Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksukengistä..

Vierailija
12.07.2009 |

Minkä kokoiset juoksukengät teillä on normijalkaan verrattuna?

Entä tuetut kengät. Onko teillä normaalit juoksukengät ja propanoivat ja mitä pidätte näistä ominaisuuksista?

Minulla on polviongelmia ajoittain (kierukka leikattu) ja olen hoikkarakenteinen, kengän koko normaalisti 38. Myyjä ehdotti ostamaan 39.5 numeroiset. Nyt mietin että tulikohan ostettua liian isot kengät.. NO kohta se selviää kun lähden juoksemaan:)

Ja koska minulla on ajoittain polviongelmia (kierukka leikattu) ja juoksen paljon asfaltilla, suositteli myyjä ostamaan propanoivat ja hyvin tuetut kengät.

Koska olen vasta aloittanut juoksuharrastuksen ja ostin ensimmäiset mukamas kunnon lenkkarit enkä niistä mitään tiedä, olisi kiva kuulla millä perusteilla ja millaiset kengät koette hyvinä:)

Kun jostain mielipidepalstalta luin että propanoivat kengät olisi huonot...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sellaisia olekaan.

Vierailija
22/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja supinaatiotuellisia kenkiä on todellakin olemassa.

Googlaa supinaatio niin tiedät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lenkkarit 43,5, muut kengät 43 paitsi useat 42, koska tarpeeksi suuria ei löydy...

Vierailija
24/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harmikseni tajunnut tämän ihan liian myöhään. Treenasin kestävyyslajeja Suomen huipputasolla kymmenen vuotta sitten ja aina jalat paskana liian pienten juoksukenkien vuoksi.

Luulen, että jos ihan tavis urheilukaupan myyjältä kysytään tunnistaako hän virheellisen askelluksen, vastaus olisi useimmiten väärä. Hei, miettikää ketä siellä on töissä? Opiskelijoita jne. Jos olet epävarma, mene fysioterapeutille tai askelklinikalle, erityisesti jos juokset edes puolitosissasi!

Vierailija
25/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostellut juoksukenkiä niin paljon, että taatusti tiedän, ettei supinaatiotukia ole.

Neutraalit kengät käy normaalille ja supinoivalle jalalle, mutta mitään varsinaista supinaatiotukea ei todellakaan ole kengissä.

Ja se testi, että mennään kyykkyyn, ei todellakaan anna kuvaa, juokseeko pronatoiden. Varminta on ostaa aina ekaksi neutraali kenkä. Myyjät myy pronaatiokenkää, koska se on paljon kalliimpi. Yleensä vielä asicsin kayanot, koska silloin pääsee ylpeileen, että "mulla on taatusti hyvät kengät kun oli niin kalliit, ihme vain, että itb-jänne on aina kipeä"

Varminta on videokuvauttaa juoksuaskel ja siinä näkee, miten juoksee. Nilkan normaalipronaatio on ihan normaalia ja vain pieni osa tarvitsee pronaatiotuettua kenkää. Pronaatiotuettu kenkä vain vie jalan pikkulihaksilta voiman ja juoksu muuttuu jäykäksi. Muuttaa lonkan asentoa ja aiheuttaa sitä myöten jalkaongelmia.

Edullinen hyvä kenkä on esimerkiksi Niken pegasus (tuettu, mutta neutraali). Asicsilta löytyy myös nimbus jos haluaa maksaa enemmän.

Juoksukengän koon on oltava 1.5 numeroa isompi kuin normaalijalkineen.

ja supinaatiotuellisia kenkiä on todellakin olemassa.

Googlaa supinaatio niin tiedät

Vierailija
26/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse mitään pronaatiotukea. Ihan höpötystä tällaiset mielipiteet.

Paljon juoksevat usein tarvitsevat pronaatiotukea

Mullakin lenkkarit 43,5, muut kengät 43 paitsi useat 42, koska tarpeeksi suuria ei löydy...

Vierailija
27/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkea holvikaari mutta silti nilkat hieman kääntyvät sisään ja polviongelmaakin on niin tarviiko pronaatiotukea?

Kumpi tekee enemmän haittaa jalalle-

se että jos tarvii pronaatiotukea jonkin verran mutta juoksee silti normaaleilla lenkkareilla?

Vai se että ei tarvitse tukea, on normaali askellus, mutta käyttää silti hieman pronatoivia kenkiä?

Itse mielelläni menisin askelklinikalle tmv testaan jalan mutta niitä nyt ei satu olemaan lähitulevaisuudessa urheilukaupoissamme ja tarvin kengät heti!

Vierailija
28/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan höpöä.

Niissä suositellaan pronaatiotuettua kenkää useimmille.

Juoksijalehdessä oli kerran hyvä testi. Sama ihminen kävi eri firmojen testissä ja kaikissa tuli eri tulos ja yleensä yritettiin myydä juuri sen merkin kalleinta pronaatiokenkää.

Juoksuun erikoistunut fysioterapeutti on se, joka osaa katsella askelluksen kunnolla. Se vaatii videokuvauksen ja kunnon jalkojen tutkimisen.

Vierailija
29/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitoitus on "hiukan" eri korkkareissa ja urheilujalkineissa? Tämä johtuu osin siitä että miesten ja naisten urheilukengissä ei ole yhtä suurta eroa kuin tavallisissa. Naisten kun pitää saada sulloa jalkansa mahdollisimman pieneen ja sievään kokoon. Siksi ihan yleisesti ero on n. 2 kokoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi