Sairaanhoitaja ei ole alempi korkeakoulututkinto.
Kertoo jotain sairaanhoitajista, että heistä monet luulevat jotakin muuta.
Miksi te ette ole tyytyväisiä ihan vaan hoitajina, miksi pitää esittää jotain muuta?
Kommentit (160)
Itsekin aloin googlata ja kyllähän se tosiaan niin on, että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu ja ammattikorkeakoulututkinto on korkeakoulututkinto, ihan virallisista lähteistä, jopa opm:n sivuilta luettu. En tajua, miten se joillekin yliopistoissa valmistuneille ottaa niin koville myöntää.
osaako joku AMK-sh kertoa miten koulutus on muuttunut sen jälkeen, kun oppilaitoksen nimi muuttui korkeakouluksi? Ihan vaan mielenkinnosta kysyn, kun sillä olisi mun mielestä se suurin vaikutus... Eli onko nämä sairaanhoito-opistoista (vai mikä lie) aikanaan valmistuneet jotenkin huonommin" koulutettuja. Siis ihan faktoja, tiedän toki että maailma ja opiskelut yleisellä tasolla muuttuneet. Ihmettelen vaan tätä "pikkupätemistä" jollain KORKEAKOULU-tittelillä. Olen itse ihan muulla alalla ja en ole moiseen törmännyt.
Ammattikorkeakoulu, jossa voi suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon sekä yliopistot (sekä tietyt tieteen ja taiteen koulutusta antavat korkeakoulut), joissa voi suorittaa alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon.
Sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulututkinto, ei alempi korkeakoulututkinto.
http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/?lang=fi
Mua aina jaksaa naurattaa nämä katkerat ja jotenkin kateelliset ihmiset jotka jaksavat vuodesta toiseen jauhaa, että nykyiset ammattikorkeakoulut ovat vain entisiä opistotasoisia kouluja. Ensinnäkin tutkinnot uudistuvat, tutkintorakenteita uudistetaan vastaamaan nykypäivää ja sen tarpeita. Ja jotta kenellekään idiootille ei jäisi epäselväksi niin ammattikorkeakoulututkinto on ihan oikea korkeakoulututkinto ja alempi ammattikorkeakoulututkinto vastaa alempaa korkeakoulututkintoa. Jos tämä ei mene jakeluun niin tyhmyydellehän ei mitään mahda.
Ammattikorkeakoulu, jossa voi suorittaa ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon sekä yliopistot (sekä tietyt tieteen ja taiteen koulutusta antavat korkeakoulut), joissa voi suorittaa alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon. Sairaanhoitaja on ammattikorkeakoulututkinto, ei alempi korkeakoulututkinto. http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/?lang=fi
"Korkeakoulujärjestelmä muodostuu yliopistoista ja ammattikorkeakouluista"
Olen merkonomi. Se on ihan peruskoulutus, merkonomi on sitten vähän pätevämpi kaveri!
Ainahan noi nimikkeetkin muuttuu.. ;)
Itsellä kokin paperitkin, sekin peruskoulun jälkeinen koulutaso. Siitä sitten löytyy myös ylempää jos kiinnostaa lukea.
Ihme vääntöä. Kyllä sairaanhoito on käsittääkseni lähihoitajaa korkeampaa koulutusta.
Mutta onneksi nämä ei ole MIELIPITEITÄ, vaan ihan koulutushakuoppaista voi lukea! :D
Siis tradenomihan on merkonomin päällä ravintoketjussa. Tuplakirjottelua!
Haista sinä kuule pitkä p*ska! "Ystäväsi" olisi varmasti tosi mielissään kuullessaan miten täällä alennat ja vähättelet häntä ja osaamistaan. Ilkut ja olet oikeasti JULMA. Vähänpä ymmärrät ihmisen psyyken päälle.
Oman lapsen kohdalle sattuva vahinko tai vamma vetää vanhemman usein niin tolaltaan, että kokenutkin ihminen on aivan sormi suussa. Hätääntynyt vanhempi unohtaa kaiken, tunteet ottavat vallan.
Itse olen lastensh, ja olen LÄÄKÄREILLE joutunut usein selittämään aivan yksinkertaisia asioita esim. lapsen nesteytyksestä, insuliinin pistämisestä tai verensokeriarvoista... Vanhemman EI TARVITSE oman lapsensa sairastuessa olla vahva ja järkevä, muistaa kaikkea oppimaansa. SIlloin on lupa luottaa terveydenhuollon muihin ammattilaisiin, ja kun oma mieli hieman rauhoittuu, voi alkaa taas itsekin ajatella järkevästi.
Oikeasti. En voi olla kuin surullinen "ystäväsi" puolesta. Miksi vihaat häntä noin paljon, että noin ilkeästi täytyy täällä kirjoittaa?
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
AMK:ssa sairaanhoitajakoulutuksen 2000 ja sittemmin toisen koulutuksen yliopistossa (alempi korkeakoulututkinto). Omasta kokemuksesta voin sanoa, että molemmat tuntuivat olevan yhtä helposti läpäistävissä. Yliopistolla pyöräytin esikoisenikin samalla ja suoriuduin silti määräajassa sieltä pois. Siinä mielessä AMK oli kuitenkin haastavampi, että siihen sisältyi todella paljon käytännön työtä - oli opeteltava tosissaan ammatissa tarvittavat kädentaidot.
Mutta eikös korkeassa ole sallittua; että tavallaan vaihtaa alaa?
JA voiko esim. ammattikoulun jättää väliin jos käynyt lukion? Mihin sitä amitsua tarttee?
Vaikka sanoin että on oma asiasi miten terveydenhuoltoon suhtaudut, en silti omaa ylimielistä asennetta. Ajattelin ainoastaan, että en jaksa lähteä kanssasi aiheesta tappelemaan. Tämä on siihen aivan väärä viestiketju. Alkujaankaan tämä ei ole oikea keskustelu terveydenhuollon puutteiden ruotimiseen. Täällä keskustellaan muusta. Mutta en malttanut olla vielä vastaamatta sinulle (joo, olen tyhmä provosoituva sh ;)).
Olet selvästi kokenut saaneesi omaisellesi huonoa hoitoa, ja siitä nyt sitten päättänyt niin, että kaikkialla terveydenhuollossa on vain osaamatonta ja ylimielistä sakkia. Suivaantumisesi on inhimillistä, mutta lopulta kuitenkin täysin turhaa. Tiedät sen itsekin. Omalle kohdalle sattuva hoitovirhe (tai läheltä piti tilanne) ON kamala asia, mutta ei silti kannata sumentaa silmiään siltä tosiasialta, että suurin osa suomalaisista saa ensiluokkaisen hyvää ja asiantuntevaa hoitoa.
Kaikkia asiakkaita et voi millään tehdä tyytyväiseksi, ja joskus lääkärit ja hoitajat erehtyy. Se on valitettava fakta. Onneksi omaisesi tuli kuitenkin kuntoon. Epäselvyyksien jälkeen TAITAVA kirurgi hänet leikkasi, osaava anestesiahoitaja valvoi heräämössä heräämistään, ja ystävällinen sairaanhoitaja sitten vuodeosastolla vointiaan. Kaikki meni kuitenkin lopulta parhain päin, eikös?
Joku toinen sh täällä jo sinulle vastasikin noista erikoistumisista. Eli ei ole ihme jos naapurillesi lasten astma on vieras asia, tai ystävällesi palovammat. Naapurisi saattaa hoitaa työkseen esim. aikuisia dialyysipotilaita, olla ammatissaan järjettömän taitava ja asiantunteva. Hänellä ei ole mitään syytä hallita lasten astman oireita tai hoitoa. Samoin kuin ystävästäsi voi tulla osaava hoitaja minne ikinä erikoistuukaan.
Kukaan meistä hoitajista ei voi osata kaikkea. Jo se, että hankit vankkumattoman asiantuntemuksen johonkin "pikkiriikkiseen" osa-alueeseen, kuten vaikkapa tuohon lasten astmaan, vie valtavan pitkään. Koulutuksesta toiseen ravaamista, aina uusimman tiedon hankkimista, satojen lasten hoitamista ja hoidon seurantaa... Vuosien kokemuksen kertymistä. Se että osaat vastata vanhempien KAIKKIIN kysymyksiin.. Voi. Siihen menee kauan.
Toivon sinulle hieman ymmärrystä toisten ammatteja kohtaan, ei meistä kukaan ole superihminen. Parhaamme tehdään kun ei sen enenpääkään voida.
Kivat kesät sinulle!
Omapahan on asiasi jos on luottamuspula terveydenhuoltoa kohtaan. Niinpä! Ei mitään väliä vaikka on kyvytöntä henkilökuntaa hoitamaan potilaita niinkuin kuuluu. Vaikka henki meinattin yhdeltä viedä, niin sairaanhoitaja kommentoi että omapahan on asiasi. Taas vahvistui sairaanhoitajien ja lääkärien ylimielinen asennne. Juuri tämä asia kertoo juuri siitäkin, että miksi sh:t haluaisivat olevansa korkeakoulutettuja, vaikka eivät sitä ole.
