Miten kostaisin tämän miehelleni?
Mua vituttaa ihan tajuttomasti mun idiootti-mies! On jossain ulkona viettämässä iltaa ja kun mä aloin kaivamaan kaapista jemmaamiani lakuja, ei niitä löytynytkään, vaan mies oli syönyt ne. No, kaupat oli mennyt jo kiinni ja lapset nukkumassa, joten en saanut sitten mitään tilalle, vaan istun "kuivin suin". Mies tiesi ihan 100 %, että se lakupussi oli mun ja olin säästänyt sinne lopuksi mun lempparit.
Joka kerta sama juttu, kun ostan kaappiin jotain herkkuja joko itselleni (esim. sellaiseksi illaksi, kun mies on pois kotoa), koko perheelle tai vieraita varten. Vaikka sanoisin niistä erikseen, mies syö silti ne sieltä yksin pois. Noita "varkauksia" voi tapahtua vaikka joka toinen päivä eli todella usein. Just eilen sanoin miehelle ostamistani viinirypäleistä, että ne loput on mulle ja lapsille, kun mies oli niistä jo oman osansa syönyt. No, enköhän saanut miehen "itse teossa" kiinni kahteen otteeseen syömästä niitä rypäleitä, eikä meille lasten kanssa meinannut jäädä mitään. Tai jos ostan keksipaketin ja erikseen näytän sen miehelle ja sanon, että se on ylihuomisia vieraita varten, niin eiköhän mies ole syönyt sen ennen kuin vieraat ovat edes tulleet. Tai jos ostan esim. kirsikkatomaatteja jotain ruokaa varten ja sanon siitä miehelle, hän syö silti suuren osan niistä tomaateista, eikä niitä jää kunnolla sitä ruokaa varten.
Oon sanonut tosta asiasta miehelle tuhat kertaa ja kysynyt, miksi syö esim. yksin koko meidän 4-henkiselle perheelle tarkoitetut sipsit/karkit/keksit yms. mutta mies vaan sanoo, ettei tiedä/ei muistanut/ei ajatellut jne. Mua ottaa toi ihan helvetisti päähän! Pitää varmaan hankkia joku lukollinen laatikko, missä säilyttää noita ei pelkästään miehelle tarkoitettuja herkkuja, mutta esim. jääkaapissa pidettäviä ruokia ei sinne voi laittaa.
Olen niin vihainen, että aion kostaa tämän miehen röyhkeän käytöksen, joten hyviä ideoita otetaan vastaan! Onko kellään yhtä idioottia miestä???
PS. Älkää saarnatko mulle kirosanoista tai miehen haukkumisesta, koska olen tällä hetkellä todella vihainen ja mun mielestä mulla on myös oikeus olla vihainen...
Kommentit (71)
Yllättävän monissa vastauksissa oli naisen vika, jos mies käyttäytyi kakaramaisesti. Niinpä niin.
Minä ehdotan lukollista kaappia herkuille, uhkauslappuja herkkuihin, todella vakavaa keskustelua henkisesti keskenkasvuisen miehen kanssa tai eroa. Jos ei aikuinen mies osaa käyttäytyä ihmisiksi, niin kierrätykseen vaan. Muista kaataa hänen kaljansa säännöllisesti viemäriin - tai tarjota ne vieraille.
voi miettiä mitä vikaa on parisuhteessa, jossa karkin mässyttäminen tai sen mässyn vaille jääminen on noin tärkeää? Mitä tyhjää tilaa sillä lakulla tms täytetään? Ja millainen kommunikaatio on perheessä, jossa kaikki jäsenet eivät tiedä/ tajua, että on esim tulossa vieraita, joille on varattu jotain ruokaa?
Piilotat karkkipussin jämät samaan jemmaan ja täysinäisen karkkipussin ym. herkut toiseen piilopaikkaan.
Mis menee halpaan,kun löytää jemmastasi pussin ja ei tiedä, että piilopaikkoja onkin kaksi ja suurherkut on muualla ja odottavat omistajaansa.
Täällä mammat suu vaahdossa vouhkaa että ap ei kanna miesparalleen tarpeeksi herkkuja kaupasta kun joutuu sairaalloisen kuuloisesti ahmimaan kaiken makean mitä ikinä löytää kyselemättä onko se tyyliin lapsen kaverisynttäreiltä saama tikkari tai seuraavan päivän lounaaseen tarkoitettu lenkkimakkara. Ihan ookoo, osta vaan enemmän. Miesparka joutuu riutumaan kun muut vaan herkuttelee.
