Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä omavaraistaloudessa elävästä perheestä HS artikkeliin linkki tässä

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitteko tuon jutun? Siinähän nimenomaan sanotaan että yrittävät elää kuluttamalla mahdollisemman vähän energiaa ja rahaa jne. Missään ei sanota että he elävät viidelläkympillä vuosi.

Itse nostan hattua tuollaisille perheille. Tuohon suuntaan myös me pyrimme, mutta emme noin radikaalisti.

Kulujen minimointiin ainakin meillä kuuluu kirppisvaatteiden suosiminen, marjojen ja sienien käyttö, kalastus ehkä tulevaisuudessa pienriistan metsästyskin. Käytämme sitten kyllä taas rahaa esim. palveluihin, koska tahdomme pitää pienen kylämme hengissä. Osaltamme panostamme siihen että käytämme kampaajaa, ostamme kenkäkaupasta kengät uusina (kotimaista tietenkin) käymme hierojalle jne.

Tekisi jokaiselle hyvää miettiä miten voi omaa ekologista jalanjälkeään pienentää. Ja eikös vaan lapselle ole parempi touhuta oman pihan hommissa kuin pelata sitä pleikkaa..

Vierailija
42/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos kukaan ei autoile, ei liftaajakaan sitä kyytiään saa tai pitää ottaa isompi eväskontti mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tarvitsevat suojaa, ruokaa ja lääkärinhoitoa, esimerkiksi.

Vierailija
44/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä olla asiaan vihkiytynyt, jotta viitsii viljellä itse (edes osan) ruokansa, kehrätä langat ja valmistaa itse kalanpyydykset. Käsi sydämelle, kuka teistä viitsisi?

Olisi kiva lukea lisää konkreettisia vinkkejä, miten voisi vähentää tätä kerskakulutusta.

Vierailija
45/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi lukea ennen kuin menee sanomaan mitään.. Siis asui yksin kiertäessään pyörällä luennoimassa.

Vierailija
46/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei tehdä lasten hyvinvoinnin kustannuksella, kai kaikki terveysmenot hoitavat.

Jutusta ei oikein saa selvää, mitä summat tarkoittavat, olisi voinut toimittaja vähän selventää. Riippuvaisuus rahaan 30-50 e vuodessa, mistä lie kyse. Toimittajan kirjoitusvirheestäkö vai tosiaan siitä, että jotenkin muuten katetaan muu ja vain tuo jää itselle.. 50 e kuukaudessa kuulostaisi jo realistisemmalta.

Olen itse toimittaja ja olen seurannut, että jotkut kyllä oikovat haastateltavien puheita sillä tavalla, että asia ei lehdessä ole enää kuin vähän sinne päin, eikä tämä koske vain paikallislehtiä. Siis tässäkin on voitu haluta tehdä raflaava juttu ja viis niin tarkoista euromääristä, vuodessa vai kuukaudessa. Tai sitten perhe itse on liioitellut.

Jännä tuo, että kulki pyörällä luennoimassa. En tosin lukenut niin tarkkaan, asuiko Valtimolla jo silloin. Mutta sehän on niin sivussa maailman melskeestä, että pitää aika sissi olla, että sieltä lähtee pyörällä reissuun.

Vierailija
47/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö se talvisaikana lasten tarpeisiin sitä en tiedä.

Vierailija
48/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ehkä vähän vääristyneenäkin.. Kannattaa lukea päivän lehti jos enemmän kiinnostaa.

Mm. tuo 50e/v oli tosiaan poikamiesajan kokeilu, tämänhetkisistä menoista ei tarkemmin mainittu. Eikä sen puoleen tuloistakaan, eli jos tuloja on niin toki myös veroja maksavat niinkuin muutkin, esim. olihan juuri julkaistu kirja, josta voi tulla tuloja. Puhuttiin vain kulujen minimoimisesta ja omavaraisuudesta, ei ollenkaan siitä, että eläisivät yhteiskunnan tuella.

Vierailija
49/49 |
21.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän he elävät kuin amishit jenkeissä..joo oo. Aika erikoista, enkä kyllä pätkääkään kadehdi tuollaista elämäntapaa. Ei sopisi minulle.

Mullekin tuli heti mieleen se 7v.koululainen-taitavat pitää hänet kotikoulussa. Vai ovatkohan laittaneet hiihtäen aamulla kylällä kouluun? Poika-parka. Hän saa varmasti kärsiä, jos joutuu/saa käydä koulua nykymaailman menossa elävien lapsien kanssa. Taitaa olla varma koulukiusattu.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme