Muita joita ärsyttää lässytystermit?
En sano ettei niitä saisi käyttää, eikä niitä ketjuja tietysti ole pakko lukea (otsikot tosin pomppaa väkisin silmille). Mutta siis, vaikka itselläkin on raskaaksi tuleminen ja lapsen saaminen haaveena, jotenkin ällöttää nuo odotus-palstan termit: syyskuun sydämet, tammikuun tähdet, marraskuun masut, haahut (mitä tämä ees tarkottaa?), tonskat, ensikot, kotilot, joululahjat..Ja muutkin näiden palstojen termit kuten av-mammat. Kaikki on niin kovin ihquusödeeliikkistävaaleenpunastavaaleensinistälässyttiä.
Korostan vielä että kaikin mokomin ne noita termejä käyttäköön ketkä haluaa. Mutta kiinnostaa olenko ainoa vauvakuumeinen joille tulee noista vaan jotenkin yli-imelä olo, ja mieleen joku pullantuoksuinen superäiti jonka elämässä ei ole eikä tule olemaan muuta kuin lapset? (ja en siis ajattele että kaikki noihin ketjuihin kirjottavat sellasia olisi =D, mutta eka mielikuva tulee tuolleen.)
Joten,muita outoja?
Kommentit (49)
Minäkään en ole mikään lässytysten ylin ystävä, mutta ehkä ne hormoonit tekevät tehtävänsä...Täytyy myöntää, että Marrasmasu on vaan niin mainio termi omaa tilaani ajatellen, enkä kyllä koe sitä erityisen lässyttäväksi. Itseasiassa se vaan rimmaa hyvin, viittaa raskauteen ja on jopa vähän pahaenteinenkin nimi (marras=kuolema). Meillä kun ei mitään lässynlässyn työnimeä vauvalle ole (kuten monilla pareilla tuntuu olevan) niin meille tämä on sitten vaan sikiö/vauva/marrasmasu.
Noi haahut on minunkin mielestäni harvinaisen höpsö nimi...
uusia verbeja: liinaillaan, kestoillaan, ja - jopa!! - myssyillaan (viitaten silkkimyssyyn). Siis mita??? Tai just toi 'pottaillaaen' ihan kuin se olisi joku harrastus!
Enhan minakaan 'hameile', jos kaytan hametta, tai 'siteile' jos kaytan terveyssidetta, tai 'vessaile' jos kayn siella asioillani...!
Inhoan lässynlää-ilmauksia yhtä paljon kuin muutkin tässä ketjussa, mutta en ole kuullut että tassuttelu-tyyppiselle unikoululle olisi olemassa myös joku aikuisemmalta kuulostava nimi. Mikä se on?
esim. pupuilu ja masuasukki.
Toisaalta ymmärrän nuo porukoiden "nimet" (Syyskuun sydämet) sillä jotenkinhan tuolla pitää oma porukka nimetä ja Syyskuun sydämet on kumminkin kivempi, kuin että joka porukan nimi olisi samaan tyyliin Syyskuussa vauvan synnyttävät tms.
Tonskat ja Haahut ovatkin sellaisia porukoita, ettei niiden nimeä voi tajuta, ellein ole niitä seurannut.
"pikkuprinsessa" nimityksesta pienelle tytolle. Ihan viatonhan tuo on, ja ehka aika kivakin monien mielesta, mutta jotenkin mua se vahan tokkii.
on raskautua. kuulostaa joltain sikojen keinosiemennyksen tuotokselta enkä haluaisi sitä omasta raskaaksi tulostani käyttää.
kun olen tullut raskaaksi keinosiemennnyksellä (inseminaatio) ja koeputkihedelmöityksellä (IVF). :)
Inhoan lässynlää-ilmauksia yhtä paljon kuin muutkin tässä ketjussa, mutta en ole kuullut että tassuttelu-tyyppiselle unikoululle olisi olemassa myös joku aikuisemmalta kuulostava nimi. Mikä se on?
ja joskus olenkin miettinyt onko koko juttu lahtenyt liikkeelle tasta yhdesta ehka ihan 'oikeasta' termista! Varsinkin kun sille ei ole mitaan helppoa 'oikeaa' vastinetta. (Vrt. pottailu = kayda potalla, liinailu = kayttaa kantoliinaa, jne.)
kuten "hauva" sanan "koira" sijasta, ja "pipi" sanan "haava" sijasta. Nuo mainitsemasi termit ovat ihan vain termejä. Tammikuun tähdet ja syyskuun sydämet ovat ihan perussanoja, eivät lässytystä. Täällä ne ovat muuttuneet termeiksi, ei siinä mitään.
No noi haavat ja pipit menee ihan samaan syssyyn. Tähdet ja sydämethän ei tietty itsessään ole mitään ällösöpöäihkutusta mutta tuossa käyttötarkoituksessa ne vaan kuulostaa niin noh imeliltä ja vaaleanpunaisilta. Nimenomaan noissa termeissä, tuossa tarkoituksessa.
Maha-asukki tosiaan on yksi kammotus lisää.
Ja tähän vielä. Ihan samaa mieltä. Tästäkin tulee mieleen päästä varpaisiin vaaleanpunaisiin puettu tyttölapsi jonka odotetaan olevan kiltti ja ah niin söpö ja kaunis ja sopivasti temperamenttinen ja sellainen, jota curling-kasvatetaan niin ettei sille koskaan tule liian paha mieli. Ehkä mulla vaan on liian vilkas mielikuvitus =D. Toivottavasti kukaan ei ota näistä nokkiinsa, tiedän toki ettei omat mielikuvat vastaa todellisuutta, tietynlainen kuva vaan aina sanoista muodostuu.
"pikkuprinsessa" nimityksesta pienelle tytolle. Ihan viatonhan tuo on, ja ehka aika kivakin monien mielesta, mutta jotenkin mua se vahan tokkii.
Tyhmyys ja taantuminen on kaksi asiaa, joita minussa ei koskaan tule olemaan. Ylipainon ja Marimekon tasaraitapaidan lisäksi, tosin viimeisin nyt lienee enemmän ulkoinen kuin sisäinen seikka... Miten muuten joku voi olla niin kenopää, että roikkuu tällä palstalla eikä tajua mikä on AV-mamma?? No, voin olla kerrankin elämässäni kiltti ja kertoa. Se on tyhmä, kouluttamaton ja siitäkin vielä lapsen saamisen jälkeen taantunut, omasta mielestään hyvinkin fiksu ja jopa keskinkertaista huomattavasti älykkäämpi henkilö, joka vain ei ole missään vaiheessa päässyt osoittamaan yleispäitevyyttään. AV-mamman ainoa elämä on olla huono perheenäiti ja notkua kaiket päivät tällä palstalla - joka siis sattuu olemaan Aihe Vapaa eli AV. Tadaa!!
ja olen silti ihan älykäs ja koulutettu ihminen. Yleispätevyydestä en tiedä, en ole tuota tullut ajatelleeksi...En varmaan edes koskaan ole tullut näille keskustelusivuille painamalla linkkiä "Aihe vapaa", joten itsekin nolona jouduin joskus kyselemään, että mistä lyhenne tulee. Mietin että v-kirjain liittyy ehkä vauvaan tai jotain ja ärsytti kun en osannut PÄÄTELLÄ sanoja, vaikka av-mamma-termiin törmäsi tämän tästä. Että vähänx mä oon tyhmä!?!
