Tiedoksenne mammat, mä tosiaankin laitan lapsenne pesemään kätensä meille tullessa.
Asia kuulemma aiheuttanut polemiikkia kodeissa.
Pitkin kesää on lapsia virrannut kylään ja joka nassikan laitan käsipesulle ensin ja pyydän riisumaan kengät.
Ja syynä ihan se, että kun tuolla pihalla hiekkakakkuja yms. tekevät, on kädet todella likaiset ja kengät täynnä hiekkaa. Kivempaa kaikille, kun sisäleikit jatkuu puhtain käsin, eikös? Tämän olen sanonut pikkuvieraillekin ja kiltisti ovat kätensä pesseet ja kengätkin alkaneet jäädä eteiseen. Ja mielellään tänne tuntuvat aina tulevan leikkimään :)
Mutta vanhemmat kuulemma ovat olleet asiasta näreissään, kun ei omassa kodissa aina tarvitse noin toimia.
Meillä nyt kumminkin näin toimitaan, jos ongelma, niin ohjeistatte varmaan lapsenne pysymään poissa?
Kommentit (24)
Mihin ap:n aloitus kolahti näin kovasti, että pitää fantasioida kostosta?
Itse en hinkkaa kenenkään lapsen käsiä, en omieni enkä vieraiden. Lapset pesevät itse kätensä.
Mun lapsen käsiä sä et ala hinkkaamaan! Jos sillä on likaiset kädet, niin sit sillä on. Opetankin lapseni JUOKSEMAAN heti eteiseen päästyään pitkin teidän huushollia kengät jalassa, hahahahaaa :D
Jos sinä korotat ääntäsi tai tiuskit ja sähiset sanoessasi "Älä hypi", ei kai sen tarvitse tarkoittaa, että kaikki tekevät niin.
Jos haluaa olla jämäkkä ja samalla kohtelias, lapselle voi sanoa myös: "Ole hyvä ja tule alas sohvalta hyppimästä!" " tai "Vie lasi tiskipöydälle, kiitos!".
On monenlaista puhetta ja on taito käyttää sopivaa puheen tehoa. Jos suostutteleva ja vaihtoehtoja tarjoava tai odottava puhetyyli riittää, hyvä niin. Jos lapsia on monta ja menoa ja vilskettä riittää ja tulee esimerkiksi vaaratilanne, on syytä olla yksiselitteisen napakka. Ei palomiehetkään kujertele: "Et viitsisi olla enää menemättä sinne makuuhuoneeseen, kun siellä on se tulipalo ja siinä voi palaa hameen helmat.", mutta ei toinen vaihtoehto ole tiuskia tai komennella valtapelinomaisesti. Jämäkkää, tahdon ilmaisevaakin puhetta on, mikä tuo turvaa, mutta ei pahaa mieltä. Usko pois.
16, mä koen että se on, koska silloin kuitenkin korotetaan ääntä. Ja lapsen silmissä on ihan eri asia, että aikuinen sanoo että "Älä hypi" kuin että sanoo "älä viitsi hyppiä siinä sohvalla". Kun puhuu lapsille kunnioittavasti, niin ne totteleekin, eikä tarvitse sanoa jämäkästi. Ja meille kaikki aina tuleekin mielellään kylään, liiaksi asti, varmaan juuri sen takia, että meillä ei komennella. Asioista sanotaan, mutta ei tiuskita. Ja lapset onneksi ovat sellaisia että tottelevat ihan normaalia puhetta, ei tarvitse puhua "jämäkästi" että saa viestin perille.
Teillä on teidän säännöt.
Ihmeellisistä asioista ne ihmiset sitte valittaaki!
Meillä on sama politiikka ja olen saanut kiitosta lasten vanhemmilta, he kun myös tekevät samoin.
Näin olemme tehneet jo vuosia.Ihmeellistä, jos joku vetää tuosta herneet nenään.
ja se nyt on ihan itsestään selvyys että kengät jää eteiseen. pihalla käydessä lapset sormeilee kaikkea mahdollista ja hiekkalaatikollakin käy ties mitkä elukat kuseksimassa. ihan hygienista on pestä ne kädet ja kuitenkin niin pieni vaiva. ihan rauhassa saa meille olla tulematta jos ei talon säännöt kelpaa.
niin makin laitan teidan lapset ja toivoisin etta kaikki niin aikuiset kuin lapsetkin pitaisi huolta kasihygieniasta ...
Jos minun lapsen laitat käsien pesulle, niin tosi hyvä juttu!
kun pesisivät vielä lähtiessäänkin teiltä. Ei tarvitsisi pelätä mitä kaiken pöpöjä sieltä kantaa.
