Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko nipo äiti, jos sanon suoraan anopille,

Vierailija
08.07.2009 |

että en anna lapsia enää yksittäin hänelle yökylään? Kaksi tai kolme kerrallaan, ei yhtä.

Anoppini ottaa kolmesta lapsesta yhtä kerrallaan silloin tällöin yökylään, mutta ei kai jaksa kaikkia kolmea. Minulle yhden antaminen on hankalampaa kuin ei kenenkään antaminen, sillä kolme ihan peräkanaa syntynyttä lasta sekoittavat arkensa yhden puuttumisella. Kuka ei nuku kenenkä huoneessa, kun joku puuttuu ja kiukutellaan omasta asemasta eikä ole kaveria jne. Kun yksi on poissa, minun elämäni on tuplasti raskaampaa. Jos kaksi on poissa, on tilanne jo toinen, voin rauhassa keskittyä siihen yhteen.

Tiedän, että anoppi rakastaa kaikkia lapsia ja siksi yrittää parastaan ja se on liikaa, sillä taitaa väsyä helposti. Anoppi on 50-vuotias, hyvässä kunnossa jne, mutta jos menee sen yhden lapsenlapsen kanssa kaikki mahdolliset retket, reissut, vierailut ja ohjelmanumerot, ei ihme, että väsyy. Kuka tahansa väsyisi. Voinko ehdottaa, että eläisi vain arkea niiden lasten kanssa, niin jaksaisi useammankin lapsen kerrallaan?

Minulle olisi nimittäin äärettömän tärkeää, että saisin joskus lepohetken lapsista. Mieheni tekee pitkää työpäivää, on usein viikkoja ulkomailla, eikä minulla ole anoppini lisäksi ketään muuta, jolle lapseni voisin antaa hoitoon. Voinko pyytää, että anoppini huomioisi myös tämän minun jaksamiseni eikä pelkästään sitä, että hänellä on hauskaa yhden lapsenlapsensa kanssa kerrallaan? Onko minulla oikeus ainakin kysyä tällaista? Tiedän, että anopin omat lapset (mieheni ja hänen veljensä) viettivät omassa mummulassaan kaikki kesät kouluikäisinä ja äiti sai olla yksin kotiäitinä (!) kotona. Onko minulla ikäänkuin oikeus pyytää, että anoppi "maksaisi" takaisin tätä aikoinaan omalta äidiltään saamaa etua nyt minulle? Onko isoäideillä lainkaan velvollisuuksia vai vainko oikeuksia? Haluaisin keskustelua tästä aiheesta. Vai onko ongelma nyt se, että minä en ole tytär, jonka jaksamisesta anoppi kantaisi paremmin huolta? Mutta lastenikin takia olisi äärettömän tärkeää, että saisin pienen hengähdystauon edes joskus.

Tiedän, että anoppi loukkaantuisi, jos esim. ottaisin kotiimme jonkun palkatun henkilön. Mutta olisiko se sittenkin hyvä keino herättää hänet?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään lukea kaikkia vastauksia, joten en tiedä onko tämä näkökulmä jo tullut.

En oikeastaan osaa sanoa noista oikeuksista ja velvollisuuksista mitään. Vain sen että oman jaksamisen uhalla ei tarvitse edes omia lapsenlapsia hoitaa. Mutta jos kyse on siitä, että mummo haluaa riekkua ties missä lapsen kanssa ja sen takia ei jaksa ottaa kolmea kerralla, niin ei ole oikea syy. Ei todellakaan. Lasten pitäisi saada viettää mummolassakin tavallista arkea, jos se ei kolmen lapsen kanssa onnistu niin sitten ei. On se lapsellekin ihan eri asia olla siellä mummolassa yksin tai sisarten kanssa. Sinuna ottaisin asian puheeksi, rakentavaan sävyyn. Jos se ei muuta asiaa, palkkaa sitä apua, ja anna lapsi mummolle vain kun sinä tai lapsi sitä haluaa. Ei sinunkaan tarvi oman jaksamisen uhalla tätä järjestää, jos ei toisenkaan. Voisin kuvitella, että oma anoppini olisi ihan samanlainen ja se johtuisi siinä tapauksessa pelkästään laiskuudesta ja mukavuudenhalusta.

Vierailija
62/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi minkälainen reissutyöläinen niin silloin kun on kotona on kai mahdollista edes kerran puolessa vuodessa järjestää niin että äiti pääsee yökyläilemään (tai mies ottaa lapset kainaloon ja menee omille vanhemmilleen ja ap jää yksin kotiin nauttimaan vapaa-ajasta).

Ja onko ap:n vanhemmat kuolleet? Todella kurjaa jos ovat. Jos sen sijaan eivät ole (ja asuvat 600km päässä tmv) niin mikseivät lapset voi mennä sinne edes joskus (kerran pari vuodessa)? Tai mikseivät ap:n vanhemmat voi tulla sinne ap:lle hoitamaan lapsia edes joskus?

Tottakai sinä voit sanoa ystävällisesti anopillesi että sinä kaipaisit aivan omaa aikaa silloin tällöin ja olisiko mahdollista että anoppi ottaisikin kaikki lapset joskus hoitoonsa. Mutta en lähtisi sanomaan että "kun sä et koskaan huomioi minun jaksamista vaan mietit vaan omaa mukavuuttasi...". Ja minusta et voi myöskään tosiaankaan pyytää että anoppi maksaisi jotain "etuutta" takaisin. Sen sijaan voit tosiaan puhua omasta jaksamisestasi ilman että syyllistät anoppia.