Mutta voi kuinka paljon tietoni ja ymmärrykseni lisääntyi, kun joku ystävällinen av-mamma neutraalisti kertoi minulle vastauksen! Se päivä muutti elämäni:)
En ole vielä perheenäiti, raskaana vasta, mutta enpä olisi uskonut, kuinka paljon iloa tämä palsta tuo elämääni! Eilen nauroimme mieheni kanssa kippurassa, kun luin hänelle ääneen jonkun naisen tilitystä siitä, kuinka hänen miehensä syö kaikki kirsikkatomaatit, sipsit ja keksit kaapista. Se oli vaan niin aitoa ja rehellistä ruodintaa suomalaisen miehen ja perheen sielunelämästä, että jotenkin se vaan kolahti nauruhermoon...Ja ne kaikki tosissaan kirjoitetut vastaukset kyseiseen aloitukseen :D
Tällä palstalla olisi jollekin sosiologille mielenkiintoinen tutkimuskenttä temmeltää. Tällä palstalla on kaikki viihteen elementit: draamaa, provosointia, kiihkeyttä, epävarmuuta ja -reiluutta.
Tykkään.
Ja kirjoitin niin aiheen vierestä, että jätänpä taas kommentoinnit ja keskityn lukemiseen...
Mä olin totaalisen ihmeissäni, kun tulin tälle palstalle lukemaan, mitä kaikkea mun nyt pitäis tietää, kun olen raskaana. Kävin täällä ekan kerran tammikuussa tänä vuonna ja edelleen mulle on täysin epäselvää, mitä tarkoittaa just nää "tonskat", "haahut" sun muut termit.
Kun nuo nyt näyttää olevan jokseenkin vakiintunutta sanastoa täällä, niin voisko niistä joku paremmin tietävä tehdä listausta, jossa olis käännökset oikealle suomen kielelle ?
Ja edelleen mä kysyisin kans, että ihan oikeasti: Mitä tarkoittaa av-mamma ? tai tuo paljon käytetty ap ? Mistä nämä kirjainlyhenteet tulee ?
oletuksia täällä kyllä tehdään sanavalintojen perusteella...
Itse kuulun noihin kummeksuttaviin keskusteluryhmiin, eikä oo tullut mieleenkään että niissä on jotain söpöä. Mikshän söpöys sitten onkaan jonkun mielestä niin kamalaa.
Musta sanoilla leikittely on hauskaa. Lääketieteelliset termit raskauden yrityksessä ym. on tylsiä ja monesti pitkiä. Kyllä se pupuilukin vois olla varsin intohimoistakin, vaikkei sitä sen kummemmpin halua hehkuttaa. Ja oli sana mikä vaan niin kyllä se intohimo siinä pakostikin laantuu, jos joutuu pidempää yrittämään.
No onneks ei kaikkien oo pakko osallistua noihin keskusteluihin. Vaan saadaan rauhassa käyttää mitä tyhmiä sanoja vaan. Pääasia että keskustelijat ymmärtää mistä on puhe :)
Mikshän söpöys sitten onkaan jonkun mielestä niin kamalaa.
No ainakaan musta se ei sinällään ole kamalaa, ei vaan istu yhtään omaan ajattelutapaan ja puhetapaan. Mustakin sanoilla leikittely on hauskaa, mutta miksi niiden vauvoihin liittyvien sanoilla leikkimisten pitää olla just tuota "pottailu, liinailu, pupuilu, ihkuilu"-sarjaa aina..Kun raskaudessa ja vauvan kanssa olemisessa on paljon muitakin puolia.
...että eikö tuota termiä "hameilu" käytetä kun transsukupuoliset, naiseksi itsensä kokevat miehet pukeutuvat naiseksi? Mielestäni olen kuullut käytettävän siinä yhteydessä.
Enhan minakaan 'hameile', jos kaytan hametta
...että eikö tuota termiä "hameilu" käytetä kun transsukupuoliset, naiseksi itsensä kokevat miehet pukeutuvat naiseksi? Mielestäni olen kuullut käytettävän siinä yhteydessä.
Enhan minakaan 'hameile', jos kaytan hametta
Uutta oppii...
Poimin juuri yhdesta viestista uuden 'helmen'. Joksu siella kirjoitti "mina käsideseilen" (eli kayttaa kasidesia!!!
jos yhdistetään av ja nuo muut (vauvakuume) varsinkin. Nehän on ihan eri maailmoja ja käsitykseni mukaan nuo toiset puolet paheksuu AV:n villiä menoa (mutua vaan ja satunnaisesti törmännyt niissä paheksuntaan).
selityslistaa termeille on joskus joku tehnyt, mutta nehän hautautuu jonnekin sivulle 99 aika pian ja kieli elää koko ajan.