Mutta jospa ap olisikin ollut pahoillaan siitä, että ostaa perjantai-illaksi heille yhteensä 4 olutta joista mies kittaakin yllättäen kaikki, olisivat mammat täällä kuorossa huutaneet kuinka kukaan voi ensinnäkään juoda edes kahta saati neljää olutta ("oma mieheni on koko avioliittomme aikana juonut ehkä kaksi olutta yhteensä ja nekin yhden kaverin polttareissa vuonna 1994") eikä varmaan kukaan olisi vouhkannut että ap kulta, kasva aikuiseksi ja osta kerralla 19,90 maksava "keissi" niin johan riittää ukkokullalle herkkua!
Samojen mammojen perheet eivät koskaan käy hampurilaisravintoloissa ja jos nyt sattumalta joskus vahingossa joutuvat käymään, jaksaa mies syödä korkeintaan lastenaterian miniporkkanoilla ransikisten sijaan, lapset syövät vaan ne miniporkkanat.
Mutta ap:n mies ressu on nälässä ja puutteessa.
Yllättävän monissa vastauksissa oli naisen vika, jos mies käyttäytyi kakaramaisesti. Niinpä niin.
Aina on lukuisa määrä "loistavia emäntiä" löytämässä syyn vaimon ymmärtämättömästä käytöksestä, jos mies toimii kuin pahemman luokan mulkku. Miksi pitäisi ymmärtää miestä, joka toimii jopa tilanteessa "aviomies ja isä" kuin olisi maailman ainut ihminen, eikä kykene ottamaan millään huomioon toisia? On se vaan mahtavaa, jos joku nainen ottaa elämäntehtäväkseen kaikenlaisten urpojen miesten ymmärtämisen, eli joka kerta anteeksi vain kaikki typeryydet, ja etsimään syytä omasta itsestään. Mahtaa olla loistava elämä.
Joku kertoi, että kielletyt hyllyt eivät auttaisi häntä itseään, koska hän ahmii keksipaketin, olipa se kuinka tärkeä tahansa. Tällaiselle ihmiselle suosittelisin terapiaa, samoin ap:n miehelle. Voihan se tosiaan olla, että hän ei ole vain itsekeskeinen, vaan kärsii jonkunlaisesta pakonomaisesta ahmimisesta, eikä oikeasti kykene hillitsemään itseään.
Ohjeeni on siis, että vakava keskustelu, jonka jälkeen yhteiseen terapiaan, jos ongelma ei selviä. Terapiassa voi sitten pohtia, mistä ongelma johtuu, ja mies voi tarpeen vaatiessa jatkaa päänsä parantamista yksilöterapiassa. Pahimmassa tapauksessa lukollinen kaappi, johon ukolla ei ole avainta.
voi miettiä mitä vikaa on parisuhteessa, jossa karkin mässyttäminen tai sen mässyn vaille jääminen on noin tärkeää? Mitä tyhjää tilaa sillä lakulla tms täytetään? Ja millainen kommunikaatio on perheessä, jossa kaikki jäsenet eivät tiedä/ tajua, että on esim tulossa vieraita, joille on varattu jotain ruokaa?
Siis, tietenkin, TOTTA KAI, ahmiminen parantaa VAIMON aiheuttamia pahanolon tunteita. Vaimo ja parisuhdehan ovatkin titysti ainoat ulottuvuudet ja kontaktit miehen elämässä. Vaimo on vauvasta lähtien hermostuttanut miestään, ja aiheuttanut tälle jo vaippaiässä traumaattisia kokemuksia.
Ja kävihän selkeästi ilmi, että miespolo jättäisi toki syömättä aina herkut, JOS VAIN TIETÄISI, että vieraita on tulossa, tai ko. ruuat ovat muille perheenjäsenille. Joopa joo...
sellainenkin ongelma, että koska olen lasten kanssa kotona, ei meillä ole rahaa niin paljon, että mies voisi syödä joka viikko 50 € edestä herkkuja. Ostaa niitä melkein päivittäin työaikana eli syö jo päivisin herkkuja, mutta illalla olisi sitten vielä syötävä muidenkin herkut pois. Olisiko teistä muista ihan OK, että jos lapsi saa vaikka kaverisynttäreiltä karkkipussin ja mies pistelisi sen omaan napaansa??? Ihan vaan siksi, ettei saa muuten tarpeeksi herkkuja. Jestas sentään, mitä juttuja. Jos miehen on kerta saatava joka päivä ja ilta jotain herkkua (esim. pussillinen lakuja), saa ne mun puolesta ostaa ihan itse. Mä ostan meille sitten viikonlopuksi jotain herkkua, juhliin yms. Meillä vaan ei oikein rahat riitä siihen, että mies käyttää esim. 30-50 €/viikko noihin herkkuihin...
