Sairaanhoitaja ei ole alempi korkeakoulututkinto.
Kertoo jotain sairaanhoitajista, että heistä monet luulevat jotakin muuta.
Miksi te ette ole tyytyväisiä ihan vaan hoitajina, miksi pitää esittää jotain muuta?
Kommentit (160)
amk eri linjoille on? Voisitteko vähän valaista mua tietämätöntä? Ainakin aikoinaan sh koulun (opistotaso) oli psykologiset testit muttei mitään kirjatenttejä.
Meillä insinööreillä ei ole kirjatenttiä, mutta matematiikkaa,fysikkaa ja kemiaa sekä loogista päättelyä on pääsykokeissa ja suomenkielenymmärtämisosio. Insinöörejä tuli ennen muuten teknillisestäoppilaitoksesta - ei ammattikoulusta.
Enpä tiennytkään, että minulla on korkeakoulututkinto. En ole pitänyt ammattikorkeakoulua korkeakouluna, ennen kuin nyt luin tuon Wikipedian artikkelin.
t. th AMK
Taitaa olla luetun ymmärtämisessä vikaa.
Miksikö sairaahoitajia haukutaan? No ehkä siksi, kun pitävät itse melua itsestään ja "korkeakoulutuksestaan". Olisivat vaan ylpeitä sairaanhoitajina, se on jotenkin niin noloa, kun ne yrittävät niin epätoivoisesti esittää jotain, mitä eivät ole.
Tämä minua eniten ärsyttää.
ole kehunut olevansa korkeakoulututkinnon suorittanut tai olevansa korkeasti koulutettu. Aika vähän puhuvat työstään tai koulutuksestaan ylipäätäänkin.
Mutta varmaan niitä vi...aa kun kaikki niitten korkeasti koulutetut akateemiset ystävät soittelevat illat pitkät kysyäkseen neuvoja milloin lasten rokkoihin, milloin omien haavojensa hoitoihin tai muihin oireisiin......
ja käytännössä suuri osa ammatin edustajista tekee työtä joka aiemmin kuului sellaisille ei-edes-amiksille. Se tutkinto lakkautettiin ja työt siirrettiin korkeakoulututkinnon suorittaneille. Palkkakin on sen mukaan.
kun väittää että ammattiKORKEAKOULUTUTKINTO ei olekaan korkeakoulututkinto.
Osaatteko lukea? AmmattiKORKEAKOULU! Eihän se ammatti-sana siinä mitätöi sitä mitä sen jälkeen tulee, höpsöt!
Nämä linkit on lainattu tuosta toisesta keskustelusta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Korkeakoulututkinto
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammattikorkeakoulututkinto
Ammattikorkeakoulu on osa Suomen korkeakoulujärjestelmää. Mikä ihme siinä ihmisiä risoo, että sairaanhoitajilla, tradenomeilla jne. on nykyisin amktutkinto entisen opistotasontutkinnon sijaan?
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
Amikset, opistot, korkeakoulut ja yliopistot ne vaan on. Nimeä vaihtamalla ei asia muutu. Niin eihän siivojatkaan ole enää siivojia vaan siistijöitä, bussikuskit on tietysti kuljettajia. Joopajoo. Ihan olen AMK-sairaanhoitaja, mutta en koe valmistuneen KORKEAKOULUSTA ja minulla EI ole alempaa korkeakoulututkintoa.
koulutukset ovat muuttuneet opistotason koulutuksesta ammattikorkeakouluun?
Kysyn siis ihan tietämättömänä. Omista opiskeluistani on pian 20 vuotta, eikä ole sen koommin tarvinnut perehtyä koulutuksiin. En ole sh enkä tradenomi, enkä lähelläkään kumpaakaan ammattia.
koulutukset ovat muuttuneet opistotason koulutuksesta ammattikorkeakouluun?
Kysyn siis ihan tietämättömänä. Omista opiskeluistani on pian 20 vuotta, eikä ole sen koommin tarvinnut perehtyä koulutuksiin. En ole sh enkä tradenomi, enkä lähelläkään kumpaakaan ammattia.
