Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistuneet, väsyneet tai stressaantuneet: millaisia fyysisiä oireita teillä on?

Vierailija
21.07.2009 |

Tässä tulee pitkä oirekuvaus. Kuulostaako tämä kenestäkään tutulta?

Minulla on ollut puolen vuoden ajan normaalia enemmän stressiä. Töissä oli vaikeaa koko kevään ja aloin kärsiä työuupumuksen ensioireista. Myös kotona oli huolia lapsen hyvinvoinnista ja jaksamisesta koulussa. Samaan saumaan osui vielä muutto ja tulin raskaaksikin. Olen nyt 9. viikolla.

Toukokussa minulla alkoi olla kummallisia oireita, kuten raajojen ja kasvojen vaihtelevaa pistelyä ja kipuja selässä. Saatoin myös joskus haparoida liikkeissäni, esim. kun nousin portaita.

Puutuminen ja haparointi menivät ohi, mutta tilalle tuli epämääräiset kivut ja väsymys selässä ja raajoissa. Niitä on nyt jatkunut kuukauden päivät. Välillä jalkojani ja selkääni särkee niin kuin olisin kävellyt pitkään kaupungilla huonoissa kengissä. Kipu saattaa kuitenkin mennä nopeasti ohi ja siirtyä esim. käsivarsiin tai sormiin. Ajoittain tuntuu edelleen ohimenevää pistelyä ja harvoin haparointia, mutta ne ovat vähentyneet.

Nyt parin viikon sisällä on tullut myös ahdistusoireita. Suu kuivaa, huulet puutuvat, kurkkua kuristaa, sydän tykyttää (ei koko ajan, vaan "kohtauksittain"). Välillä tuntuu, etten jaksa ketään tai mitään. Aamulla on joskus niin kurja olo, etten haluaisi nousta ollenkaan. Mieliala saattaa kuitenkin parantua nopeasti, kun nousen ja ryhdyn tekemään jotain.

Fyysinen kuntoni on hyvä. Jaksan esim. normaalisti käydä jumpassa tai lenkillä. Raajojen ja selän kivut ja muut tuntemukset ovat siitä kummallisia, että ne usein jäävät jumppasalille. Toisin sanoen liikunta tuntuu auttavan.

Olen käynyt 2 kertaa lääkärissä, ja minulta on otettu runsaasti verikokeita, jotka olivat ok. Lääkärien mielestä oireeni eivät sovi esim. ms-tautiin tai reumaan. Toinen lääkäreistä piti väsymystä ja stressiä todennäköisimpänä selityksenä oireille ja ehdotti myös fibromyalgiaa. Olen menossa varmuuden vuoksi vielä neurologille.

Kuulostaako tämä teistä yhtään siltä, että kyseessä voi olla pitkäaikaisen stressin aiheuttamia oireita? Itse tietysti pelkään kaikenlaisia vakavia sairauksia, "joita ei nyt vain vielä ole löydetty". Pelko lisää ahdistuneisuutta, joka taas tuntuu lisäävän oireita, jotka taas lisäävät pelkoa jne.

Kohtalotovereiden kokemuksia otetaan ilolla vastaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Selvisikö teillä syy? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan