Surullista kun vanhemmat aivopesee lapsiaan
Asumme hienostoalueen naapurissa. Ei tämä omakaan alue mitään reunalähiötä ole, mutta enemmän tavisosastoa kuitenkin. Kivenheiton päästä alkaa kallis, omakotivaltainen merenrantaalue, jossa euroja pitää laittaa riviin melkoisesti ennen kuin asunto lohkeaa. Asukkaat on joku rikastuneita tai perineitä, taviksilla ei seillä ole varaa asustaa, ainakaan perheasunnoissa.
Lapseni käy harrastuksessa tuolla hienommalla alueella. Sieltä lähes järkiään vanhemmat laittavat lapsensa ympäri kaupunkia erikois- yms kouluihin eivät tähän lähikouluun. Samalla olen kuullut että sen alueen lapset puhuvat tästä lähikoulusta että se on NIIN HUONO, IHAN KAMALA yms. Vanhempien suusta ja ajatuksista siirrettyä. Ikävintä tässä on se että noille väitteille ei oikeasti ole MITÄÄN perusteita. Lähikoulu on hyvä peruskoulu, opettajat pysyvät viroissaan, rehtori panostaa koulun henkeen yms. On tosi surullista kun nuo hienomman alueen lapset sitten alkavat hylkiä näitä lähikoulun lapsia ihan vaan vanhemmilta saamiensa perusteettomien väitteiden ja juttujen takia.
Ethän sinä esitä koskaan eteenpäin, etkä ainakaan siirrä lapsillesi perusteettomia, huhu-puheisiin, kenteis vuosikymmenien takaisiin juttuihin perustuneita väitteitä päiväkodeista, kouluista, asuonalueista ja näin lisää eriarvoisuutta ja syrinjintää. Ethän?
Kommentit (12)
Olen ollut töissä "hienostokoulussa" ja hah... Kuvitelkoon mitä kuvittelevat, mutta parempiakin kouluja on.
En viljele ennakkoluuloja lapsilleni. Opetan, että kaikki ovat saman arvoisia rodusta, varallisuudesta tai elämänkatsomuksesta riippumatta.
että ne on ne pystynokkaiset turhamaiset seurapiriimuijat ja sitten on ne ylisuurilla autoilla ajelevat paskamahat, jotka tätä tekevät.
en päästä lapsiani tuollaisten lähellekkään, pysykööt omissa kuvioissaan. aivan turhaa pahoittaa lapsen mieltä ihan vaan sikis, että haluaisi itse päästä juoruamaan kavereille ja sukulaisille miten hienoa meidän marcus-tobiaksen kaverien kotona onkaan.
en tajua niitä vanhempia, jotka työntää lapsensa sinne minne ei selkeästi ole tervetullut. ei aikuinenkaan (täysipäinen) tunge itseään sinne minne ei selkeästi häntä kaivata.
Haukilahden, tapiolan tai mankkaan uusrikkaita? kauniainen?
vai onko nyt niin, että tämä onkin joku maaseutukaupunki, jossa näkyy "talokoon" mukaan menevä nokkimisjärjestys?
Jo nuo esitetyt epäilyt osoittavat että tätä siis esiintyy monilla paikoilla ja alueilla. Niin surullista.
t. ap
Koko syteemi on aika mätä. Mieti nyt kun kaikki rikkaan alueen kersat olisivat samassa koulussa, näkisivät vain samoista taustoista tulevia ihmisiä. Nyt sentään menevät erikoisouluihin joihin tulee lapsia koko kaupungista. Samalla oppinevat ilmeisesti aika nuorena hoitamaan itsensä itsenäisesti kaupunkiin ja takaisin. Olen huolestuneena katsonut tätä kuinka lasten elinympyrä pienenee pienemistään vuosien myötä. Tampereella sentään vielä kannustetaan ekaluokkalaisia käyttämään bussia koulumatkoihin, monessa paikkaa lapsista tehdään paasiivisia äidin auton takapenkillä paikasta toiseen siirtyviä objekteja. Kaupunkikulttuurin säilymisen kannalta on elintärkeää että tulevatkin sukupolvet tuntevat olevansa aktiivisia kaupungin päivittäiseen elämään osaa ottavia jäseniä jo pienestä pitäen. Eli, vaikka tämä meneekin ohi aiheen, antakaa niitten lastenne pyöräillä omin päin kaupalle ja antakaa niille ostoslista, käskekää niitten selvittää itse bussireitti kaupungin toisella laidalla asuvan kaverin luo jne. Tuntuu että nykyään aina paikka jossa vanhemmat eivät ohjaa lapsen jokaista askelta on virtuaalimaailmat.
Lapseni käy harrastuksessa tuolla hienommalla alueella.
On tosi surullista kun nuo hienomman alueen lapset sitten alkavat hylkiä näitä lähikoulun lapsia
ja tämä häiritsee sinua - miksi?
esim Helsingissä ei tosiaankaan ole mitenkään turvallista ja järkevää että 9-vuotias kulkee itsekseen kahdella kolmella kulkuneuvolla vaikkapa Viikistä johonkin Kaisaniemeen (yksi täällä suosituista kouluista). En itse ikinä laittaisi lastani tuota matkaa kulkemaan noin pienenä. Mutta moni laittaa ja en voi kun ihmetellä kun muksut seisii pimeellä metroasemalla talviaamuna.
Meidän lapsi käy sellaista erikoiskoulua, joka on painottunut kieliin. Ja kyllä, häntäkin pitää sinne kuljettaa mutta olemme punninneet karttuvan kielitaidon olevan vaivan arvoista. Mutta voin vakuuttaa että me olemme ihan tavallisia ihmisiä.
Ei myöskään kannata tehdä johtopäätöksiä, että kaikki "hienostokoulujen" oppilaat ovat aivopestyjä. Harvoin asiat ovat noin mustavalkoisia. Sitä paitsi mitä väliä sillä on, minkälainen maine lapsesi koululla on jos hän itse viihtyy siellä?
menisi Kaisaniemeen, kun ihan vieressä on yksi Suomen parhaita kouluja.
Me kuljetetaan lapsemme 15 kilsan päähän, koska ei haluttu heitä viereiseen parakkiin, joka toimittaa koulun virkaa. Koulutaival on resuinen ja yläkoulu on Helsingin pahamaineisin. Eipä tältä alueelta juuri kukaan lapsiaan siihen laita... Ollaankos me nyt sitten kamalia?
valita. Eliitti yrittää tehdä eroa rahvaaseen hinnalla millä hyvänsä, koulut on yksi keino.
Me ei olla lähdetty tuohon mukaan. Meidän lapset käy tavallisia itähelsinkiläisi kouluja ja hyvin menee.
Eipä tolle oikein mitään muuta voi kuin olla menemättä siihen mukaan ja kyseenalaistaa perustettomia väitteitä.
Nokialaiset on outoja ihmisiä. Ei se muuksi vaan muutu.
T. Manselaine