Sairaanhoitaja ei ole alempi korkeakoulututkinto.
Kertoo jotain sairaanhoitajista, että heistä monet luulevat jotakin muuta.
Miksi te ette ole tyytyväisiä ihan vaan hoitajina, miksi pitää esittää jotain muuta?
Kommentit (160)
Ystäväni lapsella ei todellakaan ollut kyseessä mikään paha palovamma. Viikko siitä kun se pieni palovamma oli sattunut, ystäväni kertoi siitä palovammasta ja näytti sitä minulle mihin oli sattunut. Hän itse kertoi että vaikka hän on sh, niin hän ei ole koskaan ennen nähnytkään palovammaa, eikä hän tiennyt mitä sille pitää tehdä. Eikä hän siitä mitään ollut säikähtänyt, oli vain pyytänyt miestään viemään terveyskeskukseen, että tekevät sille jotakin.
Turha siellä on kuohua ystäväni puolesta, kun et edes tapausta tiedä. Tällaisten sairaanhoitajien kynsiin voi kuitenkin kuka tahansa joutua. Hoitaa vaikka ei tiedä miten pitää hoitaa. Voin sanoa että minäkin olisin osannut paremmin palovammaa hoitaa, koska olen sitä tehnyt useamman kerran pakostakin, vaikka en hoitoalalla ole.
Ja kuule, vanhempi joutuu monesti olemaan se VAHVA ja luottaa omaan maalaisjärkeensä, vaikka sairaanhoitajan tai lääkärin olisi se ammattilainen ja tietäjä olla! Monta kertaa olen kuullut ja omallakin kohdalla kokenut sen, että luottaa ei aina voi. Kerran oli meidän talossakin hautajaiset lähellä, ihan hoitohenkilökunnan vuoksi, kun eivät ottaneet hoitaakseen ja olivat muka tietävinään ettei ole mitään hätää, senkus syöt särkylääkettä niin helpottaa. Hätäleikkauksen jälkeen kirurgi kertoi, että oli enään minuuteista elämä kiinni. Tämä ei ole ainoa kerta, mutta vakavin niistä kerroista.
Näissä tapauksissa tulee esiin juuri sairaanhoitajien ja lääkäreiden ylimielinen asenne. Potilashan ei voi tietää itsestään mitään eikä varsinkaan miltä kipu tuntuu.
Kerrotko minulle hyvä ihminen, miksi minun on täytynyt olla kuitenkin vanhempana se vahva ihminen lääkärissä, kerran vanhemman ei sitä tarvitse olla? Etenkään kun minulla ei ole edes hoitoalan koulutusta?
Haista sinä kuule pitkä p*ska! "Ystäväsi" olisi varmasti tosi mielissään kuullessaan miten täällä alennat ja vähättelet häntä ja osaamistaan. Ilkut ja olet oikeasti JULMA. Vähänpä ymmärrät ihmisen psyyken päälle. Oman lapsen kohdalle sattuva vahinko tai vamma vetää vanhemman usein niin tolaltaan, että kokenutkin ihminen on aivan sormi suussa. Hätääntynyt vanhempi unohtaa kaiken, tunteet ottavat vallan. Itse olen lastensh, ja olen LÄÄKÄREILLE joutunut usein selittämään aivan yksinkertaisia asioita esim. lapsen nesteytyksestä, insuliinin pistämisestä tai verensokeriarvoista... Vanhemman EI TARVITSE oman lapsensa sairastuessa olla vahva ja järkevä, muistaa kaikkea oppimaansa. SIlloin on lupa luottaa terveydenhuollon muihin ammattilaisiin, ja kun oma mieli hieman rauhoittuu, voi alkaa taas itsekin ajatella järkevästi. Oikeasti. En voi olla kuin surullinen "ystäväsi" puolesta. Miksi vihaat häntä noin paljon, että noin ilkeästi täytyy täällä kirjoittaa?
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
ansaan. Koittaa vaan aiheuttaa närää. Ei näin tyhmää keskustelua olekaan.
että kummassakin voi suorittaa alemman korkeakoulututkinnon! Ammattikorkeakoulussa se on esim. sairanhoitaja (amk) ja yliopistossa esim. filosofian kandidaatti. Miettikää vaikka sitä, mikä on tradenomi ja kauppatieteiden kandidaatti englannin kielellä...
Sihteerin hommiako?
Ammattikorkeakoulussa kun ei voi suorittaa alempaa korkeakoulututkinto. Siellä suoritetaan ammattikorkeakoulututkinto.
Referenssisikö siis on englannin kielen käännös Suomen tutkinnoista?
Vaan tapa jolla arvostelit ystävääsi. On toisarvoista minkälainen vamma hänen lapselleen on tullut. Ystävät vaan eivät puhu toisistaan tuohon sävyyn.
Jos sinulla on luotto terveydenhuoltoon tuota luokkaa, niin omapahan on asiasi. Se että sinä olet karvat pystyssä ja varpaillasi lääkäriin mennessäsi, ei tarkoita sitä että kaikkien tarvitsee olla.
Ystäväsikin sai lapselleen varmasti siellä TK:ssa ihan asiallista hoitoa palovammaan, jos viikon päästä käsi oli jo ok.
Ystäväni lapsella ei todellakaan ollut kyseessä mikään paha palovamma. Viikko siitä kun se pieni palovamma oli sattunut, ystäväni kertoi siitä palovammasta ja näytti sitä minulle mihin oli sattunut. Hän itse kertoi että vaikka hän on sh, niin hän ei ole koskaan ennen nähnytkään palovammaa, eikä hän tiennyt mitä sille pitää tehdä. Eikä hän siitä mitään ollut säikähtänyt, oli vain pyytänyt miestään viemään terveyskeskukseen, että tekevät sille jotakin.
Turha siellä on kuohua ystäväni puolesta, kun et edes tapausta tiedä. Tällaisten sairaanhoitajien kynsiin voi kuitenkin kuka tahansa joutua. Hoitaa vaikka ei tiedä miten pitää hoitaa. Voin sanoa että minäkin olisin osannut paremmin palovammaa hoitaa, koska olen sitä tehnyt useamman kerran pakostakin, vaikka en hoitoalalla ole.Ja kuule, vanhempi joutuu monesti olemaan se VAHVA ja luottaa omaan maalaisjärkeensä, vaikka sairaanhoitajan tai lääkärin olisi se ammattilainen ja tietäjä olla! Monta kertaa olen kuullut ja omallakin kohdalla kokenut sen, että luottaa ei aina voi. Kerran oli meidän talossakin hautajaiset lähellä, ihan hoitohenkilökunnan vuoksi, kun eivät ottaneet hoitaakseen ja olivat muka tietävinään ettei ole mitään hätää, senkus syöt särkylääkettä niin helpottaa. Hätäleikkauksen jälkeen kirurgi kertoi, että oli enään minuuteista elämä kiinni. Tämä ei ole ainoa kerta, mutta vakavin niistä kerroista.
Näissä tapauksissa tulee esiin juuri sairaanhoitajien ja lääkäreiden ylimielinen asenne. Potilashan ei voi tietää itsestään mitään eikä varsinkaan miltä kipu tuntuu.
Kerrotko minulle hyvä ihminen, miksi minun on täytynyt olla kuitenkin vanhempana se vahva ihminen lääkärissä, kerran vanhemman ei sitä tarvitse olla? Etenkään kun minulla ei ole edes hoitoalan koulutusta?
Haista sinä kuule pitkä p*ska! "Ystäväsi" olisi varmasti tosi mielissään kuullessaan miten täällä alennat ja vähättelet häntä ja osaamistaan. Ilkut ja olet oikeasti JULMA. Vähänpä ymmärrät ihmisen psyyken päälle. Oman lapsen kohdalle sattuva vahinko tai vamma vetää vanhemman usein niin tolaltaan, että kokenutkin ihminen on aivan sormi suussa. Hätääntynyt vanhempi unohtaa kaiken, tunteet ottavat vallan. Itse olen lastensh, ja olen LÄÄKÄREILLE joutunut usein selittämään aivan yksinkertaisia asioita esim. lapsen nesteytyksestä, insuliinin pistämisestä tai verensokeriarvoista... Vanhemman EI TARVITSE oman lapsensa sairastuessa olla vahva ja järkevä, muistaa kaikkea oppimaansa. SIlloin on lupa luottaa terveydenhuollon muihin ammattilaisiin, ja kun oma mieli hieman rauhoittuu, voi alkaa taas itsekin ajatella järkevästi. Oikeasti. En voi olla kuin surullinen "ystäväsi" puolesta. Miksi vihaat häntä noin paljon, että noin ilkeästi täytyy täällä kirjoittaa?
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
toki ammattikorkeakoulututkinto,
mutta ammattikorkeakoulututkinto on alempi korkeakoulututkinto!! Tiedän tämän 100 % varmasti, koska olen toiminut aiemmin lehtorina ammattikorkeakoulussa ja nyt yliopistossa. Ammattikorkeakoulusta meille tulleet lähtevät suorittamaan suoraan syventäviä opintoja (=maisteriopintoja). Toki voi olla täydentäviä opintoja riippuen siitä, että mitä amk-tutkinto pitää sisällään... Mutta siis kansainvälisestikin amk-tutkinto on alempi korkekoulututkinto!
Miten ihmeessä voit toimia työssäsi, jos omaat tällaisia virhekäsityksiä?
Ammattikorkeakoulututkinto ei ole alempi korkeakoulututkinto. Alemman korkeakoulututkinnon voi suorittaa vain yliopistossa (tai erinäisissä korkeakouluissa esim. taiteen alalla). Ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan alempaan korkeakoulututkintoon. Kuitenkaan ne eivät ole vastaavia tutkintoja.
Varmastikin olet tosiaan hoitotieteilijä:(
Mikähän siinä on että se ottaa joitakin niin kaaliin?
tutkinto on korkeakoulututkinto."
Lukee opinto-oppaassani, jonka sain koulutukseen hyväksymiskirjeen mukana. Heti ensimmäisellä sivulla. Tuskin mikään amk omilla valtuuksillaan tuollaista kirjoittelee..
Tässä Suomen laista kopioituna alemmat korkeakoulututkinnot ja ammattikorkeakoulututkinnot. Enää ei tarvitse tapella.
5 §
Alemmat korkeakoulututkinnot
Alempia korkeakoulututkintoja ovat:
1) humanististen tieteiden ja luonnontieteiden kandidaatin tutkinnot, oikeusnotaarin tutkinto, sosionomin tutkinto ja farmasian tutkinnoista annetun asetuksen (246/1994) mukaan suoritettu farmaseutin tutkinto;
2) 1 päivän tammikuuta 1994 jälkeen annettujen asetusten mukaan suoritettavat elintarviketieteiden, hallintotieteiden, kasvatustieteen, kauppatieteiden, kuvataiteen, liikuntatieteiden, maatalous- ja metsätieteiden, musiikin, psykologian, taiteen, tanssitaiteen, teatteritaiteen, teologian, terveystieteiden, valtiotieteiden ja yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinnot; sekä
3) aikaisemmin voimassa olleiden säännösten ja määräysten mukaan suoritettu
akateemisen sihteerin tutkinto
alempi oikeustutkinto
ammattinäyttelijäkurssin tutkinto
diplomiekonomin tutkinto
diplomikirjeenvaihtajan tutkinto
ekonomin tutkinto, joka on kauppatieteellisistä tutkinnoista annettua asetusta (402/1977) edeltäneiden säännösten tai määräysten mukainen
eläinlääketieteen kandidaatin tutkinto
hallintovirkamiestutkinto
hammaslääketieteen kandidaatin tutkinto
kirjastotutkinto
kirjeenvaihtajan tutkinto
kunnallistutkinto
kuvataiteen tutkinto
lainopillinen diplomitutkinto
liikuntakasvatuksen kandidaatin tutkinto
lääketieteen kandidaatin tutkinto
nuorisonohjaajan tutkinto
nuorisotyön tutkinto
näyttelijäkurssin tutkinto
odontologian kandidaatin tutkinto
oopperalaulajan tutkinto
opettajakandidaatin tutkinto
ortodoksisen kirkkokunnan kanttorin tutkinto
sosiaalihuoltajatutkinto
sosiaalivakuutustutkinto
taloudellis-hallinnollinen tutkinto
teatteritutkinto
toimittajatutkinto
vankeinhoitotutkinto
varanotaarin tutkinto
verovirkamiestutkinto
voimistelunopettajan tutkinto
yhteiskunnallinen tutkinto
yleinen vakuutustutkinto.
9 §
Ammattikorkeakoulututkinnot
Ammattikorkeakoulututkintoja ovat:
diakonian ammattikorkeakoulututkinto
kauneudenhoitoalan ammattikorkeakoulututkinto
konservointialan ammattikorkeakoulututkinto
kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto
käsi- ja taideteollisuuden ammattikorkeakoulututkinto
laboratorioalan ammattikorkeakoulututkinto
liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto
liikunnan ammattikorkeakoulututkinto
maa- ja metsätalouden ammattikorkeakoulututkinto
matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto
merenkulun ammattikorkeakoulututkinto
musiikin ammattikorkeakoulututkinto
nuorisotyön ja vapaa-aikatoiminnan ammattikorkeakoulututkinto
sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
teatteri- ja tanssialan ammattikorkeakoulututkinto
tekniikan ammattikorkeakoulututkinto
tekstiili- ja vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinto
terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
viestintä- ja kuvataidealan ammattikorkeakoulututkinto.
