Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksukengistä..

Vierailija
12.07.2009 |

Minkä kokoiset juoksukengät teillä on normijalkaan verrattuna?

Entä tuetut kengät. Onko teillä normaalit juoksukengät ja propanoivat ja mitä pidätte näistä ominaisuuksista?

Minulla on polviongelmia ajoittain (kierukka leikattu) ja olen hoikkarakenteinen, kengän koko normaalisti 38. Myyjä ehdotti ostamaan 39.5 numeroiset. Nyt mietin että tulikohan ostettua liian isot kengät.. NO kohta se selviää kun lähden juoksemaan:)

Ja koska minulla on ajoittain polviongelmia (kierukka leikattu) ja juoksen paljon asfaltilla, suositteli myyjä ostamaan propanoivat ja hyvin tuetut kengät.

Koska olen vasta aloittanut juoksuharrastuksen ja ostin ensimmäiset mukamas kunnon lenkkarit enkä niistä mitään tiedä, olisi kiva kuulla millä perusteilla ja millaiset kengät koette hyvinä:)

Kun jostain mielipidepalstalta luin että propanoivat kengät olisi huonot...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri valmistajien kengissä on aika isoja eroja sen suhteen, mikä koko on oikea. Joskus valmistajien eri mallitkin poikkeavat toisistaan. Itselläni on Asicsin Gel Kayanot pitkille lenkeille ja DS Trainerit nopeampaan juoksuun. DS Trainerit on muistaakseni täyden numeron isommat.

Vierailija
2/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kokoa 38 tai 39. Juoksukengät 40 ja 1/3. Ihan hyvin niillä kulkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. itse juuri ostin supinaatiotuelliset kengät, Adidaksen tämän vuoden malli. Että on niitä olemassa.

Vierailija
4/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itb-jännettä? Ihan heti en keksi mistä tulee lyhenteenä... mutta ehkä hetken kuluttua, kun vähän selaan anatomian kirjaa...juu, ei löytynyt sieltäkään. No ehkä se juoksija auttaa meitä.

Vierailija
5/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrohan juoksukenkäsi nimi tarkemmin, mikä on SUPINAATIOTUETTU kenkä

mm. itse juuri ostin supinaatiotuelliset kengät, Adidaksen tämän vuoden malli. Että on niitä olemassa.

Vierailija
7/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla juoksukengät ovat nikellä numeron isommat kuin oma jalka ja muilla valmistajilla 1,5-2,5 numeroa mallista riippuen. Kokoerotusta on turha pelästyä, tärkeintä on hyvä tuntuma.

Omat juoksukenkäni ovat neutraalit, mutta olen joskus käyttänyt myös pronootiotuettuja kenkiä, koska ne tuntuivät hyvältä jalassa. Askel siis neutraali. Pronootioon ei vaikuta juoksun määrä, kuten joku väitti vaan lantion ja alakropan rakenne sekä mahdolliset askelvirheet.

En ihan ymmärrä tätä mikä supinaatio-juttua. Supinaationtuettuja kenkiä löytyy hyvinvarustelluista urheiluliikkeistä ja kun niitä koettelee huomaa eron neutraaliin ja pronootiotuettuun urheilukenkään.

En ole myöskään havainnut tuettujen ja tukemattomien kenkien välillä mitään merkittäviä hintaeroja. Hyvä kenkä maksaa aina enemmän kuin vähemmän hyvä, se lienee selvä. Esimerkiksi nikellä air zoom elitet (pron.tuettu) ja vomerot (ei tuettu) maksavat suunnilleen saman verran, mutta ovat kummatkin selkeästi kalliimpia kuin se mainittu pegasus, joka on ihan hyvälaatuinen peruskenkä, mutta ainakin musta kovemmassa vauhdissa tuntumaltaan selkeästi kehnompi kuin em. kengät. Enpä muista sitä nähneeni yhdelläkään tosissaan kilpailevalle aikuisurheilijalla. Ja asicsit tuppaavat olemaan aina kalliita, oli tukea tai ei.

Vierailija
8/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eliteillä ja vomeroilla.

Oikeilla kilpaurheilijoilla on hiukan erilaisia kenkiä.

toinen entinen kilpajuoksija

Vierailija
9/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostetaan kiertolöysä, mutta tukeva kenkä.

Ja pronaatiotuetut kengät on kalliimmat kuin neutraalit. Niken zoom eliteissä on hyvin vähän pronaatiotukea kuten ds trainereissa. Käyvät myös neutraaliin jalkaan.

Niken vomero on kyllä kalliimmasta päästä olevia neutraaleja tossuja, mutta on erittäin hyvin vaimennettu, joka poppumaisen oloinen alussa. Mutta erittäin kestävä ja kestää kyllä normaali av.mamman juoksuilla monta vuotta.

Vierailija
10/29 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en olekaan mikään ihmeellinen juoksija, Kalevan kisojen finaalikin teettää tiukkaa. Mahdollisuuksia on molemmilla matkoilla, mutta vaatii optimisuorituksen.

