Tiedoksenne mammat, mä tosiaankin laitan lapsenne pesemään kätensä meille tullessa.
Asia kuulemma aiheuttanut polemiikkia kodeissa.
Pitkin kesää on lapsia virrannut kylään ja joka nassikan laitan käsipesulle ensin ja pyydän riisumaan kengät.
Ja syynä ihan se, että kun tuolla pihalla hiekkakakkuja yms. tekevät, on kädet todella likaiset ja kengät täynnä hiekkaa. Kivempaa kaikille, kun sisäleikit jatkuu puhtain käsin, eikös? Tämän olen sanonut pikkuvieraillekin ja kiltisti ovat kätensä pesseet ja kengätkin alkaneet jäädä eteiseen. Ja mielellään tänne tuntuvat aina tulevan leikkimään :)
Mutta vanhemmat kuulemma ovat olleet asiasta näreissään, kun ei omassa kodissa aina tarvitse noin toimia.
Meillä nyt kumminkin näin toimitaan, jos ongelma, niin ohjeistatte varmaan lapsenne pysymään poissa?
Kommentit (24)
Ja lapsen silmissä on ihan eri asia, että aikuinen sanoo että "Älä hypi" kuin että sanoo "älä viitsi hyppiä siinä sohvalla". Kun puhuu lapsille kunnioittavasti, niin ne totteleekin, eikä tarvitse sanoa jämäkästi. Ja meille kaikki aina tuleekin mielellään kylään, liiaksi asti, varmaan juuri sen takia, että meillä ei komennella. Asioista sanotaan, mutta ei tiuskita. Ja lapset onneksi ovat sellaisia että tottelevat ihan normaalia puhetta, ei tarvitse puhua "jämäkästi" että saa viestin perille.
ihan tavallisia ohjeenantoja eli käskyjä, tai komentoja, jos niin haluat. ei siinä tiuskia tarvi.
Mutta, ymmärrän toki, että kaikilla ei ole sellaista auktoriteettia lapsiin, vaan pitää komentaa jotta totellaan.
Meillä omat lapset menevät automaattisesti suoraan eteisestä käsipesulle, samoin menevät vieraat lapset. Jos joku alkaa siitä mulla urputtamaan, niin sitten alkaa. Ei tarvitse sitten tulla tänne, voi leikkiä ulkona.
sehän on vain toivottavaa, helpottaa asioiden hoitoa jatkossa.