisivat PKssa laittaneet sadetakit päälle niin tod.näk. täällä valittamassaettä kun laittoivat hiostavat kamppeet
usein lapset haetaan tiettyyn aikaan, jospa olivat menneet katoksen alle, koska oli tiedossa että useimmat lapset haetaan 10 min sisään.
Järkkyä arvostelua ap, tollasen valittajan lapset kyllä kärsii nahoissaan, niillä on täsät lähtien aina sadevaatteet päällä jos koko päivänä on tullut pisaraakaan.
iholle? Esim. T-paidan päälle? Tuo on ällön tuntuinen.
Meillä on siis 2 tyttöä.
Itse laitoin heille pitkähihaiset ohuet trikkopaidat juuri niistä varavaatteista + alla heillä oli shortseina vajaamittaiset trikoot. ja siihen sitten ne sadekamppeet.
ap
iholle? Esim. T-paidan päälle? Tuo on ällön tuntuinen.
ajatteli varmaan että kun olet nipi, pitää sun lapselle jokaiseen miksi kysymykseen vastata, ettei äiti pahastu...
Ja kyllä se kurahousu meninki on iahn eri parin viikon päästä kun syksy tulee ja sataa ja lämmintä on alle 10 astetta, eli odotellaan innolla sitä - kyllä ne silloin ihan varallekin laitetaan. Mutt Suomessa on varmaan 5 näin lämmintä päiväkotipäivää vuodessa...
liikaa päälle?
Pitkähihainen paita JA sadetakki on kyllä liiiiiiikaaa. Olkoot sulla ollut kuinka kylmä tahansa..
kysyin,kauanko vielä ovat kunnes kaikki on haettu, sanoivat että loput haetaan puolen tunnin päästä.
Ja todellakin, jos lapsille käydään kostamaan tätä, niin silloin a) mä todella valitan ja niin ylös että katuvat sitä b) pidän heitä todella väärällä alalla olevina ihmisinä.
Ongelma ei ollut tämä hiostavuus ym. vaan kuulin kun me tultiin sadevaatteissa ulos että koettivat jollekin puhua "laitettaisko kumminkin ne sadevaatteet, niin pääsisit leikkimään vapaasti kuten S ja T (lapseni)? "En halua!" "No ei sitten."
Minusta se on löysää ja ei sovi päiväkotiin. En kannata tuota linjaa kotonakaan, en mitään natsilinjaakaan, mutta vanhemmat ja tädit määräävät tärkeät asiat kuten vaatetuksen. Ja päiväkodissa tädit, koska niiden täytyy tehdä ne päätökset itsenäisesti.
Voi käyttää järkeä. Sadekuuro = lyhyt kuuro, muutaman minuutin. Rankkadade kastelee koko pihan. ja jos on epävarma kuka haluaa mitäkin, niin kysyy haettaessa, että olisitko halunnut että on sadevaatteet nyt. Kysyyhän ne kaikkea muutakin lapsiin liittyvää, kuten saako lapsi nukkua päiväunia, mikä on lempiruoka, mistä sisäleikeistä lapsi pitää jne.
ap
usein lapset haetaan tiettyyn aikaan, jospa olivat menneet katoksen alle, koska oli tiedossa että useimmat lapset haetaan 10 min sisään.
Järkkyä arvostelua ap, tollasen valittajan lapset kyllä kärsii nahoissaan, niillä on täsät lähtien aina sadevaatteet päällä jos koko päivänä on tullut pisaraakaan.
jos sade on yhtäkkiä alkanut - ja meillä ainakin tänään alkoi ihan yhtäkkiä kova sade, niin siinä, kun olisi saatu lapset suojaan, kaikkien kuravaatteet haettua ja puettua/ autettu pukemaan päälle, mitä todennäköisimmin sade olisi jo lakannut... en mä ainakaan alkaisi siihen ja varsinkin, jos on aika, jolloin vanhemmat alkavat tulla hakemaan lapsiaan... ja ei kai niitä sadevaatteita nyt vain varmuuden vuoksi pihalle panna vain sen vuoksi että on pilvistä...
Pointtihan ei varmaan ollut se, että paljon oli lämmintä, montako metriä sekunnissa tuuli ja montako milliä satoi vettä, vaan se, että pk:n tädit ei pukeneet sadevaatteita, KOSKA lapset ei halunneet?!
Kyllä minäkin olisin jäänyt suu auki ihmettelemään, jos minulle yhtään mitään noin perustellaan. Lapseni on vielä harvinaisen kovatahtoinen, niin hän olisi sitten tuolla päiväkodissä talvella t-paidalla pihalla, koska "ei halunnut haalaria".
Haloo, mistä niille maksetaan?
meillä on kummatkin kylmälle arempia kuin minä, tyyppiä jotka nukkuu aina omasta tahdostaan sukat jalassa ja pitkähihaisissa pyjamissa.