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta antaa lapsia yksitellen (tai ollenkaan jos niikseen on) anopille. Anopilla ei ole mitään velvollisuutta ottaa vastaan kolmea lasta kerrallaan jos hän ei niin halua tehdä.

Voi muuten olla ap että anoppisi tietää jotain mitä sinä et. Voi olla että lapset kertovat mummilleen kun ovat siellä kyläilemässä yksin kuinka kivaa on olla siellä ilman sisaruksia. Olla se numero ykkönen mummille ilman että joutuu kilpailemaan mummin huomiosta. Ja että lapset oikein toivovat että saavat käydä siellä yksin. On hyvin mahdollista että mummi on kysynyt lapsilta haluaisivatko he että sisarukset olisivat myös mukana mutta vastaus on voinut olla tiukka ei. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat siltä ettei isää olisi olemassakaan?

Vierailija
64/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siitä on niin paljon enemmän vaivaa kuin kolmesta (niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin). Kertoisin että on ollut tosi kiva että anoppi on niin mielellään ottanut lapsia yökylään yksi kerrallaan, mutta että olen nyt niin puhki etten vähään aikaan voi tehdä niin, ja että mieluummin pitäisin ne yhden lapsen visiitit lyhyempinä päiväkäynteinä.

Voisin vielä vaikka kevyesti heittää jotain siitä että ehkä joskus sitten investoin siihen että joku ulkopuolinen ottaa kaikki kolme ja saan ihan omaa aikaa, mutta en vihjaisi että se joku voisi olla anoppi.

Jos anoppi siihen vastaisi että kyllähän hän nyt kaksi tai kolme lasta voi joskus ottaa niin hienoa. Jos ei, niin silti ei se voi vaatia että sinä rasitat itseäsi ylimääräisillä riesoilla jotta hänen valitsemansa tapa olla lasten kanssa aina voittaisi.

Vierailija
65/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän sinua tosi hyvin ja mielestäni anoppisi kuuluisi auttaa sinua paljon enemmän, jos on kerta vain 50-vuotias. Koitapa sanoa hänelle suoraan, mikä on homman nimi ja mikäli hän ei suostu auttamaan enempää, niin pyydä miestäsi palkkaamaan sinulle apua. Olet sen ansainnut! Sinun jaksamisesi on myös teidän kaikkien kannalta tärkeää. Jaksamista sinulle arjen pyöritykseen!!!

Vierailija
66/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti hän käy täysipäiväisesti töissä? Minkälaisessahan käy? Ajatelkaapa jotain sairaanhoitajaa pitkine työpäivineen, ilta- ja yötöineen. Tuliko kenellekään mieleen että anoppi saattaa olla ihan yhtä väsynyt työviikon jälkeen kuin me tavalliset tallaajatkin?

Ymmärrän ihan hyvin ettei anoppi halua välttämättä vetää itseään sipiksi kolmen lapsen kanssa viikonlopun aikana jos maanantaina alkaa taas uusi raskas työviikko.

Vierailija
67/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan eri asia jos kaikki lapset saa hoitoon. Meillä muuten anoppi (56v) on sairaanhoitaja ja ottaa mielelään lapset (3 kpl) hoitoon, joskus jopa serkutkin lähtee matkaan. Hoitajilla kun on pitkät vapaat :)

Mä en tajua mikä siinä on niin rankkaa ja vaikeaa???

Vierailija
68/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan eri asia jos kaikki lapset saa hoitoon. Meillä muuten anoppi (56v) on sairaanhoitaja ja ottaa mielelään lapset (3 kpl) hoitoon, joskus jopa serkutkin lähtee matkaan. Hoitajilla kun on pitkät vapaat :)

Mä en tajua mikä siinä on niin rankkaa ja vaikeaa???

Joillekin se voi olla rankkaa ja väsyttävää, voi olla jo sairauksia ym joiden kanssa jo on väsynyt, työelämä kuormittaa jne. Miksi se ap ei jaksa mukuloittensa kanssa olla ja anopin pitäisi jaksaa?

Vierailija
69/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se voi olla rankkaa ja väsyttävää, voi olla jo sairauksia ym joiden kanssa jo on väsynyt, työelämä kuormittaa jne. Miksi se ap ei jaksa mukuloittensa kanssa olla ja anopin pitäisi jaksaa?

[/quote]

Ei jumankauta. Kai se anoppi nyt jaksaa viikonlopun 3 lapsen kanssa, jos jaksaa yhdenkin kanssa. Luulis olevan pikkasen enemmän sympatiaa jos toinen (eli ap) on väsynyt ja breikin tarpeessa. Missä on inhimillisyys? Ei aina tarvitse ottaa koko porukkaa, mutta edes joskus.

Nykyisovanhemmat ovat niin itsekkäitä. omat lapset on mummo ja sukulaiset hoitaneet, mutta eivät itse vaivaudu auttamaan.

Vierailija
70/70 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta. Kai se anoppi nyt jaksaa viikonlopun 3 lapsen kanssa, jos jaksaa yhdenkin kanssa. Luulis olevan pikkasen enemmän sympatiaa jos toinen (eli ap) on väsynyt ja breikin tarpeessa. Missä on inhimillisyys? Ei aina tarvitse ottaa koko porukkaa, mutta edes joskus. Nykyisovanhemmat ovat niin itsekkäitä. omat lapset on mummo ja sukulaiset hoitaneet, mutta eivät itse vaivaudu auttamaan.