Satuin vaan aloittamaan juoksemisen nikeillä, jotka tuppaavat olemaan sämpyläisempiä kuin monet muut kengät ja kiinnyin niihin. Asics tuntuu siksi kovalta, vaikka jotenkin tiedostankin, että on parempi, olo on epävarma ja esim. Karhun M-sarjan koot eivät synkkaa jalkani kanssa ollenkaan.

Mutta jos osaat suositella urautuneella parempaa, kerro toki, otan vinkit kiitollisena vastaan.

Vierailija
11/29 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykännyt epiduraalista, sain esikoisesta sen. Ehkä liian aikaisessa vaiheessa synnytystä, joka hidastui, ja nukahtelin, naureskelin, en tuntenut kuin vähän painetta supistusten aikana. Sain oksitosiinia vauhdittamaan synnytystä ja olin ihan sekaisin. Yhtäkkiä pitikin ponnistaa, enkä tajunnut edes, että olisin voinut itse päättää ponnistusasennon! Synnytys kesti vuorokauden ja olo oli tosi hutera lääkkeiden vuoksi. 

Kuopuksesta en halunnut epiduraalia. Kotona huomasin hengitteleväni supistukset läpi matalasti äännellen. Sairaalassa venytin puudutten ottamista pitkään, ääntelin vain ja sain vähän myöhään kohdunkaulanpuudutteen, joka vaikutti vasempaan pakaraan, eikä lievittänyt kipuja yhtään :D Synnytys oli vauhdikas, pääsimme sairaalaan tultuamme suoraan saliin emmekä vanhentuneet siellä kuin 1,5h. Ponnistaminen onnistui kontallaan, nojaten sängyn ylösnostettuun selkänojaan, mutta tässä vaiheessa tajusin, miten paljon epiduraali oli kipuja esikoisen synnytyksessä lievittänyt, koska tuntui, että koko tavara repeää. Olisin tuohon loppuvaiheeseen kaivannut jotain, mutta koska synnytys eteni nopeasti, ei kätilökään varmaan tarjonnut muuta tuon epäonnisen puudutteen jälkeen?

Mitähän tässä nyt halusin sanoa? Ehkä sen, että on varmaan vaikea ammattilaisenakin arvioida, kauanko synnytyksessä lopulta menee, tai sitä, miten puudute oikeasti vaikuttaa. Silti toivoisin, että synnyttäjiä kuunneltaisi vielä paremmin, koska ainakin minulla lääkehuuruinen alku ekan vauvan kanssa oli hankala, ja ensisynnyttäjänä en tajunnut, että voisin itse enemmän vaikuttaa kivunlievitykseenkin. Toisesta jäi hyvä mieli, koska selvisin oikeastaan ilman kivunlievitystä ja koska toiveitani kuunneltiin. 

Vierailija
12/29 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh! Miten kummassa viestini meni tähän monta vuotta vanhaan ketjuun, jonka klikkasin auki tuntia aiemmin? HAHA :D :D

Vierailija
13/29 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh! Miten kummassa viestini meni tähän monta vuotta vanhaan ketjuun, jonka klikkasin auki tuntia aiemmin? HAHA :D :D

Vierailija
14/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa käyttää pronaatio- tai supinaatiotukisia kenkiä, koska pronaatio ja supinaatio tarkoittavat jalan (nilkan) virheasentoa ja ko tuilla on tarkoitus korjata virheasento. Normaaliaskellus ei vaadi mitään korjauksia.

Askellus pitäisi aina tarkistuttaa ennen juoksukenkien hankintaa.

Minä palauttaisin kengät. Ja tuo kokokin on puoli numeroa liian suuri; juoksukenkien tuli olla puolta tai yhtä numeroa suuremmat.

Vierailija
15/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä käytän numeroa 40, juoksulenkkarit 41.

Ostin Niket (ovh 170 euroa).

Vierailija
16/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalka on 38 ja toinen 38.5.Kumman jalan mukaan kenkä ostetaan?

Vierailija
17/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalka hieman laajenee lenkin aikana, joten hieman isot kengät on ok. Eivät saa kuitenkaan hölskyä ennen lenkkiä eikä lenkin aikana.

Vierailija
18/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaa normaalin jalan. Myyjä käski kyykkyyn ja sanoi että propanoi hieman niinkuin kuulema 80% väestöstä. ja sanoi että ei lievästi propanoivasta kengästä ole minulle kuulema haittaa...

Mistäs mä nyt itse näkisin, propanoiko jalka vai ei??

Vierailija
19/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sanottu, että kun kanta nousee maasta, varpaat ei saa koskea kengän kärkeen. Tilaa pitäisi olla niin paljon. Minulla normi kenkä on 40-41, juoksukengät 42,5..

Vierailija
20/29 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pronaatiota on. koko 38.5 josta hieman järkytyin, koska muissa kengissä koko 37 yleensä. mutta näin asiantunteva myyjä ohjeisti ja hyviltä nuo jalassa tuntuu, katsotaan huomenna lenkillä, olivatko hintansa väärti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä