Sairaanhoitaja ei ole alempi korkeakoulututkinto.
Kertoo jotain sairaanhoitajista, että heistä monet luulevat jotakin muuta.
Miksi te ette ole tyytyväisiä ihan vaan hoitajina, miksi pitää esittää jotain muuta?
Kommentit (160)
kun jotkut amk-tutkinnon suorittaneet painottavat sitä tutkintoa ammattiKORKEAKOULUtutkintona. Eli antavat vaikutelman, että heidän tutkintonsa on tiede/taidekorkeakoulusta. Sillä lailla kokee vähän niin kuin arvotonta arvonnousua, jos sallitte tällaisen termin. Mutta jokaiselle löytyy varmasti paikka työelämässä.
Eli siis amk-tutkinnot ovat kyllä korkeakoulututkintoja - koska meillä on amk- ja tiede/taidekorkeakoulujen tutkinnot. Mutta lisätään kuvioon selvennykseksi se, että amk-tutkinto ei ole akateeminen tutkinto. Sen saa ainoastaan tiede/taidekorkeakoulusta.
Olen yo-merkonomi. Toimin sihteerin hommissa. Opistotason koulutus.
Mä olen vaan lukion kesken jättänyt siivooja, mutta mun vuositulot on reilu 36 000€ ja hei -tää ei sitten sisällä elatustukia, lapsilisiä, kaikkia niitä yh-LISIÄ, joita kuulemma saa jostain ihan tolkuttomasti, asumistukea ja toimeentulotukea.
Asiallisen palkan lisäksi pidän työstäni, ei ole pelkoa työttömyydestä, mun ei koskaan tarvitse kuunnella vittuilevia duunikavereita, ei haaskata aikaa tiimipalavereissa, eikä pomo huohota niskaan.
Asun omistusasunnossa, matkustan joka vuosi jonnekin muualle kuin Kanarialle, puhun ihan sujuvasti neljää vierasta kieltä, luen Hesarin joka päivä alusta loppuun, osaan keskustella politiikasta ja sijoittamisesta, luen myös klassikoita ja olen kiinnostunut arkkitehtuurista.
Silti, tollo mikä tollo. Ammattitutkinnon suorittanut moukka. Surkea luuseri, ei edes kolmivuotista amista lusinut. Pyydän anteeksi olemassaoloani.
Eli siis amk-tutkinnot ovat kyllä korkeakoulututkintoja - koska meillä on amk- ja tiede/taidekorkeakoulujen tutkinnot. Mutta lisätään kuvioon selvennykseksi se, että amk-tutkinto ei ole akateeminen tutkinto. Sen saa ainoastaan tiede/taidekorkeakoulusta.
Vaikka *kuiskaa* voithan katsoa sanakirjasta määritelmän sanalle akateeminen, huom en puhu wikipediasta!
Olen yo-merkonomi. Toimin sihteerin hommissa. Opistotason koulutus.
t:yo-merkonomista tradenomiksi lukenut
Olen aikoinani opistotason sh-tutkinnon suorittanut. Tämän jälkeen luin terveydenhuollon maisteriksi ykiopistossa. Jälkimmäinen on korkeakoulututkinto. Ei se sairaanhoitajan koulutus tod ole kovinkaan tieteellistä, vaikka AMK:si muuttuikin...
Mikäpä siinä.
Mutta vaikka lähtisin tradenomiksikin lukemaan, niin eipä tulisi mieleeni esittää, että olen opiskellut alemman korkeakoulututkinnon. Kun ei ole tapana valehdella.
Olen aikoinani opistotason sh-tutkinnon suorittanut. Tämän jälkeen luin terveydenhuollon maisteriksi ykiopistossa. Jälkimmäinen on korkeakoulututkinto. Ei se sairaanhoitajan koulutus tod ole kovinkaan tieteellistä, vaikka AMK:si muuttuikin...
Toisin tas kävi esim insseille, joita arvostetaan nyt amk-tutkinnon myötä enemmän.
Kun ei ole tapana valehdella.
Mutta hyvä olis kun edes itse tietäis mistä puhuu.
miten hyödynnät tieteellistä koulutustasi.
Myös yliopistossa tieteellsiyys jää hyvinkin opiskelijan varaan ja ulkoluvulla pärjää myös siellä pitkälle.
En ymmärrä oikein keskustelun pointtia. AMK tutkinto on ammattitutkinto, joka on korkeakoulutasoinen. Harvemmin näihinkäää ammattikuviin esim. terveydenhoidon maisteri sairaanhoitajaksi on pätevä.
Mikä on keskustelun pointti?
ps. akateemisissa työttömyysprosentti senkun kohoaa....
Joku kritisoi heidän ylimielistä asennetta tai taitamattomuutta, niin jo sieltä joku hoitsu hyökkää kimppuun. Pitääkö sairaanhoitajien päteä täydellisyydellä, koska opiskelu on opistotasoista? Täydellisiä tekään mokomat ette ole, vaikka että sitä myönnäkään. Siltikin yksikin virhe on teiltä liikaa. Kyseessä ovat ihmiset joita hoidatte. Koittakaas repiä se pätevyyden naamari pois naamalta ja keskittyä työhönne! Pesitte sitten paskoja potilailta tai jaoitte lääkkeitä.
Menit vähän yli mielipiteesi kanssa.
En ole sairaanhoitaja, opettajakaan.. En ole ammattiKORKEASSA opiskellut, mutta mitä se sinulle on vaivaksi jos heidän opinnot on korkeassa eikä tavallisessa amitsussa?
Sää varmaan osaat selittää mikä ero on lähihoitajalla ja sairaanhoitajalla?
Kuuluuko lääkärikin samaan lohkoon? Vai onko lääkärit nyt KORKEAA?
Minä olen jotenkin ajatellut että on vaan ammattikorkea, onko korkea tai matala siis joku muinainen jäänne joka puristaa joittenkin vanteita?
Lääkkeen antaminen potilalle on vastuullisempaa kuin istua kaupan kassalla, siis jos lähdetään saivartelemaan koulutustasosta että merkonomi ja sairaanhoitaja kuuluisi samalle asteelle. Huhhuh!
että esim. tradenomin tutkinto on amk-tutkinto(ei siis alempi kk-tutkinto), mutta siitä jos jatkaa opintoja on kuitenkin mahdollista suorittaa ylempi kk-tutkinto. Jotenkin tuntuisi loogisemmalta suorittaa ensin alempi kk-tutkinto ja sen jälkeen ylempi kk-tutkinto. Mutta tradenomin koulutuksessa siis ensin amk-tutkinto ja siitä kk-tutkintoon.. :O
Sulla on asenne ja sana hallussa :)
Mä olen vaan lukion kesken jättänyt siivooja, mutta mun vuositulot on reilu 36 000€ ja hei -tää ei sitten sisällä elatustukia, lapsilisiä, kaikkia niitä yh-LISIÄ, joita kuulemma saa jostain ihan tolkuttomasti, asumistukea ja toimeentulotukea.
Asiallisen palkan lisäksi pidän työstäni, ei ole pelkoa työttömyydestä, mun ei koskaan tarvitse kuunnella vittuilevia duunikavereita, ei haaskata aikaa tiimipalavereissa, eikä pomo huohota niskaan.
Asun omistusasunnossa, matkustan joka vuosi jonnekin muualle kuin Kanarialle, puhun ihan sujuvasti neljää vierasta kieltä, luen Hesarin joka päivä alusta loppuun, osaan keskustella politiikasta ja sijoittamisesta, luen myös klassikoita ja olen kiinnostunut arkkitehtuurista.
Silti, tollo mikä tollo. Ammattitutkinnon suorittanut moukka. Surkea luuseri, ei edes kolmivuotista amista lusinut. Pyydän anteeksi olemassaoloani.
No onhan se! Ainakin Ruotsissa opiskellaan HÖGskolanissa inssien ja muitten korkeakoululaisten kanssa. Ja kirjoitetaan kandityö. Miksei ole korkeakoulututkinto???
koulutukset ovat muuttuneet opistotason koulutuksesta ammattikorkeakouluun?
Kysyn siis ihan tietämättömänä. Omista opiskeluistani on pian 20 vuotta, eikä ole sen koommin tarvinnut perehtyä koulutuksiin. En ole sh enkä tradenomi, enkä lähelläkään kumpaakaan ammattia.
Insinöörit ja sh muutettiin korkeakoulupohjaiseksi, oliko se nyt -95?
nimitys ammattikorkeakoulu jo avaa jotain sieltä valmistuvista. ammattikorkeakoulusta todella saa myös ammatin ja samalla alemman korkeakoulututkinnon.
Yliopistomaailmasta saa kyllä korkeakoulututkinnon, mutta ei todellakaan kaikista opinnoista ammattia. Yliopsitomaailmasta valmistuvan taas täytyy itse etsiä ammattinsa.
Kuitenkin kaikille on tilaa ja ehkä just yliopisto-opiskelijat vaikeammassa asemassa.
T. molemmista tutkinnoista kokemusta