Sairaanhoitaja ei ole alempi korkeakoulututkinto.
Kertoo jotain sairaanhoitajista, että heistä monet luulevat jotakin muuta.
Miksi te ette ole tyytyväisiä ihan vaan hoitajina, miksi pitää esittää jotain muuta?
Kommentit (160)
jolla taas ei ole mitään tekemistä korkeakoulun kanssa. Aiemmin tämäkin oli opistotasoinen tutkinto -eikä työ ole siitä miksikään muuttunut.
Kuten insitkin, valmistuvat samasta opinahjosta kuten tradet, joka on alempi kk-tutkinto (tai mahdollisesti ylempi)
Vaan ammattikorkeakoulututkinto.
Osaatteko oikeastaan edes sanoa, että mitä korkeakoulussa tai yliopistossa tehdään? Millä lailla sairaanhoitaja olisi alempaa korkeakoulututkintoa vastaava tutkinto?
(Mitä se tosin ei ole.)
miksi ylipäätään pitää olla nimi ammattikorkeakoulu kun pelkkä ammattikoulu nimikin riittäisi. Kyllähän sen jokainen ymmärtää että sairaanhoitajan työ on perusduunia. Pitää tietää kyllä asioista mutta mitään lääkärin taitoja ei tarvitse olla. Juntit luulee että käy korkeakoulua kun on amk:ssa! Sairaanhoitajat on koulutettu ennen amk systeemiin siirtymistä opistotasoisissa kouluissa. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että amk ei ole yliopisto eikä korkeakoulu? Ei yliopistoissa opeteta kädestä pitäen että näin katetroit ym. vaan opiskelu on teoreettista ja tieteellistä. Nykyään kun amk opintoihin on sotkettu (jostain kumman syystä) lisää teoriaa, ei hoitajien kädentaidot olekaan enää niin hyvät.
? Ei yliopistoissa opeteta kädestä pitäen että näin katetroit ym. vaan opiskelu on teoreettista ja tieteellistä. Nykyään kun amk opintoihin on sotkettu (jostain kumman syystä) lisää teoriaa, ei hoitajien kädentaidot olekaan enää niin hyvät.
lääkäritkö esim lähtevät kylmiltään valmistuttuaan leikkaamaan, ihan teorian pohjalta :P
Olen kuluttanut niin amk:n kuin yliopiston penkkejä ja ihan suoraan sanottuna;
Ei se yliopisto sen kummoisempi pulju ole ;)
sairaanhoitajat opiskelevat yliopistossa psykologian, sosiaalityön, kaauppatieteiden ja muun rinnalla. Heidän koulutuksensa kestää 3 vuotta. Meillä Suomessa opiskellaan 3,5v. Koska kuitenkin ollaan EU:ssa on kovin sekoittavaa jo se että sairaanhoitajat opiskelisivat "in Polytechnic". Siksi Ammattikorkeakoulu on käännetty nykyään University of Applied Sciences. Ammattikorkeakoulussa opiskelu on kuitenkin tutkimuspohjaista ja vain pieni osa on sitä kädestä pitäen katetrointia jne. Harmi sinänsä, koska nykyään parhaiten oppii vasta kun on siirtynyt työelämään.
terveisin ulkomailla työskennellyt sh
jotakuta sairaanhoitajaa helpottaa että voi kuvitella olevansa korkeakoulun käynyt niin pitäkööt kuvitelmansa. Kai ne lihanleikkaajatkin on kohta korkeasti koulutettuja..
Itse olen aiemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja ja sen jälkeen opiskellut valtiotieteiden maisterin tutkinnon. Pidän tuota jälkimmäistä tutkintoa yliopistotutkintona. En kehtaisi sanoa kellekkään että olen korkeakoulun käynyt sh,heh heh!
jotakuta sairaanhoitajaa helpottaa että voi kuvitella olevansa korkeakoulun käynyt niin pitäkööt kuvitelmansa. Kai ne lihanleikkaajatkin on kohta korkeasti koulutettuja..
