Te joilla ei ole roskista vessassa
Kuljetatteko verikääröt aina taskussa tai kädessänne keittiön roskikseen? Vai vedättekö pöntöstä alas ja tukitte viemärin? Ajatteletteko lainkaan vieraitanne ja heidän kuukautissuojiaan? Minne heitätte käytetyt korvanpuhdistuspuikot? Minne heitätte wc-paperihylsyt? Käärin kerran käytetyn siteen paperiin ja laitoin laukkuuni kun vessassa ei ollut roskista, ja kun pääsin kotiin unohdin sen sinne ja ihmettelin pahaa hajua laukussani vasta päivien päästä.
Kommentit (239)
Asun ulkomailla kalustetussa vuokrakämpässä, jossa eo roskista vessassa. Vieraita ei käy juuri koskaan, käytän kuukuppia ja roskat vien keittiöön (esim wcpaperin hylsy PAHVINKERÄYKSEEN, ei sekajätteesen!). Teen ämpäristä tilapäisen roskiksen jos tulee naispuolisia yövieraita.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 02:03"]
Meillä vessan roskis kerää aika nopeasti itsensä täyteen. Tekee elämän vähän helpommaksi kun ei tarvitse kaikkea kiikuttaa keittiöön. Sinne kaikki meikinpuhdistuslaput, pumpulit, topsit, hylsyt, hiukset harjasta, siteet ja tamponit, vessapaperipaketin muovit, laastari pois ennen suihkua, tyhjät kosmetiikkapurkit ja purnukat, hiukset viemärin ritilästä, kertakäyttöpiilareiden "paketit" jnejne. Miten pärjäätte ilman..:)
[/quote]
Siten, että meillä ei tehdä valtaosaa noista asiosita vessassa. Ei käytetä meikinpuhdistuslappuja, pumpulia eikä topsia. Ei käytetä kosmetiikkaa, ei harjata hiuksia, ei laiteta piilareita.
Mullatulee vessassa sen verran roskaa etten voisi kuvitellakaan ettei siellä olisi roskista. Ja jos vieraalta tulee roskaa ei tarvitse kuljetella yhtään mihinkään. Heti jos haisee, vien roskat. On poljinroskis. Keittiössä tulee niin paljon roskaa ettei olisi mitään mieltä kiikuttaa vessaroskia sinne. Roskis pitää olla siellä missä sitä roskaa syntyy. Roskikseen menee vanupuikkoja, vanulappuja, pumpulia, muoviputkiloita ym. Kosmetiikka jätettä, tyhjät hammastahnatuubit, vessan pesuun käytetyt tavarat, pönttöhajustimien roskat. Kissojen pissapaakuille on oma,siihen suunniteltu roskis. Eikä haise ollenkaan, varmaan siksi on kannet ja muut hajusysyeemit vessaroskiksissa.
On meillä roskis ja kavereillakin, mutten mä sinne jättäisi jätöksiäni. Käärin siteen ja sujautan pikku pussiin. Semmoinenkin mahtuu hillopäivien aikana taskuun tai laukkuun. Olen varautunut.
Nykyisessä asunnossani huolehdin aina siitä, että minulla on roskis vessassa. Lapsuudessani se oli keittiössä, ja oli hirveää ja noloa vieraiden edessä pyyhkeen alla kuljetella siteitä. Tai vielä nolompaa vieraille, jos heillä oli kuukautiset.
Kyllä meillä ainakin tarvitaan vessassa roskista, vaikkei mulla kuukautisia olekaan. Mies laittaa sinne niistopaperinsa, minä laitan vanupuikot (joita käytän korvaLEHDEN puhdistamiseen sekä meikatessa), vanulaput (joita tulee paljon koska lakkaan ja puhdistan kynsiäni usein), hiusväripurkit ja kumihanskat värjäyksestä, hammastahna- ym tuubien pienet foliotiivisteet, hiuksia kammasta, tyhjiä lakkapulloja ja muovipurkkeja kosmetiikasta (kaupunkimme ei enää kerää energiajätteenä kuin pahvin, muovi pakotetaan laittamaan sekajätteeseen), wc-paperipaketin kääre... jne.
Kerran mielenkiinnosta meinasin eräässä kahvilan yhteisvessassa katsoa, että mille sellainen roskis näyttää, missä on tampooneita. En kyllä uskaltanut, hyi helvetti sentään kuinka yököttävä se voisi olla, puistattaa!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:03"] Veriset tampaxit voi vetäistä pytystä alas. Ainakin itse teen aina niin. [/quote] Idiootti! Ei todellakaan voi vetää pystystä alas! [/quote]miksi ei voi ? ei ole mennyt ikinä tukkoon pytty
[/quote]
Ei mullakaan ole pönttö mennyt tukkoon enkä ole koskaan kuullutkaan, etteikö tamponia saisi vetää pöntöstä alas. 80-luvulla naiset veti jopa siteensä pöntöstä alas, mutta vesisäästövessojen tultua ei ole tainnut enää side suostunut menemään alas vaan jää lillumaan välille ja tukkii pöntön. Tamponi (Tampax mini ja normal) on niin pieniä, ettei mitään ongelmaa. Moninkertaisesti isompia ne eräiden pökäleet on.
[/quote]
Käypäs jätevedenpuhdistamolla kysymässä, mitä ne solmitun narun päässä kulkevat pienetkin tamponit saavat aikaan putkien mutkissa ja puhdistamon prosessin alkupäässä.
[/quote]
Enpä käy, ei heillä ole aikaa yksittäisiä vieraita ottaa vastaan. Luen kyllä vesilaitoksen julkaisua, joka jaetaan meidän kaupungissa joka kotiin. Siinä ei ole koskaan tiedotettu, että heillä olisi ollut ongelmia tamponien kanssa.
[/quote]
Luepa sitten tuolta, sivulta kahdeksan:
http://www.vesiensuojelu.fi/jatevesi/tiedostot/Omaseuranta_VSELY.pdf
Ja tuolta: Viemäriin laitetut roskat kuten käsipyyhkeet, vanupuikot ja tamponit kuormittavat turhaan jätevedenpuhdistamoa, HSY:stä kerrotaan. HSY:n jätevedenpuhdistamolle tulee vuosittain yli 1000 tonnia viemäriin kuulumattomia roskia.
http://www.metro.fi/uutiset/a1387811985140
Ja jos tosiaan olet niin yksinkertainen, että kun sinun lukemissasi vesilaitoksen ilmaisjulkaisuissa "ei ole koskaan tiedotettu, että heillä olisi ollut ongelmia tamponien kanssa", tamponit saisi vetää vessasta alas, sinulle pitää varmaan tarjota tällainen yksinkertaistettu ja helppolukuinen tiedonlähde:
http://www.helsinginseutu.fi/hki/HS/Selkosivut/Selkosivut/Vesi-+ja+j_tehuolto/Vesihuolto/J_tevedet
Älä heitä wc-pönttöön hygieniatuotteita, joita ovat
• terveyssiteet ja tamponit
• terveyssiteiden muovikääreet
• vaipat
• vanupuikot ja vanutyynyt
• kondomit.
[/quote]
Jos olisit osannut tuon valistuksen tehdä asiallisesti, olisin saattanut muuttaa käytäntöäni.
[/quote]
Mikähän tuossa oli asiatonta, kun ottaa huomioon sinun oppimiskykysi? :)
Jännä asenne sinulla: sinua oman järjen käytöltä säästynyttä ressukkaa valistetaan sel-vin sa-noin ja sinä loukkaannut niin kovasti, että vedät käyttämättömätkin tamponisi vessasta ihan piruuttasi, vai mitä?
[/quote]
Sinä tässä vaikutat loukkaantuneelta. Minä jatkan kuten ennenkin. En ole loukkaantunut, mutta en myöskään vakuuttunut. Alatyyli ei koskaan saa vakuuttuneeksi asiasta.
[/quote]
Olet tyhmä kuin saapas. Tamponit ei kuulu viemäriin, ei edes hiukset. Kiva avata viemäreitä, kun joku tyhmä lehmä tahallaan paiskaa siteet ja tamponit pöntöstä alas. Eipä siinä. Palkka juoksee.
Putkinainen
Minulla ei juurikaan käy naisvieraita. Roskis on keittiössä ja itse käytän sitä.
Ei ku laitan siteet vessan seinään kiinni odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Ongelma poistuu kun sitä ei ajattele. Tuttavani mielestä roskis vessassa on nolo juttu. Se olisi kuin myöntäisi ääneen, että naisella on kuukautiset. Sellaista asiaahan pitää hävetä.... (ei tosin minun mielestäni)
Joo samaa olen miettinyt! Ärsyttävää olla kylässä jossain, missä ei ole vessassa roskista ja jos on menkat. Kiva kuljettaa veristä tamponia keittiön roskikseen.
Ihanko oikeasti on näin paljon naisia joilla ei ole vessassa roskista? Huh, yököttävää ja ajattelematonta, luulin että on vain poikamiesten pahe... :S
Aina näitä vessoja tuntuu löytyvän! Aina yhtä Inhottavaa kääriä omat veret ja laittaa laukkuun :(
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:29"]Ihanko oikeasti on näin paljon naisia joilla ei ole vessassa roskista? Huh, yököttävää ja ajattelematonta, luulin että on vain poikamiesten pahe... :S
[/quote]
No mulla on pieni yksiö ja vessaan ei oikein mahdu roskista ja toisaalta keittiön roskis on heti vessan oven vieressä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:40"]Joo samaa olen miettinyt! Ärsyttävää olla kylässä jossain, missä ei ole vessassa roskista ja jos on menkat. Kiva kuljettaa veristä tamponia keittiön roskikseen.
[/quote]
Varsinkin jos vuotaa yhtä paljon kuin minä! Saa kuljettaa sitä todella veristä tampoonia parikin kertaa illan aikana :s
Minä käytän kuukuppia. Minulla ei ole aikoihin käynyt vieraana ihmisiä, joilla voisi olettaa olevan kuukautisia. Vessapaperihylsyt vien keittiön roskikseen. Ja kyllähän sinäkin tiedät, että korvia ei saa kaivaa pumpulipuikoilla eikä millään muullakaan tikulla.
Onpa muuten kauhea ajatus: vessan roskis, jossa on verisiä siteitä, tamponeita ja pikkuhousunsuojia ja vaikkuisia pumpulipuikkoja. Kuinka usein sinä tyhjennät vessasi roskiksen? Kerran viikossa?
Appivanhempien mökillä ei ollut vessassa roskista. Ainut roskis oli tuvan nurkassa toisella puolella mökkiä. Kivaa kuskailla veristä sidettä (paperiin käärittyä tietty kylläkin) sinne, kun tupa täynnä porukkaa. "Hei mitä sulla on siinä kädessäs?" No kuule...
Meillä vessan roskis kerää aika nopeasti itsensä täyteen. Tekee elämän vähän helpommaksi kun ei tarvitse kaikkea kiikuttaa keittiöön. Sinne kaikki meikinpuhdistuslaput, pumpulit, topsit, hylsyt, hiukset harjasta, siteet ja tamponit, vessapaperipaketin muovit, laastari pois ennen suihkua, tyhjät kosmetiikkapurkit ja purnukat, hiukset viemärin ritilästä, kertakäyttöpiilareiden "paketit" jnejne.
Miten pärjäätte ilman..:)