Ja mulla on hommattu erityisesti ohuita mutta pitkähihaisia trikoopaitoja juuri sen takia, koska monesti aamullakin, itse asiassa joka aamu tällä viikolla, eivät oo halunneet lähteä pelkällä t-paidalla. Olen tädeille sanonut, että vaihtakaa sitten ulkoiluun, jos on lämmin, tytöt t-paitoihin, joita on varavaatteina myös.
ap
ap
liikaa päälle?
Pitkähihainen paita JA sadetakki on kyllä liiiiiiikaaa. Olkoot sulla ollut kuinka kylmä tahansa..
kyllä ilma on vielä kesäinen. Kaikki ne parikymmentä lastako olisi pitänyt pukea kuravaatteisiin, ja sitten kohta kuuron jälkeen kun aurinko paistaa, taas riisua? Jos tuollaisesta pitää valittaa, niin mitäköhän vielä tulee sinulle vastaan? Minusta tuntuu kyllä melko vähäpätöiseltä asialta. Ja todellakin, minusta on parempi, että kysytään, miten voi vastata kun lapsi kyselee, kuin että suoraan vain tokaistaan, että höpinät pois.
vaan aika rempseä, Jonkun verran täytyy olla nipo tuon toisen kohdalla sydänvian vuoksi.
Meillä aloittivat maanantaina ja koko viikko on ollut lämmintä + muistan, kun tyttö oli päikyssä vanhassa paikassa, että oli lämmintä toukokuussakin.
ap
ajatteli varmaan että kun olet nipi, pitää sun lapselle jokaiseen miksi kysymykseen vastata, ettei äiti pahastu...
Ja kyllä se kurahousu meninki on iahn eri parin viikon päästä kun syksy tulee ja sataa ja lämmintä on alle 10 astetta, eli odotellaan innolla sitä - kyllä ne silloin ihan varallekin laitetaan. Mutt Suomessa on varmaan 5 näin lämmintä päiväkotipäivää vuodessa...
pointti oli juuri tämä, ovat löysiä, kun antavat noin paljon päätäntävaltaa lapsille... omani sentään tottelevat kohtuudella, mutta tuo on väärä linja, että lapset ei halua sadevaatetta -> ei sitten...
ap
Pointtihan ei varmaan ollut se, että paljon oli lämmintä, montako metriä sekunnissa tuuli ja montako milliä satoi vettä, vaan se, että pk:n tädit ei pukeneet sadevaatteita, KOSKA lapset ei halunneet?!
Kyllä minäkin olisin jäänyt suu auki ihmettelemään, jos minulle yhtään mitään noin perustellaan. Lapseni on vielä harvinaisen kovatahtoinen, niin hän olisi sitten tuolla päiväkodissä talvella t-paidalla pihalla, koska "ei halunnut haalaria".
Haloo, mistä niille maksetaan?
Mutta aika hassua, että niillä lapsilla oli sortsit päällä jos ulkona oli vaan 15. Missä päin Suomea muuten oli tänään 15 astetta?
mutta etelä-suomessa, lähellä pk-seutua ja tänään sää vaihteli niin, että keski-päivällä oli varmaankin 20-25.
Siinä ennen sadetta tuli noin 20 min kylmempää, niin että kaikki veteli takkeja päälle. Rulin bussilla ja kävelin pari min. sateessa, ja sitten kun pääsin pihaan, näin että oli jo sen verran kauan satanut, että maa oli märkää ja oli jo paljon lätäköitä.
pojilla oli kaikilla shortsit ja tytöillä joko täyspitkät trikoot tai tuollaiset vajaamittaiset.
Mutta pointti ei ollut se lämpö vaan se operustelu: kaikki ei halunneet...
ap
Mutta aika hassua, että niillä lapsilla oli sortsit päällä jos ulkona oli vaan 15. Missä päin Suomea muuten oli tänään 15 astetta?
että hoitajia väsytti, pitkä viikko takana. Ei nekään aina jaksa niinkuin ei jaksa äiditkään, hekin ovat vain ihmisiä: välillä haluaa päästä vähän helpommalla. Itse keksin katoksen alla sitten jotain mukavaa tekemistä: lauluja, loruja tai peräti satukirja..
Jos eivät pukeneet sen takia, etteivät lapset halua, niin metsään menee ja kovasti. Luonnollisesti olen täysin ap:n puolella asiassa.
Tuo lapsesi minulle hoidettavaksi- Teen asiat lasten kannalta aina järkevästi ja turvallisuutta ajatellen. En kunkin lapsen mielihalujen pohjalta.
Välillä tunnen itseni natsiksi ja kiellän lasten mielestä hauskoja juttuja. Olen kuitenkin sanonut aina lapsille, että vaikka kiellän, niin syliini on kaikki tervetulleita, jos tuntuu maailma kaatuvan päälle.
Johan sen järkikin sanoo. Niissä tukahtuu. Ajattele lapsiasi. PK:ssa toimittu ihan oikein, eikä syytä valittaa mistään.