Miksi ajattelet että ystäväni olisi pitänyt olla suunnilleen shokissa semmoisen palovamman vuoksi mikä hänen lapsellaan olisi. Jos hän olisi siitä hysteeriseksi mennyt, ei hän kovin tasapainoinen ihminen olisi. Miksi sinun on niin hankala myöntää sitä tosiasiaa minkä ystäväni kertoi, että hän ei ole IKINÄ ennen nähnyt palovammaa, vaikka on sh koulutukseltaan, eikä osaa hoitaa palovammaa. Enkä voi mitään että minun luottamusta henkilökuntaa kohtaan ei vahvista yhtään sellainen tosiasia, että tiedän, että sh:t eivät välttämättä ole nähneet edes palovammaa, mikä nyt on niin perusjuttu kuin olla ja voi.
Saat olla surullinen ystäväni puolesta ihan rauhassa. Minä olen ystäväni puolesta siksi surullinen, että hänen pitäisi kyetä työskentelemään joskus sairaanhoitajana eikä ammattitaito riitä tuon pidemmälle.
Ihmekös tuo että saat siinä itse olla sitten pitämässä puolia että saat asianmukaista hoitoa.Toinen sairaanhoitaja naapurista tuli kerran kyselemään minulta lasten astmasta, mitkä oireet ovat, miten tutkitaan, mikä hoito.
=OVaan tapa jolla arvostelit ystävääsi. On toisarvoista minkälainen vamma hänen lapselleen on tullut. Ystävät vaan eivät puhu toisistaan tuohon sävyyn. Jos sinulla on luotto terveydenhuoltoon tuota luokkaa, niin omapahan on asiasi. Se että sinä olet karvat pystyssä ja varpaillasi lääkäriin mennessäsi, ei tarkoita sitä että kaikkien tarvitsee olla. Ystäväsikin sai lapselleen varmasti siellä TK:ssa ihan asiallista hoitoa palovammaan, jos viikon päästä käsi oli jo ok.
Ystäväni lapsella ei todellakaan ollut kyseessä mikään paha palovamma. Viikko siitä kun se pieni palovamma oli sattunut, ystäväni kertoi siitä palovammasta ja näytti sitä minulle mihin oli sattunut. Hän itse kertoi että vaikka hän on sh, niin hän ei ole koskaan ennen nähnytkään palovammaa, eikä hän tiennyt mitä sille pitää tehdä. Eikä hän siitä mitään ollut säikähtänyt, oli vain pyytänyt miestään viemään terveyskeskukseen, että tekevät sille jotakin. Turha siellä on kuohua ystäväni puolesta, kun et edes tapausta tiedä. Tällaisten sairaanhoitajien kynsiin voi kuitenkin kuka tahansa joutua. Hoitaa vaikka ei tiedä miten pitää hoitaa. Voin sanoa että minäkin olisin osannut paremmin palovammaa hoitaa, koska olen sitä tehnyt useamman kerran pakostakin, vaikka en hoitoalalla ole. Ja kuule, vanhempi joutuu monesti olemaan se VAHVA ja luottaa omaan maalaisjärkeensä, vaikka sairaanhoitajan tai lääkärin olisi se ammattilainen ja tietäjä olla! Monta kertaa olen kuullut ja omallakin kohdalla kokenut sen, että luottaa ei aina voi. Kerran oli meidän talossakin hautajaiset lähellä, ihan hoitohenkilökunnan vuoksi, kun eivät ottaneet hoitaakseen ja olivat muka tietävinään ettei ole mitään hätää, senkus syöt särkylääkettä niin helpottaa. Hätäleikkauksen jälkeen kirurgi kertoi, että oli enään minuuteista elämä kiinni. Tämä ei ole ainoa kerta, mutta vakavin niistä kerroista. Näissä tapauksissa tulee esiin juuri sairaanhoitajien ja lääkäreiden ylimielinen asenne. Potilashan ei voi tietää itsestään mitään eikä varsinkaan miltä kipu tuntuu. Kerrotko minulle hyvä ihminen, miksi minun on täytynyt olla kuitenkin vanhempana se vahva ihminen lääkärissä, kerran vanhemman ei sitä tarvitse olla? Etenkään kun minulla ei ole edes hoitoalan koulutusta?