Tällä hetkellä Suomessa voi suorittaa seuraavat alemmat korkeakoulututkinnot:
elintarviketieteiden kandidaatti (ETK)
farmaseutti
hallintotieteiden kandidaatti (HTK)
humanististen tieteiden kandidaatti (HuK)
kasvatustieteen kandidaatti (KK)
kauppatieteiden kandidaatti (KTK)
kuvataiteen kandidaatti (KuK)
liikuntatieteiden kandidaatti (LitK)
luonnontieteiden kandidaatti (LuK)
maatalous- ja metsätieteiden kandidaatti (MMK)
musiikin kandidaatti (MuK)
oikeusnotaari (ON)
psykologian kandidaatti (PsK)
sotatieteiden kandidaatti (SK)
taiteen kandidaatti (TaK)
tanssitaiteen kandidaatti
teatteritaiteen kandidaatti (TeK)
tekniikan kandidaatti (TkK)
teologian kandidaatti (TK)
terveystieteiden kandidaatti (TtK)
valtiotieteiden kandidaatti (VTK)
yhteiskuntatieteiden kandidaatti (YTK)
Lisäksi on olemassa seuraavat oppiarvot, jotka eivät ole varsinaisia tutkintoja:
eläinlääketieteen kandidaatti (ELK)
hammaslääketieteen kandidaatti (HLK)
lääketieteen kandidaatti (LK)
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
Eihän tietty koulutus takaa kaikille samaa tieto/taitotasoa millään alalla. Eivät kaikki lääkäritkään esimerkiksi tiedä jokaisesta sairaudesta kaikkea, se on aivan mahdottomuus tai kaikki kampaajat osaa tehdä samanlaisia juhlakampauksia. Sairaanhoitajatkin on suuri ammattikunta, johon mahtuu kaikenlaista tallaajaa. Toki tuollainen palovamman hoitaminen on aika perusasia, joka lähes jokaisen vanhemman pitäisi osata kuten myös perusensiapu ylipäätään.
Mutta palovamma nyt on niin perusjuttu, mikä kyllä mielestäni on erittäin kummallista ettei sh ole ikinä nähnytkään saatikka osannut hoitaa sitä. Luuletko että luottaisin tuollaisen sairaanhoitajaan?
Eihän tietty koulutus takaa kaikille samaa tieto/taitotasoa millään alalla. Eivät kaikki lääkäritkään esimerkiksi tiedä jokaisesta sairaudesta kaikkea, se on aivan mahdottomuus tai kaikki kampaajat osaa tehdä samanlaisia juhlakampauksia. Sairaanhoitajatkin on suuri ammattikunta, johon mahtuu kaikenlaista tallaajaa. Toki tuollainen palovamman hoitaminen on aika perusasia, joka lähes jokaisen vanhemman pitäisi osata kuten myös perusensiapu ylipäätään.
Korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen mukaan ammattikorkeakoulututkinto ja alempi korkeakoulututkinto sekä ylempi ammattikorkeakoulututkinto ja ylempi korkeakoulututkinto rinnastetaan toisiinsa. Toisaalta ne muodostavat saman asetuksen mukaan kuitenkin kaksi erillistä kategoriaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun julkisen viran tai tehtävän pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet ovat tutkintonsa puolesta yhtä kelpoisia tehtävään
Ammattikorkeakoulututkinto on käytännönläheinen ja ammattiin suuntaava korkeakoulututkinto, joka valmistaa erilaisiin asiantuntija-, suunnittelu-, kehittämis- ja esimiestehtäviin. Ammattikorkeakoulututkinnot on kirjattu lainsäädäntöön korkeakoulututkintoina, ja ne ovat Suomen lain mukaisia, virallisia korkeakoulututkintoja. Ammattikorkeakoulututkinto antaa pätevyyden hakea sellaisia kuntien ja valtion virkoja sekä julkisia tehtäviä, joihin on säädetty pätevyysvaatimukseksi korkeakoulututkinto, alempi korkeakoulututkinto tai ammattikorkeakoulututkinto.
Lähde Wikipedia
että oppilaitoksen nimi ei tutkintoa muuta. Itse olen kanssa AMK-sh, mutta en kokenut itseäni sen jälkeen "korkeakoulutetuksi".
Mutta, jos joku saa siitä kicksejä niin antaa palaa. Olen itse kyllä myös TtK ja minusta AMK- ja yliopisto-opinnoissa oli eroja ja paljon. Mutta mulle siis ihan sama... Herkkähipiäistä tuntuu porukka olevan, enemmän arvostan AMMATTITAITOA kun ammattiKORKEAkoulua.
Mitä sinulla on sairaanhoitajia vastaan? En ole koskaan kuullut kenenkään sh:n korostavan olevansa korkeasti koulutettu, sairaanhoitajat korostavat omaa ammattitaitoaan, mitä on syytäkin korostaa. Monet ihmiset, jotka eivät ole sairaaloissa joutuneet olemaan, eivät tiedä sairaanhoitajan työstä paljoakaan, kun omat kokemukset siitä puuttuvat. Sitähän useimmat hoitajat täällä korostavat käsittääkseni, eivät koulutustaan.
Miksei sairaanhoitaja saisi olla ylpeä työstään, koulutuksestaan ja ammatistaan samalla tavalla kuin kuka tahansa?
Käytä ensi kerralla mielikuvitustasi vähän enemmän ja keksi parempi provo ;)