Itse olen aiemmalta koulutukseltani sairaanhoitaja ja sen jälkeen opiskellut valtiotieteiden maisterin tutkinnon. Pidän tuota jälkimmäistä tutkintoa yliopistotutkintona. En kehtaisi sanoa kellekkään että olen korkeakoulun käynyt sh,heh heh!
Ollaan sen verran iso ammattiryhmä, että kaikkea mahtuu mukaan, joten ei kannattane yleistää. Itse en ole koskaan kuvitellutkaan omaavani alempaa korkeakoulututkintoa, ihan opistotasoinen koulutus on takana. Tärkeämpää on se mitä työtä tekee ja miten sitä työtä tekee. Hienot korkeakoulututkinnot eivät tee kenestäkään sen parempaa ei työssään kuin vapaa-aikanakaan.
Täytyy myöntää, etten mä edes tiennyt, että sh:t opiskelevat nykyään ammattikorkeakoulussa. Kävin jo heittämässä pari - ainakin omasta mielestäni - kipakkaa kommenttia tuohon toiseen keskusteluun, mutta siis erityisesti sairaanhoitajien tapauksessa (joita tai joiden työtä arvostan paljon) koulutus voi hyvinkin istua ammattikorkeakoulukonseptiin ja se kerran luetaan korkeakoulututkinnoksi, niin miksi he eivät saisi olla siitä ylpeitä ja sitä vähän korostaakin (vaikkapa silloin, jos joku kaltaiseni ei tiedä, ettei se ole opistotutkinto enää). Sehän ei ole sairaanhoitajien vika, että tuo muutos opisto -> amk on tapahtunut, vaan niiden, jotka ko. muutoksen halusivat toteuttaa. Minusta koko amk-järjestelmä on aika älytön!
Mutta siis sh-koulutukseen toivottavasti hakeudutaan sen vuoksi, että ko. työ kiinnostaa eikä sen vuoksi, että sitä opiskellaan amk:ssa ja saa kutsua itseään korkeakoulutetuksi. Mutta kun kerran on korkeakoulun käynyt, niin saahan siitä ääneen puhua. Edelleen sh:iden tapauksessa olen saanut sellaisen käsityksen, että ainakin jotkut lääkärit kyllä pitävät huolen sh:iden alentamisesta, vaikka hoidattavat monet omistakin töistään näiden välityksellä. Vai olenko ihan väärillä jäljillä?
pitää olla tyytyväinen että on sairaanhoitaja. Se on arvostettua työtä (vaikka ei palkassa välttämättä näy). Mitä ihmeen väliä sillä koulutustasolla on? Joillain on ihan kauhea pakkomielle siitä että olenhan korkeasti koulutettu olenhan? Mitä väliä? Eikös se lähtökohta ole että haluaa tehdä sairaanhoitajan työtä ja on siihen koulutuksen saanut? Ihan hirveetä vouhkaamista tämä amk juttu. Toista oli ennen kun oli opistotasoinen koulutus niin oli selkeää kaikille.
amk eri linjoille on? Voisitteko vähän valaista mua tietämätöntä?
Ainakin aikoinaan sh koulun (opistotaso) oli psykologiset testit muttei mitään kirjatenttejä.
kyllä sanaa ammatti! AMMATTIkorkeakoulu on eri kuin korkeakoulu.Tai ei kannattaisi sotkea näitä.
kyllä sanaa ammatti! AMMATTIkorkeakoulu on eri kuin korkeakoulu.Tai ei kannattaisi sotkea näitä.
Erilaisia niiden kuuluu ollakkin, luojan kiitos!
Erilaisia niiden kuuluu ollakkin, luojan kiitos!
Itse piruko minut perii, jos nämä kaksi menen sotkemaan. Ihan oikeasti, mitä väliä?!?!?!
Kuten insitkin, valmistuvat samasta opinahjosta kuten tradet, joka on alempi kk-tutkinto (tai mahdollisesti ylempi)