Haista sinä kuule pitkä p*ska! "Ystäväsi" olisi varmasti tosi mielissään kuullessaan miten täällä alennat ja vähättelet häntä ja osaamistaan. Ilkut ja olet oikeasti JULMA. Vähänpä ymmärrät ihmisen psyyken päälle. Oman lapsen kohdalle sattuva vahinko tai vamma vetää vanhemman usein niin tolaltaan, että kokenutkin ihminen on aivan sormi suussa. Hätääntynyt vanhempi unohtaa kaiken, tunteet ottavat vallan. Itse olen lastensh, ja olen LÄÄKÄREILLE joutunut usein selittämään aivan yksinkertaisia asioita esim. lapsen nesteytyksestä, insuliinin pistämisestä tai verensokeriarvoista... Vanhemman EI TARVITSE oman lapsensa sairastuessa olla vahva ja järkevä, muistaa kaikkea oppimaansa. SIlloin on lupa luottaa terveydenhuollon muihin ammattilaisiin, ja kun oma mieli hieman rauhoittuu, voi alkaa taas itsekin ajatella järkevästi. Oikeasti. En voi olla kuin surullinen "ystäväsi" puolesta. Miksi vihaat häntä noin paljon, että noin ilkeästi täytyy täällä kirjoittaa?
että on muka korkeasti koulutettu sairaanhoitaja, joka ei ole ikinä nähnyt edes palovammaa! Ystäväni on sh, erittäin ylpeä siitä, muistaa leuka pystyssä mainita ammatistaan joka kerta kun nähdään, silti viime talvena kun hänen lapsensa käteen tuli palovamma, niin tää tyyppi ei tienny miten sitä hoidetaan eikä ollut ikinä palovammaa nähnytkään!! Ei tulisi mieleenkään kysyä tuollaiselta tyypiltä jostain rokosta tms...
Tarkoitukseni oli kirjoittaa sovitteleva viesti. Jos koet että se haastaa riitaa, en ilmeisimmin ole osannut ilmaista itseäni niin että ymmärtäisit. Mutta toivottavasti se henkilö ymmärtää kenelle viestini osoitin.
-176
Joo, 176 ei jaksa tapella :) Päivän paras...
On ihan sama, KOKEVATKO amk-sairaanhoitajat suorittaneensa alemman korkeakoulututkinnon vai ei, sillä fakta on, että se ON alempi korkeakoulututkinto. Monilla tuntuu olevan edelleen vaikeuksia erottaa amk-tutkintoa opistoasteen tutkinnosta, vaikka koulutusjärjestelmä on uusiutunut vuosia sitten.
Itse en ole sairaanhoitaja ja olen suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon yliopistossa, mutta koska olen ammattikorkeakoulussa töissä, faktat on hallussa :)
t: trade
ps. ne tosin oli merkonomeja jotka oli kinaamassa vastaan joten ymmärtäähän tuon.
Ammattikorkeassa on tietyt pakolliset jutut, mitä joka allalla on. Esimerkiksi äidinkielen tyylinen yhteisöviestintä, kielet, ym. Ne ovat siis kaikilla samat perusopinnot alasta riippumatta.
Onhan noita...
tai ei edes amiksen käyneitä, koskapa eivät tienneet, että sairaanhoitajia ei ole koskaan valmistunut amiksesta;)
Profiloisin kirjoittajat katkeriksi ja kateellisiksi, siksi pitää yrittää mollata ja vähätellä toisen ammattia ja koulutusta, kun itsellä ei senkään vertaa päätä lukea mitään.
Alla olevan lainauksen perusteella porukassa ei siis pitäisi olla enempää lukeneita?!
Niinpä, mistähän nämä sata kirjoitusta ovat peräisin tai edes koko aloitus? Ilmeisesti sen oikeasti fiksun ja akateemisen av aloitus?
Hih, nauretaan seuraavaksi sinun tutkinnollesi, vai onko sellaista? Heh!
En mä usko että onFiksun ja oikeasti akateemisen ei tarvitsis vähätellä muiden tutkintoa, koulutusta ja osaamista.
Minustakin aiheellinen kysymys: miksi sairaanhoitajat luulevat, että heillä on alempi korkeakoulututkinto? Minkä takia he ovat alalle edes päätyneet, kun ovat näköjään näin tittelinkipeitä? Sitten taas, kun edellä on jo useampaan kertaan todistettu, että AMK-tutkinto ei ole alempi korkeakoulututkinto ja joillekin se ei vaan mene perille, niin mielestäni tällainen ei osoita kovin suurta älyn määrää, näin se vaan on.
Alkaa mennä jo sirkukseksi tämä touhu.
Pääasia että itse tietää kuka on kukin.
mutta huvittaa vaan tämä vänkäys kun fakta on, että ammattikorkeakoulu luetaan korkeakouluksi. Siksi on "pakko" googlata ;)