T:ap
Kuulostaa siltä, että sun miehes on sokeririippuvainen! Samanlainen addiktio kuin päihderiippuvaisella.
... olen tavannut näitä henkilöitä joiden vatsalaukku on pohjaton ja joilta tavallaan toisten huomioonottamisenkyky. Ap, hyvin yksinkertainen ratkaisu joka ainakin yhdessä perheessä toimi. Keltaiset tarralaput tekstillä "näpit irti" niihin asioihin joita haluat jemmata, oli sitten lakut tai viinirypäleet. Jos kuitenkin vahinko käy, niin 50 euron "sakko" perheen säästöpossuun. Oppi menee perille. Kerrot miehellesi että otat tämmöisen systeemin käyttöön koska vuosien nalkutus ei ole mennyt perille.
Ymmärrän hyvin ongelmasi ja tsemppiä!
miestä vituttaa, jos oluet on kaapista loppu. Olut herkuista, jollei opi, niin ongelmana on todellinen addiktio.
että noin moni väittää, että vika on ap:ssä, ja kuvittelevat vielä, että homma hoituu sillä, että kaupasta tuodaan enemmän herkkuja.
Ensinnäkin normaali ihminen ymmärtää, että herkkuja ei vedetä rajattomasti. Toiseksi jos niitä herkkuja tarvitaan lisää, niin ei sen pitäisi olla ap:n ongelma. Vaan mies kai osaa käyttää pankkikorttiaan itsekin ja löytää kaupan, josta voi hakea itselleen herkkuja, jos kotona tarjottavat ei riitä. Eli tuota en siinä miehessä ymmärrä, että minkä vuoksi se juoksuttaa vaimoa kaupassa kantamassa herkkuja kotiin, kun vähemmällä nalkutuksen kuuntelulla pääsisi, jos hakisi ihan itse herkkunsa.
Karkit täytyy piilottaa - tosin mies painostaa kertomaan missä ne on ja syö sitten loppuun. Onneksi en itse ole kauheasti makean perään, joten se ei haittaa.
tosi REILULTA ja mukavalta mieheltä! Vaikka kuinka köyhästä perheestä olisi, niin vain moukka käyttäytyy noin!
Minua tässä ketjussa ihmetyttää herkkujen määrä ja että niitä on AINA kotona. Lakkaa ap ostamasta herkkuja - tekee hyvää sulle ja lapsillekin varmasti. Pidä 2 viikon tiukka herkuton kuuri, äläkä osta sille miehellesi kaljaa. Sitten, jos herkkujen perään kyselee, niin sanot, ettet enää osta. Jos sun ja lasten tekee kauheasti mieli herkkuja niin lähdette yhdessä vaikka jätskikioskille ja syötte ne herkut muualla kuin kotona.
Ap:n mies kuulostaa äärettömän ahneelta. Olisiko hänellä joku ahmimishäiriö (ei voi vaan vastustaa makeaa/herkkuja)?
Kaverin mies söi koko perheen ruuat. Esim. kahmi kaikki nakit nakkikeitosta ja söi lihakastikkeet lähes kaikki, jos pääsi ensimmäisenä padan äärelle :O
mies on aika hajamielinen ja yleensä puhua paasaa koko ajan ajattelematta sen kummemmin mitä tekee. Anoppilassa usei otti ekana ruokaa lautaselleen (äiti tarjosi pojalleen ekana) ja hän sitten lappoi, lappoi ja lappoi (samalla paasasi) ruokaa lautaselleen niin, ettei muille jäänyt juuri mitään! Pahinta oli, kun hän ei edes syönyt kaikkea vaan totesi lopuksi, että "huh, kun silmät söi enemmän kuin suu". Muut ihan kiukkuisina nälästä. Anoppi ja appi eivät hienotunteisina huomauttaneet pojalleen mitään, enkä itsekään uutena miniänä siinä tilanteessa hennonnut sanoa mitään. Kotiin lähiessämme, kysyin mieheltä huomasiko hän mitään omituista ruokapöydässä. No, oli tietysti ollut niin ajatuksissaan ettei oikeasti ollut huomannut mitään. Kun valaisin asioiden oikean tolan, miestä hävetti todella paljon. Aina tämän jälkeen, jos hän ottaa ekana, minä pysäytän hänet ystävällisesti ajatuksistaan "annapas muidenkin ottaa välillä" ja jos meille kotiin tulee päivällisvieraita, niin sanon miehelle etukäteen, että syö jotain jo ennen vieraiden tuloa, ettet taas tyhjennä vateja ennen muita. Tämä on tepsinyt.