Poliisiammattikorkeakoulussa suoritettava poliisipäällystön tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto.
Ammattikorkeakoulututkintoja ovat myös aikaisempien opetusministeriön päätösten mukaisesti suoritetut:
1) insinöörin, miljöörakentajan, miljöörakentamisen, rakennusarkkitehdin, turvallisuusalan sekä vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinnot;
2) datanomin, kansainvälisen yrittäjän, merkonomin sekä yritystoiminnan ammattikorkeakoulututkinnot;
3) artenomin, konservaattorin, kuvataiteen, kuvataiteilijan, kuvataiteen ja viestinnän, käsi- ja taideteollisuusalan sekä viestintäkulttuurin ja kuvataiteen ammattikorkeakoulututkinnot;
4) liikunnanohjaajan sekä vapaa-aikatoiminnan ammattikorkeakoulututkinnot;
5) matkailun sekä ravitsemis- ja talousalan ammattikorkeakoulututkinnot;
6) diakonian ja kasvatuksen, kuntoutusalan, sosiaali- ja kulttuurialan sekä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattikorkeakoulututkinnot;
7) agrologin, hortonomin sekä metsätalousinsinöörin ammattikorkeakoulututkinnot.
Asia on harvinaisen selvä.
Ainakin kaikille, jotka osaavat lukea.
joka on asetus korkeakoulututkintojen järjestelmästä:
1 §
Korkeakoulututkinnot
Korkeakoulututkintoja ovat:
--------------------------------------------------------------------------------
3) ammattikorkeakouluissa suoritettavat ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot sekä väliaikaisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut ammattikorkeakoulututkinnot ja ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon kokeilusta annetussa laissa (645/2001) tarkoitetut ammattikorkeakoulun jatkotutkinnot.
Täältä voitte lukea:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050426
Siis josko nyt menisi kaaliin. EI alempi korkeakoulututkinto vaan ammattikorkeakoulututkinto. Ovat kaksi eri asiaa. Vain av:lla tämä voi olla näin vaikeeta.
Siis josko nyt menisi kaaliin. EI alempi korkeakoulututkinto vaan ammattikorkeakoulututkinto. Ovat kaksi eri asiaa. Vain av:lla tämä voi olla näin vaikeeta.
T: trade, kohta ylempi kk-tutkinto
Ei mene ihan perusasia kaaliin. Noin juuri eli ammattikorkeakoulututkinto on ihan eri asia kun alempi korkeakoulututkinto. Jotkut jämähtää vaan tohon korkeakoulu sanaan, mutta suotakoon se heille, jos siitä onneliseksi tulevat!
Sori vaan jos kolahtaa nyt jotenkin (henkilökohtaisesti????)
Ei se nyt ihan kuvitelmaa oo, et AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, sillä sen pohjalta voi hakea ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen, esim.hoitotieteitä lukemaan. Turhaan oot tainnu korkeakoulusi käydä, kun et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä. Tottakai pidät valtiotieteiden maisterin tutkintoa YLIOPISTOtutkintona, koska se on sitä, alempi korkeakoulututkinto on eri asia, pässi!
Ei se nyt ihan kuvitelmaa oo, et AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, sillä sen pohjalta voi hakea ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen, esim.hoitotieteitä lukemaan. Turhaan oot tainnu korkeakoulusi käydä, kun et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä. Tottakai pidät valtiotieteiden maisterin tutkintoa YLIOPISTOtutkintona, koska se on sitä, alempi korkeakoulututkinto on eri asia, pässi!
Pässipä hyvinkin, yhä edelleen AMK-tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto EI alempi korkeakoulututkinto. Sillä nyt ei ole mitään merkitystä tuon tutkintonimen kannalta, että siitä voi edetä ylempään korkeakoultutkintoon opiskelemaan. Voihan peruskoulupohjaltakin. Huoh! Ei voi olla näin vaikeeta... Lopettaa tän hoitsuketjun seuraamisen, ei vaan jaksa. T. AMK-sh ja TtK.
Pyyhkäiset omalla pisteelläsi kumoon kaikki lait ja tutkinnot ja koulutukset? Vai mitä lie tarkoittanut...