Rakkaalla lapsellahan on monta nimeä, tai vastaavasti liian vaikeasta/kunnioitettavasta asiasta keksitään kiertoilmauksia (vrt. otso, kontio, mesikämmen)
Ja joistakuista vain on kiva keksiä kaikkia kivoja nimityksiä ja tuottaa paljon tekstiä ja muutkin rupeavat sitten sellaisia viljelemään.
ja jotkut noista nimityksistä on niin historiaan hautautuneita etteivät pinolaiset itsekään kai niihin selitystä tiedä.
Muistelisin, että tonskat on toista lasta tahtovia, ja haahut henkilöitä, jotka ovat yrittäneet kauan/kierrot ovat niin pitkät ettei onnista raskaaksi tulo kuin pitkän kaavan mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
ja edelleen mulle on täysin epäselvää, mitä tarkoittaa just nää "tonskat", "haahut" sun muut termit. Kun nuo nyt näyttää olevan jokseenkin vakiintunutta sanastoa täällä, niin voisko niistä joku paremmin tietävä tehdä listausta, jossa olis käännökset oikealle suomen kielelle ?
Myös esim. tuoreiden isien suusta kuulee tekstiä, joka on aivan kamalaa. En ole mikään rääväsuu itsekään, mutta mielelläni jättäisin kuulematta, kuinka "me pupuillaan oviksen aikaan"
Juuri tämä on kaikkein kauhein ilmaisu! Olin ihan ekoja kertoja tutkimassa Vauva-palstaa, kun joku tilitti miten "mulla oli ovis ja pupuiltiin." En ensin edes tajunnut mistä on kyse, sitten kun tajusin, niin pöyristytti. Kuka hitto tämmöistä kieltä käyttää? Tämä ilmaisu on syöpynyt tulikirjaimin otsalohkooni, valitettavasti.
on toista lasta yrittäviä tai odottavia jne, jotka on aikaisemmin olleet enskoja, eli ensimmäistä yrittäviä.
Haahut on keskenmenonkokeneita. Ei ehkä maailman kuvaavin termi, varsinkaan jos ei oo osunut omalle kohdalle.
Itse kun tulin näille palstoille, huomasin et jaahas tämmöiset termit käytössä. Mikäs siinä. Ei oo mulle niin tarkkaa. Jotenkin on helpompikin puhua hellittelynimillä sukupuolisuuteen liittyvistä asioista. Oon kai vähän häveliäs ;). Mutta ihan vapaasti voi mielestäni muitakin sanoja käyttää. Jotkut puhuu tädistä, jotkut kuukautisista. Yleensä sitten asiayhteydestä tottumattomampikin palstailija ymmärtää mistä on kyse.
Ja vaikka siis söpöilytermejä paljon käytetäänkin, kyllä ne elämän muutkin puolet tulee esiin. Ei tosiaankaan oo pelkkää söpöilyä nuo keskustelut sisällöltään. Ehkä ensimmäisestä haaveilevilla vielä, mut ei ainakan haahuilla...
Vai onkohan se enemmänkin ällötystä ja nyt vielä enemmän kun luin tuon pupuilu-termin. Minua ällöttää myös esim. kipuilla ja peiton heiluttelu. Kun olin ostamassa imetysliivejä kysyi myyjä, että aionko kestoilla. Menin ihan puihin kun varsinaisen asian sijaan kiinnitin huomioni vain sanavalintaan. Me emme myöskään ole kasvaneet, lapset on.
kuten "hauva" sanan "koira" sijasta, ja "pipi" sanan "haava" sijasta.
Nuo mainitsemasi termit ovat ihan vain termejä. Tammikuun tähdet ja syyskuun sydämet ovat ihan perussanoja, eivät lässytystä. Täällä ne ovat muuttuneet termeiksi, ei siinä mitään.