Mutta ongelma on tietysti aivan eri kuin ap:lla. Tarkoitukseni oli vain kertoa, että kaikki miehet eivät ihan oikeasti tarkoita mitään pahaa, vaikka toimivatkin todella tökerösti joskus.
Ap:nä lopettaisin herkkujen ostamisen kaappiin. Jos mies tankkaa herkkuja töissä, syökää tekin herkkunne muualla (retkellä, leffassa, kahvilassa jne.). Tai sitten laitat herkut pyykkikoneeseen tai astiakaappiin/pesuainekaappiin tai jonnekin, missä miehesi ei käy. Kyllä nyt aikuiselle ihmiselle pitäisi viesti saada jotenkin perille juttelemalla. Onko miehesi muuten "normaali"?
Tiesittekös hyvät ihmiset, että monella suomalaisella aikuisella miehellä on todettu jonkinasteinen syömishäiriö? Ap:n tapauksessa olisi nähtävästi kyseessä BED eli binch eating disorder eli häiriö, jossa ahmitaan monesti ähkyynkin asti mitä tahansa mitä kaapista löytyy (useimmiten tietty jotain hyvän makuista, on nääs monet näistä sairaista hyvin hyvin sokerinhimoisia erityisesti), muttei syömisen jälkeen tyhjennä itseään esim. laksatiiveilla tai oksennuttamalla itseään.
Miestä kannustaisin menemään puhumaan ammattiauttajan kanssa, kyseessä on kuitenkin oikea ongelma mikä ei nalkuttamalla tai kostamalla lopu!
Siperia opettaa...
Olen oppinut jemmaamaan hönnimiinejä x-paikkoihin.
Karkit kirjahyllyn kaappiin tai omaan lipastooni ja muut herkut keittiön kaappiin pottumuussijauheen (tms.) taakse.
Se lienee ainut keino selviytyä.
ja ylläri ylläri niitä ei sitten olekaan kun ne vieraat tulee. tai ruokaa laittaessa onkin osa aineksista jo syöty.
Neuvoja en oikein osaa antaa, kun ei mies oikein usko vaikka olet sanonut niistä ruuista.
Kyllä mä olisin varmaan ihan yhtä kiukkuinen kuin ap.
Kyllä mäkin suuttuisin tuollaisesta. On kyllä itsekäs mies... Reuhaa sille ihan tosissaan kun se tulee kotiin! Pistä se huomenna (vaikka krapulassa) ostamaan sulle uudet lakut ja vaikka kukkia lepytykseksi.
Menet lasten kanssa johonkin evakkoon, jos mahdollista, vähäksi aikaa. Syyksi sanot, että on vaikea asua sellaisessa paikassa, kun ei koskaan tiedä onko lapsille antaa ruokaa kaapista!
Jääkaapissa se on vihanneslaatikko ja muille tavaroille vaatekaapissa mun sukkahylly. Noista mies ei ikinä osaa ettiä =D
Onkos niitä kaikkia herkkuja pakko erikseen esitellä miehellesi? Kaappiin van jemmaan niin saavat olla rauhassa. Tai jos miehesi todellakin penkoo kaappeja herkkuja löytääkseen niin siivouskomero, liinavaatehyllyt, alusvaatelaatikkosi tmv paikka voisi olla hyvä jemma. Ei kai se niitä pengo? Ja vaihtele paikkaa, eteisen vaatekaapitkin on oiva piilo nameilleyms. Mutta ennenkaikkea älä esittele kaikkia herkkuostoksia.
vaikka meillä ongelmasyöjä on 8v poika. Aamuisin heti herättyään käy kähveltämässä keksiä tms. herkkua, jos jotain jossain on.
Lapset saa meillä myös herkkuja, mutta rajoitetusti. Ja pyytämällä. Kun huomaan että kaapissa on tyhjä tai tyhjentynyt herkkuvarasto menee siltä päivältä aina pleikkariaika eikä pelejä pelata. Mutta mitäpä aikuiselta mieheltä kieltäisi? Eiköhän kasvatukset ole jo kasvateltu.
Musta tuntuu ettämiehesi on sokerikoukussa. Onko hänellä ylipainoa, millaiset ovat ruokailutavat muuten? En usko että ongelma katoaa muuten kuin että tosissaan suutut ja teet selväksi että tätä ei enää hyväksytä, tai että hän muuttaa ruokailutapojaan terveellisemmiksi.
Hankala paikka, tsemppiä silti sulle!