Jos sillä on likaiset kädet, niin sit sillä on. Opetankin lapseni JUOKSEMAAN heti eteiseen päästyään pitkin teidän huushollia kengät jalassa, hahahahaaa :D
Ihanaa, että ainakin täällä saan asialle kannatusta.
Alkoi jo epäilyttää, että ei kait oikeasti tämä nyt ole joku isokin ongelma!
Tosiaankin olen saanut kahdesta perheestä viestiä, ettei heidän lapsiaan komennella näillä asioilla.
En mä ketään ole koskaan väkisin käsipesulle laittanut, jokainen mennyt ihan kiltisti kun olen vaan asiasta sanonut. Tottakait leikin huumassa ryntäisivät sisään noin vain :)
Ihanaa, että ainakin täällä saan asialle kannatusta. Alkoi jo epäilyttää, että ei kait oikeasti tämä nyt ole joku isokin ongelma! Tosiaankin olen saanut kahdesta perheestä viestiä, ettei heidän lapsiaan komennella näillä asioilla. En mä ketään ole koskaan väkisin käsipesulle laittanut, jokainen mennyt ihan kiltisti kun olen vaan asiasta sanonut. Tottakait leikin huumassa ryntäisivät sisään noin vain :)
tottakai komennat teillä muidenkin lapsia. Huh, huh mitä porukkaa.
sanon nätisti asiasta, ja jos ei tottele, niin sitten pitää lähteä ulos leikkimään. Se on kuitenkin vieras lapsi, en koe, että voin häntä komennella, vaikka kuinka olisi kotonani.
sanon nätisti asiasta, ja jos ei tottele, niin sitten pitää lähteä ulos leikkimään. Se on kuitenkin vieras lapsi, en koe, että voin häntä komennella, vaikka kuinka olisi kotonani.
Et kai ihan tosissasi ole, jos vaikka lapsi alkaa pistää teillä kämppää palasiksi tai kiusaamaan toisia niin sinäkö vaan nätisti sanot.
Sanon siis, että "meillä ei saa kiusata", tai "älä viitsi vetää kissaa hännästä, jooko" tai "meillä on sellainen sääntö että sohvilla ei saa hyppiä" jne. En siis sano että "älä hypi", tai "älä kiusaa" tms, minkä koen komentamisena. Aina ovat totelleet ihan nättiä sanomista, mutta jos eivät siis tottelisi, niin sitten sanoisin, että nyt pitää lähteä ulos leikkimään.
Sanon siis, että "meillä ei saa kiusata", tai "älä viitsi vetää kissaa hännästä, jooko" tai "meillä on sellainen sääntö että sohvilla ei saa hyppiä" jne. En siis sano että "älä hypi", tai "älä kiusaa" tms, minkä koen komentamisena. Aina ovat totelleet ihan nättiä sanomista, mutta jos eivät siis tottelisi, niin sitten sanoisin, että nyt pitää lähteä ulos leikkimään.
sanoa jämäkästi "Älä hypi" tai "Lopeta kiusaaminen" ei ne lapset siitä kärsi. Tuntevat vaan olonsa turvalliseksi kun tietävät että aikuiset pitää rajat eikä vaan lässytä nätisti.
jos tottelevat nättiäkin puhetta? Outo ajattelumaailma sulla, jos nätti puhe on lässytystä. Erittäin outo, tai sitten tunnet outoja lapsia jos niille pitää aina vaan tiuskia että tottelevat.
jos tottelevat nättiäkin puhetta? Outo ajattelumaailma sulla, jos nätti puhe on lässytystä. Erittäin outo, tai sitten tunnet outoja lapsia jos niille pitää aina vaan tiuskia että tottelevat.
sanoa jämäkästi "Älä hypi" tai "Lopeta kiusaaminen" ei ne lapset siitä kärsi. Tuntevat vaan olonsa turvalliseksi kun tietävät että aikuiset pitää rajat eikä vaan lässytä nätisti.
Tuollaista aikuista lapset alkavat pelkäämään!
ihan tavallisia ohjeenantoja eli käskyjä, tai komentoja, jos niin haluat. ei siinä tiuskia tarvi.
omaan kotiin tullessaan? Kas, kun siinä toivotun kyläpaikan lähtökäsipesun (?) jälkeen lapsi laittaa kengät jalkaansa, koskee kahteen ulko-oven kahvaan (kylässä ja kotona), pyöräilee tai matkustaa autossa/ julkisessa kulkuvälineessä jne. Siinä on jo monta pöpölähdettä kotiin tullessa.