7,5 v poika ei suostu osallistumaan uimakouluun!
Mitä voi tehdä kun 7,5v poika ei haluakaan jatkaa uimakoulussa? Vai voiko mitään tehdäkään? Uimakoulu on uimarannalla, vesi ei aina ole lämmintä eikä sää suosi. Poika ei ole koskaan ollut mikään vesipeto ja on muutenkin aika arka ja ujohko. Pojan ryhmässä on muita tuttuja poikia, omalta luokalta, silti ei haluaisi jatkaa. Kokeili 2 kertaa eikä suostu enää menemään! Yritin lahjoakin kaikenlaisella ja selittää miten tärkeää on oppia uimaan mutta ei:((((.
Pojan kaksossisko kyllä jatkaa mutta silläkään ei ole mitään merkitystä näemmä.
Poika ei oikein osaa syytäkään sanoa. Itse luulen että monella asialla on merkitystä: veden ja ilman kylmyys, on arka ryhmässä, ei tunne ohjaajia ja opettajia, viihtyy hyvin kotona jne... Ei ole koskaan tykännyt osallistua mihinkään, vaikka miten yrittäisin kannustaa!!
Onko muita tämän kokeneita ja oppiiko vielä myöhemminkin uimaan..??
Kommentit (35)
paljon helpompi olisi ollut hoitaa homma jo 5-vuotiaana ja hallissa
Tottakai pakottaisin kouluun jos sinne ei haluaisi mennä!! Itsekin kuvittelin että voin lievällä pakolla saada pojan uimakouluunkin, mutta ei onnistu. Olen aika pettynyt poikaan jos totta puhun. Mutta miehen ja ystävien kanssa kun olen keskustellut, niin tulin siihen tulokseen että onko hyväkään pakottaa uimakouluun? Tulee pian stoppi koko uimiselle eikä suostu enää veteen ollenkaan.
Mietin itsekin tuota että olisin vienyt uimahalliin MUTTA meillä on matkaa sellaiseen sen verran paljon ettei oikein onnistu:(. Itse voisin kyllä satunnaisesti viedä poikaa uimahalliin sillon tällöin ja koulustakin käyvät pienessä altaassa kerran kuussa.
Tämä poika on aina ollut arka eikä ole halunnut juuri minnekään. Kerhoon pakotin menemään kaksi vuotta ja sitä hän muistelee kauhulla vieläkin!!! Siksi ajattelin että miksi pakottaa jos kerta tuollaiset traumat jää? Ei halua mennä vaikka melkein kaikki ystävät ovat tuolla uimakoulussa.
Luulen että pelkää kylmää vettäkin, lisäksi palelee tosi herkästi.
Ap
mielestäni voit aivan hyvin antaa pojan lopettaa.
Puhu kuitenkin asiasta ja uimataidon tärkeydestä.
Kyllä hän vielä ehtii aivan hyvin opetella uimaan.
jokainen omaan tahtiinsa, ei mikään pakko ole 5 vuotiaana opetella ! Sovitte että viimeistään ensi kesään mennessä poika opettelee uimaan tai vastaavaa. Voit jopa luvata palkinnon kun homma hoidettu. Kannusta, mutta älä nyt pakota väkisin.
Meidän poika oli 5-6v välillä uimakoulussa rannalla ja itkuksi meni. Lopetimme sitten suosiolla, mutta kyllä minua itseäni harmitti. Suotta.
Nyt poika 9v ja edelleen ei mene kylmään veteen. Viihtyy vedesssä muutenkin vähemmän kuin kaverinsa, mutta johtuu kylmästä. Uimahallin uimakouluun on osallistunut, mutta ei riemusta hihkuen. Uida (siis sen uimataitoon vaadittavan 200m) on osannut 8v:sta kun tietyistä matkoista aina lahjoin joillain.
Vedessä osaa olla ja ei pelkää. Sukeltelee erittäin hyvin, uinti sujuu, mutta tekniikka voisi olla rennompi. Kylpylöissä tykkää lillua porealtaissa (joissa kuuma vesi) tai pienten lasten todella lämpöisissä altaissa, myös lämpimät ulkoaltaat käy. Lapsi vain on todella laiha ja varmasti kylmissään helposti. Hänelle siis sopisi lähinnä etelän kuuman vedet, täällä Suomessa on liian kylmää...
