Milloin sinä olet alkanut käyttää kauppakassia?
joitakin vuosia sitten kauppakasseja käyttivät eniten mummot. Nykyään on aivan trendikästä käyttää mitä erilaisimpia kauppakasseja. Milloin sinä aloit säännöllisesti käyttää kauppakassia?
Kommentit (32)
Alkoi ahdistaa kun joka toisen muovikassis sai laittaa suoraan roskiin kun oli rikki jostain paikasta.
Kangaskassiin mahtuu paljon tavaraa ja voi olla varma ettei mene rikki. Muovikasseja olen ostanut ehkä noin viisi sen jälkeen kun aloin käyttämään kangaskasseja ja nyt olen hokassut biohajoavat kauppakassit joita voi sitten käyttää biojäteen pussina kotona sekä paperikassit, nämä vaihtoehdot on luontoystävällisempiä kuin muoviset kauppakassit.
Suomeenkin voitas laittaa laki (niinkuin kiinassa) joka kieltää muovikassit ja pussit.
Ja jokainen vois vielä ommella itselleen vanhasta valoverhosta hedelmäpusseja itselleen ei tartte kaupan pusseja käyttää ja tuhota ympäristöä.
kauppakasseja. Oisko jollakin antaa vinkkiä/linkkiä?
älyttömän hyviä ne isot kangaskassit kauppakasseina.. aion ostaa toisenkin, mulla on vaan yksi.
...siitä mitä käytette ROSKAPUSSINA!
Nyt ihmettelen miksi en aiemmin. Siis ne kaupan muovikassithan on kalliita! Ja tosiaan repeää usein jonkun makkara/jauhelihapaketin ansioista, joten ei niitä usein voi edes roskapussina käyttää myöhemmin. Roskapussit ostetaan erikseen - halvempana ja ekologisempana.
Sitäpaisti mutsi ompeli mulle niin huipun kangaskassin farkkukankaasta, missä on niin pitkät hihnat että sen voi heittää olalle, kantaa vaivattomasti saman määrän ostoksia kuin kaupan muovipussissa, ei pelkoa repeämisestä, jää molemmat kädet vapaaksi kantaa rimpuilevaa taaperoa ulos kaupasta ilman että tarvii riuhtoa kädestä. ;)
kun aloin tehdä itsenäisesti ostoksia omilla rahoillani. Omaa rahaa olen tienannut 15 vuotiaasta, joten 20 vuotta olen kauppakassia jo kanniskellut mukana. Kauppakassina on yleensä kangaskassi (tai useampi).
Kaupoista saa ostaa ohuita, rullalla olevia pusseja, joita voi käyttää roskapussina. Yhden tällaisen rullapussin hinta on vain pieni murto-osa muovikassin hinnasta. Lisäksi rullapussissa on paljon vähemmän muovia kuin kaupan muovikassissa. Rahaa siis säästyy ja samalla luonto kiittää.
...käytän roskapusseja. Kaupasta ostettavia ohuesta muovista valmistettuja roskapusseja. Nämä pussit ovat ohuempaa materiaalia kuin kaupan mainos kassit ja myös halvempia. Kaupankassit maksaa noin 18c kpl kun taas vaikkapa pirkan ohuet roskapussit maksavat 6c kpl. Kalliiksi tulee roskat jos aina pitäs ostaa kaupanmainos kasseja siihen tarkoitukseen.
saa nyt kaupasta kuin kaupasta. Ne ohuet alle euron puuvillakassit ovat käteviä siitä, että menevät pieneen tilaan (=kulkevat helposti mukana). Ja niitä voi kangasväreillä koristellakin.
Suuren perheen ostokset voi laittaa kestäviin urheilukasseihinkin.
Pienemmät ostokset vaikka näihin:
http://www.luontokauppa.com/index.php?id=tuotteet&catId=1&grpId=45
Ja roskispusseina pienessä perheessä menevät leipäpussitkin.
Myös muista muovipusseista (vaate yms. kaupoissa) kieltäydyn mahdollisuuksien mukaan.
[/quote]
En voi sietää niitä pikkuruisia muovipusseja joihin laitetaan sukat tai jotain vastaavaa. Niitä ei voi uusiokäyttää edes roskapusseina.
Ja jokainen vois vielä ommella itselleen vanhasta valoverhosta hedelmäpusseja itselleen ei tartte kaupan pusseja käyttää ja tuhota ympäristöä.
Just hedelmähyllyllä mietin viimeksi, että täytyy ruveta kuljettamaan myös vakiohedelmäpussia mukana, ne pienet pussit on aika turhia. Niille on käyttöä lähinnnä tavaroita pakatessa, voi kengät tms. laittaa semmoisiin etteivät sotke laukkua.
Sain herätyksen, kun "Totuudentorvi"-kaverini jollain reissulla oli menossa kauppaan, muttei voinut mennäkään, koska ei tullut kauppakasseja mukaan. Eli siis muovikassien ostaminen nousi hänelle kynnyskysymykseksi ja esteeksi koko perheen ruokaostoksille!
Tätä hiljaa tutkiskelin mielessäni, ja nykyään meillä otetaan aina kylmälaukku mukaan kauppaan, ja siellä sisällä on kaksi isompaa kassia, joihin kyllä mahtuu ison perheen ruuat hyvin.
Jotenkin hassua, kun ennen tuota kaverini episodia en ollut ajatellutkaan kauppakassin käyttämistä, vaikka muuten säästänkin ja kierrätän monessakin mielessä.
Kaverini on siis monessa asiassa oikea epähienotunteinen töräyttelijä, ja kovin ehdoton ja mustavalkoinen, mutta tässä asiassa hän herätti minut positiivisesti!