Koska ja miten varoittaa lasta vieraista ihmisistä?
Tai miksei tutuistakin jotka saattavat tehdä lapselle pahaa?
Tyttö kasvaa kovaa vauhtia ja menee pian eskariin. Aika menee niin nopeasti ja ennen kuin huomaankaan niin tyttö on koululainen. Ollaan aina oltu lasten kanssa pihalla ja lasten kaverit ovat pääasiassa tulleet meille leikkimään joten emme ole puhuneet asiasta aiemmin mutta tämä keskustelu täytyy käydä piakkoin. Tyttöni on luottavainen ja avoin ja saattaisi hyvinkin lähteä vieraan matkaan.
Miten kertoa lapselle tehokkaasti mutta pelottelematta että kaikki vieraat eivät suinkaan ole ystäviä joita hän ei vielä ole tavannut ja heihin ei koskaan saa luottaa. Koska olette puhuneet tästä asiasta ja kuinka yksityiskohtaisesti?
Muistan itse hämärästi kuinka olen keskustellut asiasta äitini kanssa ja pelkäsin pitkään vieraita kovasti. Viesti meni perille mutta olin pitkään aika pelokas.
Kommentit (23)
Että jos pihalla kuka tahansa tuntematon tulee juttusille, niin tulee heti omalle ovelle soittamaan ovikelloa. Äiti tai isä voi sitten tulla hieromaan tuttavuutta, mikäli se on tarpeen.
Mikäli ovikello soi, kun vanhempi on esim suihkussa, niin on kehotettu katsomaan ensin ikkunasta, onko soittaja tuttu sen sijaan, että sännätään ovelle. Tämä sääntö on vasta harjoitteluvaiheessa.
Vanhemmat varoittavat nimenomaan tuntemattomista ihmisistä, vaikka yli 95-prosenttisesti lapsia hyväksikäyttää joko perheenjäsen, sukulainen tai muu lähipiiriin kuuluva. On paljon epätodennäköisempää että tuntematon pedofiili tulee kaappaamaan lapsen mukaansa kuin että tuttu käyttää luottamusasemaansa väärin.
Hyväksikäyttötapauksissa hyväksikäyttäjä yleensä manipuloi ja suostuttelee lapsen mukaan tekoihinsa niin, ettei lapsi edes tajua toisen syyllistyneen väärintekemiseen. Lapsi syyttää itseään pahasta mielestään eikä tajua että vastuu on aikuisella.
Ei myöskään auta lasta jos vanhemmat tietävät kenen kanssa lapsi on jos he eivät tiedä mitä lapsi on toisen kanssa tehnyt. Ei ihmisen otsassa lue että tämä käyttää lapsia hyväkseen. Ei se näy päällepäin.
Niinpä ensiarvoisen tärkeää on selvittää lapselle, että aina jos jokin asia mietityttää, siitä pitää kertoa äidille. Ja sellaista salaisuutta ei kukaan aikuinen voi kertoa etteikö siitä voisi sanoa omille vanhemmille.
Hyväksikäyttö on muutakin kuin koskettalua, esim. lapsi joutuu katsomaan jotain ikätasolleen sopimatonta tai kuulemaan sellaista. Niinpä kannattaa tuoda aina esille se, että mikä tahansa lapsesta tuntuu kummalliselta käytökseltä on sellaista joka kannattaa ottaa puheeksi vanhempien kanssa.
turvataitoja lapsille -teokseen.
Aivan loistava apuväline näissä vaikeissa jutuissa.
Tulevat myös luennoimaan esim eskarin vanhempainiltaan ja ainakin minun käymäni "luennot" ovat olleet tosi antoisia.
Kirjaa ovat tehneet suomalaiset ammattilaiset, sitä käytetään myös monissa kouluissa nykyään.