Meilläpäin rannalla aloitettavat koulut SAA ALOITTAA vasta sinä vuonna kun täyttää 7!! Täyttää siis tänä vuonna 8, loppuvuodesta. Eli kukaan täälläpäin ei kyllä aloitttele jo 5-vuotiaana. Ei ole uimahalliakaan täälläpäin joten se siitä.
Eikä tilanne olisi ollut yhtään erilainen silloin 5-vuotiaanakaan. Päinvastoin on pojasta tullut rohkeampi monella tapaa mutta tuskin olisi mennyt mihinkään uimaopetukseen 5-vuotiaana.
Ap
Poika on myös todella laiha ja siksi varmaan palelee helpommin kuin "pullukammat" toverit. Tietää kyllä että on tärkeää oppia uimaan, sitä olen nyt painottanut jo monta vuotta. Käymme silloin tällöin kylpylöissä ja siellä tykkää olla.
En kai voi muutakaan kuin antaa olla ja yrittää itse opettaa poikaa aina kun käymme jossain.
Koulusta siis onneksi käyvät kerran kuussa pienessä altaassa (sitä eivät muut saa käyttää joten siksi emme voi mennä sinne yksityisesti).
7-vuotiaille on jatkouimakoulut, tekniikkakurssit ja muut!
Itselläni lapsuudessa oli näin, enkä ollut ainoa ekaluokalle menijä, joka ei osannut uida.
Uimakoulussa kokeilin, mutta opettaja oli ihan hirveä (huusi, painoi päätä väkisin veden alle ym) ja myös kieltäydyin menemästä enää sinne parin kerran jälkeen(enkä ole ainoa tämän opettajan oppilaista, joka inhoi häntä...). Olin vaan pistänyt niin stopin päälle, ettei äitini saanut minua sinne pakotettua. Muutenkin olin varmaan aika samanlainen kuin ap:n poika, ujo ja kotona viihtyvää sorttia.
Seuraavana kesänä meilä oli mökki käytössä, ja sen rannassa opin itsekseni uimaan. Ja ylemmillä luokilla olin parempi uimari kuin useimmat ikäiseni.
Älä ap pakota, ehtii kyllä vielä opetella hyvässäkin hengessä.
Teillä on harvinaisen korkea uimakoulun ikäraja, yleensä ne ovat jo 5v:sta eteenpäin. Tiedetään että kaikkialla ei ole uimahallia, mutta nyt olisi teillä otollinen aika. Järvivedessä homma voi olla ylivoimaisen vaikeata lapselle, mutta uimahallissa onnistua. Eli miten olisi perheen retkipäivät lähimpään uimahalliin, ei kai sinne yli 50km voi olla? Samalla yhdistäisi jonkun muun kivan homman siihen. Lisäksi kivoja voisivat olla kylpylälomat yms.
Ja tämä taas 5 ja 10 jatkoa. En tosiaan usko että meillä lapsi olisi noinkaan ok uimaan, jossei olisi käyty uimassa ja yritetty. Harvempi lapsi oppii ihan itsestään uimaan, totuttelua tarvitaan todella paljon.
Meilläpäin rannalla aloitettavat koulut SAA ALOITTAA vasta sinä vuonna kun täyttää 7!! Täyttää siis tänä vuonna 8, loppuvuodesta. Eli kukaan täälläpäin ei kyllä aloitttele jo 5-vuotiaana. Ei ole uimahalliakaan täälläpäin joten se siitä. Eikä tilanne olisi ollut yhtään erilainen silloin 5-vuotiaanakaan. Päinvastoin on pojasta tullut rohkeampi monella tapaa mutta tuskin olisi mennyt mihinkään uimaopetukseen 5-vuotiaana. Ap
5-6 v ohjaajan kanssa alkeis- ja jatkouimakoulut.
Sitä isommille on uintitekniikkaa ja uimahyppyjä ym.
oli siis kutoselle. Moni ehti väliin...
Meillä oli vähän samantapaista ilmiötä; lapsi oli 5-vuotiaana uimakoulussa aika varovainen eikä oppinut paljoa. Eteenpäin päästiin siten, että lapsi kävi isänsä kanssa kahdestaan paljon uimahallissa "rennosti" ja siinähän pian rupesi metrejä kertymään. Hallista tultiin aina kotiin silmät loistaen, että "nyt minä uin jo 6 metriä!". Tämän uuden itseluottamuksen turvin uimakoulu sujui mainiosti kun mentiin seuraavalla kaudella uudestaan.
Olen sata varma, että ap:ta ei tasan kiinnosta, jos pk-seudulla pääsee uimakouluun jo 5-vuotiaana. Miten ihmeessä se edes liittyy tähän pohdiskeltavaan asiaan?
Ja minusta tämä on ehdottomasti asia, mihin ei ketään voi pakottaa, joten täysin älytön kommentti on sekin, että tällainen asia ei olisi lapsen päätettävissä. Elämässä on pakkoja ja ei-pakkoja ja tämä kyllä kuuluu jälkimmäiseen. Jostain syystä lapsi ei tunne oloaan hyväksi uimakoulussa ja ellei selviä, mikä ja miksi siellä on vaikeaa, ei sitä tilannetta voi korjatakaan. Silloin on parempi ottaa lapsi pois ja palata uimaopetukseen myöhemmin jossain toisessa tilanteessa.
Lapsikin on ihminen tunteineen kaikkineen. Myös hänen kokemuksensa ovat tärkeitä ja niitä täytyy kunnioittaa. Pakottaminen tekee vain hallaa, ehdottomasti. Vanhempien pitää olla turva lapselle, jota pelottaa jokin asia, ei uhka.
Kolmen lapsen opettajaäiti.
Älä pakota. Tuskin lapsi "väkisin" uimaan oppii.
niin poika tietää, että olet tehnyt niitä hänen parastaan ajatellen.
Koulussa he todennäköisesti kuitenkin menevät uimaan.
Eikö ole tullut mieleen viedä sitä ihan itse vaikka uimahalliin, jossa uimista voi opetella kaikessa rauhassa?
Kyllähän tuon ikäistä jo hävettää..
Eikö ole tullut mieleen viedä sitä ihan itse vaikka uimahalliin, jossa uimista voi opetella kaikessa rauhassa? Kyllähän tuon ikäistä jo hävettää..
Kiitos vastauksista:). Kiitti sulle 21, opettajaäiti myös. Samaa olen myös ajatellut, että tuskin ketään voi pakottaa uimarannalle uimakouluun jos ei halua. Täytyy nyt vain yrittää viedä poikaa uimahalliin tai kylpylään useasti ja toki menemme vielä rannallekin jos sää suosii. Nyt on paremmat mahiksetkin sellaiseen kun pikkuvelikin on isompi eikä tarvitse jatkuvaa valvontaa:).
Onneksi sentään koulustakin käyvät kerran kuussa pienessä altaassa pulikoimassa. Ainakin viimeksi oli oppinut uusia asioita sielläkin ja oikein opettajakin niistä minulle kertoi.
Olisin niiiin toivonut että poju olisi halunnut jatkaa mutta jokin siellä uimakoulussa nyt mättää... Tiedän myös muita, jotka ovat lopettaneet kesken. Eikä sääkään ole nyt meidän konnuilla paras mahdollinen: viime viikolla satoi useana päivänä ja tänään myös. Ei itseäkään huvittaisi paljoa pulikoida vedessä.
Poika kyllä tietää että uimaan pitää oppia. Kai hän sen oppii. En itsekään osannut kunnolla uida vielä 7-ikäisenä, muistaakseni vasta sitten 10-12-ikäisenä opin kunnolla uimaan kun pääsin usein altaaseen harjoittelemaan.
Sitä nyt tässä lähinnä hain takaa, että ei kai peli vielä 7-vuotiaana ole MENETETTY???
Ap
Sekä ranta uimakoulussa, että hallissakin. Vielä viime vuonna pääsi 5v. rannalle uimakouluun. Tänä vuonna ei enään.
Olisin oman 5v. jo laittanut, mutta ei sitä sinne huolita, kun vasta ensi keväänä.
Eli armahda teitä molempia ja anna pojan lopettaa. Sitä vastoin jatkossa enemmän uimahallikäyntejä lämpöisiin vesiin perheen kesken ja rohkaisua ja kehuja. Olisi hyvä saada onnistumisen kierre ensin uimiseen ja uimakoulujuttuja voi harjoitella perheenkin kesken. Teillä kaksossisko varmaan mielellään kertoo ja näyttää mitä ovat tehneet uimakoulussa ja sitten niitä harjoittelemaan perheen kesken. Lahjonnalla voisit yrittää saada pojan myöhemmin uimakouluun joka pidettäisiin uimahallissa.